روايات

رواية العشق الابدي الفصل الثاني 2 بقلم بثينة فراج

رواية العشق الابدي الفصل الثاني 2 بقلم بثينة فراج

رواية العشق الابدي الجزء الثاني

رواية العشق الابدي البارت الثاني

العشق الابدي
العشق الابدي

رواية العشق الابدي الحلقة الثانية

نزل ابراهيم وهو بيخطط لحاجه وبيبتسم بهيام
تاني يوم
وصل ابراهيم بيت عمه دنيا
ابراهيم:السلام عليكم
العمه : وعليكم السلام ورحمه الله اتفضل ي ابراهيم البيت بيتك
ابراهيم: الله يخليكى ي حاجه
ابراهيم كان لابس هدوم الشغل وكان مبهدل خالص وكان مبهدل شعرو وشكله مرعب جدا أما عن عمه دنيا ف هى م اخدتش بالها
دخلت الغرفه نورا باحراج ونظرها مرتكز على الأرض كانت سائله بين ايديها صينيه القهوه
واول م رفعت عينها على ابراهيم وقعت الصينيه من ايديها وارتعبت منه وجريت برا الغرفه
بقلمى بثينه فراج
بعد مرور يومين
ابراهيم ذهب إلى منزل محمد والد دنيا : السلام عليكم ورحمه الله ازيك ي حاج محمد عامل ايه
الحاج محمد كان عارف أن بنت أخته رفضت ابراهيم بس دا ضيف واكيد هيستقبلوا احسن استقبال : وعليكم السلام ورحمه الله انا بخير الحمد لله ي ابراهيم انت عامل ايه
ابراهيم: الحمد لله ي حاج والله …
سكت شويه وبعدين قال : ااا احم بصراحه ي حاج انا جاى عشان اتكلم مع حضرتك ف موضوع مهم
الحاج محمد : اتفضل ي ابراهيم اتكلم فى ايه
ابراهيم بنحنحه: احم انا كنت جاى اطلب منك ايد بنتك
الحاج محمد باستغراب : بنتى مين ي ابراهيم
ابراهيم بتوتر: البنت البيضه الحلوه
بقلمى بثينه فراج
الحاج محمد بغضب : اطلع برا ي ابراهيم معنديش بنات للجواز
ابراهيم خرج منغير م ينطق ولا حرف
بعد مرور أسبوع عاد ابراهيم اللى منزل الحاج محمد مره اخرى
وكما هو الحال طرده الحاج محمد مره اخرى
بعد مرور شهرين ع تكرار ابراهيم على بيت الحاج محمد عشان يخطب دنيا اللى لحد دلوقتى مبعرفش اسمها
الحاج محمد اول م شاف ابراهيم اتأكد أن هو مش هيزعل بنتو ابدا وعرف مدى حبه لبنتو
الحاج محمد وهو بيمثل الغضب: ايه اللى جابك ي ابراهيم
ابراهيم بإصرار: جيت عشان أخطب بنتك ي حاج مش همشي انهارده غير وانت موافق
الحاج محمد: انت تعرف اسم أو سن البنت اللى انت عايزها
ابراهيم باحراج: لا معرفش بس مهما كان سنها أو اسمها أنا موافق وعاوزها
بقلمى بثينه فراج محمد
الحاجه محمد : البنت اللى انت عايزها دى لوكنت اتجوزت كنت جبت زيها ي ابراهيم دى عندها 15سنه ي ابراهيم واسمها دنيا
ابراهيم بتحدى: عاوزها برضو ي حاج هتبقى بنتى واختى ومراتى وحببتى وعمرى كله بس انت وافق ي حاج
الحاج محمد ابتسم : أنا موافق ي ابراهيم بس عندى شرط
ابراهيم بفرحه: اتفضل ي حاج اللى انت عايزه أنا موافق عليه
الحاج محمد ضحك وقال: مافيش جواز غير لما دنيا تتم ال18سنه
ابراهيم بفرحه اكبر : موافق يحاج موافق المهم تكون ليا
(تسريع احداث عشان زهقت بقا)😂
بعد مرور ثلاث سنوات يوم ميلاد دنيا
فى الصباح استيقظت دنيا وقامت بعمل كل مهامها اليوميه وجلست على مكتبها للمذاكره فهى الان ثانوى عام فى اخر سنه لها
الحاج محمد من الخارج: دنيا …دنيا تعالى ي حببتى
خرجت دنيا لوالدها : نعم ي بابا اتفضل
الحاج محمد: يزيد فضلك ي حببتى يلا أجهزي ابراهيم جاى عشان عيد ميلادك انهارده
دنيا بكسوف :حاضر ي بابا
جهزت دنيا وجيه ابراهيم وكان معاه هدايا كتير لدنيا
دنيا اخدت الهدايه وقعدتت مع ابراهيم شويه ف وجود والدها
ابراهيم وجه كلامه للحاج محمد: احم انا كنت حابب اتكلم معاك ي حاج
دنيا استأذنت منهم ودخلت غرفتها
الحاج محمد: اتفضل ي ابراهيم
ابراهيم : احم كنت عاوز اتكلم مع حضرتك ع موضوع الفرح لو سمحت يعنى اقول لاهلى ينزل مصر ونتقف ع الفرح يعنى
الحاج محمد : طيب ي ابنى تنورو ف اي وقت
جرس الباب رن
قام ابراهيم فتح الباب ولقى سيد وعبد الله
سيد يبقى خطيب اخت دنيا الأكبر منها بسنتين واسمها رانيا
أما عبد الله دا زوج الاخت الكبيره مريم
ياترى سيد وعبدالله جايين ليه ؟
وياترى عيله ابراهيم كويسين ول لاء؟

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية العشق الابدي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى