رواية العشق الأبدي الفصل السادس عشر 16 بقلم لبنى دراز
رواية العشق الأبدي البارت السادس عشر
رواية العشق الأبدي الجزء السادس عشر
رواية العشق الأبدي الحلقة السادسة عشر
إذا كان بر الوالدين في حياتهما قد جمع من الخير أكمله، و من الإحسان أجمله، و حاز من المعروف أنفعه، و حوى من الفضل أرفعه.. فإن الاستمرار على ذلك بعد وفاتهما أكمل و أجمل و أنفع و أرفع.. فحاجتهما إلى هذا البر أكبر و نفعه لهما أعظم.
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
إذا مات ابن آدم انقطع عمله إلا من ثلاث: صدقة جارية، وعلم ينتفع به، وولد صالح يدعو له».
العشق الأبدي بقلمى✍️____________________لبنى دراز
فـ مكتب فارس
رجع فارس شغله بعد اجازة طويلة بسبب إصابته و اول ماوصل استاذن و دخل مكتب اللوا حسين
فارس :: صباح الخير يافندم
حسين :: صباح الخير ..حمدالله ع السلامة يا بطل
فارس:: الله يسلمك يافندم
حسين:: بأمتنان .. الناس فـ الوزارة مبسوطين منك جدا يا سيادة العقيد
فارس:: متشكر لـ حضرتك و ليهم جدا يافندم .. بس انا مش مبسوط و من بين أسنانه ومش هكون مبسوط لغاية ما أقطـ ع أخر راس ليهم
حسين:: بتفكر فـ أيه
فارس:: هعمل تحريات من اول و جديد و هراجع كل حرف و كل كلمة فـ كل ورقة من بداية القضية مرة واتنين و ألف أكيد هلاقى معلومة عنه لو حتى صغيرة هبتدى منها و بص قدامه شوية .. و بأذن الله هوصله
حسين:: أنا كان أختيارى ليك فـ محله بالتوفيق ياسيادة العقيد
فارس:: بأبتسامة .. شكرا يافندم ع ثقتك فيا .. اتمنى أكون عند حسن ظنك دايما .. و قام وقف أستأذن أرجع مكتبى
و بالفعل رجع مكتبه بعد ما أذن له اللوا حسين و شافه
سيف:: بسعادة .. حبيبى يا ابونسب حمدالله ع السلامة
فارس:: الله يسلمك يا سيف ايه الاخبار
سيف::بتذمر .. طشييين
فارس:: اممممم .. بداااية مبشررة
سيف:: جداااا
فارس:: فى جديد
سيف:: بيهز دماغه بـ أه ولأ
فارس::فهمت ايه انا كدا .. فى جديد ولا مافيش
سيف::بص هو مافيش اى جديد بخصوص الشخص المُقنع .. انما الجديد كله عندى انا بقى
فارس::بأنتباه وحماس .. وصلت لـ حاجة نقدر نبتدى من عندها
سيف::اشتريت شقة جديدة و ابتديت أجهزها عشان عروستى
فارس::مسح وشه بإيده بنفاذ صبر..أطلع برا ياسيف
سيف::ليه بس يا ابونسب
فارس::قولت اطلع برا يلا براااا وأه بالمناسبة ماعنديش بنات للجواز يلا من هنا
سيف::بضحك.. مالك بس فى ايه متعصب ليه.هههههههههههه
فارس::يابنى أدم انا بسألك فى جديد فـ القضية ولا مافيش..وبنرفزة.. انا مالى انا اشتريت شقة و لا هتفرش شقتك القديمة ياكش تتجوز فوق السطوح تشكيلى همك لييييه
سيف::بهزار..الله مش انت حمايا وبطمنك انى خلاص جهزت ياعمى
فارس::سييييييف انا عاااايز أعرف انت ظااااابط ازاااااى
سيف::بجدية..مالك فى ايه يا فارس متعصب ليه اوى كدا
فارس:: بعصبية..عشان القضية لسة ماخلصتش وانت بتهزر و فى لسة گ لـ ب منهم حر و مش هرتاح الا لما أجيبه يشرف جنبهم ع حبل المشـ نـ قة
سيف::طيب أهدى و قولى بتفكر فـ إيه
فارس::هبتدى من الاول خالص و أراجع كل الملفات وتصوير الكاميرات هحاول احدد ملامحه من عينه ومن صوته
سيف::بذهول..و دى هتعملها ازاى!!
فارس::ابعت هاتلى سمير حسان يكون عندى بكرة و بعدها هقولك هعمل ايه
سيف::تمام أعتبره حصل
وبالفعل خرج سيف عشان ينفذ اللى طلبه فارس
فارس::بعد ما خرج سيف قاعد بيفكر ازاى يوصل للمُقنع عشان يقفل القضية و قطـ ع تفكيره رنة موبايله و رد..السلام عليكم
حلم::وعليكم السلام ورحمة الله
فارس::بحب..حلمى وحشتينى
حلم::بمرح..ع فكرة ياكابتن انا بنوتة رقيقة وكيوتة مش واحد صحبك عشان تقول حلمى
فارس::بضحك..هههههههههه انتى حلمى وحلم عمرى و حياتى كلها يا حورى
حلم::بخجل..ممكن تبطل كلامك ده بقى
فارس::حور
حلم::نعم
فارس::بحبك
حور::بصوت مبحوح..أحم شوفت بقى نسيتنى كنت بتصل بيك ليه
فارس::بسعادة .. ماشى هعديها و اقبل تغييرك للموضوع .. بتتصلى ليه
حلم::بحزن .. أنا ماشية رايحة أقعد فـ المزرعة .. و ماحبيتش أمشى من غير ما أعرفك و أسلم عليك
فارس:: هتمشى من غير ما أشوفك
حلم::بدموع .. مش قادرة اقعد فـ البيت من غيرها يا فارس
فارس::قام وقف و خارج بيجرى من مكتبه و هو بيركب عربيته .. استنينى لو سمحتى لغاية ما أرجع ممكن
حلم::ساكتة و مافيش غير دموعها اللى نازلة
فارس::بقلق .. أرجوكى ردى عليا ماتسكتيش ماتقلقنيش عليكى
حلم::بصوت مخنوق .. ماتقلقش عليا هكون كويسة
فارس::انا جايلك حالا فـ الطريق سلام و فعلا قفل المكالمة و مافيش ثوانى كان وصل البيت و ركن عربيته بعشوائية وطلع جرى عند حلم و رن جرس الباب
فـ شقة حلم
فاتن::أيوا ياللى ع الباب جاية أهو .. فتحت و شافت فارس
فارس::بسرعة .. حور فين يا فاتن
فاتن::انسة حور فـ اوضتها يا بيه
فارس::أدخلى قوليلها انى هنا
فاتن::حاضر و فعلا دخلت تبلغّها بوجود فارس شافتها واقعة مغمى عليها .. ست حوووور .. ألحقوووونى
فارس::بخضة .. دخل جرى ع صوت فاتن و شافها فاقدة وعيها قلبه وقع من الخوف ..و لـ فاتن بسرعة اندهى ماما و أدهم يا فاتن
فاتن::حاضر حاضر يا بيه
فارس::بخوف واخدها فـ حضنه .. فوقى أرجوكى ماتعمليش فيا كدا عشان خاطرى ردى عليا .. بقولك فوووقى و ردى علياااااا .. يا أدههههممممم حووووورررر فووووقى
نجوى و سلمى و هالة و بناتهم ياسمين و عاليا و شروق و ضحى جريوا ع صوت فاتن و فارس و كمان
أدهم::جه جرى و شاف فارس و حور .. أهدى يا فارس لو سمحت و سيبها خلينى ألحقها .. لـ عاليا هاتى شنطتى من اوضتى بسرعة يا عاليا
عاليا::بخوف .. حاضر يا أدهم و جريت جابت الشنطة و رجعت
سلمى::بسخرية .. بنات أخر زمن زى ما تكون مافيش غيرها اللى امها ما تت بلا مياصة و دلع بنات فارغ😏
هالة::عندك حق يا سلمى ياختى ما انا امى ما تت ما عملتش كدا ولا حتى اخواتى الصغيرين عملوا كدا بلا وكسة😏
فارس::بعصبية لـ سلمى .. عمتتتتتييي ولا حرف زيادة لو سمحتى
سلمى::لـ نجوى بغيظ و الله و عرفتى تربى يا مرات أخويا
فارس::بنفس عصبيته عمتى .. أمى مربيانا كويس اوى و لو سمحتى بقى كفاية لغاية كدا
سلمى::جرالك ايه يا ابن أخويا مالك متعصب ليه كل ده عشان قولت ع الغندورة بتاعتك انها بتدلع ابقى غلطت فيها
فارس::حور مابتدلعش ولا بتتمايص يا عمتى فهمانى
هالة::و هى عمتك كانت غلطت فـ البخارى يعنى يافارس عشان تزعق كدا
فارس:: مرااات عمى حور خطيبتى و مش هسمح لـ حد أبدا انه يغلط فيها و اللى غلط فيها كأنه غلط فيا بالظبط اظن كلامى واضح
أدهم::خلاص يا فارس أهدى حور كويسة هى بس ضغطها وطي شوية و بص بغيظ لـ شروق .. تلاقيها بس حد ضايقها بكلمة
حلم::بتعب .. فارس خلاص أهدى انا كويسة و شوية كدا و همشى
نجوى::هتمشى فين يا حور يابنتى وانتى تعبانة كدا
حلم::هروح المزرعة يا خالتو شغلى متعطل لازم أرجع
نجوى::بقلق عليها .. ممكن تستنى كام يوم يابنتى لغاية ما تبقى كويسة
حلم::بأبتسامة وجع .. صدقينى انا كويسة و لما ارجع شغلى هكون احسن ولـ عاليا و ياسمين ليكم كتير قاعدين ولا مش ناويين ترجعوا المصنع
ياسمين::أكيد هنرجع طبعا بس بعد أذن فارس
فارس::بهزار .. عاليا اه انتى لأ
ياسمين::بتذمر طفولى .. ليه بقى
فارس:: غلااااسة
حلم::فهمت قصده .. اممممم غلاسة برضوا ولا غيرة ؟
فارس::بهمس تحت نظرات شروق اللى هتفـ ر قع من الغيظ
لو ع الغيرة همنعكم كلكم واخبيكم فـ حضنى
حلم::بنفس الهمس و بتجمعنى معاهم ليه
فارس::بجد مش عارفة ليه ؟ و قرب أكتر انا ماحبيتش ولا هحب غيرك انتى و زى ما بغير ع أخواتى بغير ع حبيبتى
حلم::بأبتسامة صافية .. و انا بعشق غيرتك عليا .. بس لازم ارجع شغلى ولا ايه
وفعلا بعد إصرار حلم انها ترجع المزرعة وافق فارس وراح وصلها بنفسه هى وياسمين وعاليا واطمن عليهم ورجع تانى
__________________________
فـ المستشفى
هاجر رايحة المستشفى عشان تشوف حلم وجواها عايزة تشوف أمجد اصلا و اول ما وصلت شافت
أدهم::خارج من الطوارئ وشافها بتتلفت حواليها وسألها .. أنسة هاجر خير بتدورى ع حد
هاجر::بخضة .. دكتور أدهم
أدهم::ايه مالك اتخضيتى ليه كدا
هاجر::مين انا ؟ لالالا ماتخضيتش و لا حاجة انا بس .. و سكتت مش عارفة تقول ايه
أدهم::بس ايه يا أنسة فى ايه ليكى حد هنا فـ الطوارئ قولى
هاجر::بتوتر..ابداً ابداً انا بس كنت عايزة أطمن ع حلم ومش عارفة هى طلعت من العناية ولا فـ مكتبها ولا فين بالظبط
أدهم::حس بتوترها وفهم انها بتدور ع حد تانى وبمكر..ايه ده انتى ماتعرفيش انها خرجت من تانى يوم ع طول ورجعت المزرعة كمان
هاجر::بتمثيل الصدمة..بجد ماحدش قال يعنى
أدهم::برفعة حاجب وحاطط إيديه فـ جيب البالطو الطبى..تؤتؤتؤ مالهمش حق بصراحة ازاى مايقو… و قطـ ع كلامه لما شاف أمجد جاى عليهم وهى وشها احمر و بان عليها التوتر أكتر.. جواه اااااه هى الحكاية كدا بقى
أمجد::قرب منهم وعينه ع هاجر..دكتور أدهم أزيك وحشتنا والله
أدهم::ع نفس وضعه..وانت كمان يا حبيبى وحشتنى
أمجد::و عينه مازالت ع هاجر..الطوارئ نورت والله
هاجر::منورة بنورك يا دكتور أدهم
أدهم::بص لـ أمجد و هاجر بمكر وقال..أنسة هاجر كانت جاية تشوف استاذة حلم..ازاى يا أمجد ما بلغتهاش انها خرجت كدا تخليها تيجى المشوار ده كله ع الفاضى
أمجد::بذهول مصطنع..هى خرجت امتى!!
هاجر::انت ماتعرفش انها خرجت
أمجد::شالله اتكعبل أكتر مانا متكعبل لو كنت أعرف
أدهم::ضحك ع شكلهم الاتنين و قبل ما يمشى..بجدية..أمجد خلص وتعال المكتب عايزك وسابه ومشى
أمجد::حاضر يا دكتور..ولـ هاجر أخيرا حنيتى و جيتى
هاجر::بتوتر وخجل انا اصلا كنت جاية عشان حلم
أمجد::وحلم مش فـ المستشفى اصلا..تبقى جاية لمين بقى لو ماكنتيش جاية عشانى
هاجر::فتحت بوقها ببلاها هااا
أمجد::ها ايه..قولى جاية عشانى ولا عشان مين
هاجر::اتوترت أكتر و بتلف عشان تمشى
أمجد::مسكها من ايدها يمنعها تمشى..هاجر انا بحبك و عايز أكمل حياتى معاكى لأخر عمرى
(الله يسهل لعباده😂😂😂)
هاجر::عنوان بابا(…..)وطلعت تجرى برة المستشفى
__________________________
فـ شقة فارس
سلمى وهالة قاعدين وبيتكلموا مع بعض بهمس بيفكروا هيعملوا ايه بعد ما عرفوا ان الاربعة طاروا من ايديهم
هالة::هتعملى ايه ياسلمى كدا اللى بنفكر فيه خلاص مش نافع هنعمل ايه بقى
سلمى::بتفكير .. بصى احنا هنكمل اللى كنا هنعمله و نخلى ضحى و شروق يحاولوا مع أدهم و فارس زى ما كنا متفقين
هالة::ازاى بس ما انتى شوفتى بعينك كل واحد فيهم عامل ازاى ع البت اللى معاه
سلمى::بخبث .. فارس و أدهم ماخطبوش البلـ و تين دول لسة
هالة::و عرفتى ازاى
فـ اوضة نجوى
فارس:: قاعد مع أمه و شايفها قلقانة .. مالك يا حبيبتى فيكى ايه
نجوى:: قلقانة عليكم يا حبيبى
فارس::ماتقلقيش يا نوجة ..انا واقف لهم ماتخافيش
نجوى::ما أخافش ازاى بس ياحبيبى دول قدروا يعرفوا طريقنا و يوصلولنا
فارس::باس أيدها .. ياست الكل أدهم قالك قبل كدا أوسع ما فـ خيالهم يعملوه
نجوى::مش عارفة يا فارس انا كنت ما صدقت بعدت عنهم وعن مشاكلهم
فارس::يا قلب فارس أهدى و بلاش قلق و خليكى واثقة انى قدهم و قد مشاكلهم ماشى
نجوى::بقلق من ردة فعله .. بقولك ايه يا فارس ما تسيبلهم يابنى الارض اللى كتبهالكم جدك خليهم يغوروا من حياتنا
فارس::بعصبية .. مش هيحصل يا أمى لو كلفنى الأمر حياتى .. مش هيحصل انى أتنازل أبدا عن حقنا .. عن حقك و بهدلتك وسطهم من يوم مو ت أبويا و لا عن حق أبويا اللى كانوا سبب فـ مو ته و لا هتنازل
عن حقى و حق أخواتى اللى هما كلوه و صدقينى هخليهم يندموا ندم عمرهم ع كل اللى عملوه
نجوى::بصدمة .. انت عرفت الكلام ده ازاى
فارس::بغيظ .. كنتى فاكرة انى عيل و مش عارف كل حاجة .. و من بين أسنانه .. أنا عارف ان خالد ورا موت أبويا .. لما طمع فـ مكانه و مكانته عند جدى .. غمض عينيه و هو بيكمل .. خالد الغيرة عمت قلبه وعينيه وفكر ازاى يخلص من أبويا عشان ياخد مكانه وجاتله الفرصة و حط له سم فـ القهوة بيعمل مفعوله بالبطيء عشان ماحدش يشك فيه
نجوى::بدموع .. أسكت ماتتكملش مش عايزة حد من أخواتك يعرف اللى انت عرفته عشان خاطرى
فارس::أدهم كمان عارف يا أمى
نجوى::بخوف من اللى جاى .. عارفين من أمتى
فارس::من يوم موت أبويا .. كنت انا و أدهم راجعين من برة وسمعنا جدى بيتخانق مع خالد وبيقوله الكلام ده ومن وقتها و انا قررت أقف لهم بس كنت لازم ابقى أقوى منهم
نجوى::بوجع قلب..اااااااااه يابنى شايل انت و أخوك كل السنين دى و انا اللى كنت فاكرة انى بس اللى عارفة و خبيت و استحملت عشانكم .. ماجيتش قولتلى ليه يا فارس .. كنت خدتكم و مشيت من وقتها
فارس::ماكانش ينفع كان لازم نفضل موجودين عشان ميزانهم يتقل و جه خلاص وقت الحساب .. بس أخلص من القضية اللى معايا و أجوز البنات و ابقى فضيت لهم
برة فـ الليڤنج
هالة::عرفتى ازاى يا سلمى
سلمى::عشان يا ناصحة مافيش فيهم حد لابس دبلة معنى كدا انهم لسة حبّيبة بس يعنى سهل اوى ان البنات يخلوهم يحبوهم
هالة::تفتكرى ده ممكن يحصل
سلمى::بشروود ده لاااازم يحصل و إلا اللى حصل زمان ممكن يتكرر تانى
فارس::طلع بالصدفة من الاوضة و سمعها ..و بقوة ..مش هيحصل
سلمى::بقلق انه يكون سمعها .. هو ايه ده اللى مش هيحصل يا فارس ياحبيبى
فارس::فـ حركة سريعة كان الفون ع ودنه و عينه ع عمته .. قولتلك مش هيحصل ولازم تبقى عااااارف قبل ما تفكر تعمل حاجة انك هتقف قصاد المُد مر فارس المنصورى و نزل الفون و بأبتسامة مصطنعة .. أزيك يا عمتى عاملة ايه مبسوطة هنا
سلمى::بتنهيدة راحة .. اه طبعا يا حبيبى طبعا مبسوطة اوى
فارس::طيب كويس .. دايما يارب و لـ هالة و انتى يا مرات عمى
هالة::بتوتر..اه اه يابنى مبسوطة طبعا هو في حد يشوفك و ماينبسطش
فارس::بمكر ..حبيبتى يا مرات عمى انا عايزكم مبسوطين ع الاخرررررر و سابهم و مشى طلع فوق السطوح يهدى قلبه من الوجع اللى فيه و أتصل بـ
حلم::الوو فارس
فارس::وحشتينى
حلم::انا لسة سيباك من كام ساعة بس لحقت أوحشك
فارس::انتى بتوحشينى وانتى قصاد عينى
حلم::حاسة ان فيه حاجة وجعاه .. مالك يا فارس
فارس::مافيش ياقلب فارس
حلم::متأكد ؟
فارس::بتنهيدة وجع .. متأكد يا حبيبتى
حلم::حبيبى مش هضغط عليك بس وقت ما تلاقى نفسك محتاج تتكلم هتلاقينى مستنياك
فارس::صدقينى قريب أوى هيجى اليوم اللى أحط فيه راسى ع رجلك وأحكيلك كل اللى واجعنى
حلم::و انا هستنى اليوم ده بـ فارغ صبر
فارس::ان شاء الله يا حلمى
حلم::بنرفزة .. و بعديييين بقى مش قولنا بلاش حلمى دى يا واد انت
فارس::بضحك من نرفزتها .. ههههههههههههه خلاص يا مجنونة ما تتعصبيش كدا و بعدين العقيد فارس المنصورى يتقاله واد
حلم::بضحك .. اه و ستين واد كمان ..صحيح عيل مستفز ههههههههههههه
فارس::انا مستفـ…… وقطـ ع كلامه طلوع شروق وراه .. خيير طالعة ليه
شروق::طلعت أشوفك يا فارس و بتقرب منه بطريقة مستفزة .. تكون عايز حاجة اعملهالك
فارس::بعصبية .. مش عايز غير انك تنزلى تحت و تسيبينى فـ حالى
شروق::بحزن مصطنع .. فيها ايه زيادة عنى يا فارس .. ليه اخترتها هى مع انك لسة عارفها من فترة بسيطة وانا طول عمري قصادك و بحبك مافكرتش فيا
حلم::ع الموبايل و سامعة كل كلمة
فارس::بيرد ع شروق و من كتر عصبيته نسى ان المكالمة مفتوحة .. عاااايزة تعرفى لييه اختارتها و ليه هى مش انتى .. عشان هى صعبة .. صعبة اوى و بعيدة اوى ماوصلتلهاش بسهولة تعبت عشان اوصل .. و كمان عشان عارفة قيمة نفسها كويس ملكة ع عرشها اللى عايزها يروح لغاية عندها عشان ينول رضاها ..
هى مش زيك كلمة توديها و كلمة تجيبها هى غالية اوى
و اسمعي منى و أفهمي كويس مهما حاولتى ياشروق مش هتطولى اللى جاية عشانه
شروق::بغـ ـضـ ب .. هتشوف يا فارس .. هطوله و ساعتها هعرفك معنى كلامك ده كويس اوى.
فارس::ههههههههههههههههههه مسكينة يا بنت عمتى .. لو عرفتى تعملى حاجة أعمليها .. وسابها و نزل شقته
حلم::أطمنت أكتر لما سمعت رده ع شروق وقفلت المكالمة و نامت وهى فـ قمة السعادة
_________________________
فـ شركة عابد
قاعد بيفكر أزاى يخلص من سيلين بعد اللى عرفه وشافه من غير ما يشك فيه حماد الدمنهورى و أتصل بشخص مجهول
عابد::الووو
المجهول::أؤمرنى يا باشا
عابد::سيلين الدمنهورى
المجهول::مرات حضرتك ..مالها؟
عابد::عايزها فـ خبر كان
المجهول::بس ليه يا باشا
عابد::بغـ ـضـ ب.. من أمتى بتسأل يا بنى أدم انت .. أنت تنفذ و انت ساكت فاااااهم
المجهول::تحت أمرك يا باشا ..بس أعرف خط سيرها
عابد::هى حاليا فـ النادى و هترجع الڤيلا كمان ساعتين تقريبا
المجهول::قصد حضرتك ان…
عابد::بالظبط مافيش قدامك غير ساعتين بس و عايز أسمع خبرها .. وقفل المكالمة
وفعلا راح الشخص المجهول و أتأكد من وجود سيلين فـ النادى و عرف مكان عربيتها و من غير ما حد يشوفه زرع لها قنـ بلة مظبوطة ع وقت معين
وأختفى فـ الحال
سيلين::قاعدة فـ النادى مع شلتها و فجأة رن موبايلها و شافت أسم روڤى قامت بعيد عن الشلة و ردت بتوتر..أ أ ألووو روڤى
رأفت::بيبى وحشتينى
سيلين::و بعدين معاك يا رأفت مش هتسيبنى فـ حالى بقى
رأفت::نو بيبى عايزك تيجيلى الشقة ..أصلك وحشانى موووووت
سيلين::أرجوك رأفت بليز لو فعلا بتحبنى كفاية لغاية كدا .. بص هكتبلك شيك بالمبلغ اللى تحدده و أدينى الفيديوهات اللى عندك و سيبنى فـ حالى بلييييز
رأفت::سيلو حبيبتى انا مش عايز فلوس عايزك انتى و بس و خليكى فاكرة لو ماجيتيش فـ خلال ساعتين .. كل فيديوهاتك يا قلبى هتروح لـ بابى حماد و عابد بيه فـ الحال باااااى .. و قفل رأفت المكالمة من غير ما يسمع ردها
وبالفعل سيلين خافت و ركبت عربيتها و رايحة لـ رأفت و بتفكر انها تحاول تستعطفه يمكن تقدر تاخد الفيديوهات و هى فـ طريقها و قرب العمارة اللى فيها شقة رأفت أنفجـ رت العربية بيها و بعد فترة و صل الخبر لـ عابد اللى أتقن التمثيل انه مصدوم من مو تها و حزين عليها و طبعا التحقيقات ما أثبتتش حاجة عليه و اتقيدت ضد مجهول وبكدا خلص منها نهائى
___________________________
فـ المصنع
تانى يوم حلم قاعدة فـ مكتبها وبترجع بذاكرتها قبل وفاة أمينة بشهر .. نفس يوم سرقة المصنع و تزوير أمضتها الصبح
“فلاش باك”
.
حلم::بدر عايزاك تجيبلى سكرتيرة عابد بأى شكل النهاردة ان شالله تخـ طفـ ها
بدر::تحت أمرك بس اسمحيلى أسألك ليه
حلم::بهدوء .. من امتى بتسأل يا بدر
بدر::اعذرينى يا هانم بس من وقت ما اشتغلت معاكى و انا بنفذ أوامرك من غير كلام لانى عارف انك بتتعاملى بنزاهة مع خصومك أنما دى أول مرة تأمرينى بحاجة زى كدا
حلم::بتنهيدة .. مضطرة يا بدر دى حـ ر ب بينى و بين عابد و الـ حـ رب خد عة و انا لازم اتعامل بأسلوبه عشان اقدر اسبقه بخطوات
بدر:: تار قديم ؟
حلم::حساب و لازم يتقفل
بدر::اعتبريها عند حضرتك
حلم::تمام يا بدر .. توصل و خليها فـ مزرعة المو اشى
بدر:: تمام
حلم:: بدر مش محتاجة افكرك ماحدش يعرف حاجة نهائى
بدر:: أكيد
“عودة للوقت الحالى”
قطـ ع تفكيرها فـ اللى حصل خبط ع باب مكتبها
حلم:: أدخل
هند::أنسة حلم د/ عامر عايز يقابل حضرتك
حلم::خليه يتفضل و اعملى اتنين قهوة
شوية و دخل
عامر::السلام عليكم ورحمة الله
حلم::وعليكم السلام ورحمة الله..أهلا د/عامر حمد الله ع السلامة
هند::خبطت و استاذنت تدخل القهوة
حلم::شكرا يا هند اتفضلى انتى.. ولـ عامر اتفضل القهوة يا دكتور
عامر::بيمد إيده ياخد القهوة ..الله يسلمك استاذة حلم ..البقاء لله ..أسف جيت متأخر
حلم::و نعم بالله يا دكتور ..كأنك جيت انا عارفة انك كنت مسافر ..المهم اتعاقدت ع الماكينات الجديدة و لا لسة
عامر::أكيد طبعا و أن شاء الله ع أخر الشهر يكون وصل و بيتركب
حلم::بسعادة.. أن شاء الله
عامر::أسمحيلى
حلم::أتفضل
و بالفعل خرج د/عامر من المكتب ورجعت حلم تانى لتفكيرها
“فلاش باك”
فـ مزرعة المو اشي
حلم::افتح الباب يا بدر
بدر::تحت امرك يا استاذة حلم
حلم::دخلت حوش المو اشي و معاها بدر و بتلف حوالين مروة من غير ولا كلمة
مروة::بخوف .. أن أن انتى مين و عايزة مني ايه أء أنا ماعملتش حاجة
حلم::بكل شموخ .. قعدت قصادها و حطت رجل ع رجل و ساكتة .. و شاورت لـ بدر يشغل فيديو ع الفون و مد ايده بيه أخدته منه و فرجتها عليه
مروة::بقلق و توتر .. يانهار اسووو…. حصل ازاى ده .. أبوس إيدك يا هانم استرى عليا أهلى لو عرفوا هيقـ تلـ ونى
حلم::بأبتسامة مكر .. مش سهلة انتى خالص يا ميرو .. عابد الوزير مرة واحدة .. حلو الفيديو مش كدا
مروة::بدموع .. يارب يخليكى ما تفضحنيش أهلى صعايدة أبوس أيدك انا تحت أمرك
حلم::قامت وقفت و قربت منها أوى و همست لها إيه رأيك بدر يكمل اللى بدأه عابد ع فكرة هيعجبك اوى .. و رجعت قعدت مكانها
مروة::بتلطم ع وشها .. يالهوى يالهوى انا اللى عملت فـ نفسى كدا شالله يخليكى يا هانم أرحمينى انا ما أذ تكيش فـ حاجة ماتفضحنيش
حلم::بهدوء.. خايفة من الفضيحة؟
مروة::استرى عليا الهى يسترك
حلم::بتهـ د يد .. لو مش عايزة تبقى تريند ع السوشيال ميديا و أهلك يشوفوا بنتهم و هى متصدرة نسبة المشاهدة تعملى اللى هطلبه منك
مروة::بدموع .. حاضر و الله هعملك اللى انتى عايزاه أؤمرينى
حلم::شاورت لـ بدر أدالها كاميرات صغيرة .. أخدتها منه و لـ مروة امسكى
مروة::ايه ده
حلم::دى كاميرات متوصلة ع موبايلى تزرعيها لـ عابد فـ مكتبه و فـ الأماكن اللى بيتواجد فيها خصوصا الأماكن السرية .. قولتى ايه؟
مروة::لو عملت كدا هتسيبينى فـ حالى؟
حلم::هعتبر نفسى ما شوفتكيش و كمان همسح الفيديو حتى اللى راح لـ عابد أعتبريه مش موجود
مروة::بسرعة .. و انا موافقة
حلم::خدى بالك لو فكرتى تغدرى ما تلوميش غير نفسك .. خليكى حلوة معايا عشان افضل حلوة معاكى فاهمة .. و ماتنسيش اللى بيعلب مع حلم الرشيدى بيشوف أسوء كابوس فـ حياته أتمنى تفهمى و تنفذى بالحرف اللى مطلوب منك و بس
مروة::حـ حـ حاضر اللى تؤمرى بيه والله
حلم::شاطرة .. و لـ بدر وصلها وخليك متابعها ولو حسيت انها هتغدر
بدر::و عينه ع مروة .. هنفذ اللى حضرتك أمرتى بيه
“عودة للوقت الحالى”
حلم::لـ نفسها و أخيرا وقعت يا عابد .. نفسى أشوف وشك وانت بتتفرج ع الفيديو ده .. وندهت ع هند
هند::خبطت و دخلت أفندم يا استاذة
حلم::ابعتى لـ بدر خليه يجيلى حالا
هند::حاضر يافندم
وفعلا خرجت هند تنادى بدر
حلم::جهزت الفلاشة اللى فيها الفيديو وحطتها فـ ظرف
بدر::خبط و سمع الأذن و دخل
حلم::تعال يا بدر .. لو سمحت سلم الظرف ده لـ مروة و خليها قبل ما تسلم الظرف لـ عابد تتأكد انها شالت كل الكاميرات و هستنى منها مكالمة
بدر::تمام يافندم تحت امر حضرتك
و بالفعل خرج بدر و راح شركة عابد و سلم الظرف اللى فيه الفلاشة لـ مروة و أتأكد ان مافيش اى كاميرات و بعد شوية وقت دخلت مروة و سلمت الظرف لـ عابد وخرجت بلغت حلم
حلم:: انتظرت نص ساعة و بعدها اتصلت بـ عابد .. ايه رأيك يا بيدو ..حلو الفيديو مش كدا .. ده حصرى من قلب الحدث لو قولت ذيع نذيييع ههههههههههههههههه
عابد::بغـ ضـ ب.. عررررفتى أكتتررر من اللاااااازم يا حللللم .. أننننتتتتى خلاااااص حفرتى قـ بر ك بإيديكى فاااااااهمة
حلم::ضحكت بكل قوتها ..ههههههههههههههههههههه وقفلت الخط قبل ما تسمع رده
__________________________
فـ مكتب فارس
فـ نفس الوقت فارس قاعد فـ مكتبه بيراجع ملف القضية من تانى و بعد شوية دخل
سيف::صباح الخير
فارس::صباح النور
سيف::شكلك هنا من بدرى
فارس::بتركيز.. اه صليت الفجر و جيت .. عملت ايه فـ اللى طلبته منك
سيف:: ساعة زمن و يكون عندك
فارس::تمام ..اخبار بنت مازن ايه .. بتطمن عليها
سيف:: أكيد طبعا من وقت للتانى بأتصل بوالدته و اطمن عليهم
فارس::تمام .. المهم اجمعلى ياسر وهانى حالا
سيف:: تمام و نده ع أمين
أمين::تمام يافندم
سيف:: أبعت اتنين قهوة و شوف هانى بيه فين و قوله يكلم فارس باشا هو و ياسر بيه
أمين::تمام يافندم
فارس::و الله القهوة دى جاية فـ وقتها.. دماغى هتـ نفـ جر من كتر التفكير
سيف::بجدية ..أرحم نفسك شوية يا فارس كدا هتتعب
فارس::ماينفعش أمسك قضية و يبقى ليها ديل لاااازم تتقفل ع الاخر يا سيف و المُقنع هو الديل اللى لسة موجود و مش هرتاح ولا يهنالى بال الا اما اقطـ عه
سيف::بس ازاى يا فارس احنا ماقدرناش نعرف هو مين ولا حتى نحدد شخصيته
فارس::بغيظ .. تصدق انت اللى خلاك ظابط ظلمك ..انا مش عارف بصراحة انت هنا فـ العمليات الخاصة ازاى
سيف::بهزار .. بدعا الوالدين ياحبيبى
أمين::خبط و دخل بالقهوة حطها ع المكتب و أدى التحية وخرج
و شوية ودخل ياسر و هانى
ياسر وهانى::صباح الخير يافندم
فارس::صباح النور .. و بجدية عايز منكم انتوا الاتنين تروحوا الحبس للى اتقبض عليهم و تعصروهم لازم تطلعوا منهم بمعلومات عن المُقنع
هانى وياسر ::تمام يافندم
فارس::النهاردة وانا هتابع معاكم من اوضة المراقبة
ياسر::تمام يا فارس باشا
وفعلا خرج ياسر و هانى عشان ينفذوا اللى طلبه منهم فارس و شوية و خبط أمين
فارس::أدخل
أمين::أدى التحية ..و قال فى واحد برة عايز يقابل حضرتك اسمه سمير
فارس::خليه يدخل بسرعة و أبعت 2 قهوة
أمين::تمام يافندم
وبالفعل خرج أمين و سمح لـ سمير يدخل
سمير::السلام عليكم ورحمة الله
فارس::وعليكم السلام ورحمة الله..تعال يا سمير اتفضل استريح
سمير::بتوتر..خير يا باشا..انا والله ماشى فـ السليم من يوم ما قبضت ع الجماعة
فارس::انا عارف انك ماشى كويس يا سمير ماتقلقش
سمير::اومال حضرتك بعتلى ليه
فارس::طلع صورة المُقنع و صور كام واحد تانى و فلاشة متسجل عليها اصوات نفس الاشخاص اللى طلع صورهم..
عايزك تحددلى المُقنع يبقى مين من دول من خلال عينه و نبرة صوته..ركز كويس اوى يا سمير
سمير::حاضر ياباشا ..و بالفعل ابتدا سمير يسمع الاصوات و يركز فـ العين لغاية ما شاور فعلا ع صورة معينة .. هو ده يا باشا
فارس::متأكد ؟
سمير::ايوا يا باشا زى ما انا متأكد انى قاعد قصاد حضرتك دلوقتي
فارس::لـ أخر مرة متأكد ان الشخص ده هو المُقنع
سمير::يا باشا متأكد .. حتى شوف بنفسك كدا نفس نظرة العين و نفس اللون و حتى لو سمعت الصوت هو اه القناع مغير الصوت شوية بس برضوا واضح و قدرت احدده بسهولة
فارس::تمااااام اوى كدا ..و أخيرا وقعت فـ إيدى يا المُقنع ..
ماشى يا سمير تقدر تتفضل
سمير::تمام يا باشا .. بس ممكن طلب لو سمحت
فارس::خير يا سمير
سمير::كنت عايز أسأل يعنى لو مافيهاش إساءة أدب .. حضرتك كنت وعدتنى بشغل و…
فارس::بمقاطعة .. و انا عند وعدى و مانسيتش جدعنتك معايا ..أدينى بس كام يوم كدا هظبطلك الشغل و أبعتلك.. المهم ماتقصرش رقبتى عند الناس اللى هبعتك ليهم
سمير::بأمتنان .. برقبتى يا باشا ده كفاية انى حر وسط أبويا وأخواتى .. و بحزن كفاية خسرت أمى بسبب السكة دى .. بس الحمدلله بفضل ربنا ثم حضرتك قدرت ارجع تانى سمير بتاع زمان واتمنى الاقى شغل وأعرف أعيش محترم بين الناس
فارس::تمام يا سمير يومين تلاتة بالكتير ان شاء الله وهبعتلك
سمير::تشكر يا باشا .. بالأذن انا
فارس::شاورله .. اتفضل
وفعلا خرج سمير من المكتب و شرد فارس فـ صورة الشخص اللى حدده سمير
__________________________
فـ المصنع
بعد يومين ياسمين كانت رايحة تمضى ورق خاص بشغلها من قصي ولما وصلت المكتب ما كانش السكرتير موجود وخبطت خبطة خفيفة ودخلت سلام .. وقطـ عت كلامها لما شافت بنت قاعدة قدام المكتب وبتعيط وقصي واقف قدامها وإيده ع كتفها
قصي::بخضة بعد عن هنا .. ياسمين!! خير فى حاجة
ياسمين::بصدمة وغيرة ..مين دى يا قصي؟
هنا::انتى اللي مين ..ثم ازاى تدخلى كدا من غير ما تخبطى ..أهلك ماعلموكيش ازاى تستأذنى قبل ماتدخلى اى مكان .. ولا هي قلة أدب وخلاص
قصي::بغيظ .. هناااااا ميصحش كدا ممكن تسكتى لو سمحتى و ماتتكلميش تانى
ياسمين::بدموع بتهـ دد بالنزول
و تسكت ليه ياقصي بيه عموما انا خبط ع الباب بس الواضح ان حضرتك مش فاضي تسمع الباب شكلك كنت بتواسيها فـ احزانها .. و بعصبية حدفت الملف ع المكتب .. ياريت تمضيلى الورق ده
قصي::خد الورق و مضى عليه ..و هو بيسلمها الملف.. ياسمين استنى.. اسمعينى لو سمحتى
ياسمين::شدت الورق من قصي بعصبية وغيرة وخرجت جرى من المكتب و دموعها مغرقة وشها..
عند قصي
هنا::مين دي يا قصي
قصي::بنرفزة ..هناااا ماكانش ينفع تكلميها بالاسلوب دا ماينفعش كده سمعاني
هنا:: بأستيعاب .. هى دى ياسمين اللى كلمتنى عنها..
قصي::أيوا هى و شكلها فهمت غلط
هنا::و انت قاعد ليه قوم اجرى وراها فهمها الحقيقة .. قوم اتحرك بسرعة و بطل برودك ده اللى هيضيعها من ايدك
قصي قام فعلا راح لـ ياسمين مكتبها بس كانت مشيّت طلع يجرى وراها شافها قاعدة برة المصنع خالص منهارة من العياط وابتدا يتكلم.. ياسمين ممكن تسمعينى
ياسمين::بمقاطعة .. أسمعك ؟ أسمع ايه ؟ هتقولى فهمتى غلط ولا هتقول اسف مش هتتكرر ..اسمع ايييييه يا قصي.. ما انا شوفت كل حاجة انت كان فاضل شوية و تخدها في حضنك عشان تواسيها .. امشي يا قصي و سيبنى لوحدى لو سمحت
قصي::أرجوكى أسمعينى .. هنا بنت عمى اه بس اختى من الرضاعة و متعودة تدلع عليا زى هبة اختى بالظبط و هى كانت جاية تشتكيلى من خطيبها و عيطت صدقينى انا مش بكدب عليكى..
ياسمين::بعصبية .. أرجوووك بقى كفاااية لغاية كدا ..انت سمعتها بتهيني و مارديتش عليها .. بقى انا اهلي معلمونيش الادب ياقصي..انا ؟ قدرت تسمع عنى كدا و تسكت
قصي::صدقينى رديت عليها وفهمتها انك كل حاجة فـ حياتى ..انا والله بحبك و عمرى ماهسمح لـ حد يهينك ابدا مهما كان مين .. وهى عارفة انك حبيبة قلبي و عمرى كله
ياسمين::بدموع .. لو سمحت سيبنى لوحدى يا قصي..
قصي::وانا ماقدرش اسيبك لوحدك.. قلبى مايطاوعنيش أسيبك زعلانة و امشى
ياسمين::بصت له و مردتش ..و مافيش غير دموعها اصدق رد ع حالها
قصي::ابتسم و باس ايدها ..و الله أختى اعملك ايه بس عشان تصدقينى
ياسمين::شدت ايدها ..احترم نفسك
قصي::صدقينى بحبك و عمرى ما حبيت و لا هحب غيرك يا سمسمية قلبى
ياسمين::بدموع و انا ياقصي بحبك بس لما شوفتك قريب منها حسيت قلبي وجعني اوى و خوفت تروح مني
قصي::يااااه ..أخيرا نطقتيها..ياريتك كنتى جيتى يا هنا من بدرى
ياسمين::بتذمر .. ياسلااام بقى ياريتها كانت جات من بدرى
قصي::ضحك لما شاف تذمرها..
أه طبعا عشان اسمع الكلمة اللى كنت هموووت و اسمعها
ياسمين::بخوف ..بعد الشر عنك ماتتكلمش كدا تانى حتى لو بهزار
قصي::بسعادة .. خايفة عليا
ياسمين::بحب ..و انا ليا مين غيرك انت و أمى و اخواتى عشان اخاف عليه
قصي::حبيبتي ستكوني أنتِ في قلبي زهرة لن تذبل أوراقها أبداً، كل يوم لها ربيع لا تعرف فصلاً اسمه الخريف، أقولها بكل ما امتلكت من قوة، أقولها بقلب نبضت عروقه لكِ أنتِ ولن ينبض إلّا باسمك أنتِ، نعم عشقتك وما زلت أعشقك، ولن أعشق غيرك، أنتِ الروح والنفس، أنتِ الحياة والعمر.
بقلمى✍️___________________لبنى دراز
فارس::بخوف..حووووررررر ردى عليااااااا اننننطقى ساااااكتة ليييييه
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية العشق الأبدي)