رواية العشق الأبدي الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم لبنى دراز
رواية العشق الأبدي البارت الحادي والعشرون
رواية العشق الأبدي الجزء الحادي والعشرون
رواية العشق الأبدي الحلقة الحادية والعشرون
وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ • الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ • أُولَئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ? [البقرة: 155-
🌹🥀🌹🥀🌹
البلاء من قدر الله المحتوم، و قدر الله لا يأتي إلا بالخير، فمن رضي بقضاء الله و صبر و لم يجزع ذاق طعم الإيمان و حلاوته حتى هون الله عليه همه و أعانه على الصبر.
اللهم أجعلنا من الصابرين الراضيين بقضائك الشاكرين لـك اللهم امين
العشق الأبدي بقلمى✍️____________لبنى دراز
فـ المصنع
حلم فـ مكتبها بتراجع ملفات المزادات اللى بتعملها عشان انتاج المصنع و شوية و خبطت السكرتيرة و دخلت
هند:: أستاذة حلم .. واحد أسمه فارس المنصورى برة و معاه واحد اسمه سمير عايزين يقابلوا حضرتك
حلم :: خليهم يتفضلوا يا هند
هند :: تحت امر حضرتك .. و فعلا هند خرجت و دخل فارس و سمير
فارس:: السلام عليكم و رحمة الله
حلم::بأبتسامة صافية .. و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته .. اتفضل يا فارس بيه شرفت مكتبى المتواضع
فارس :: الشرف ليا انا حلم هانم ..اسمحيلى أعرفك .. باشمهندس سمير مهندس اتصالات و برمجيات و بصراحة أمره يهمنى جدا
حلم:: بترفع سماعة مكتبها .. قبل الكلام فـ اى حاجة تشربوا ايه الاول
سمير:: متشكر يا هانم
فارس:: قهوة مظبوط
حلم::لـ هند فـ الفون .. 2 قهوة مظبوط و 1 عصير ليمون لو سمحتى يا هند .. و حطت السماعة .. ولـ فارس تحت امرك يا باشا
فارس:: سمير شاب طموح و بصراحة قصدنى فـ شغل و…..
حلم:: بمقاطعة .. حضرتك تؤمر يا فارس باشا مش تطلب .. و احنا ننفذ ع طول .. و لـ سمير
.معاك الـ CV بتاعك
سمير:: أيوا يافندم .. اتفضلى حضرتك
حلم:: تمام .. و رفعت سماعة مكتبها طلبت هند
هند:: دخلت .. تحت امر حضرتك
حلم::خدى باشمهندس سمير لـ أستاذ محمد فـ شئون العاملين و قوليله استاذة حلم بتقولك أعمل اللازم و انا هتصل بيه .. و هى بتسلمها الـ CV بتاع سمير بصت له .. روح معاها يا باشمهندس و مبروك مقدما
و بالفعل اتصلت حلم بـ مدير شئون العاملين تبلغه بعمل اللازم لـ سمير بعد ما خرج من مكتبها و راح مع هند عشان يستلم شغله و بصت لـ فارس .. كان كفاية مكالمة تليفون و برضوا كنت هعمله اللازم و أعينه
فارس:: بحب .. وحشتينى طيب أعمل ايه
حلم:: بأبتسامة .. أنت أكتر ع فكرة .. بس ايه المفاجأة الحلوة دى .. أول مرة تيجيلى المصنع
فارس:: بصراحة أخدت سمير حجة عشان أجى أشوفك
حلم:: يا سلام
فارس:: أعمل ايه و انا بقالى كام يوم ما شوفتكيش
حلم:: و هو انت محتاج حجة عشان تيجى .. طب ما خالتو موجودة و كمان عاليا و ياسمين و بغيظ شروق و ضحى قاعدين مطوليين .. يعنى تقدر تيجى اى وقت عشان تشوفهم
فارس:: بس عايز اشوف حبيبتى بعيد عنهم خالص عشان اعرف أقولها قد ايه هى وحشانى
حلم:: وبعدين معاك بقى يا فارس الله
فارس::ااااه يا أما ع فارس واللى بيجراله .
حلم:: ههههههههههههه
فارس:: و بعدين يعنى معاكى ناوية تعملى فيا ايه تانى
حلم:: الله بقى هو انا اتكلمت
فارس:: انتى مجننانى من غير من غير ما تتكلمى اومال لو اتكلمتى
حلم:: لأ يا حبيبى انا واخداك كدا
فارس:: طب انا راضى ضميرك يا شيخة انا كنت كدا
حلم:: طالما فيها ضميرى بقى .. يبقى بصراحة لأ كنت مستفز اوى .. ههههههههههه
فارس:: طيب و دلوقتى
حلم:: بهزار .. دلوقتى بقيت نحنوح اوى ههههههههههههه
فارس:: برفعة حاجب .. انا نحنوح
حلو:: أوى يا فوفو ههههههههههه
فارس::بذهول ..فوفو !! انا فوفو طب تيجى ازاى .. و ابقى سيادة العقيد فوفو حرام عليكى ههههههههههه
حلم:: و أحلى فوفو فـ حياتى كمان
فارس:: اممممم ماشى يا قلب فوفو بس ياريت فوفو دى تبقى بينى و بينك بس ممكن
حلم:: امممم ممكن .. فارس
فارس:: قلبه
حلم:: ممكن تكلمنى عنك شوية
فارس:: أكيد هيحصل بس مش هنا طبعا .. عشان ألحق أشوف نجوى و البنات
حلم:: فارس ما تمشيش خليك استنانى لما أرجع نتغدا سوا
فارس:: حاضر يا عمرى كله و بعد الغدا هحكيلك كل اللى انتى عايزة تعرفيه عنى و قام وقف .. يلا سلام بقى مش هعطلك اكتر من كدا
و فعلا مشى فارس راح عند أخواته سلم عليهم قبل ما يمشى من المصنع و أطمن ان سمير فعلا أستلم شغله و راح عند أمه فـ الڤيلا يكمل اليوم معاها
__________________________
فـ الڤيلا
بعد الفطار نجوى طلعت أوضتها تريح شوية و سابت فـ الليڤنج شروق و ضحى و أحلام و كل واحدة فيهم قاعدة بتفكر مع نفسها ازاى تبوظ جوازة حلم و فارس و فجأة
ضحى:: قالت لـ أحلام .. هو انا ممكن أسألك ع حاجة؟
أحلام:: بأبتسامة صفرا .. خير يا حبيبتى حاجة ايه اللى انتى عايزة تسألى عليها
ضحى:: هو انتى مش عايزة حور تتجوز فارس ؟
أحلام:: و انتى بتسألى ليه
شروق:: بخبث .. عشان يمكن تكون مصلحتنا واحدة
أحلام:: و هتكون مصلحتنا واحدة أزاى يعنى ان شاء الله
شروق:: بصراحة بقى فارس أبن خالى يهمنى و من مصلحتى انه ما يتجوزش اختك
ضحى:: و لاحظنا انك كمان يوم قراية فاتحتهم كنتى مضايقة و شكلك كدا مالكيش غرض ان الجوازة تتم .. صح و لا انا بيتهيألى
أحلام:: بخبث .. شكلك لمّاحة يا ضحى .. هاتوا من الأخر عايزين ايه
شروق:: حطى إيدك فـ إيدينا و نفركشلهم الليلة و نوقعهم فـ بعض .. يرجعلى فارس و حلال عليكى حور و خيرها اللى انتى خايفة عليه .. قولتى أيه
أحلام:: بأبتسامة شر .. وماله ليه لأ و بشرود .. وقتها حور هتـ تقـ هر و ساعتها هتبطل تفكر نهائى فـ الجواز و كل الخير ده يبقى بتاعى انا و بناتى
ضحى:: بصت لـ شروق بأبتسامة مكر حلو اوى كدا .. تعالوا نفكر بقى فـ حاجة تخليهم يقعوا فـ بعض واقعة ما يقوموش منها
شروق:: بتفكير .. إيه رأيكم لما يجى فارس اقعد معاه لوحدنا و أحاول اتقرب منه وأخليه يعنى……. و انتى تصورينا يا ضحى و نبعتلها الصور
أحلام:: لأ غلط .. فارس مش هيديلك الفرصة انك تقربى منه ثم ان حور أختى و عارفة دماغها مش هتصدق ابدا الكلام ده
ضحى:: خلاص .. أحنا نفبرك لها صور فـ أى وضع مع أى حد و نبعتهاله هو
أحلام:: برضوا تفكير غبى و ماينفعش
شروق:: ليه بقى ان شاء الله ماينفعش
أحلام:: لان فارس ظابط مش سهل و ببساطة جدا هيقدر يعرف انها متفبركة .. ولو فرضنا انها عدت عليه .. مش هيصدق لانه بيحب حور و واثق فيها و فـ أخلاقها و مش هيشك فيها ابدا ده غير انه هيحاول يعرف مين اللى وراها
ضحى:: خلاص يبقى الحل اللى فـ دماغى هو اللى هيمشى معاهم
أحلام:: حل ايه ده بقى
ضحى:: قرص هلوسة فـ كوباية عصير و يتحط لـ فارس لما يجى و يتقدمله وقتها مش هيحس بنفسه و شروق تعمل نفسها بتسنده تطلعه فوق فـ اوضته و تقلعه هدومه و هى كمان تعمل نفس الحكاية و نصور فيديو و نبعته لـ حور أظن كدا احسن حل
أحلام:: برضوا لأ لانه هيقدر يثبت بسهولة انه ماكانش فـ وعيه ده غير ان لو فيه كاميرات موجودة فـ الڤيلا هتنكشف الخطة بسهولة
شروق:: بغيظ .. هو احنا كل ما نقولك حل تقولى ماينفعش ما ترسينا ع الدور .. و لو عندك حل قوليه
أحلام:: مافيش غير حل واحد بس و هو اللى هيجيب من الأخر و هيعدى ع الاتنين لانه هيكون طبيعى جدا مش متفبرك
شروق وضحى:: و ده ايه الحل ده ألحقينا بيه بسرعة
أحلام:: بصى منك ليها احنا هنعمل (…….) و بعدها نقعد و نتفرج عليهم و هما بيفركشوا بنفسهم و كل واحد منهم فـ طريق
شروق:: يخر بيت دماغك سم .. انتى متأكدة انك أختها ههههههههههه
ضحى :: ايه الدماغ دى ع رأى عمى خالد ألمااااظ
و فعلا اتفقوا التلاتة ع انهم يبوظوا الجوازة و تدمير حياة فارس و حلم
__________________________
فـ الڤيلا
فارس بعد ما خرج من المصنع راح الڤيلا عشان يسلم ع نجوى و يقعد معاها لغاية ما ترجع حلم و أخواته و رن جرس الباب و فتحت فاطمة
فارس:: السلام عليكم و رحمة الله ..ازيك يا فاطمة
فاطمة:: وعليكم السلام و رحمة الله.. الله يسلم حضرتك يا سي فارس باشا اتفضل يا باشا نورت الڤيلا و المزرعة كلها
فارس:: و هو رايح ناحية الليڤنج ..هى ماما فـ اوضتها ولا فين
فاطمة::اه يا سي فارس بعد الفطار طلعت تريح فـ اوضتها شوية ..هطلع ابلغها ان حضرتك وصلت
فارس:: لأ خليكى يا فاطمة انا هطلع لها بنفسى ..و هو طالع عند مامته شاف شروق و ضحى و معاهم أحلام قاعدين فـ الليڤنج مع بعض ..جواه بقلق انتوا اتلميتوا ع بعض ربنا يستر ..وكمل طريقه وطلع عند نجوى فـ أوضتها و خبط ع الباب
نجوى:: أدخلى يا فاطمة
فارس:: بيقلد صوت فاطمة ..تؤمرينى بحاجة يا ست نجوى
نجوى::لأ يا فا….. و بأنتباه.. فاااارس هههههههههههه كدا برضوا
فارس:: بضحك .. نوجة قلبى وحشتينى.. دخلت عليكى مش كدا ههههههههههههه
نجوى::بصراحة أه لـ لحظة بس .. امممم شكلك اتعلمت الشقاوة ع كبر يا ريزو
فارس:: بيبوس أيدها تعرفى انا نفسى مستغرب نفسى يا أمى ..مش عارف ايه اللى جرالى ..
نجوى::بحنان .. حبيبى انت تعبت كتير من يوم مو ت أبوك و حقك تفرح يا فارس
فارس:: قلبى واجعنى اوى يا أمى و خايف
نجوى:: ليه ياحبيبى بتقول كدا ..فى حاجة حصلت بينك و بين حور
فارس:: لا يا حبيبتى مافيش الحمدلله بس مش عارف أحساس غريب جوايا مش عارف احدده ..بس خايف
نجوى:: لعله يا خير يابنى ..استعيذ بالله من الشيطان الرجيم و انسى
فارس:: أعوذ بالله من الشيطان الرجيم .. عندك حق يا حبيبتى ..المهم بقى قاعدة هنا ليه
نجوى:: ماعجبتنيش القعدة مع الثلاثى المرح اللى تحت دول ..خدتها من قصيرها وطلعت قعدت هنا
فارس:: تصدقى فعلا شكلهم عامل زى كتيبة الأعد ام شوفتهم و انا طالع حاطين راسهم فـ راس بعض تحسى كدا انهم بيدبروا مصيـ بة مش عارف ليه
نجوى::انساهم يابنى ربنا يكفينا شرهم ..المهم تعال ننزل حور و اخواتك ع وصول
فارس:: يلا يا قمر بينا
و فعلا نزل فارس مع نجوى و قعدوا فـ الليڤنج مع شروق و ضحى و أحلام و مستنى حلم لما ترجع مع أخواته البنات و فعلا شوية و رجعت حلم من المصنع هى و عاليا و ياسمين
حلم::السلام عليكم و رحمة الله
نجوى:: و عليكم السلام ورحمة الله ..حمد الله ع السلامة يا حبايبى
عاليا::الله يسلمك يا مزة يا قمر انتى
ياسمين:: تسلميلنا ياست الكل
حلم:: حبيبتى تسلمى لـ قلبى يا سكرة ..و لـ فارس منور يا باشا حمد الله ع السلامة
فارس::الله يسلمك لـ قلبى يا قلبى
عاليا:: بتريقة ..قال يعنى ماكانش فـ المصنع ساعتين تلاتة بيحبوا فـ بعض هناك
فارس:: برفعة حاجب ..و أفرض زعلانة ليه انتى
عاليا::أرحمونا يا جدعان بقى .. عايزين نعمل زيكم احنا ومش عارفين .. عايزين العدل يا حكو مة .. مش هو ده برضوا العدل يا سيدى القاضى ههههههههههههه
حلم:: باااااااس يا ماما اهدى ع نفسك شوية ههههههههههههه
ياسمين:: ههههههههههههه شكلهم هيو لعـ وا فـ بعض دلوقتي .. ايه يابنتى عينى عينك كدا بتؤرى عليهم
عاليا:: بتغمض عينها جامد و بتهز دماغها .. ايييون حصل ههههههههههههه
فارس:: مسكها من ودانها و بتقوليها فـ وشى عادى كدا مش خايفة
عاليا:: حد يخاف من حبيبه برضوا .. ده انت حبيبى يا ريزو .. و ببراءة مصطنعة .. مش انا بنوتك حبيبتك ولا ايه
فارس:: بضحك اتثبت انا كدا صح ههههههههههههه
حلم:: حست بنغزة فـ قلبها و بعد ما كانت بتضحك سكتت مرة واحدة .. انتبهت لها نجوى
نجوى:: مالك يا حور فيكى ايه ياحبيبتى
حلم:: مافيش يا خالتو ماتقلقيش .. عن أذنك هطلع اغيّر هدومى .. و هى قايمة ندهت فاطمة
فاطمة:: امرك يا هانم
حلم:: جهزى الغدا
فاطمة:: حاضر يا هانم ثوانى و يجهز
بالفعل راحت فاطمة تحضر الغدا و هى طلعت اوضتها تاخد شاور و غيّرت هدومها و صلت فرضها و نزلت
و هم قاعدين ع الغدا
شروق::بهمس لـ ضحى انا هطـ ق شايفة عاملين ازاى
ضحى:: بنفس الهمس اتقلى شوية ..و بكرة تتفرجى و تضحكى لما تدمعى من كتر الضحك
شروق:: مافيش فـ إيدى غير انى استنى و يا انا يا انتى يا حور
فارس:: متابع همسهم بس مش مهتم غير بـ حبيبته و بس .. حور ممكن بعد الغدا نطلع الجنينة شوية
حلم:: طبعا ممكن يا فارس
و فعلا بعد الغدا طلعوا اتمشوا فـ جنينة الڤيلا و طلعت نجوى اوضتها هى و بناتها وفضلوا شروق و ضحى و أحلام مع بعض يفكروا ازاى ينفذوا اللى اتفقوا عليه
فـ الجنينة
فارس:: ممكن نقعد فـ الارض يا حور و انام واحط راسى ع رجلك
حلم:: طبعا ممكن يا حبيبى
و قعدت فعلا فـ الارض هى و فارس و نام فعلا زى ما قال و حط راسه ع رجلها وهى بتلعب له فـ شعره .. و الاتنين جواهم أحساس مش فاهمينه بس بيحاولوا يتجاهلوه
فارس:: ها قوليلى بقى نفسك تعرفى ايه عنى
حلم:: نفسى أعرف عنك كل حاجة يا فارس
فارس:: بصى يا ستى
حلم:: أهو يا سيدى بصيت
فارس:: بيحكى و دموعه بتلمع فـ عينيه .. أبويا ما ت و انا عمرى 12 سنة و أدهم 10 سنين و ياسمين و عاليا صغيرين .. صحيح جدى كان غنى جدا .. بس صممت اشتغل انا و أدهم و نساعد ماما فـ تربية البنات و مانحتاجش من جدى فلوس لاننا وقتها كنا عرفنا بالصدفة ان أبويا ما ماتش مو تة طبيعية
حلم::قصدك ان باباك ……
فارس:: للاسف أيوا و اللى عمل كدا عمى خالد اخوه شقيقه .. وقتها سمعنا جدى بالصدفة فـ المكتب و هو بيزعق معاه و محتار مش عارف يعمل ايه بس الجملة اللي مش قادر انساها لغاية دلوقتي .. اللى اتقـ تل أبنى و القا تل برضوا أبنى
حلم:: و طبعا جدك ما قدرش يبلغ عن أبنه عشان الشوشرة
فارس:: طبعا خاف .. خصوصا انه كان شخصية معروفة فـ البلد و له كلمة مسموعة
حلم :: بس اصلا ليه عمك يعمل كدا
فارس:: خالد طول عمره شخص جاحد و حقود و كان بيغير من أبويا لانه كان ليه مكانة عند جدى غير الكل .. و خالد طمع فيها و ابتدا يفكر ازاى يخلص من أبويا لغاية ما قدر و نفذ بدم بارد .. عشت سنين و انا جوايا نـا ر بس كنت صغير و ضعيف .. جدى كان بيحاول يعوضنا انا و اخوتى عن أبويا بكل الطرق و انا كنت عارف انه حاسس بالذنب لانه سكت و ما بلغش عن خالد
حلم:: كنت بتتعامل معاهم ازاى .
فارس:: ماكنتش بتعامل غير فـ أضيق الحدود .. و تقريبا كنت باستمرار فـ شقتنا مش بنزل عند جدى رغم .. ان كان اجبارى الكل يصحى و ينزل تحت بأمر من جدتى بس انا لأ ما كنتش بسمع كلامها
حلم:: امممم واضح ان جدتك شديدة
فارس:: فعلا طبعها صعب اوى .. خالد و سلمى طالعين زيها .. اما بابا و خديجة زى جدى حنينيين جدا و جمال ده بقى مالوش شخصية معاهم معاهم عليهم عليهم .. المهم عدت السنين بحلوها و مرها و انا الـ نـا ر جوايا بتكبر و صممت أخد حق أبويا بس لازم ابقى أقوى منهم و فعلا دخلت الشرطة و تفوقت فيها لغاية ما وصلت لفرقة العمليات الخاصة من كتر التدريب اللى كنت بتدربه .. تعرفى مش قادر انسى شكل خالد لما عرف انى اشتغلت فـ الأمن الوطنى
حلم:: كان شكله عامل ازاى
فارس:: ههههههههه كان عامل زى الفار المبلول بيترعش و كأنه افتكر عملته اللى عملها فـ أبويا من سنين ..
حلم:: وبعدين كمل
فارس:: وقفت حياتى كلها ع أمى و اخواتى حاولت أعوضهم عن بابا الله يرحمه و بصراحة جدى ماقصرش فـ حاجة لغاية ما ما ت و اكتشفنا كلنا انه كاتب وصية .. بيوصى فيها بـ ربع ثروته ليا انا و اخواتى تعويضا عن حرمنّا من أبونا الله يرحمه
حلم:: معقول الكلام ده ؟
فارس:: و مش بس كدا ده احنا كمان هناخد من الميراث وصية واجبة بأعتبار ان أبويا ما ت قبل جدى
حلم:: و كتير ع كدا بقى ربع الثروة ده
فارس :: طبعا يا حبيبتى اومال انتى فاكرة عمتى و مرات عمى كانوا جايين ليه و مشيوا و سابوا بناتهم ليه يعنى
حلم:: بخوف مبهم .. امممم قولتلى بقى عشان كدا مطوليين هنا
فارس:: حس بخوفها ..و اتعدل و مسك وشها بين إيديه .. مش عايزك تخافى ابدا طول ما انا جنبك .. مهما حصل مش هيقدروا يفرقونا عن بعض ابدا و باس جبينها بيطمنها .. و هو نفسه جواه نفس الخوف
نجوى:: من التراس شايفاهم و بتدعى ربنا انه يحميهم و يكفيهم شر المستخبى
و بعد شوية رجعوا الڤيلا و فارس سلم ع مامته و أخواته و مشى رجع السويس وجواه احساس غريب بيزيد حاجة بتقوله فى حاجة هتحصل بس مش عارف ليه و ايه هى الحاجة دى
____________________________
فـ ڤيلا المزرعة
قرروا كلهم ينزلوا من المزرعة بعد كام يوم عشان يستعدوا للفرح و كمان يروحوا لـ بيت أمل بعد ما يوصل معاذ أخوها عشان يتفقوا ع كتب الكتاب و فعلا
سيف:: أتصل بـ عاليا .. الووو لولتى عاملة ايه ياقمرى
عاليا:: الووو سيفو حبيبى وحشتنى يا برنس
سيف:: قلب البرنس و الله يا لولية .. قوليلى عايزة تنزلى امتى تختارى الفستان ياقلبى
عاليا:: مش عارفة يا سيف .. هقول لـ ماما و أبيه فارس و أرد عليك
سيف:: حبيبتى سيبى فارس عليا انا هقوله .. و انتى قولى لـ ست الكل
عاليا:: حاضر يا حبيبى ماشى .. يلا بقى سلام عشان ألحق نوجة و أقولها
و فعلا قفلت مع سيف و راحت قالت لـ مامتها ع الكلام اللى قاله سيف
و بعد شوية اتصل برضوا
قصي:: سمسمية قلبى عاملة ايه
ياسمين:: الحمدلله يا قصي انت عامل ايه
قصي:: حبيبتى عايزين ننزل عشان تشوفى الفستان و القاعة يا قمر و كمان عايزك تشوفى فارس و تيجوا عشان تشوفى لو فى حاجة مش عاجباكى فـ الشقة عشان ألحق أغيرها
ياسمين:: خلاص لما يجى فارس هقوله يا قصي و نشوف الوقت المناسب و نخلص كل حاجة
قصي:: بس بسرعة يا قلبى خلاص مافيش قدامنا وقت .. عشان كمان نرتب لـ شهر العسل يا قمر
ياسمين::بخجل .. بس بقى يا قصي بطل قـ لة أد ب
قصي:: بذهول .. قـ لة أ دب ؟! هو انا اتكلمت يابنتى
ياسمين:: ايوا بتقول ترتب لـ شهر العسل
قصي::بضحك .. هو انا كدا ابقى قلّيت أدبى ..أومال لو كنت قولتلك هنعمل ايه فيه كنتى قولتى ايه ههههههههههههه
ياسمين::بتوتر .. بس بقى اسكت و يلا اقفل سلام و فعلا قفلت المكالمة و هى حاسة بـ وشها بيطلع نـ ار من الخجل من كلامها مع قصي
_______________________
فـ المستشفى فـ نفس الوقت
أدهم بعد ما خلص عملياته و مرور ع المرضى راح لـ أمل اوضة الكشف و كالعادة بتتنطط مع الأطفال عشان يرضوا انها تكشف عليهم .. و فضل واقف لغاية ما خلصت أخر كشف و شافته
أمل::أندومى حبيبى انت واقف من بدري
أدهم:: دخل و قفل الباب وراه .. و بيقرب
أمل:: بتوتر .. أنت قفلت الباب لييييه
أدهم:: بيقرب منها و هى بترجع بضهرها ..أعمل ايه كل ما بشوفك بتتنططى بتجنن و بصراحة ببقى مش عارف امسك نفسى
أمل:: و هى لسة بترجع بضهرها لغاية ما خبطت فـ الحيطة .. أدهم إعقل كدا يا دومى و امسك نفسك شوية كلها اسبوعين يا حبيبى و هبقى معاك ع طول
أدهم:: قرب منها اوى و بهمس جنب ودنها .. و اللى مش قادر يصبر الاسبوعين دول يعمل ايه
أمل:: بتوتر .. يستحمل يا حبيبى مافيش اسرع من الايام
أدهم::ع نفس وضعه .. طب و اللى مش قادر يستحمل ده مالوش تصبيرة كدا تخليه يستحمل الاسبوعين دول
أمل:: ع نفس توترها من الوضع اللى هى فيه هكتبلك حاجة كويسة تخليك تستحمل يا حبيبى
أدهم:: بنفس الهمس ..تؤتؤ مش عايزك تكتبيلى حاجة ..انا عاااايز و بيشاور ع شفايفها واحدة فراولة
أمل:: بعفوية .. يا شيخ خضتنى انا معايا طبق مليان فـ درج المكتب استنى لما أجيبهولك .. وسع بس كدا
أدهم::ضحك ع برائتها .. خليلك الفراولة بتاعتك و انا هصبر ع الفراولة بتاعتى لما تطرح ههههههههههههه
أمل:: بأستغراب .. ايه ده انت زارع فراولة ؟!
أدهم:: أه يا روحى و هتطرح كمان كام يوم ههههههههههههه .. المهم بقى عايزين ننزل نختار الفستان و البدلة و نشوف ايه اللى ناقص و نكمله قبل الفرح
أمل:: خلاص ماشى يا أندومى شوف الوقت اللي يناسبك و ننزل سوا
و فعلا كلهم اتفقوا ع يوم و نزلوا سوا اشتروا فساتين الفرح و اشتروا البدل و حجزوا قاعة كبيرة و كمان كل واحد اشترى الشبكة لـ عروسته و قرروا يكتبوا كتابهم نفس يوم الفرح
________________________
فـ المكتب
قاعدة بتتكلم مع هشام و بتتأكد منه أنه خلص إجراءات دار الرعاية اللى طلبته منه عشان تتكفل بأطفال الشوارع اللى قرأت عنه فـ جريدة(…..) للصحفية سلمى حسين بعد ما راحت و اتكلمت معاها
حلم:: بتساؤل .. عملت ايه يا هشام فـ اللى طلبته منك
هشام:: خلاص يا حبيبتى خلصتلك كل الإجراءات القانونية و كل حاجة عشان تقدرى تشغلى الدار فـ اقرب وقت ان شاء الله
حلم :: أهم حاجة الاسم يا هشام
هشام:: زى ما طلبتى يا حبيبتى دار( إيد أمينة ) لـ رعاية الايتام و أطفال الشوارع بس أشمعنى الأسم ده
حلم:: فكر شوية و انت تعرف .. المهم اتفقت مع المدرسين و الدكاترة؟؟
هشام:: ما تقلقيش صدقينى كل حاجة خلصت اتفقتلك مع افضل مدرسين و كمان الدكاترة من المستشفى عندك و الكل جاهز لـ استقبال الولاد فـ أى وقت
حلم:: تمام يا حبيبى .. كدا انا هتصل بالصحفية و اتفق معاها ع كل حاجة
و بالفعل اتصلت
سلمى:: الووو ..سلمى حسين تتحدث مين معايا
حلم:: حلم الرشيدي ..ازيك يا انسة سلمى
سلمى:: الاسطورة بنفسها اهلا بحضرتك يافندم ..انا سعيدة جدا و الله
حلم:: ميرسيه يا سلمى .. انا مش هعطلك عن شغلك بس حبيت أعرفك ان الدار جاهز لـ استقبال الولاد عايزاكى تحددى ميعاد مع ادارة الدار اللى هم فيها عشان أقدر ابعت المحامى و مدير اعمالى يتفق ع طريقة استلام الاولاد دول و زى ما قولتلك من غير ذكر أسمى تمام
سلمى:: تحت امرك يا أستاذة حلم حاضر .
.و بالفعل اتفقت معاها ع كل حاجة و اتحدد الميعاد و راح هشام و حازم و الاء و اتفقوا ع كيفية نقل الاطفال للدار الجديدة من غير ما حد يعرف ان الدار تابعة لـ حلم او ان هى سيدة الاعمال اللى اتكفلت اصلا بيهم بعد المناشدة اللى عملتها الصحفية فـ تحقيقها الصحفى
__________________________
فـ مكتب فارس
قبل الفرح بأسبوع
قاعد فـ مكتبه و بيشتغل ع قضية جديدة و رن موبايله برقم غريب و رد
فارس:: ألوو سلام عليكم
مها::بدموع .. و عليكم السلام ورحمة الله
فارس:: مين معايا
مها:: أرجوك ساعدنى يا فارس باشا انا واقعة فـ عرضك
فارس:: أيوا يافندم مين حضرتك و اقدر اساعدك ازاى
مها:: انا مها صاحبة ياسمين و أرجوك اسمعنى للاخر ما تقفلش الخط
فارس:: بيتنفس غيظ .. أخلصى عايزة
مها:: أنا هربت من المنصورة و جيت السويس و مش عارفة حد غيركم أرجوك ساعدنى اعتبرنى زى اختك
فارس:: أخرسى و أياكى تقارنى نفسك بأختى انتى فاهمة
مها:: حاضر حاضر بس أرجوك عايزة اقابلك ضرورى و بعدها هختفى من وشك و من البلد بحالها
فارس:: انا مش فاضيلك شوفى حد غيرى و لسة هيقفل الخط
مها:: أرجوك يا فارس بيه انا بترجاك عشان خاطر ربنا قابلنى مرة واحدة بس و بعدها وعد منى مش هتشوفنى تانى
فارس:: تحت إصرارها وافق يقابلها .. تمام هقابلك قوليلى مكانك وانا أجيلك
مها:: انا قاعدة فـ فندق(…..) هستناك فـ الكافيه اللى تبعه الساعة 6 ممكن
فارس:: خلاص هجيلك لما اشوف أخرتها معاكى ايه .. و فعلا قفل معاها المكالمة و رجع تاني لـ شغله و فجأة افتكر انه كان واعد حلم انهم هينزلوا سوا بعد الشغل يختاروا مع بعض فستانها و بدلته عشان فرح أخواته و اتصل بيها و ردت
حلم:: الووو .. السلام عليكم
فارس:: و عليكم السلام و رحمة الله..حبيبتى عاملة ايه
حلم:: وحشة من غيرك
فارس:: هانت يا حبيبتى أخلص بس من العيال اللى بيتجوزوا دول و غلاوة حلم عندى يوم رجوعهم من شهر العسل هيبقى نفسه هو اول يوم فـ شهر عسلنا
حلم:: ياااااه امتى بقى يا فارس يجى اليوم ده
فارس:: قريب اوى يا حلم عمرى .. المهم بقى يا قلبى معلش ممكن نأجل مشوارنا لـ بكرة
حلم:: بوجع فـ قلبها .. ممكن يا حبيبى .. بس خير فى حاجة حصلت
فارس:: ابدا يا حبيبتى جالى شغل هخلصه النهاردة و بكرة معاكى يا قلبى طول اليوم
حلم:: بقلق .. وماله يا حبيبى شغلك أهم
فارس:: حبيبتى مافيش اهم منك فـ حياتى بس غصب عنى صدقينى
حلم:: فارس
فارس:: قلب فارس و عيونه
حلم:: بحبك
فارس:: ياااااااه أخيرا قولتيها صريحة
حلم:: جواها خوف مبهم .. بحبك اوى يا فارس
فارس:: مش عارف فجأة حس انها بتقولها لـ اول و أخر مرة و تجاهل احساسه .. و انا كمان بحبك اوى يا أجمل حلم فـ عمرى و قفل بعدها المكالمة و برضوا رجع كمل شغله
عند حلم فـ المزرعة
بعد ما قفلت مع فارس خلصت شغلها كالعادة فـ الارض و رجعت الڤيلا و هى قاعدة فـ الليڤنج مع أختها فجأة رن موبايلها بيعلن عن رسالة من رقم مجهول
نص الرسالة
حبيب القلب ضحك عليكى .. و أجل ميعادك عشان رايح يقابل واحدة تانية فـ فندق(….) الساعة 6 بالظبط و لو مش مصدقة تقدرى تروحى تشوفيه بنفسك و تتأكدى من كلامى
امضاء
فاعل خير
حلم:: بصدمة و عدم تصديق بهمس لـ نفسها سمعته اختها .. لا مستحيل ؟! فارس مش ممكن يعمل كدا ده قالي أنه عنده شغل مهم و أنا ثقتي فيه كبيرة
أحلام:: بخبث قعدة كدا ليه يا حور
حلم:: بنرفزة .. خيير فى ايه انا اقعد زي ما أنا عايزة .. هو انا قاعدة ع دماغك
أحلام:: ببرود لا براحتك أصل لقيتك متوترة فقلقت عليكي
حلم:: برفعة حاجب .. و ده من أمتى ان شاء الله
أحلام:: خلاص يا ستى انا غلطانة حقك عليا مش هقلق عليكى تانى
حلم:: بسخرية .. لأ و انتى بصراحة طول عمرك بتقلقى عليا اوى
بعد شوية وقت و هى قاعدة سهرانة فـ مكتبها فكرها مشغول بالرسالة و كلام فارس انه عنده شغل مهم .. فجأة رن جرس الباب و فتحت
فاطمة:: واحد سلمها ظرف و قالها انه لـ حلم .. و دخلت لـ حلم المكتب .. الظرف ده لـ حضرتك يا هانم
حلم :: و هى بتاخد الظرف .. شكرا يا فاطمة .. لو ممكن تحضرى العشى
فاطمة:: امرك يا هانم
حلم:: بتفتح الظرف و شافت فيه صور لـ فارس و معاهم جواب مكتوب فيه .. عشان تعرفي بس أني مش بضحك عليكي أهو صورتلك حبيب القلب و معاه مزة جامدة أخر حاجة و كمان فـ حضنه يلا أسيبك بقى مع الصور هاهاهاهاها
امضاء
فاعل خير
صدمتها من الصور كانت كفيلة بتد مير ها فعلا بس بتحاول انها ماتصدقش
حلم:: بصدمة و صوت عالي لاااا مستحيل فارس يكـ سرني عمره ما يعمل فيا كدا مش ممكن يكون بيكدب عليا ابدا
أحلام:: دخلت المكتب ع صوتها العالى و شافت الصور و بشماتة هو أنتي كنتي مفكرة انه بيحبك .. لا فوقي كل اللي بيدخل حياتك طمعان فيكى فوقي بقى
ضحي وشروق :: جايين ع صوتها العالى
ضحي:: بفرح و شماتة ايه يا جماعه صوتكوا عالي ليه
أحلام :: بحزن مصطنع .. فى ظرف جه لـ حور و فيه صور و جواب بيكشفلها خيانة فارس ليها و بتديهم الصور شوفو كدا
حلم:: بصوت عالى هز اركان المكان أخرسي فارس عمره ما يعمل فيا كدا مستحيل اصدق الكلام ده ..انا واثقة فيه أكتر من نفسي .. ده أكيد حد عايز يوقع بينى و بينه
شروق :: بغيظ .. اه بأمارة الصور اللي جاتلك و هو فـ حضنه البنت دى
ضحي :: بشماتة يا جماعة سيبوها لغاية ما تتاكد بنفسها و تعرف انه عمل معاها زي ما بيعمل مع كل بنت بيقولها بحبك ولما يتمكن منها يخونها قلبي عندك يا حور
أحلام ::طيب أقولك ع حاجة تعالي نروح المكان اللي كان فيه و نتاكد طالما انتى مش مصدقة و بتقولى ان حد عامل مؤامرة و قاصد يوقع بينكم
و بالفعل راحت معاهم عشان تتاكد من حقيقة الصور و هى جواها مش مقتنعة و مش قادرة تصدق ان فارس بيضحك عليها و قابلت واحد من جرسونات الكافيه و سألته
= ::حضرتك البنت جات الاول و استنيته شوية و بعدها بدقايق هو جه. .. و انا بقدم ليهم العصير سمعتها بتقول انها حامل و قالها انا معاكي و مش هسيبك و فضلوا يتصوروا كام صورة و بعد كدا شالها و خرجوا
أحلام:: بشماتة ايه رايك بقى .. لسة مش مصدقة أنه كداب و خا ين
حلم :: مش قادرة تتكلم .. حست كأن فى خنجـ ر اتغرز فـ قلبها بالفعل الشك دخل قلبها و ركبت عربيتها وصلت الڤيلا فـ دقايق و دخلت مكتبها و دخلت وراها
أحلام و ضحي و شروق
شروق :: خلى عندك كرامة و ابعدى .. أنا لو مكانك أسيبه بعد كل اللي عرفته ده
حلم:: بعصبية .. ضر بتها بالقلم .. لو سمعت صوتك تاني هقـ طعـ لك لسانك ده .. انا عمري ماهصدق ان فارس يخو ني حتي لو شوفته بعيني
شروق:: علشان غبية و تستاهلي انه يخو نك .. عموما مسير الايام تثبتلك و تتاكدي من كلامى ده
أحلام:: بخبث .. شغلت الموبايل ع وضع التسجيل .. طيب بجد يا حور لو طلع فارس خا نك فعلا و كـ سرك هتفضلي معاه و لا هتعملى ايه
حلم ::بلا وعي .. ما عاش و لا كان اللى يكـ سر حلم الرشيدي و لو حصل و كان فارس بيخو نى فعلا انا هكـ سره وقتها يبقى هو اللى حكم ع نفسه بالمـ وت
شروق:: بخبث .. يعني هتنسى حبك ليه
حلم ::بلا وعى من بين أسنانها يوم ما يكـ سرني هدوس ع قلبي .. و هثبتله اني عمري ما حبيته و أحـ رق قلبه زي ما حر ق قلبي .. و أعرفه انه كان عبارة عن لعبة لعبت بيها و خلاص جه الوقت اللي أرميها فيه وقتها هقوله خلاص اللى بينى و بينك انتهى
ضحى ::خلاص أهدي و سيبيه.. و بلاش تعمل فيه كدا
حلم ::لأ يوم ما أتأكد من غدره بيا مش هسيبه غير لما أحـ رق قلبه عشان يحس بالنـ ار اللي جويا
أحلام:: قفلت التسجيل و سابت المكتب هى و شروق و ضحى
و طلعوا اوضتهم يظبطوا مع بعض التسجيل و مسحوا كل كلامهم و بعد كدا بعتوا التسجيل بصوت حلم بس لـ فارس من رقم مجهول
ضحى:: بضحكة شر هاهاهاهاهاهاهاهاها ..و كدا بقى نقعد نتفرج من بعيد و نهنى نفسنا بنجاح خطتنا
شروق:: وأخيراً الكابوس انزاح عقبال الباقى
أحلام:: بسعادة .. و أنا كمان كدا ضمنت مستقبل بناتى .. بـ فلوسها و بكرة ده كله يبقي ملكي انا ههههههههههههه
عند فارس فـ شقته
بعد ما رجع من مقابلة مها دخل اوضته و قاعد بيفكر فـ كل اللى حصل بينه و بينها و قرر فعلا يساعدها لانها فـ النهاية هى بنت حتى لو غلطت و فجأة اترسمت قصاده صورة حلم عمره أبتسم و لسة بيمسك الموبايل عشان يكلمها سمع تنبيه الرسالة و فتحها وكانت التسجيل اللى بصوتها .. اتصدم من اللى سمعه و مش قادر يصدقه .. بس حس ان الهوا بيخلص من حواليه و بيتخنق … حاسس ان فى حاجة غلط و لـ نفسه
فارس:: بوجع بقى كدا يا حور عايزة تكـ سر ينى و تـ حر قي قلبي ليه عملتلك ايه عشان تعملى فيا كدا .. بقى حبنا ده وهم .. بقى انا لعبة و لعبتى بيا لييييييه .. يعنى لما قولتيلى مش مواقفة تتجوزني كان بجد ما كانش مقلب زى ما قولتى .. وأنا كنت غبيييى و صدقتك … ااااااااااه يا وجع القلب .. و بغـ ـضب كـ سر كل حاجة حواليه
أدهم:: دخل جرى ع صوت التكسـ ير بصدمة .. ايييه ده مالك يا فارس فى ايه و مسكه بيحاول يهديه
فارس:: سيبنى يا أدهم ابعد عنى ..سيييبنى
أدهم:: بوجع ع حال أخوه و عدم فهم .. لأ مش هسيبك أهدى و فهّمنى مالك انا اول مرة اشوفك بالحالة دى
فارس:: بدموع الوجع أترمى فـ حضن أخوه .. ااااااااااااه يا أدهم لعبت بيا طلعت بالنسبالها مجرد لعبة و جه وقت كـ سرها طلعى حبى ليها وههههم
أدهم:: بأشفاق عليه .. أهدى يا حبيب أخوك و فهّمنى بالراحة
فارس:: مد إيده بالموبايل لـ أدهم من غير ما يتكلم
أدهم:: شغل الفويس و بيسمع و اتصدم من اللى سمعه .. بس رافض يصدق .. لأ يا فارس حور مش ممكن تقول كدا لأ .. أكيد فى حاجة غلط صدقنى
فارس:: بتعب .. ده صوتها حقيقى مش متفبرك صدقنى
أدهم:: حتى لو صوتها حقيقى انا بقولك فيه حاجة غلط .. روح و أسألها و أعرف منها الحقيقة
و فعلا سمع كلام أدهم و راح المزرعة بس الغـ ـضب عاميه وصل الڤيلا و دخل مكتب حلم من غير إستاذن
حلم:: بـ عصبية .. انت ازاي تدخل مكتبي كدا من غير ما تخبط
فارس : …………..
حلم :: بدموع الوجع .. ليه بتعمل فيا كدا يا فارس لييييه .. هونت عليك اوى كدا ليه تكـ سرنى .. عملت فيك اييييه عشان تعمل فيا كدا
فارس : …………
حلم:: بعصبية ساااااكت لييييه رد عليا خو نتني ليييييه ضحكت عليا لييييه عملتلك ايه عشان تخو ني و لا هو ده أصلا طبعك خاااااااااين
فارس:: فقد السيطرة ع نفسه و مقدرش يتحكم فـ أعصابه كان زى البر كان .. و فجأة ضـ رب حلم بكل قوته بالقلم
حلم:: حست ان رجلها مش شيلاها وقعت مكانها فـ الارض من الصدمة
فارس ::بغـ ـضب أخرسى خااااااالص مش عااااايز اسمع صوووووتك
و شغل الفويس و حدف لها الموبايل فـ وشها .. صوتك ده ولا مش صوتك كلاااامك ده و لأ .. قوليلى الحقيقة ريحينى
حلم:: بتسمع بصدمة .. ايوا بس اسمعـ….
فارس:: بمقاطعة ..خلاااص مش عايز اسمع حاجة تانى
حلم:: جواها اتأكدت ان كدا فعلا فى حد قاصد يوقع بينهم .. فارس ممكن تسمعنى هفهّمك
فارس:: بوجع و نظرة كفيلة لـ تد مير ها تفهّميني ايه .. انك واحدة أنانية .. واحدة غدااااارة …خلاص يا حلم هانم كل حاجة حلوة بينا انتهت و من النهاردة أنتى من طريق و أنا من طريق .. أنتى كنتي حلم و خلاص صحيت منه ع كابوس عمرى ما هنساه .. أنتي صفحة و اتقفلت و خرجت من حياتي و لسة هيخرج
حلم:: بوجع شديد .. أستني عندك بما أن كل اللى بيننا انتهى .. يبقى أتفضل خد الحاجة دى تخصك .. و حدفت الصور فـ وشه و خرجت من المكتب و الڤيلا كلها من غير و لا كلمة
فارس:: بص لـ الصور بصدمة .. و خارج من المكتب
نجوى:: بقلق .. وقفته مالك يا فارس صوتك كان عالى ليه .. حصل ايه بينك و بين حور
فارس:: بيتنفس بالعافية من كتر غضـ ـبه و وجعه و مش قادر يتكلم
نجوى:: بحزن ع حال ابنها .. يابنى رد عليا .. أحكيلى مالك
فارس :: غمض عينه بوجع .. بعدين يا أمى هتعرفى كل حاجة سيبينى امشى دلوقتي .. و فعلا سابها فـ حيرتها و مشى
أما حلم فـ راحت الاسطبل عند الحصان بتاعها و صرخت بعلو صوتها بأنهيار .. اااااااااااااااااااااه بيعمل فيااااا كدا لييييييييه كل ده ليييييييييه انا ماحبيتش فـ حياتى قده يوجعنى لييييييييه ..ليه يكـ سرنى لااااااااااااااااااااااا ياااااااااااارب كتتتييير عليا اوى اختبارك صعب ااااااوى
بعد شوية وقت قررت ترجع الڤيلا و تخبى وجعها جواها كأن مافيش حاجة حصلت .. و شافت الكل قاعدين نجوى و عاليا و ياسمين متوترين و مش عارفين فى ايه و أحلام و ضحى و شروق شافت فـ عينيهم نظرة عمرها ما هتنساها خصوصا أحلام اختها
نجوى:: بقلب أم حزين .. مالك يا حور يا بنتى
حلم::بهدوء ظاهر .. و جواها نـ ار .. مالى يا خالتو انا زى الفل
نجوى:: طمنينى .. ايه اللى حصل بينك و بين فارس صوتكم كان عالى ليه
حلم:: بخنقة و دموع بتهـ ـدد بالنزول .. عادى يا خالتو بنخزى العين عشان الحسد ما تقلقيش .. عن أذنك
و سابتها وطلعت أوضتها و دخلت الحمام أخدت شاور بارد عشان تهدى ..الـ نا ر اللى جواها
بقلمى✍️____________________لبنى دراز
فارس:: ليييه عملتى فيا كدا .. ريحينى و قولى ليييه
حلم::………..؟؟؟؟؟
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية العشق الأبدي)