رواية العذراء الحامل الفصل الثاني 2 بقلم منة صبري
رواية العذراء الحامل البارت الثاني
رواية العذراء الحامل الجزء الثاني
رواية العذراء الحامل الحلقة الثانية
عائشة ببكاء:طب… طب ازاى ..انا …انا حامل ازاى…. وانا هعمل ايه دلوقتى. ..طب ماما وبابا لو عرفو هيعملوا فيا ايه ..ثم قامت بمسح دموعها وعائشة بقوة: مش وقت عياط دلوقتى انا كلها شهر وبطنى هتكبر وهتبان انا لازم الاقى حل واعرف انا حامل ازاى..انا هتصل بمريم وهحكيلها
مريم :الوو
عائشة :مريم انزلى قابليني دلوقتى فى كافيه……
مريم بقلق :فى ايه يا بنتى قلقتينى احنا مش لسه كنا مع بعض
عائشة بصوت باكى:تعاليلى يا مريم انا محتجاكى اوى
مريم بقلق :طيب ..طيب انا جيالك اهو
عائشة :ماشى سلام
اتصلت عائشة بوالدتها واخبرتها أنها ستتأخر
بعد دقائق وصلت مريم
مريم بقلق :فى ايه يا بنتى وايه الموضع المهم اللى انتى عايزانى فيه
عائشة ببكاء مرير :انا…انا حامل يا مريم
مريم بصدمة :ايه ازاى!!
عائشة ببكاء :معرفش هتجنن انا ازاى حامل انا روحت المستشفى بعد ماسبتك عشان كنت تعبانة لقيت الدكتورة بتقولى إن انا حامل وانا مش عارفة ازاى دي بتقولى انا حامل من 3شهور
مريم بهدوء :عائشة انتى لازم تهدى دلوقتى وتفكرى بهدوء عشان تعرفى انتى بقيتي حامل ازاى وهتعملي ايه
عائشة بإيمأة :صح انا لازم اهدى عشان اعرف أفكر
مريم بهدوء :انتى بتقولى إن انتى حامل فى الشهر التالت يعنى الحمل حصل من 3شهور دلوقتى فكر ايه اللى حصلك من 3شهور
عائشة بخفوت:انا من 3شهور حياتى كانت ماشية عادى ثم تابعت بتذكر :ص صح انا ازاى نسيت وعديت الموضوع
مريم بأمل:ايه افتكرتى ايه
عائشة :فاكرة لما كنتى معايا بنعمل الإشاعات والممرضة ودتنى أوضة تانية لما روحت معاها فى حد ادانى حقنة فى دراعى وقبل ما يغمى عليا سمعت الدكتور بيقول جهزوها للعمليات وبعد كده انتى عارفة الباقى
مريم بحماس:يبقى يلا بينا على المستشفى عشان نعرف الدكتور ده عملك ايه
عائشة :بس انا مش فاكرة غير شكله بس معرفش اسمه بس عارفة اسم الممرضة
مريم بأمل :عادى مش انتى عارفة اسم الممرضة يبقى هنعرف منها مكان الدكتور عائشة :ماشي يلا نروح المستشفى
ذهبت عائشة ومريم إلى المستشفى
*فى المستشفى *
عائشة لموظفة الاستقبال :لوسمحتى هى الممرضة رحمة فين
موظفة الاستقبال بعملية:فى استراحة الممرضات فى الدور الثالث
عائشة :شكرا
ذهبت مريم وعائشة للإستراحة
فتحت مريم الباب وبمجرد ما ان فتح الباب وظهرت الممرضة رحمة حتى انطلقت عائشة بإتجاهها
عائشة :انا عايزة اعرف دلوقتى حالا أنتم عملتوا فيا ايه
الممرضة بخوف :انا والله معملتش فيكى حاجة انا كان مطلوب منى اجيبك أوضة العمليات بس من غير ماتعرفى حاجة
عائشة :مين اللى طلب منك تجيبنى وعملتولى ايه
الممرضة بخوف :انا معرفهاش والله هى اتفقت معايا اجيبك بس معرفتش هى مين الدكتور هو اللى يعرفها عشان كان بيتكلم معاه قبل العملية وهى كانت بتسأله عن حالتك ….وانتى اتعملتلك عملية حقن مجهرى
نزل الحديث عليهم كالصاعقة
مريم لعائشة :احنا مش هنعرف منها حاجة لازم نروح للدكتور هو اللى هيعرفنا الحكاية من أولها ثم وجهت حديثها الممرضة
مريم بحدة: ودينا للدكتور اللى عمل العملية
توجهوا لغرفة الدكتور وبمجرد ما رائها الدكتور حتى شحب وجهه
عائشة بهدوء مريب :انا عايزة اعرف حالا مين اللى خلاك تعملى العملية
الدكتور بتوتر :ع عملية أية انتوا بتكلموا عن ايه
جاءت عائشة لتتحدث قاطعتها مريم
مريم :عنك انتى الطلعة دى ثم وجهت كلامها للدكتور :بص بقى هتستعبط ويقولى عملية ايه ومعرفش ايه وتعمل فاقد الذاكرة هنروح القسم وساعتها بقى هم هيروقوق وبعون الله الذاكرة هترجعلك الدكتور بتوتر :انا والله مليش ذنب هى اللى هددتنى بولادى عشان أعملها العملية
مريم :حلو اوى يبقى زى الشاطر كده تحكى كل من الأول عشان التسجيل الحلو ده
الدكتور:انا والله كنت مجهز كل حاجه عشان عملية الحقن لمدام ملك الشافعى بس هى جات قبل العملية وهددتنى بولادى عشان اعملك العملية بدلها
عائشة بجمود :جوزها يبقى مين
الدكتور :ليل باشا الراوى هو جوزها واللى كان مرتب كل حاجه عشان نعملها هى العملية
عائشة بهدوء مرعب :دلوقتى انت هتسلمنى ملف العملية اللى بيثبت إن انا اللى عملتها مش هيا ومعاهم تقرير بحالتى
بعدما حصلوا على جميع التقارير
مريم :دلوقتى احنا معانا أدلة على اللى هنقوله لجوزها يلا بينا على الشركة بتاعته
عائشة بتوتر :هو احنا هنروحلوا انتى مش شوفتى هو مين
مريم :طبعا يا بنتى امال احنا جبنا التقرير دى لمين
عائشة بخفوت :عشان اهلى يعرفوا أن انا معملتش حاجة غلط وانى مليش ذنب
مريم بجدية:عائشة انتى مش مدركة أن انتى حامل ومش متجوزةولا ايه يعنى انتى لو أهلك فرضا اتقبلوا الموضوع وده مستحيل الست ديه هتسيبك فى حالك او ابو لما يعرف ان ليه ابن هيسبهولك ده لو فرضنا أن انتى معرفتهوش عائشة احنا فى مجتمع شرقى يعنى مينفعش واحدة تخلف من غير متكون متجوزة الموضوع مش مسلسل ولا رواية والناس هتتقبل الموضوع الحياة مش وردى ده غير ان فى خطورة على حياتك ومنتيش ضمناها ده بعد الشر طبعا
عائشة بهدوء :انتى صح انا يمكن عشان مش مدركة الموضع لسة و أن انا حامل
مريم بحماس :يبقى يلا بينا على الشركة
*شركة الراوى *
كان ليل يدرس بعض الملفات حين فتح باب مكتبه بدون إذن ليدخل ضابط شرطة بزى رسمى يرتدى نظرات سوداء تحجب عينيه لترتسم على شفتيه ابتسامة اظهرت غمزتين ناردا ظهورهم عندما علم من هو
ليل بإشتياق:آدم
آدم بغرور مصطنع :طبعا يا بنى هو فى حد بيعبرك غيرى اصلا
ليل ببرود:والله
آدم بخوف مصطنع :لا طبعا يا باشا دنا بهزر
ليل ببرود :اجازتك مدتها اد ايه وايه اللى اخرك فى المهمة
آدم بسخرية :ايه يا بنى الأسئلة دى ده انت لو مراتى مش هتعمل كده ثم تابع جدية عندما رأى نظرة ليل التى اخرسته:احم اجازتى شهر لو مفيش عمليات مهمة جديدة واللى اخرنى كنت متصاب فى كتفى عادى وقعدت يومين فى المستشفى
ليل ببرود شديد :اوك انت هتروح تجيب حاجتك عشان هتقعد معايا الشهر ده
آدم بسخرية :ما انت عارف يا بنى إن انا ومراتك مبنطقش بعض لله فالله كده انا مش عارف انت اتجوزتها ازاى
ليل ببرود :زى الناس واه نسيت اقولك ملك حامل فى الشهر التالت تقريبا
آدم بذهول و سخرية :بقى ملك هانم تضحى بالخروجات والموضة واللبس الشيك وجسمها عشان حتة طفل فعلا مع 2020مفيش مستحيل مع انى مش عارف ديه هتبقى ام ازاى
ليل ببرود :لا طبعا ملك عمرها مهتقبل أنها تضحى بكل الحجات ديه غير أنها لو حامل فعلا مش هتكون هادية كده كأنها مكنتش موافقة على العملية
آدم بإستغراب :امال ايه …..اوعى تكون شاكك أنها مش حامل
ليل ببرود :انا فعلا شاكك وخصوصا أن الخدم فى القصر والدادة بيقولوا إن هيا معندهاش اى اعراض حمل اللى المفروض تجيلها لو هى فعلا حامل
آدم بذهول :يا برودك يا شيخ انت شاكك ان مراتك مش حامل واحتمال بعد 6شهور تجبلك عيل من اى دار ايتام وتقولك ده ابنك ومع كده عادى
ليل بنفس البرود:لا طبعا هى مش هتيجي عيل من دار ايتام عشان عارفة كويس أن مش ليل الراوى اللى يضحك عليه انا بس مستنى أشوف هى هتعمل ايه ومفيش مانع العب بأعصابها شويه عشان تجيلى لحد عندى وتعترف عشان اعرفها هى بتلعب مع مين
آدم بحماس :لا بقى دنا اروح ألم هدومي واجيب فشار عشان اتفرج على العب من اوله ثم تابع بصوت انثوى ودلع:وكمان انا عارفة يابيبى ان انا بوحشك عشان كده هقعد الشهر كل معاك وان انت واخد حوار ملك ده حجة اه يا خلبوص هيهيهيهي
السكرتيرة :ليل بي ولكنها صدمت من المشهد أمامها
آدم بغضب جحيمى عكس شخصيته منذ قليل:انتى ازاى تدخلى من غير استأذن
السكرتيرة بتوتر:يا ….
آدم بصراخ:برااا
خرجت السكرتيرة مهرولة بخوف شديد بينما نظر آدم لى ليل
آدم بجدية شديدة :ينفع كده ابقى بهيهي وهى تخش من غير ا ستأذان ايه التسيب ده يا ليل
ليل بسخريه لاذعة:اقعد اقعد يا…يا سيادة الرائد
آدم بإحراج مصطنع:ايه يا ليل متحرجنيش كده الله
ليل بسخريه :وانت وش كسوف اوى
آدم :احم بما أن هيبتى راحت اتكل انا بقى يلا تشاو
خرج ادم وألقى نظرة نارية للسكرتيرة فابتلعت ريقها بخوف منه
ترجلت كل من عائشة ومريم امام الشركة وأثناء دخولهم رن هاتف مريم وكان المتصل والدتها
مريم لعائشة :عائشة ادخلى انتى وانا هرد على ماما
عائشة بخفوت :اوك
*back *
ليل ببرود شديد :قولتيلى بقى حامل من مين ؟
عائشة بتوتر والدموع تتجمع فى عينيها :انا هقول لحضرتك على كل حاجة وحكت له
وتابعت ببكاء مرير فهى لم تعد تتحمل :حضرتك انا مليش ذنب هى اللى عملت فيا كده ….ولو مش مصدقنى ده تقرير بالعملية وتسجيل للدكتور كمان انا مليش يد فى الموضوع ده …..انا عندى القلب يعنى مش ضامنة حياتى. …..وكمان الحمل خطر عليا اصلا …هى حولتنى من واحدة متدينة لواحدة حامل من غير جواز وحضرتك عارف ان كده هبقى عار على عيلتى كلها ده لو فرضنا ان هما سابونى عايشة فأكيد هموت من العملية …عشان قلبي لومموتونيش اصلا
ليل
هو يعلم أن زوجته خبيثة ولم يكن يتوقع أن تصل بها الحقارة لتدخل فتاة بريئة فى لعبتها القذرة والفتاة ايضا من هيأتها تبدو فتاة متدينة وأن تصبح حامل دون زواج هو امر مرفوض تماما وايضا هى مريضة قلب اى انها معرضة للموت المحتم اثناء الولادة ولكنه لا يعرف لما الامته دموعها رغم أنه لايعرفها ولكن قصتها أيضا تبكى من يسمعها فما تمر به ليس سهلا لذلك اخرج منديله واتجه لها به فأخذته منه بيدين مرتعشة
ليل بنبرة حاول جعلها حنونة:امسحي دموعك وانا والله هجبلك حقق منها
عائشة بطفولية :بجد قول والله
ظهرت ابتسامة على وجه من طريقتها ولكن سرعا ما اخفها وتحدث
ليل بجدية:انا وعدتك ومش هخللف وعدى انتى هتروحى دلوقتى وتجيلي بكرة الساعة 11الصبح عشان نشوف هنعمل ايه ماشي
عائشة بخفوت :ماشي
ثم خرجت من مكتبه بينما نظر هو فى أثرها بشرود وهو يتوعد لملك سرعا ما فاق من شروره وأمسك هاتفه واتصل بآدم
آدم :……….
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية العذراء الحامل)