روايات

رواية العالمه الفصل الثاني 2 بقلم رحمة محمد

رواية العالمه الفصل الثاني 2 بقلم رحمة محمد

رواية العالمه الجزء الثاني

رواية العالمه البارت الثاني

رواية العالمه الحلقة الثانية

وف يوم جديد
دخلت ورد الجامعه بكل نشاط وحيويه قبلت صحابها شله مكونه من اربع بنات
واحده اتكلمت بتمثيل الحقي ي ورد اللي حصل
ورد : اي رايسه القسم رفضت المشروع
فردت واحده تانيه وقالت اسكتي اسكتي انتي متعرفيش حصل ليناا اي اصلا
ف واحده تانيه ردت بحزن مصطنع رايسه القسم سافرت وجه دكتور جديد وهو للاسف هيمسك قسم الفيزياا بتاعنااا
ورد :اي رفض
فردت واحده تانيه اسكتي ي ورد دا وحطت ايديها علي دماغها وسكتت
ورد : اي عمل اي
فردوا الاربعه بسعاده وقالوا قال ليناا اي الابداع دا فبصت ليهم بصدمه وهما بصولها بسعاده
اتكلمت ورد وهي مدايقه : منكم لله وقعتوا قلبي

 

اتكلمت واحده دا فضل يبص له باعجاب وانبهر بيه جداا وقعد يقول البنت دي عبقريه وهيبقاا ليها مستقبل باهر
ابتسمت ورد بسعاده وغرور اناا هبقاا زي احمد زويل ان شاء الله
فردت واحده تانيه : وقالت هو قال انك لازم تروحي له بنفسك وتتناقشي معاه ويسمع منك انتي عشان كدا هيكلم عميد جامعه عشان تعملي كل المشاريع علي حسابهم
ورد بسعاده : ياااه كل دا
ابتسموا لهاا بحماس شديد اتحركت و ورد مع صحابها علي مكتب الدكتور دخلت واحده من الشله الاول سلام عليكم ي دكتور جبنالك عبقريه الدفعه بنفسها
رفعت الشاب راسه من علي الورق بما لاقاهم بيشوروا علي ورد اللي اتصدمت ورد لما شفته بلعت ريقها بصعوبه كانت باصه بذهول عشان هو نفس الشاب اللي اتقدم ليها من اسبوع
وابدا يكلم نفسه دي ورد الاول علي الدفعه صحبت اكترر مشاريع ناجحه وواخده جوايز علي مستوي الدوله والوطن العربي
شاور ليهم الدكتور وقال : اتفضلوا استنوا بره
مسكت ورد فيهم وقالت : لا يقفوا معاياا هناا
اتصدموا وطلعوا بره علي طول
قام ووقف قصدها قالها : كوميدي هااا والتيك توك صح والبت ملهاش غير بنت جوزهاا صح
بلعت ريقها بتوتر وهمست بتمثيل وبراءه: اسمعني الله يسترك اناا كان لازم اكدب واعمل الحركات دي عشان اطفشك وف نفس الوقت انت اللي ترفضني

 

الدكتور : وليه كدا طب ليه وافقتي تقابليني
ورد : هقولك من البدايه كدا انت ابن حلال واكيد هتصدقني اناا عيلتي من الريف ومن فتره جيناا نعيش هناا من 15 سنه تقربياا كنت لساا 5 سنين وعيلتناا كان فيها عادات وتقاليد ان البنت تتجوز وهي صغيره من اول 16 سنه كدا وطبعاا مفيش تعليم بعد الثانويه فاناا كنت ذكيه وشاطره وماما مش كان عجبهاا عشان اتظلمت لما اتحرمت من التعليم وتدخل كليه اصلها بنت عم بابا
الدكتور : ممم كملي
ورد :مم فماما قررت انها تخليني اكمل تعلمي ومش تعيد نفس الغلطه تاني فكانت مربيني علي العلم وثقافه وازاي عندي طموح وأهداف بس قدام العيله اناا بنت زي زيهم عادي ومش حاطه اعلام ف دماغي خالص وطبعا اي عريس بيتقدم لازم اقعد معاه بس الاول كنت بعمل سيرش عنه وعن شخصيته عشان لما يجي اكون عكس شخصيته تماماا وفضلت علي الحال دا لحد تالته ثانوي فماما قالت هنقول للناس اي الناس هتاكل وشناا وقالت خلاص نقول بحجت انها بتتعلم ولحد ما نصيب يجي بس كدا دي كل الحكايه
الدكتور : مش مصدق
فااتصدمت

 

كمل الدكتور وقال : بصراحه انتي كذبتي مره واللي يكدب مره يكدب عشره ومش اقدر اثق فيه
ورد : حضرتك اناا مش محتاجه ثقتك ف حاجه اساسا انت اتقدمت ورفضتني خلصنااا ودلوقتي انت دكتوري وبس، اناا قولتلك حكيتي وخلاص عشان حضرتك دكتوري ومش تستقصدني
الدكتور : طب ما تديني قلمين احسن
ورد :اي اللي مدايق حضرتك اناا مش فاهمه
الدكتور : انك ضحكتي علياا
ورد : اي دا انت منهم
الدكتور :من مين
ورد : من الناس المريضه اللي بتقول اناا ازاي اترفض ازاي حته بنت ترفضي وكلام دا يعني
الدكتور : انتي ازاي كدا
اتكسفت عشان افتكرته بيتكلم برومانسية فهمست : ازاي افتكرت هيقولها جميله مثقفه
رد الدكتور بعصبيه : غبيه بسمع عنك شاطره
ورد : بقولك اي حضرتك انت تعمل نفسك مش فاكرني ونبدا من جديد اناا طالبه عندك وجايه اعلن علي حضرتك فكره الجهاز بتاعي وانت انبهرت بيه ومستني مني عرض وشرح المشروع دا اي رايك ومشيت و راحت عند الباب وخبطت وقالت مساء الخير ي دكتور
اناا ورد من قسم الفيزياا وجايه عشان حضرتك طلبتني عشان مناقشه المشروع
بصلها بذهول

 

ورد : طب قولي اتفضلي ي ورد ساكت ليه
الدوك : اتفضلي ي ورد
ابتسمت ودخلت وقعدت وقالت : متشكره جداا ي دكتور شكرا لحضرتك علي موافقتك للمشروع ودعمك للمشروع
بتقول بهمس قول بقاا انها فكره كويسه
الدكتور بسرحان : هي فكره كويسه
اي دا
ورد : مالك ي دكتور
الدكتور : انتي بتصتعبتي ي بت
ورد : كدا الصفحه الجديده اتقفلت
قالت حافظ علي اعصابك لو سمحت
الدكتور : انتي طبيعيه

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية العالمه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى