روايات

رواية العالمه الفصل الثالث 3 بقلم رحمة محمد

رواية العالمه الفصل الثالث 3 بقلم رحمة محمد

رواية العالمه الجزء الثالث

رواية العالمه البارت الثالث

رواية العالمه الحلقة الثالثة

الدكتور: انتي طبيعيه ي بت
ورد : كفايه لو سمحت كفااايه اناا تعبت كفايه اللي بشوفه من اهلي
الدكتور : خلاص سماح يلا نشوف المشروع بتاعك
ابتسمت بسعاده فضلت تشرح وتبرهن معمليات الحسابيه وكانت بترد علي كل سؤال بذكاء وكان مبهور بيها جدا
الدكتور : شاطره برافو عليكي مش اتوقعت انك بذكاء دا ي نصابه
ورد : مش عارفه اشكرك ولا اقولك اي ولا اقولك الله يسمحك علي كلمه نصابه دي
وقفت وابتسمت وقالت بكره هكون عالمه كبيره وحضرتك هتيجي تتصور معاياا فضحك بقوه وهي هربت بسرعه وهو قاعد مش مصدق ازاي اهلها مش دعمنها ومامتها بس اللي دعمها ووقفه جمبها البنت دي هتكون حاجه كبيره بس لو لاقت الدعم الحقيقي
ف يوم جديد
كان قاعد علي مكتبه فجأه الباب خبط دخلت ورد وهي بتبتسم
ورد : ازيك ي دكتور عمرو
ابتسم وقال: ازيك ي ورد اتفضلي
ورد : معلشي هدوشك شويه محتاجه شرح المسائل دي
قعد يشرح ليها لحد ما تليفونها رن

 

ورد :الو اي ي ماما دا عريس القرف دا
عمور قاعد بصص ليها بتركيز شديد
ورد : خلاص ي ماما ابعتي الاكونت بتاعه
الام :…….
َورد: مش تقلقي ي ماما يعني هي اول مره
وقفلت
ورد : جدتي شغاله ف السجل المدني كل يوم تجبلي عريس شكل
عمرو :اناا جتلك لوحدي محدش جبني
ورد : ازاي
عمرو : نويت استقر فقولت لامي تشوفلي عروسه وهي شفاتك بصدفه وعرفت اهلي وكدا يعني
ورد : تستقر وحضرتك واعي انت دكتور ومرتاح مادياا اي اللي يخليك ترمي نفسك ف الهم دا حواز وعيال وزن وتفلس قبل نص الشهر
عمرو :دا مفهومك عن الجواز
قامت ووقفت وقالت
ورد : تعرف اي سبب الرايسي اللي مخليني شايله فكره الجواز من راسي خالص
عمرو : اي هي
ورد : تخيل كدا تخيل ابقاا نايمه ومدافيه واحلي نومه ولاقي حد بيصحيني اعمله فطار وكل ما اتخيل شكلي كدا اتخلي شكل جوزي مرمي علي الارض وجنبه كوبايه مياه ومكسوره
عمرو : نهارك اسود كل دا عشان بيفكر يصحي تعملي فطار اومال لو قالك اتغدا هتعملي فيه اي
ورد :لا الحكايه مش حكايه فطار وغدا الحكايه انه يصحيني من النوم داا اناا بصحي بقعد ساعتين عشان اعرف اناا منين وفين
وضحكت ومشيت هو قعد يضحك عليها
وفي يوم تاني

 

كان عمرو ماشي مروح ولمح ورد قاعده وحوليها كتب كتيرر بس اتصدم لما لاقها مسكه ساندوتش شاورماا طولها مرتين ومعااهاا كوبايه عصير كبيره كانت بتاكل وبتذاكر وبتشرب العصير ف وقت واحد قرب منها وكانت عنيها علي الكتاب ومسكه القلم وف الايد التانيه مسكه السندوتش بعدها تشرب عصير فانفجر من الضحك بسبب ضحكه فاقت ورد وبصت فوق لقت الدكتور عمرو واقف و بيضحك بصتله بصدمه
اتكلمت وصوته مكتوم من الاكل : خير ي دكتور ف حاجه
عمرو بضحك : اي المنظر دا
ورد : هي دي حيات العلماء ودي المناهج اللي العيال هتذكرها
عمرو :اي يعني هتكوني عالمه مم واسم جديد العيال تشتم فيه
ورد : حد شتم قبل كدا احمد زويل
عمرو : انتي قبل كدا عمرك ما شتمتي حد
ورد : اناا مش بعمل حاجة غير الشتيمه اصلا
عمرو : ابقاا استعدي للشتايم بقاا
ورد : ساعتها بقاا هكون موت وشبعت موووت
عمرو بصلها بهدوء : بعد الشر ي ورد
حست انها متوتره

 

عمرو : بلاش المنظر دا تاني كلي واشربي براحتك وبعدين ركزي ف الكتاب حلو
ورد : اعمل اي يعني ي دكتور مفيش وقت مش ينفع اذاكر ف البيت قدمهم طول الوقت
عمرو : محدش عارف مستواكي
ورد : اهم حاجه عند عيلتي هي الفلوس وبس تعرف تجيب فلوس يبقاا تتم اووي ف لو شهاده بقاا يبقاا بلها واشرب ميتها
عمرو : بصراحه لساا مش متخيل لساا ف ناس كدا الدنياا اتقدمت علي فكره
ورد : ف كل مكان هتلاقي عقده وعقليه غير طبيعيه
بعيد عنهم
كانت واقفه الشله بتاعت ورد
فهمست واحده شكلناا هنلبس فساتين قريب
بصولها بذهول وقالت بمرح شكلها هتكون قصه حب، حب مابين الدكتور والطالبه فاكلهم ضحكوا
فردت واحده وقالت سيبك بقاا من الروايات دي
نروح عند ورد ف البيت

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية العالمه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى