روايات

رواية العاشق والبريئة الفصل الخامس 5 بقلم الملاك الصامت

رواية العاشق والبريئة الفصل الخامس 5 بقلم الملاك الصامت

رواية العاشق والبريئة الجزء الخامس

رواية العاشق والبريئة البارت الخامس

رواية العاشق والبريئة الحلقة الخامسة

الكل ضحك عليهم و فجأة في بنت دخلت عليهم ولبسه قصير
ووجهت كلامها لى ادم
…./ دومي حبيبي وحشتني وجريت عليه علشان تحضنه
بس ادم بعدها عنو ببرود وقالها
ادم / انتي ايه اللي جابك هنا يا مايا
مايا بخبث / جيت علشانك ياحبيبي
ادم بحده / مايا انتي نسيتي نفسك ولا ايه انتي بنت خالتي مش اكتر
مايا بمياعه / بس مامي قالتلي إن أنا وانت هنتجوز يادومي
ادم ببرود / وهو فيه واحد يسيب مراتو اللي بيحبها ويتجوز واحده مش بيطيقها اصلا
مايا لسه هتتكلم قاطعها الجد بحد
حسام بحده ووقار / مايا انتي ايه اللي جابك هنا تاني مش مكفيكي اللي عملتيه
مايا / سوري ياجدو بس أنا مكانش قصدي

 

 

حسام / وسوري بتاعتك دي هتفيد بي ايه هتصلح اللي اتكسر وانك حاولتي قبل كدا تخطفي سيلا علشان الفلوس
زين وعيلته كانو واقفين مش فاهمين في وايه اللي بيحصل وزين وسيليا كانو مستغربين وبيقولو لنفسهم ايه الشيء اللي عملته مايا ومخليهم يكرهوها كده
مايا / بس ده كان زمان والموضوع انتهى واكيد ادم وسيلا سامحوني صح
ادم ببرود / لأ ومش هنسامحك واتفضلي يلا من هنا احنا مش فاضين وزي ما انتي شايفه النهارده كان كتب كتابي
مايا بصدمه وحقد / مستحيل تعمل فيا كده يا ادم ومين الحيوانه اللي إنت اتجوزتها وسبتني علشانها
ملاك اول ماسمعتها بتشتمها زي مايكون الطفله والبريئه اللي جواه خرجو وجيه مكانهم ملاك زوجة ادم السيوفي
واتكلمت معاها بطريقه الكل استغربها
ملاك بحده وصوت مرعب / اياكي ثم اياكي تغلطي فيا ولو سمعتك بغلطي فيا مره تانيه او تكلمي جوزي حتى وربي لا هتشوفي وش عمرك ماشوفتيه واكملت بصوت عالي ارعب مايا انتي سااامعه ولاا لآ
كان الجميع يشاهد كيف كانت تتحدث ملاك تحت صدمتهم هل هذه هي ملاك الطفله البريئه ام هناك بالتأكيد شي غريب يحدث معها
مايا نظرت لها برعب وصدمه وخرجت من القصر بسرعه وهيا بتتوعد لها بالجحيم مسكينه لاتعرف ما الذي ينتظرها في المستقبل
في الداخل ما إن انهت ملاك كلامها معها شعرت بدوران وسقطت فاقده الوعي جري عليها ادم بسرعه وشالها وطلعها على الجناح بتاعها وقال لسيف يطلب دكتوره ويطلع وراه طلع ادم فوق وهو بيحاول يفوقها وهي مش بتشوف مرت اكثر من نصف ساعة حتى وصلت الطبيبه وكشفت عليها وخرجت
ادم جري عليها بقلق / خير يادكتورة ملاك حصلها ايه
الدكتوره/ متقلقش هيا كان عندها هبوط علشان مكالتش من الصبح تقريبا فعلشان كده حصلها اغماء
وأنا ادتلها ادويه ومش هتصحى غير الصبح
ادم/ تمام يادكتوره شكرا ليكي اتفضلي انتي ووجه كلامه لسيف / سيف معلش وصل الدكتوره

 

 

سيف / تمام اتفضلي يادكتوره وراح يوصلها والعيله كلها دخلت علشان تطمن عليها
ادم موجه كلامه لزين اللي هيموت من القلق على بنته هو وسيليا اللي كانت قاعده جنبها وبتعيط
ادم / ممكن ياعمي انام مع ملاك النهارده
لسه زين هيتكلم قاطعو حسام قائلا / طبعا يا ادم انت جوزها وهي اكيد محتاجالك وأنا واثق فيك زين بصله وسكت
ادم / شكرا ياجدي على ثقتك دي وأنا عمري ما اعمل حاجه غلط أنا عارف حدودي كويس
حسام بصله بفخر وبص للعيله ووجهلهم الكلام
حسام يلا احنا علشان نسيبهم يرتاحو اليوم كان طويل علينا كلنا
خرجو كلهم وسابوهم لوحدهم
ادم بص لى ملاك واتأمل ملامحها وافتكر الكلام اللي قالتو واستغرب جدا وقال لي نفسه ان لما هيا تصحى بكره هيسألها هيا ازاي قالت الكلام ده وراح نام جنبها وحضنها بتملك ونام على طول اول ماحضنها
تحت في غرفة الجلوس كانو يجلسون جميعا وزين سأل ابوه وقاله
زين / هو ايه الكلام اللي حضرتك كنت تقصدو ده يابابا بخصوص مايا
حسام اتنهد وقال / هاحكيلك كل حاجه يابني
من سنتين تقريبا مايا كانت عايشه معانا هنا وكانت بتحب ادم او بالاصح بتحب فلوسه وكانت عايزه تكسبه بأي طريقه بس ادم مكانش مديلها ريق وده كان بيعصبها جدا وفي يوم ادم كان عنده شغل كتير في الشركه ورجع متأخر وهيا كانت مستنياه واول مادخل اوضته هي دخلت وراه على طول وكانت لابسه لبسه استغفر الله العظيم وادم اول ما شافها كده حاول يطلعها بره الاوضه بتاعته بس هي كانت بتتقرب منه ومش راضيه تبعد ادم اتعصب جامد وضربها بالقلم ومسكها طردها بيه الاوضه وقالها تلبس هدومها وتطلع بره على طول وفعلا لما صحينا الصبح ملقينهاش بس بعد يومين سيلا كانت جايه من الدرس ومعاها الحرص بس فيه حد جيه وهجم عليهم وخطفها ودي كانت مايا علشان الفلوس كانت عايزه ادم يكتبلها كل املاكه بس ادم اتصل بواحد صاحبه علشان سيلا ترجع بس مكانش حد يعرف إن مايا هي اللي خطفتها وعرفنا لما ادم راح علشان يرجع سيلا مايا كانت هناك وبتتفق مع واحد على الفلوس وادم شافها وهي اتصدمت لا ادم شافها والشرطه اخدتها واتحبست سنه وبعد كده خرجت السنه اللي عدت ومن وقتها وهي مش ظاهره ومش عارف ايه اللي جابها دلوقتي
سيف بشرود / اكيد في حد باعتها ووراها حاجه ودي مكانتش صدفه ولا حاجه دي متظبط ليها
سليم / مش عارفين والله يابني ربنا يستر من اللي جاي
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

 

في مكان تاني مايا بتتكلم مع حد
مايا / أنا روحت زي ماقولتلي وعملت اللى انت عاوزه بس مش فاهمه انت بتعمل كده ليه.
الشخص بخبث / هتفهمي قريب قوي واوعدك اني هدمر ادم واخد منه كل حاجه حتى مراتو
مايا بخبث / حلو اوى كده طب هنعمل ايه الخطوه الجايه بصي ياستي………………
مايا ضحكت بخبث واتكلمت بواقحه / احبك وأنت بتفكره كده
الشخص / طبعا دهي أنا اعجبك اوي وقرب عليها وفعلو ماحرمه الله
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في صباح يوم جديد تستيقظ بطلتنا على اشعة الشمس ولكنها تشعر انها مقيده وتنظر الى جانبها وترى ذالك الادم نائم ويحتضنها قربت منه وحطت ايديها على شعره وقالت
ملاك / أنت شكلك كيوت خالص وأنت نايم بس لما بتقبى صاحي بتبقى حلو برضوا بس مش عارفه بخاف منك لاتتعصب عليا ليه بس انا بحس معاك بالأمان ولما بتبعد عني بحس إن قلبي بيوجعني جامد ومش بعرف ليه
ادم كان صاحي قبلها وقاعد بيتامل فيها ولما هي صحيت مثل انه نايم وحس بفرحه كبيره جدا لما سمع الكلام ده ولسه ملاك هتشيل اديها ادم مسكها وقالها
ادم / مش المفروض تقولي صباح الخير الاول
ملاك ببراءه/ ماهو انت كنت نايم
ادم بخبث / واديني صحيت هاا بقى
ملاك برقه / خلاص صباح الخير
ادم بخبث/ وهو صباح الخير بتبقى كده
ملاك/ اومال ازاي
ادم وهو بيقرب منها وقام بايسها من خدها / بتبقى كده
ملاك بصتلو بكسوف / على فكره انت قليل الادب وكده عيب
ادم / هو ايه ده اللي العيب يابت انتي ده انا جوزك واحمدي ربنا مابوستكيش بوست المتجوزين
ملاك باسغراب / وايه هي بوست المتجوزين دي
ادم بخبث / تحبي اعرفك ولسه هيقرب الباب اتفتح ودخل سيف
سيف بصدمه مضحك / ينهار بطيخ اختي وجوزها على سرير واحده لأ خلاص قلبي الصغير لايتحمل
ادم بصلو بقرف / نهار بطيخ متأكد انك كنت في ايطاليا ولا كنت في شوبرا وضحكوا عليك وقالولك انها ايطاليا
سيف بضحك / يمكن أنا عارف بقى
ملاك كانت بتضحك عليهم وغمزاتها بانت سيف شافها قام قايلها
سيف / يلاهوي لأ خلاص أنا هطلقك من ادم واتجوزك أنا
ملاك بضحك / موافقه بس بشرط تجيبلي ايس كريم
ادم بمرح على عكس طبيعته / نهارك اسود بتبعيني من اول الطريق علشان ايس كريم ده انا كنت ناوي اجيبلك شكولاته وايس كريم وغزل البنات

 

 

ملاك بفرحة مثل فرحة الاطفال / لا خلاص ده أنت حبيبي وهفضل معاك طول حياتي ومش هسيبك ابدا
ادم فرح جدا بكلامها ده وقالها / ولا أنا عمري ماهسيبك ياملاكي
سيف بمرح / احم احم نحن هنا
ادم بغيظ / مفسد اللحظات يلا ياخويا ننزل نفطر نزلو وفطرو كلهم
وعدا اسبوع كمان وادم كل يوم بعشق ملاك اكتر واكتر وملاك حبته جدا بس ماحدش اعترف للتاني ومش بيقدرو يبعدو عن بعض ابدا وفي يوم كانو قاعدين كلهم في غرفة الجلوس قال ادم لزين
ادم / عمي بعد اذنك أنا عايز الفرح الاسبوع الجاي
زين اتصدم وقالو /…………

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية العاشق والبريئة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى