رواية العاشق والبريئة الفصل الثالث 3 بقلم الملاك الصامت
رواية العاشق والبريئة الجزء الثالث
رواية العاشق والبريئة البارت الثالث
رواية العاشق والبريئة الحلقة الثالثة
وفي اثناء تناولهم العشاء
قال الجد
حسام / ملاك وادم كتب كتابهم الاسبوع الجاي بإذن الله
الجميع نظرو اليه بدهشه وصدمه
سيف بعصبيه وصدمه وغيره على اخته / ازاي يعني تتجوز ملاكي مش هتتجوز دي ملاكي أنا ومحدش هياخدها مني
ملاك مسكت في سيف جامد وكانت خايفه من عصبيته بس مكانتش فاهمه هما بيقولو ايه او بالاصح عامله نفسها مش فاهمه لانها لا تريد ان تترك عائلتها وتخاف ان يحدث ماحدث معها في الماضي
حسام بهدوء مريب / سيف دي حياة اختك مش حياتك انت علشان تكرر. الكلام انتهى ومش عايز اسمع حد عنده اعتراض ولا ايه يازين
زين باحترام / تحت امرك يا بابا طبعا بس ملاك لسه صغيره ومش فاهمه حاجه و
حسام مقاطعا اياه / أنا عارف أنا بعمل ايه كويس والكلام انتهى
سيليا / طيب ياعمو ناخد رأي ملاك على الاقل
حسام موجهه كلامه لى ملاك / ملاك ياحبيبة جدو تعالى معايا المكتب عايز اتكلم معاكي
ملاك موجها كلامها لى زين ببراءة / اروح يا بابي
زين / ايوه ياقلب بابي دي كلها عيلتك واوعي تخافي من حد من اللي هنا اتفقنا
كل هذا الحديث امام ادم الذي كان يظهر عليه ملامح الجمود والبرود عكس ما بداخله
ذهبت ملاك مع الجد وبعد نصف ساعه عادو اليهم من جديد
ملاك راحت عند زين وقالتله / انا موافقه يابابي
عندما سمع ادم موافقتها فرح بشده ولكنه تظاهر بالبرود لكنه استغرب كيف وافقت وماذا قال لها الجد في الداخل نفض الفكره دي من دماغو وقال المهم انها وافقت وخلاص ومش هخليها لحد غيري ابدا
سيف قال لي ملاك بضيق / يعني كده ياملاكي مش هتنامي في حضني تاني
ملاك ببراءه واستغراب / ليه ياسيفي أنا هنام في حضنك على طول ومش هنام لوحدي انت عارف اني بخاف انام لوحدي
ادم مقاطع حديثها بسرعة على غير عادته / لأ بس انتي هتنامي في حضني انا لوحدي بعد ما نتجوز وو ادرك ماتفوه بيه وقال اقصد يعني ماهو احنا هنتجوز واكيد يعني هتنامي في اوضتي
ملاك بعند / لأ أنا هنام مع سيفي
ادم اتعصب لما حطت ياء الملكيه لاسم سيف وحس ان قلبه وجعه واستغرب نفسه جدا ازاي هو غيران من اخوها ده اخوها يعني مش حد غريب قطع شروده عندما سمع سيف يتحدث مع ملاك
سيف بحب / اسمعيني ياملاكي انتي هتتجوزي ادم يعني اكيد هتنامي في نفس الاوضه اللي هو نايم فيه
ملاك بدموع ورقه / يعني أنا مش هنام في حضنك تاني لأ خلاص مش عايزه اتجوز وانام في حضنك انت ياسيفي
الكل استغرب لما لقاها بتعيط كده
سليم بيقولها / انتي بتعيطي ليه ياحبيبتي هما هيفضلو معاكي علطول واحنا قاعدين كلنا في نفس البيت يعني مش هيبعدو عنك
زين / هي دايما ملاكي كده من اقل حاجه بتعيط وخلاص
ووجه كلامه لى ملاك خلاص ياحبيبتي حتى لو اتجوزتي هتنامي في حضن سيف برضو مش كده يا ادم
ادم / ايوه ايوه اكيد
وفي نفسه ده في احلامك إن شاءلله
سيف / خلاص يا ملاكي ماتعيطيش ماشي وانتي هتفضلي معايا اهو ماشي
ملاك / ماشي ياسيفي يلا بقى علشان أنا عاوزه انام
سيف قام شايلها زي العروسه / يلا ياقلبي وطلعوا
وده خلى ادم يتغاظ جدا من المنظر ده ووعد نفسه إن بعد الجواز مش هيخلى حد يلمسها خالص او يكلمها
وخلص اليوم على كده والكل راح علشان ينام وادم طول الليل بيفكر في ملاك وازاي اخدت عقله وقلبه كده من اول نظره وقرر إن هو يحاول يقرب منها الاسبوع ده علشان هيا تحبه زي ماحبها من اول نظره
🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋
جه معاد كتب الكتاب وطول الاسبوع اللي فات ادم وملاك قربو من بعض شويه وملاك اتعلقت بيه بس مش اوى يعنى وكانت بتحب وجوده دايما لكن كانت بتخاف تقرب اكتر من كده
في يوم جديد تشرق الشمس معلنه عن مفاجأت كثيره للبعض منها المفرحه ومنها الحزينه تستيقظ جميلتنا على اشعة الشمس الذهبيه تدخل الى غرفتها وتقوم من على فراشها وتدخل الى المرحاض لتأخذ حماما منعش وتؤدي فرضها وتلبس سلبوته باللون الوردي وفوقيها چاكت اسود وتذهب الى الخارج وعندما خرجت خارج الغرفه وجدت ادم فقالت له
ملاك برقه / صباح الخير
ادم بحب / صباح الورد على احلى ورده
ملاك ابتسمت بكسوف ونزلو هما الاتنين تحت وهما نازلين على السلم
ملاك كانت هتقع غمضت عنيه وصوتت بس ادم لحقها ومسكها ملاك فتحت عنيها لقيت ادم ماسكها من خصرها وكانت شبه في حضنه
ادم بصلها وسرح في عينيها وهيا كمان وحست إن قلبها بيدق جامد وبعدت عنه بسرعه وادم استغرب عينيها جدا لان كان لونها رمادي فاتح وهيا اصلا عنيها لونها ازرق وقال لي نفسه /شكلك هتجنيني معاكي يملاكي بس كله يهون علشان خاطر عيونك الجميله دي
سيف كان نازل من فوق وشافها ولما كانت هتقع وقلق عليها جدا ونزل بسرعه علشان يشوفها
سيف بقلق عليها / انتي كويسه ياملاكي حصلك حاجه
ملاك برقه/ أنا كويسه ياسيفي ماتقلقش
سيف / متاكده
ملاك / ايوه ياحبيبي
سيف موجه كلامه لى ادم / شكرا يا ادم بجد انك لحقتها قبل ماتقع
ادم بجراءه وحب / مافيش داعي تشكرني دي حياتي كلها واكيد هعمل كل اللي اقدر عليه علشان احميها
سيف / طب بس متقولش حياتي دي حياتي أنا لوحدي
ادم باستفزاز / كان زمان اما دلوقتي دي ملكي أنا
سيف اتغاظ منه جدا وبص لى ملاك وقالها / شايفه ياختي بيقول ايه عاجبك كلامه
ملاك كانت بتضحك عليهم وساكته مش ببتكلم
ونزلو تحت لاقو الكل مستنينهم على السفره راحو قعدو وادم جاي يقعد جنب ملاك سيف سبقو وقعد مكانه وبصلو بابتسامة نصر ولدم اتغاظ جدا منه وراح قعد جنب سيلا (بيفكروني بي توم وچيري 😂)
سيلا كانت بتبص لي سيف بنظرة اعجاب وفي نفسها هيييح يخربيت جمال امك هو فيه كده
مايا لاحظت نظرتها وبصتلها بغيظ وقالتلها / بصي في طبقك يابنت الهبله انتي ناقص تروحي تقوليله تعالى اتجوزني
سيلا بهيام / ياريت ولاحظت كلامها وقالت اسفه يا مامي ما اخدتش بالي
مايا بصتلها بغيظ وكملت اكلها
حسام وجه كلامه لى ملاك / اطلعي ياحبيبت جدو علشان هتروحي انتي وادم تشترو الفستان
سيف قاله / ازاي يعني ياجدو يروحه لى وحدهم لأ أنا مش هسيب اختي تروح معاه لى واحدها
ادم بغيظ / ليه هو انا هكلها مثلا أنا قولتلك قبل كده ان دي حياتي ومستحيل اذيها او اسمح لي حد يإذيها
سيف / أنا مش قصدي كده بس انتو لسه ماتجوزتوش فا أنا هاجي معاكو
حسام / خلاص روح ياسيف وسيلا هاتيجي معاكو عاشان تجيبلها فستان هيا كمان
سيلا بمرح / اخيرا الواحد هيخرج ويفك عن نفسه
حسام / ليه ياروح امك هو انتي مش بتخرجي خالص اومال مين اللي كان في الساحل الاسبوع اللي عدا
سيلا / احم ايه ده هو أنا كنت في الساحل ادم بصلها بصه رعبتها وكملت كلامها / اه اه صح افتكرت اصل أنا بنسى دايما وانت عارف كده يادومي
ادم بتهكم / اه طبعا انتي هتقوليلي
سيلا بمرح/ خلاص ياعم انت هتزلني أنا مخرجتش الاسبوع اللي عدا ده خالص اقوم اللبس أنا احسن يغيرو رايهم
وجريت على اوضتها والكل بيضحك عليها
ملاك برقه / هقوم اجهز يامامي
سيليا/ قومي ياروح مامي وخلي بالك من نفسك
ملاك طلعت فوق واول مادخلت اوضتها اتصدمت
من اللي شافته
ملاك برعب // اعاااااااا
ياترى ملاك شافت ايه؟
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية العاشق والبريئة)