روايات

رواية العاشق والبريئة الفصل التاسع عشر 19 بقلم الملاك الصامت

رواية العاشق والبريئة الفصل التاسع عشر 19 بقلم الملاك الصامت

رواية العاشق والبريئة الجزء التاسع عشر

رواية العاشق والبريئة البارت التاسع عشر

رواية العاشق والبريئة الحلقة التاسعة عشر

سيف وهو يرد على ادم / اي يا ادم في حاجه
ادم /…………..
سيف بصدمه / اي اللي انت بتقولوا ده مش معقول
ادم بنفاذ صبر / سيف مش وقت صدمات خالص اسمع اللي هقولك عليه وتتفذو بالحرف………..
سيف / حاضر هعمل كل اللي قولت عليه
ادم / تمام وانا مستنيك واه متقولش حاجه لحد من العيله علشان عمي زين وطنط سيليا مش هيستحملو الخبر
سيف بخوف شديد على اخته / تمام وأنا هجيب الرجاله واجيلك بأسرع وقت وان شاءلله هاننقذها
ادم / يارب ياسيف يلا مع السلامه
قفل ادم معاه وتنهد سيف بحزن وكان الجميع يجلسون يراقبونه يلاحظون حزنه الظاهر ف سألته سيلا بفضول
سيلا / في اي ياسيف ادم كان عايزك ليه ومن دي اللي هتنقذوها؟!
سيف وهو يحاول ان يداري حزنه وقال بكذب / اصل فيه ثفقه مهمه جدا بالنسبه ل الشركه وفي احتمال كبير نخسر الثفقه دي
زين بستغراب / ثفقة ايه دي اللي منعرفش عنها ياسيف
سيف بارتباك / لأ اصل دي ثفقة جديده لسه حضرتك ماتعرفش عنها بس ادم هيتصرف إن شاءلله وهنعرف نكسبها
زين بشك / تمام ماشي وانا هتابع مع ادم أنا وعمك سليم
سيف باستعجال / تمام عن اذنكو هطلع اشوف جدو

 

 

طلع سيف عند حسام بسرعه ودخل عليه من غير ما يخبط كان حسام يتحدث في الهاتف واغلق فور دخول سيف
سيف بسرعه / جدي عرفت اللي حصل ملاك
قاطعه حسام وهو يقول بغموض / عرفت ملاك اتخطفت وعارف مين اللي خاطفها كويس
سيف باستغراب / طيب قولنا هو مين ادم هيتجنن ومش عارف يوصلها
حسام بغموض / الكلام ده مش عليا وانت اكيد عارف ومتأكد ان ادم هيوصل لى ملاك قبل ما حد يلمسها كمان
سيف باستغراب / وحضرتك واثق كده ازاي يعني
حسام بخبث / خلاص بقى ياحضرة القناص اللعب بقى ع المكشوف وعرفت كل حاجه
سيف بخبث / طيب ما أنا عارف انك هتعرف كل حاجه وكمان هتعرف حقيقتي كلها اللي يقدر يعرف حقيقة الشيطا*ن كلها اكيد هيعرف مين هو شريكه في كل حاجه واكيد ادم قالك على كل الحقيقه مخباش حاجه بس متأكد مليون في الميه ان هو مقالكش مين هو شريكه لاني عارف ادم عمرو مايغدر بحد قريب منه ما بالك بقى لو شريكه وابن عمه اللي وقف جنبه السنين دي كلها من غير ماحد يعرف حاجه.
حسام / يعني كل الفترة دي مع بعض ومفكرتوش تقوله حتى ليا
سيف والقلق ينهش في قلبه على اخته / هنشرحلك كل حاجه وعد مني بس ننقذ ملاك الاول ولازم انفذ خطة ادم اننا نق*ضي على عصا*بة الزعيم والزعيم نفسوا علشان نخلص من شرو
حسام بوقار / رجالتي كلها هتكون هناك وانا هتابع معاك اي الاخبار
سيف / تمام أنا لازم امشي
ذهب سيف مسرعا لينفذ خطة ادم وتنهد حسام تنهيده تحمل القلق الشديد على احفاده ولكنه واثق ان ادم سيفعل المستحيل لاجل ان ينقذ ملاك ويقضي على عصا*بة الزعيم هو وسيف
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
كانت تنام في غرفة شديدة الظلام وبابها القضبان الحديدي من يراها يظن انها سجن وكانت تنام او بالاصح فاقده للوعي لا حول ولا قوة لها ولكن استيقظت فجأة وهي تصرخ باسم معشوقها ظلت تصرخ تنادي باسمه وهي تكاد تموت خوفا من هذا الظلام الحالك ولكن اشتعلت اضواء الغرفة فجأة احست بالطمأنينه قليلا ولكن لم يدم شعورها بالاطمئنان حين دلف هذا الشخص المخيف بالنسبه ظل يقترب منها وحاولت هي ان تبتعد الى الوراء ولكن وجدت نفسها مكبله بسلاسل حديديه وتكلمت بخوف
ملاك بخوف / انت مين وعايز مني ايه
الزعيم بخبث / أنا مش عايز منك حاجه بس أنا عايز ادم*ر الشيطا*ن وملقتش طريقه مناسبه غيرك انتي علشان انتق*م منه

 

 

ملاك بخوف / مم.مين اا.الش. الشيطا*ن دده اانا معرفش حد
الزعيم بخبث / معقول ادم باشا لسه لحد دلوقتي مقالكيش لا مالوش حق طبعا
ملاك / مقالش ايه انت ايه اللي بتقوله ده انا أنا عايزه اخرج من هنا
الزعيم بخبث وشر / خروج من هنا مافيش إلا لما جوزك يشرف واه صح هو مقالكيش إن هو اكبر زعيم ما*فيا في العالم وملقب بالشيطا*ن وكمان اخوكي شريك معاه وبيقتل*و الناس البريئه وكمان قت*لو مراتي بإيديهم وانا هنت*قم من ادم والنهارده بالذات علشان احر*ق قلبه زي ما حر*ق قلبي على مراتي وابني اللي لسه ماجاش الدنيا
ملاك اتصدمت من كلامه ودموعها نزلت ومش مصدقه الكلام اللي هو قاله عن ادم وسيف وقالتله
ملاك / انت كداب هما مستحيل يعملو كده وهما عارفين كويس ان ده شغل وحش وانا عمري ماهصدقك لاني واثقه فيهم هما الاتنين ثقه عمياء
الزعيم بغضب جحي*مي وقد صفعها صفعه قوية جعلت الدم*اء تنزل من فمها وانفها وقال بخبث / أنا مش محتاج انك تصدقيني كده كده انتي هتمو*تي بس علشان انا طيب هوريكي الدليل واخرج هاتفه واراها فيديو لى ادم عندما كان يق*تل الياس ومايا اغمضت ملاك عينيها بسرعه لا تقدر على المشاهده اكثر فهذا فوق طاقتها وظلت تصرخ ولا تريد تصديق عينيها هي تريد فقط رؤيته والشعور بالامان ومن بعدها ستواجهه وتعرف كل شيء منه وشعرت بدوار حاد وفقدت الوعي مرة اخرى خرج الزعيم من عندها واقفل الباب واطفاء الاضواء وعادت الغرفه الى الظلام مجددا.
••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
عند ادم كان يقف مع رجال ملثمين ولا تبان وجوههم يقفون بثبات ويستمعون الى كلام ادم بتركيز شديد وهو يقوم بسرد خطته لهم بالتفاصيل وبعد ان انتهى تفرقو جميعا الى فرق متساويه لأ عددهم كبير للغايه واخذ ادم معه اقوى الرجال بينهم وذهبوا الى المكان الذي يوجد فيه ملاك
وصلوا الى المكان وحاوطوه من جميع الجهات ودخل ادم هو والفريق الذي معه فقط وتركو الباقية يحرصونهم بعد ان نجح في التخلص من رجال الزعيم
كانت ملاك فاقت وقاعده على السرير وبتعيط دخل عليها شخص غير الزعيم كان من رجالته وبيبوصلها بوقاحه وملاك خافت جدا من نظراته وضمت نفسها اكتر وبتبصله برعب
الشخص بوقاحه / ايه ياقمر انتي خايفه كده ليه أنا مش هعملك حاجه
ملاك / لو سمحت ابعد
الشخص بوقاحه / هو أنا لسه عملت حاجه علشان ابعد متخافيش ده أنا هبسطك اوي بس انتي ترضي
ملاك بخوف / ابعد عني ابعد
يقترب منها هذا الشخص المقرف ويكاد ان يلمسها ولكن يجد قبضه حديدي تمسكه تطلعت اليه وجدته منقذها وامانها
كان ادم يتطلع الى هذا الشخص بعيون حمراء مثل الدما*ء وعروقه بارزه فكان حقا شكله مخيف بدرجه كبيره
ادم بغضب جحي*مي / يابن **** ازاي تقرب منها يا*****والله لا اندمك على اللي كنت هتعمله ياز****
كان هذا الشخص يحاول ان يسد له اللكمات التي يأخذها منه ولكن لا يقدر ف ادم اقوى منه بكثير ظل ادم يسدد له اللكمات الضربا*ت حتى فقد الوعي تماما وركله بعيدا وذهب الى ملاك مسرعا يستقبلها بين احضانه وبلهفه وشوق بعد ان فك سلاسل التي كانت مربوطه بها وهي نسيت كل شيء هي فقط تريد ان تكون بداخل احضانه وتشعر بالامان ويذهب كل شيء اخر الى الجح*يم
ادم وهو يقول بلهفه وخوف عليها / حبيبتي انتي كويسه حد عملك حاجه
ملاك بخوف / هه. هو ك. ككان ع. ععايز و خخوفني منه جدا

 

 

ادم بحب ولهفه / اهدي ياحبيبتي خلاص محدش هيقدر يقرب منك وأنا معاكي متخافيش واخيرا رأى وجهها كيف متورم من شدة الضربه التي اخذتها من هذا اللعي*ن وقال لها بغضب شديد وعيون حمراء / مين عمل فيكي كده
كادت ان ترد عليه ولكن سمعو صوت ضحكة خبي*ثه خلفهم نظر ادم وجده الزعيم نظر اليه ادم ببرود شديد عكس البركان الذي بداخله مما اثار غضب الاخر من بروده المستفز وقال له
الزعيم / واخيرا الشيطا*ن بنفسه بقى تحت ايدي واضح كده ان اللعبه هتبتدي
ادم بخبث / قصدك هتنتهي خلاص لعبك بقى ع المكشوف وحياتك خلاص هتخلص النهارده قبل بكره
الزعيم بضحك شديد / ههههههه انت فاكر انك هتقدر تعمل حاجه وحتى لو قدرت أنا كشفت حقيقتك كلها قدام مراتك حبيبتك يعني حتى لولا كان في امل انكو تخرجو من هنا هي مش هتفضل معاك بعد ما شافتك وانت بتق*تل بنت خالتك والياس
ادم متفاجأش اوي لانه كان متاكد ان هو هيقول لى ملاك على الحقيقه بس اتصدم عرف انها شافته وهو بيقت”ل الياس ومايا هو مكانش عايز كد خالص ولا كان عايزها تشوفه وهو بيعمل حاجه بشعه زي كده ولكنه تظاهر بالبرود لكي لا يعرف الاخر نقطه ضعفه ولكنه بالفعل عرفها رفع الزعيم سلاحه على ادم وملاك اختبئت ملاك خلف ادم خوفا على طفلها الذي لم يأتي الى الحياة بعد ولاول مرة يشعر ادم بالخوف ولكن ليس عليه بل على ملاكه وابنه وفجأة دخلت قوات مسلحه اليهم ف نظر ادم اليه وابتسم بخبث وقال له
ادم / مش قولتلك اللعبه خلاص انتهت وخلاص حياتك هتخلص
الزعيم بشر وجنون / مش قبل ما انتقم منك واخد حق مراتي
ادم ببرود / مراتك ما*تت بسببك انت ولو كنت ناسي افكرك
الزعيم بجنون /مش أنا اللي قت”لتها دي كانت حادثه وانت كمان كنت شريك فيها
ادم ببرود / خلصت جيه بقى دوري اردلك كل اللي عملته زمان وعملته دلوقتي وذهب اليه وظل يقدم له اللكمات القويه حتى خارت قواه
ادم بغضب شديد / ده علشان اللي عملته في ملاكي وانك خليت دموعها تنزل وانك اتجرأت تخطفها وكمان كنت عايز تقتلها هي وابني واكمل الى رجال الذين يمسكونه خدوه ومش عايز حد يدخله الا لما اجيله انا الاول كانت ملاك وقفت بجانب ادم وجأو الرجال ليأخذوه ولكن فجأة سحب مسد*س من يد الرجل الذي يمسكه وضرب طلقه جأت على احد منهم لحظات والصمت هو سيد المكان وكان ادم وملاك ينظران الى بعضهم في صمت دام للحظات ومن بعدها فقدت ملاك وعيها حيث جأت الرص*اصه في بطنها فاق ادم من صدمته وصوب سلاحه على الزعيم واطل*ق عليه في منتصف رأسه وحمل ملاك سريعا وصرخ بهم ان يحضرو الاسعاف ولكنها ستستغرق وقت طويل لذا اخذها وذهب بها الى سيرته وانطلق مسرعا بها وبعد نصف ساعه كانو وصلو الى المستشفى دخل بسرعه وظل يصرخ بهم بعلو صوته
ادم بغضب / انتو يابهايم دكتوره بسرعه مراتي هتروح مني
انقلبت المستشفى جميعها فمن لايعرف ادم السيوفي وهو ايضا يكون صاحب المستشفى بأكملها جأت طبيبه اليهم مسرعه واحضرو التورلي وضعها ادم عليه ودخلو بها الى غرفة العمليات بسرعه وكان ادم يريد الدخول معهم ولكن هم منعوه وقف في الخارج لايستوعب ما الذي حدث ومازال على صدمته حتى لايقدر ان يتصل بسيف ويخبره ولكنه تفجأ بدخول سيف وبقية العيله وهم في غاية القلق على ملاك ذهب اليه سيف مسرعا
سيف بقلق / اي اللي حصل يا ادم وفين ملاك
ادم بتوهان / معرفش معرفش ايه اللي حصل ياسيف هو فجأة اخد المسدس و……. حكاله كل اللي حصل معاهم
سيف بقلق شديد على اخته / وملاك عامله ايه دلوقتي
ادم / مش عارفه هي فى غرفة العمليات ولسه محدش طلع
سيف/ متخافش إن شاءلله خير وهتبقى كويس
سيليا ببكاء وخوف على ابنتها / بنتي هتروح مني أنا عايزه بنتي يازين والله هموت من غيرها
زين / اهدي ياسيليا متقلقيش ملاك هتبقى كويسه وهترجع تانى متخافيش ياحبيبتي
سيليا بدموع / يارب يازين يارب

 

 

مر اكثر من تلات ساعات عليها في غرفة العمليات واخيرا خرجت الطبيبه ذهب اليها ادم مسرعا وسألها
ادم بلهفه وخوف /ملاك بقيت كويسه صح
الطبيبه بحزن / هي بقيت كويسه وقدرنا نخرج الرصا*صه وعدت مرحلة الخطر بس
ادم بقلق / بس ايه
الطبيبه بحزن/ للاسف فقدنا الجنين الرصاصه كانت قريبه من وهو مستحملش
ادم بحزن / طيب اقدر اشوفها
الطبيبه / للاسف مش هينفع لانها كانت فاقت ولما عرفت الخبر جالها انهيار عصبي واتضطرينا نعطيها مهدئ
زين بحزن / يعني هي عرفت
الطبيبه /للاسف مقدرناش نخبي عليها هي هتفوق كمان ساعتين لان نسبة المهدئ كانت عاليا شويه وبعدين تقدرو تشفوها عن اذنكم
زين / اتفضلي
ادم بحزن / أنا السبب فى اللى حصلها ده يارب تسامحني يارب هي متعرفش أنا عملت كده ليه
كان الجد ينظر له وهو حزين على حال حفيده وتذكر كلامه عندما رجعو من شرم الشيخ
Flash back
تاني يوم بعد ما رجعو راح ادم يشوف جده زي ماهو طلب وكمان يعترفلو بكل حاجه دخل ادم عليه وجده يجلس في انتظاره ذهب وجلس مقابله وقاال له حسام
حسام / يلا اتكلم وانا سمعك
تنهد ادم تنهيده طويله وبدأ يقول / من كام سنه كده أنا كنت فى امريكا وانت اكيد عارف علشان الشركه اللي كانت هناك بس حصل حاجه غريبه هناك الفندق اللي كنت قاعد فيه كانو عاملين حفله بمناسبه راس السنه ودعوني انا روحت اغير جو بس الغريب ان مكانش حد موجود في الحفله دي خالص غير شخص واحد أنا استغربت جدا منه وروحت علشان اسأله لو يعرف فين النااس او هل دي اصلا حفله من الاساس بس الشخص ده زي مايكون عارفني وفعلا كان عارفني ويعرف كل حاجه عني أنا سألته هو مين طلع هو شغال في المخابرات استغربت ليه ان هو بيكلمني انا وقالي أنا عايزك في خدمه وطنيه قولتله خدمه وطنيه وعايزني أنا بالتحديد ليه قالي علشان أنا شخصيه معروفه في العالم كله وهقدر اساعدهم عن طريقي معارفي وكده سألته ايه هي الخدمه دي جاوب وقالي ان في عصا*بة مافيا كبيره جدا هما مش عارفين يوقعوها لانهم بيعرفو عدوهم قبل صديقهم وان أنا لازم ادخل مابينهم وهما اكيد مش هيشكو لانهم عارفين اني اغنى واحد في العالم واكيد هما هيفكر إن كل الثروة دي مش جايبهم بشغلي وتعبي وتعب عيلتي ف اكيد هيرحبو بيا ويوثقو فيا جدا بس أنا رفضت لما هو قالي كده علشان معرضش حياتكو للخطر بسببي بس لما عرفت ان العصابه دي بتخطف البنات الصغيره ويتاجرو في اعضأ*هم أنا وافقت علشان انقذهم…
حسام بتركيز / ها كمل

 

 

ادم / اول ما دخلت بينهم وانا مفهمهم اني كنت بشتغل في الما*فيا قبل كده وهما صدقو وشويه شويه بدأو كلهم يثقوا فيا بس كان فيهم واحد شاكك دايما فيا وانا كنت بلاحظه من نظراته بس كنت بتجاهله فضلت معاهم لحد ما بقى رئيسهم بيثق فيا جدا واعتبرني دراعه اليمين بس كان في عمليه وهو كان مضطر يروحها بس دي كانت فخ مننا وخلصنا منه خالص بعد ما اتحكم عليه بالاعد*ام وأنا اخدت مكانه وفضلت اكبر معاهم الشغل بس الراجل اللي كان بيشك فيا ده كان دايما بيحاول يوقعني بس انا كنت سابقه بكتير فضلت معاهم يجي اكتر من اربع سنين وأنا بوقعهم واحد ورا التاني مافضلش غير الراجل ده اللي هو طبعا الزعيم حاولت اوقعه كتير بس هو كان بيعرف يهرب مني كويس وفي يوم أنا كنت عملت حفله كبيره جدا والحفله دي كانت فخ بس هو جيه هو ومراته ومراته كانت اسوء منه بكتير بتحب دايما تتقرب من الراجل اللي معاه ثروه ونفوذ ولما شافتني كانت بتحاول تتقرب مني وهولاحظ كده كويس علشان كده كرهني اكتر من الاول وراح اتفق مع حد انه يقت*لني في اليوم ده بس مراته كانت واقفه معايا بتسألني عن حاجه والقناص اللي جيه علشان يقتلني قت*ل مراته بلغلط وهو فكر اني خليتها توقف معايا علشان هي اللي تم*وت بس الغريب إن هو اختفى من اليوم ده دايما بيحاول بكل الطرق انه يكشفني قدام الرئساء التانين بعد ماعرف اني بشتغل مع المخابرات وبس كده هي دي كل الحكايه وأنا مجهز خطه علشان اخلص منه هو كمان وقريب اوي وهرجع تاني لحياتي الطبيعيه
حسام / طيب وانت ايه اللي جبرك على كده
ادم / ما أنا قولت لحضرتك علشان انقذ البنات والاطفال اللي بيخطفوهم دول بس خلاص الحكاييه انتهت ومعادش فاضل غير الزعيم بس هنخلص منه قريب
حسام بتنهيده / ربنا معاك يابني بس متنساش انك كده بتعرض حياة ملاك للخطر هي الوحيد اللي في خطر
ادم / متقلقش ياجدي إن شاءلله ماحدش هيقدر يإذيها ولا هيا ولا ابني طول ما انا عايش وموجود معاها
end flash back
بعد ساعتين كانت ملاك فاقت والكل دخل علشان يطمن عليها بس هي كانت ساكته تماما ومش بترد على حد
سيليا / الف سلامه عليكي ياقلبي
ملاك لا رد
زين / ملاك ردي ياحبيبتي أنا عارف انك زعلانه جدا علشان ابنك بس الحمدلله انك كويسه دلوقتي
ملاك لارد
كان ادم ينظر اليها بقلب يتقطع من اجلها وهي فقط كانت تنظر اليه نظرات جمود ولا تتحدث فقط تنظر اليه ذهب سيف لكي يحضر الطبيبه من اجلها جأت الطبيبه لكي تفحصها
زين / هي مالها يادكتوره مش بتتكلم
الطبيبه / للاسف هي جالها صدمه عصبيه وان محاولتوش تخلوها تتكلم او حتى تعيط ممكن يكون خطر على حياتها السكوت ده
زين / طيب تقدر تخرج امته
الطبيبه / هكتبلها على خروج النهارده بس لازم ترتاح خالص علشان الجرح ميفكش
زين / تمام يادكتوره
اخدو اذن الخروج وجه ادم علشان يشيل ملاك هي بعدت عنه ومسكت في زين جامد هو اتصدم من ردة فعلها وزعل جدا انه كان السبب في كده

 

 

زين / خلاص يا ادم انا هاشلها
شالها زين لحد العربيه ورجعو كلهم القصر وجيه زين علشان يطلعها الجناح بتاعها هي وادم مسكت فيه جامد اشارة إن هي مش عايزه تدخل الجناح ده وهما كلهم اتصدمو من ردة فعلها دي وليه هي بتبعدعن ادم بالطريقه دي دخلها زين الجناح بتاعها اللي كانت قاعده فيه الاول وادم حزين جدا مش عارف يعمل ايه علشان تتكلم او تواجهه
عدا اكتر من اسبوع وحالة ملاك لاتزال كما هي ولا تأكل إلا القليل فقط ولا تريد ان تقترب الى ادم وهو يحاول ان يتكلم معاها ولكن لا استجابه وفي يوم دخل ادم عليها كانت تجلس على الفراش وتنظر الى السقف ولا تتحدث فقط تنظر نظر ادم اليها بحزن وقال
ادم / ملاك ردي عليا ابوس ايديك ماتسبنيش كده عاتبيني اتكلمي اي حاجه ماتسكتيش والله أنا بتقطع من جوايا لما بشوفك كده وان كان على ابننا اللى راح إن شاءلله ربنا هيعوضنا
ملاك وهو تنظر اليه ببرود وجمود / طلقني…….

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية العاشق والبريئة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى