رواية الضحية الفصل الخامس عشر 15 بقلم أروى عادل
رواية الضحية الجزء الخامس عشر
رواية الضحية البارت الخامس عشر
رواية الضحية الحلقة الخامسة عشر
و هنا صرخت روان فى أروى لكى تتركها ثم دفعت روان أروى بعيد عنها و هنا انزلقت قدم أروى و وقعت من على السلالم كانت روان تصرخ و هى تركض اتجاه أروى عندما رأت الد،ماء تخرج من خلف رأسها و لقد خرج كل سكان العماره على صوت صراخ روان أول من وصل إليهم كان عمر الذى نظره إلى أروى بذهول و هلع هو بيحاول يضغط بيديه على الجرح لوقف الد،ماء هنا خلعت ليلى حجابها لكى يقوم عمر بربط الجر،ح لوقف النزيف بحجابها .. ثوانى و على صوت صراخ أشجان و أسراء عندما شاهدوا حالة أروى الغائبه عن الوعى هنا حملها عمر توجه بها إلى السيارة ثم ذهب بها الى اقرب مشفى دون أنتظار أى أحد .. مما جعل غادة مثل البركان على وشك الانف،جار . عندما رأت خو،ف ورعب عمر على أروى
أما روان كانت فى حالة هلع و صدمة وبكاء بهستريا وهى تقول و تكرر كلماتها
روان ٠٠ والله ماكنش قصدى . و الله ماكنش قصدى
( ثم ذهبوا جميعآ خلف عمر فى المستشفى)
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
فى إحدى المستشفيات أستثمارى الخاصه
—————————————-
دخل عمر المستشفى وهو يحمل أروى و يصرخ فى الجميع لكى يقوموا بأسعاف أروى
وهنا جاء المسعفون بالترولى لنقلها إلى إحدى الغرف فى المستشفى لفحصها
مره نصف ساعة و مازال أروى فى غرفة الفحص
هنا وصلوا معظم سكان العماره للمستشفى للأطمئنان على صحة أورى
أما عائلة أروى كانوا فى حالة هلع و خوف هنا قالت أشجان بصوت مخنوق من كثرة البكاء
أشجان ٠٠ عمر فين بنتى . هى فين هو انت مش بترد عليا ليه
ليلى ٠٠ اهدى يا أشجان مش كده
أشجان ٠٠ طيب يطمنى بس و قولى مالها بنتى
عمر٠٠ لسه الدكتور معاها جوه
محمود ٠٠ طيب همآ أتأخروا جوه كده ليه
( كان عمر يقول و هو بيطمن نفسه )
عمر ٠٠ ان شاء الله خير .. ان شاء الله خير .. اكيد هى كويسه . ان شاء الله هتكون كويسة
هنا خرج الدكتور و أسرعوا جميعآ إليه ليعرفوا كيف هى حالة أروى
عندها قال محمود
عمر ٠٠ هى عامله ايه يا دكتور
دكتور٠٠ احنا قدرنا نوقف النز،يف.. والحالة مستقرة حاليآ
محمود ٠٠ طيب يا دكتور هو ايه إللى حصل
الدكتور ٠٠ واضح انها اتعرضت لضر،به قويه على دماغها عملت لها أرتجاج فى المخ و بعد الكدمات فى جسمها ٠٠ بس فى الضلعين متحركين من مكانهم
أسراء٠٠ يعنى فى حاجة خطيرة على حياتها
الدكتور٠٠ لا مافيش خطر على حياتها ده لأنكم جبتوها بسرعة قبل ما تفقد كميه د،م كبيره ساعتها كان ممكن يكون فى خ،طر على حياتها
أشجان ٠٠ أنا عايزه أشوفها يا دكتور
دكتور ٠٠ هى لسه غايبه عن الوعى
عمر٠٠ ليه هى مش المفروض تكون فاقت
الدكتور ٠٠ الضاربة أو الخبطة فى الرأس ممكن ساعتها المريض بفقد الوعى لبعض الوقت
عمر ٠٠( بخوف) تقصد انها فى غيبوبه
الدكتور ٠٠ مش بالظبط بس اظن انها ممكن تفضل كام يوم غايبة عن الوعى
محمود ٠٠ يعنى ايه الكلام ده يعنى بنتى دخلت فى غيبوبة
( هنا سقطت أشجان على الأرض مغشى عليها مما زاد الطين بله )
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
بعد أسبوع فى المستشفى
فى إحدى الغرف
مازالت أروى على حالتها غائبة عن الوعى
تجلس أشجان تقرأ القرآن الكريم بالقرب من أروى
كما تجلس بجوارها ابنتيها أسراء و أنجى
و معاهم روان التى مازالت فى حاله لا يرثى لها
هنا قالت أشجان
أشجان ٠٠ يلا قومى روحى يا أسراء لولادك
أسراء ٠٠ حاضر يا ماما انا هروح بس عشان أياد تعبان . بس هاجى بكره
أشجان ٠٠ هو لسه تعبان .. الدكتور قال ايه
أسراء ٠٠ الدكتور قال لازم نستعجل فى عمل العملية
أنجى ٠٠ بس مش لسه صغير على عملية فى القلب
أسراء ٠٠ آه بس هنعمل ايه دى حكمت ربنا
أشجان ٠٠ طيب خليكى مع ابنك ماتجيش المستشفى تانى و انا لو فى حاجة هتصل بيكى .. وانتى كمان يا أنجى يلا قومى روحى كمان عشان إللى ببطنك شكلك تعبانه
أنجى ٠٠ أنا زين هيجى ياخدنى بعد شويه
( غادرة أسراء وبعد نصف ساعة جاء زين و غادة )
زين ٠٠ ايه الأخبار
أنجى ٠٠ لسه زى ماهى
غادة ٠٠ طيب الدكتور قال ايه
أنجى ٠٠ الدكتور مش عارف ايه السبب إللى مخليها لسه فى غيبوبة بيقول ممكن تكون حالة نفسيه
زين٠٠ طيب انزل أجيب عشا ليكم قبل ما أمشى
أشجان ٠٠ لا يا حبيبي عمر نزل يجيب من شويه
غادة ٠٠ أيه ده هو عمر كان هنا
أشجان ٠٠ والله يا بنتى من يوم الحا،دثه هو ماسبناش ربنا يبارك فيه ويحميه
زين ٠٠ هو بردوا اللى دفع حساب المستشفى انا روحت الحسابات عرفت ان عمر دفع حساب المستشفى
أشجان ٠٠ والله ما أعرف… ابقى أسألو
زين ٠٠ ياريت تعرفى هو دفع كام عشان ادفعله المبلغ اللى دفعو
( هنا اتكلمت روان وقالت)
روان ٠٠ انت عامل فرق بينا
زين ٠٠ ده أصول و عمر مش مسؤول يدفع مصاريف مستشفى لأروى
روان ٠٠ متهيألى انت مكبر الموضوع . على عموم مش وقت الكلام ده
أشجان ٠٠ عندك حق مش وقت الكلام ده
روان ٠٠ طيب يلا يا طنط أشجان روحى معاهم. انا اللى هبات مع أروى النهاردة
أشجان ٠٠ لأ انا مش …..
( قطعت عبارتها روان وقالت)
روان٠٠ اسمعينى يا طنط انتى تعبان و ضغطك عالى لازم ترتاحى كمان عمى محمود تعبان لازم تبقى جانب على أقل فترة الليل
أنجى ٠٠ روان عندها حق يا ماما.. كمان وجودك فى المستشفى مش هيقدم ولا يأخر كده كده أروى مش حاسه بحاجة
أشجان ٠٠ حاضر .. بس اسمعى يا روان خلى التليفون جانبك عشان اطمن عليها كل شوية
( ثم غادروا و كانت غادة شدة غضبها )
بعد نصف ساعة جاء حسام عمر وقال)
عمر٠٠ هى عامله ايه دلوقتى
روان ٠٠ ما انت كنت هنا من ساعة و عارف حالتها زى ما هى ما بتتغيرش
عمر٠٠ مش عايز تشاؤم بالله عليكى
حسام ٠٠ ان شاء هتقوم منها
روان ٠٠ ازاى و الدكاترة نفسهم مش عارفين ليه هى مافقتش من الغيبوبة لحاد دلوقتى
حسام ٠٠ يمكن يكون زى ما الدكتور قال انها حالة نفسيه
عمر٠٠ انا اتصلت بالدكتوره النفسيه بتاعتها و قولتلها على حالتها
روان ٠٠ انا السبب فى إللى هى فيه . بس انا ماكنتش أقصد انها تقع من على السلالم
عمر ٠٠ روان هو ايه إللى حصل يومها.. و ليه اتخنقتى مع أروى
( هنا سكتت روان ثم قالت كاذبه)
روان٠٠ اتخنقنا على موضوع تافه بس هى رجلها اتزحلقت على السلم و وقعت
حسام ٠٠ ده قضاء و ربنا ان شاء الله هتقوم منها بسلامة
عمر ٠٠ ان شاء الله ..
( نظر عمر إلى حسام وهنا فهم حسام ان عمر يريد أن يبقى مع أروى لوحدهم لذلك قال حسام )
حسام ٠٠ روان تعالى نشرب حاجه تحت فى كافيتريا المستشفى
روان ٠٠ ماشى يلا بينا
( غادر حسام مع روان).
وهنا أمسك عمر يد أروى ثم قبلها وقال
عمر ٠٠ أيه ناويه تفضلى على حالة دى كتير .. أروى بالله عليكى كفاية كده .. كده تمام أوى . أصحى بقى
لو كان ده عقا،بك ليا فأنا بقولك خلاص انا مش قادر استحمل أرحمينى بقى . وهنا فرت دمعة هاربة من عينية تعلن عصيانها لقوته المزيفه
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
فى منزل عائلة غادة فى نفس الوقت
فى غرفة غادة
غادة تتجول فى غرفتها ذهابآ و أيابآ بعصبيه و غضب و تقوم برمى بعض الأشياء على الأرض وهى تصرخ وتقول
غادة ٠٠ حتى و انتى شبه ميته بردو مش عارفه ابعد عمر عنك . انا بكر،هك يا أروى بكر،هك
بعد تفكير قررت غادة الإتصال بطارق
( بداية المكالمة)
غادة ٠٠ الو طارق بيه
طارق ٠٠ مهندسه غادة لو سمحتى لو فى حاجة فى ديكور الفيلا بلاش نتكلم فيها دلوقتى لانى…
( قطعت عبارته وقالت)
غادة ٠٠ بس مش ده الموضوع إللى انا اتصلت على حضرتك بسببو.. انا اتصلت بخصوص أروى
طارق ٠٠ و الله لسه انا معرفتش هى فين
غادة ٠٠ بس انا عارفه هى فين
( رد طارق بالهفا )
طارق ٠٠ انتى بتتكلمى بجد .. طيب هى فين .
غادة٠٠ قبل ما أقولك لازم توعدنى ان محدتش يعرف ان انا إللى قولتلك على مكانها
طارق ٠٠ مش فاهم ليه
غادة ٠٠ حضرتك عارف ان عائلة أروى جيرانى لو عرفوا انى قولتلك مكانها هيزعلوا منى.. انا لولا حضرتك صعبت عليا وانت بدور عليها انا ماكنتش قولتلك على حاجة
طارق ٠٠ تمام .. بس افهم من كلامك انها عند أهلها
غادة ٠٠ لأ هى فى مستشفى
طارق٠٠ ( بخوف) ليه هى مالها ..
غادة ٠٠ هى وقعت من على السلالم تقريبآ دخلت فى غيبوبة
طارق ٠٠ (بصراخ) ازاى حصل ده . أكيد أبوها عمل فيها حاجة
( هنا قالت كاذبة)
غادة ٠٠والله احنا سمعنا صوت زعيق لم طلعنا على الصوت لقينها وقعه على السلم .. بس منعرفش حصل ايه .
طارق ٠٠ أبعتيلى عنوان المستشفى حالآ
غادة ٠٠ حاضر هقفل و ابعتلك عنوان
( إنتهت المكالمة )
—————-
بعد ما إنتهتالمكالمة قالت غادة بخبث
غاده٠٠ماشى يا عمر لما نشوف أزاى دلوقتى هتفضل جانبها فى المستشفى و جوزها موجود .. ولسه كمان لما طارق يعرف انك انت إللى وديتها المستشفى .
و كمان انتى إللى دفعت حساب المستشفى. ورينى بقى أزاى هتكمل شغل مع طارق بعد كده
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
فى المستشفى داخل غرفة أروى
مازال عمر يجلس بجوار أروى عندما دخل حسام و روان مسرعان
عمر .. فى ايه بتجروا ليه كده
حسام ٠٠ يلا بسرعة من هنا طارق جاى
عمر ٠٠ طارق و عرف منين ان أروى هنا
حسام ٠٠ يلا أطلع من هنا بعد كده نبقى نعرف عرف من فين
عمر ٠٠ طيب روان خليكى جانبها مهما حصل اوعى تسيبها
روان ٠٠ حاضر بس روح انت
( ثوانى بين خروج عمر و دخول طارق الغرفة )
عندما دخل طارق و رأى أروى بهذه الحالة ركض إليها و حاول هزها بقو،ة على أمل منه انها سوفه تستيقظ من غيبوبتها بعد هزها .. هنا أسرعت إليه روان و دفعتوا بعيد عن أروى وهى تقول
روان ٠٠ ابعد عنها متلمسهاش
طارق ٠٠ انتى أزاى تمنعينى المسها
روان ٠٠ أنت بتأذيها كده هى عندها أرتجاج فى المخ و انت بتهزها كده ايه عايز تمو،تها
طارق ٠٠ أنا أمو،تها انتى بتقولى إيه.. انتى مجنونه
روان ٠٠ أيه مستغرب من كلامى ليه طب ما انتى مو،تها من زمان يوم ما حكمت عليها تتجوزك غصب عنها
طارق ٠٠ طيب كويس ده معناه انكم رجعتوا تتكلموا مع بعض تانى لدرجة انها تحكيلك عن أسرار بيتها
روان ٠٠ انت بتسمى البيت إللى عايشة فيه بالأجبار ده بيتها
طارق ٠٠ والله كان نفسى اقعد معاكى اكتر من كده وافهمك موضوع انه بيتها أو مش بيتها بس للأسف دلوقتى انا عايز اقعد مع مراتى لوحدينا ممكن تتفضلى من هنا
روان ٠٠ وانا مستحيل أسيبها و خصوصآ
و هى فى الحالة دى
طارق ٠٠ اسمعى يابت انتى انا مش فايق للعب العيال ده أتفضلى اطلعى بره
روان ٠٠قولتلك انا مش هسيبها غير لما تيجى طنط أشجان و عمى محمود ده اخر كلام عندى
( استسلم طارق لعناد روان . لا يريد أن يفتعل مشكلة و أروى بهذه الحالة
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
أما عمر ظل فى سيارة أمام المستشفى ..
و كان على تواصل مع روان ليعرف ماذا حدث مع طارق
وهنا قال عمر
—
عمر ٠٠ أنا هتجنن هو عرف منين انها هنا فى المستشفى
حسام ٠٠ فعلا الموضوع غريبه
عمر٠٠ قولى مين يعرف ان إللى حصل مع أروى
حسام ٠٠بعد الحا؛دثه أكيد سكان العماره كلهم
عمر ٠٠ طيب مين فيهم لى علاقه بطارق
حسام ٠٠ بحكم الشغل انت و أنا و غادة
عمر ٠٠ اكيد مش انا إللى هروح أقول لطارق
مكان أروى ولا انت يبقى مين
حسام ٠٠ غادة
عمر ٠٠ مافيش غيرها إللى ممكن تعمل كده.. بس أتأكد أقسم بالله ما يرحمها
————
فى صباح اليوم التالى فى السيارة
حسام ٠٠ طيب انت واحد مجنون انا مالى .تخلينى انام فى العربية ده انا معملتهاش وانا مراهق
عمر٠٠ خلاص بقى متو،جعش دماغى
ما انا قولتلك من امبارح روح و سيبنى
حسام ٠٠ بصراحة خو،فت تعمل أي حركة مجنونة مع طارق
عمر ٠٠ يعنى انا لو عايزه أعمل حاجة انت هتمنعنى
هنا اتصلت روان
(بداية المكالمة)
روان ٠٠( بقلق) انت فين يا عمر
عمر ٠٠ أنا قدام المستشفى فى حاجة
روان ٠٠ فى مشكلة .. طارق مصمم ياخد أروى من المستشفى و عمى محمود و طنط أشجان بيزعقوا معاه
عمر ٠٠ أنا جاى
(إنتهت المكالمة)
( نزل عمر من السيارة توجه مسرعآ داخل المستشفى
هل سيعلم عمر ان غادة هى من قالت لطارق مكان أروى
هل سيعلم طارق بعلاقه عمر و أروى
هل ستخبر روان عمر بالحقيقة
هل تستيقظ أروى من الغيبوبة
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الضحية)