رواية الضحية الفصل الثاني 2 بقلم أروى عادل
رواية الضحية الجزء الثاني
رواية الضحية البارت الثاني
رواية الضحية الحلقة الثانية
محمود ٠٠ انتى عايزه تفضحينا
أسراء ٠٠ اعمل ايه يا بابا أنا مش قدرة اكمل معاه
محمود ٠٠ اقول ايه للناس بنتى عايزه تطلق بعد كام شهر من جوزها
أروى ٠٠( بصدمة) طلق ايه ده هو انتى لاحقتى
أسراء ٠٠ مالكيش دعوة أنتى يا أروى و كمان دى حياتى و انا حره فيها
محمود ٠٠ آمال لما هى حياتك و انتى حره فيها جاية ليا ليه
أسراء ٠٠ أنا أسفه يا بابا انا طبعا مقصدتش حضرتك انا اقصد أروى
محمود ٠٠ أروى دى اختك مش واحده من الشارع
أشجان ٠٠ محمود اهدى بالله عليك كل حاجة و ليها حل
محمود ٠٠ طيب قوليلى يا أشجان دى حلها ايه .. لسه من كام شهر كانت واقفه فى نفس المكان جات و قالت انا هتجوز طارق دى حياتى و انا حره فيها.. و النهاردة بردوا جايه و بكل بجاحة تقول انا عايزه اطلق من طارق دى حياتى و انا حره فيها
أسراء ٠٠ بابا ارجوك أفهمنى انا ماينفعش اكمل مع طارق
أشجان ٠٠ طيب ايه السبب فهمينا
( هنا سكتت أسراء وهى تفكر فى سبب مقنع يجعلهم يوافقون على الطلاق وهنا قال محمود)
محمود ٠٠ شوفتى اهى سكتت اكيد مش عندها رد .
أسراء ٠٠ هو مش كفاية أنى مش عايزه اكمل حياتى مع طارق
محمود ٠٠ اخرسى بقى انتى ايه مش خايفه على سمعتنا قدام الناس ولا سمعة اخواتك البنات انا إللى ربيت أجيال مش قادر أربى بنتى
( وهنا محمود كاد بفقد الوعى عندما جلس على الكرسى كان واضح عليه التعب وهنا صرخ الجميع وقالت أروى بصراخ )
أروى ٠٠ أنجى بسرعه هاتى جهاز الضغط من على مكتبى كمان هاتى برشام القلب بتاع بابا
(هنا صرخت أسراء )
أسراء ٠٠ ( برعب ) بابا مالك …بابا انا أسفه
أروى ٠٠ ( بصراخ ) ابعدى عنه انتى عايزه ايه منه تانى
أسراء ٠٠ أروى انا مقصدتش
( قطعت أروى حديثها وهى تقول بعصبية)
أروى ٠٠ طول عمرك أنانية مابتحبيش غير نفسك مايفرقش معاكى أى حد حتى أهلك
( و هنا سقطت أسراء أرضآ مغشى عليها هذا ما زاد الطين بلة )
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
فى المساء من نفس اليوم
الجيع مجتمعون حول محمود بعد ما تحسنت حالته الصحية بعد ما علم ان أسراء حامل كما أنها ترجعت عن فكرة الطلاق من طارق
وهنا وصل طارق بعد ما اتصل عليه محمود وبعد ما القى تحية المساء قال
طارق ٠٠ خير يا عمى اتصلت بيا قولت انك عايزنى ضرورى
محمود ٠٠ طيب أقعد يابنى الأول
أشجان ٠٠ قولى تشرب أيه ولا تتعشا الأول
( من غير مقدمات قال)
طارق ٠٠ ياريت كوبية قهوة و تكون من أيدك يا أروى
أروى ٠٠ ( بأستغراب ) حاضر
( كانت أروى ملاحظة نظراته طارق الملفته أليها و اهتمامه الزائد بيها )
بعد دقائق جاءت أروى وهى تحمل صينية عليها فنجان القهوة وعندما قامت بتقديم القهوة إليه تعمد طارق ملامسة يدها بطريقة أثارت شكوك أروى أتجاه نوايا طارق إليها… لكنها نفضت الفكره من دماغها وقالت لنفسها أكيد أنها تتوهم )
أشجان ٠٠ طارق مبروك أسراء حامل
طارق ٠٠ ( بدهشة ) حضرتك بتهزرى صح
أنجى ٠٠ وهى دى فيها هزار
طارق ٠٠ حامل أزاى يعنى
محمود ٠٠ لا إله إلا الله إيه إللى انت بتقولوا يابنى
أشجان ٠٠ أكيد أتلخبط من المفجأه
( مرت ثوانى و طارق ينظر إلى أسراء بطريقة غير مفهومه كما كان واضح انه غير سعيد بهذا الخبر)
أسراء ٠٠ فى ايه انت بتبصلى كده ليه
( كان الجميع متوتر من رد فعل طارق على الخبر حامل أسراء هنا قررت أروى أن تغير حالة التوتر عندما قالت)
أروى ٠٠ أبيه طارق قولى بقى انت نفسك فى بنت ولا ولد
( هنا نظر طارق لأروى و أخيرآ ابتسم بأتسامه خبيثة وقال)
طارق ٠٠ بنت وتكون شبهك و هسميها أروى كمان
أسراء. ٠٠ كنت فاكره انك هتقول انك عايز بنت شبهى انا
أشجان ٠٠ و انتى ايه و أروى أيه فى النهايه انتم أخوات
طارق ٠٠ طيب أستأذن أنا دلوقتى .. وانتى يا أسراء خليكى هنا النهاردة لانى عندى شغل لحاد الصبح
( ثم غادر دون انتظار أى رد من احد )
أسراء ٠٠ شوفتم ده شكل واحد لسه عرف ان مراته حامل
أشجان ٠٠ معلش يابنتى فى ناس مبتعرفش تعبر عن إللى جواها
هنا أستأذنت أروى لكى تذهب إللى غرفتها ..وعندما دخلت الغرفة مسكت القلم و كتبت فى دفتر يومياتها كل ما حدث طول اليوم
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
فى إحدى الملاهي الليليه
يجلس طارق على البار يشرب مشروبات كحوليه مع شادى صديقه الوحيد و كاتم أسراره و شريكه.. و بعد ما حكى طارق له مع حدث .. ثم تذكر ماذا قال له دكتور أستشارى أمراض الذكورة و العقم من
٥ أعوام عندما كان متزوج المره الاولى
###########
فلاش باك
############
طارق ٠٠ انت بتقول أيه يا دكتور
الدكتور ٠٠ أنا عملت التحليل ده ٣ مرات وفى كل مره نفس النتيجة
طارق ٠٠ يعنى انا عمرى ما هكون أب
الدكتور ٠٠ للأسف دى الحقيقة التحليل إللى قدامى بتقول كده
طارق ٠٠ طيب مافيش علاج أنا ممكن أسافر ايه مكان فى العالم
الدكتور ٠٠ للأسف مافيش علاج لحالتك
طارق ٠٠ يعنى مافيش أمل انى اكون أب
الدكتور ٠٠ أنا أسف
##############
العودة من الفلاش بال
###############
طارق ٠٠ ( بعصبية ) واحده زى دى خاينه انا جبتها و نضفتها و عملتها واحده ست عايزه تضحك عليا انا
شادى٠٠ أهدى يا طارق مش يمكن إللى فى بطنها ده يكون فعلآ أبنك
طارق ٠٠ ابنى ازاى انت عارف انى مابخلفش
شادى ٠٠ مافيش حاجة بعيده عن ربنا
طارق ٠٠ مستحيل يكون إللى فى بطنها ده ابنى
شادى ٠٠ خلاص اعمل تحليل دى أن أى و أتأكد انه مش أبنك و بعدين أعمل إللى انت عايزه
طارق ٠٠ بيقى لازم أستنا لما تولد بعدين أعمل تحليل
و أتأكد وبعدها لازم أعرف مين الكل،ب إللى خانتنى معاه وبعدين انا هعرف شغلى معاهم
شادى ٠٠ ده الحل الوحيد.المهم انسى قولى أيه أخبار أختها
طارق ٠٠ أروى ياه يا شادى دى حورية من الجنة ماشيه على الأرض .. كل حاجه فيها جميلة و مظبوطة على مسطره شعرها الناعم الطويل عينها الزرقه جسمها المنحوت و……….. ( قطع شادى كلامة و قال )
شادى ٠٠ أيه اهدى شوية و اوعى تنسى انها أخت مراتك
طارق ٠٠ أه فكرتنى ليه بس .. تعرف انا عشان خاطر أروى بس . النهاردة مسكت نفسى. ماقت*لتش أسراء لما قالتلى أنها حامل
شادى ٠٠ يعنى عشان خاطر أروى ممكن تعدى خيانة أسراء
طارق ٠٠ أنا عشان خاطر أروى ممكن اعمل ايه حاجة
بس بردوا أسراء لازم تدفع تمن خيانتها ليا بس مش دلوقتى على الأقل
شادى ٠٠ آمال امتى
طارق ٠٠ كل شئ فى وقته حلو..
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
#############
بعد مرور ٨ شهور
بعد ولادة أسراء بشهر
##############
تجلس أروى فى غرفتها أمام الاب توب تتحدث الى عمر عبر الإنترنت
———
عمر ٠٠ انا تعبت ماعندش قادر كل يوم بيعدى عليا وانا بعيد عنك كأنه سنه
أروى٠٠ معلش هانت فات سنه و شهرين و فاضل
٨ شهور
عمر ٠٠ مالك بتتكلمى ببساطه كأنهم ٨ ايام
أروى ٠٠ يعنى هعمل ايه لازم نستحمل.. المهم زين وأهلو كانوا عندنا امبارح عشان يخطبوا أنجى
عمر ٠٠ أه عرفت زين قالى .. آه صح فكرتينى ايه حكاية العريس إللى كان متقدملك من يومين
أروى ٠٠ انت عملتوا عريس .. ده واحد اتقدملى و انا رفضت عادى زيه زى غيرو
عمر ٠٠( بعصبية ) آه يعنى كان في غيرو .. و انا نايم على ودانى طبعآ
أروى ٠٠ عمر إللى بتقولوا ده .. الحكاية كلها أنى ماكنتش عايزه ادايقك
عمر .. لا بعد أذنك بعد كده متخبيش عليا حاجة
أروى ٠٠ حاضر .. قولى مين إللى قالك طنط ليلى ولا روان
عمر ٠٠ ماما هى إللى قالتلى .. و على فكره انا طلبت منها تكلم خالتى أشجان عن خطوبتنا .. خلينا نرتبط رسمى .. عشان نخلص من موضوع خطابك إللى ظهروا فجأة دول
أروى ٠٠ ( بفرحه) بجد يا عمر
عمر ٠٠ بجد يا قلب عمر
أروى ٠٠ متعرفش انا فرحانه أد ايه
عمر ٠٠ أن شاء الله ربنا يقدرني و انا هخليكى أسعد بنت فى دنيا
أروى ٠٠ انا أسعد بنت طول ما انت معايا
عمر ٠٠ كفايه عشان انا مش مستحمل كلمتين تانى هتلاقينى على أول طياره راجعة مصر
أروى ٠٠ عارفاك مجنون و تعملها .. ايه ده الفجر أذن
عندنا
عمر ٠٠ هنا الفجر أذن من زمان
أروى ٠٠ خلاص أسيبك تصلى و تنام شويه
عمر ٠٠ خليكى معايا شويه بكرة اجازة ده اليوم الوحيد إللى بعرف اكلمك و أشوفك فيه طول الاسبوع
أروى ٠٠ معلش و بكره هحاول اكلمك .. تمام
عمر ٠٠ حاضر يا حبيبتى تصبحى على خير
( إنتهت المكالمة الفيديو )
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
فى مساءاليوم التالى
يجلس محمود و أشجان فى غرفتهم يتحدثون
محمود ٠٠ هى حكاية جوز بنتك بقاله شهر من يوم ما ولدته وهو سيبها هنا
أشجان ٠٠ لا هو جاى ياخدها النهاردة اتصل بيها و قالها تجهز نفسها
محمود ٠٠ طيب كويس
( بعد ساعة جاء طارق و أخده أسراء ثم ذهب بيها الى المستشفى بحجة أنه يريد أن يطمئن على الطفل لكنه عمل تحليل دى أن أى دون علم أسراء)
وبعد أسبوع ظهرت نتيجة التحاليل
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
فى شقه فخم على النيل
تجلس أسراء تداعب طفلها عندم جاء طارق و وجه عابس و قال
طارق ٠٠ حلو أبنك بس مش طالع شبهك
أسراء ٠٠ آه صح
طارق ٠٠ يمكن طالع شبه أبوه
أسراء ٠٠ آه فعلا هو ممكن يكون شبهك يا طارق
طارق ٠٠ ليه هو أنا أبوه
( هنا اتسعت عين أسراء وقالت)
أسراء ٠٠ انت بتقول أيه
طارق ٠٠ بقول الحقيقة .. مين ابوه الولد ده
( هنا صرخت أسراء و هى تقول)
أسراء ٠٠ طارق انت كده اتعديت حدودك ازاى تتهمنى بحاجة زى دى .. لا انت اكيد مش بعقلك
طارق ٠٠ أسمعى يا بت بلاش تعملى فيه الشريفة هانم …لأنك واحده وس*خه مقرفه و خيانه.. عندك عيل فى الحرام من راجل غير جوزها
أسراء ٠٠ لا انت أكيد مجنون ..
طارق ٠٠ اخرسى و اوعى تتعدى حدودك معايا و اعرفى انتى بتكلمى مين.كمان يا حلوه انا عقيم
ما بخلفش
( اتصدمة أسراء من كلام طارق ثم بلعت ريقها و قالت بتأتأة )
أسراء ٠٠ عادى ممكن يحصل و مافيش حاجه بعيده على ربنا
طارق ٠٠ انتى مصنوعه من أيه لسه هتكدبى ايه البجاحه دى
( ثم صفعة على وجهها عدة مرات ثم قامة بخنقها حتى احمر وجهها لكنه سيطر على انفعاله فى اللحظه الأخير.. ثم رمى التحليل فى وجهها)
طارق ٠٠ ده تحليل دى أن أى .. و التحاليل بتقول أن الولد مش أبنى .. ايه لسه مصمم على كدبك
( وهنا انهارت أسراء و هى تصرخ و تبكى بهستريا و تقول )
أسراء ٠٠ لأ ٠٠٠ لأ ٠٠٠ لأ مش ممكن لأ.. مستحيل
طارق ٠٠ أصرخى و عيطى اعملى إللى انتى عايزاه عشان المهم لما أرجع من بالليل عايزه اعرف كل حاجه ..كمان مين أبو الولد ده .. ده أحسنلك مفهوم
( ثم تركها و خرج و هى فى حالة لا يرثى لها
وبعد ساعة من البكاء و النحيب المتواصل مسكت الهاتف و قامت بالاتصال بشخص وقالت )
أسراء ٠٠ تعالى على بيتى حالآ عايزاك
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الضحية)