روايات

رواية الصقر الجريح الفصل الخامس عشر 15 بقلم نورة عبدالرحمن

رواية الصقر الجريح الفصل الخامس عشر 15 بقلم نورة عبدالرحمن

رواية الصقر الجريح الجزء الخامس عشر

رواية الصقر الجريح البارت الخامس عشر

رواية الصقر الجريح
رواية الصقر الجريح

رواية الصقر الجريح الحلقة الخامسة عشر

في السيارة في الطريق الى الشركه..

كان صقر يراقبها بانبهار..

فتون بحرج بتبصلي كده ليه..

صقر همس لها طالعة تخطفي القلب..والفستان والميكب يجننوا عليكي..

فتون احمرت وجنتيها.لتقول بخجل..دي عليا اصرت اني البسه وتحطيلي مكياج ..محبتش اكسر بخاطرها..

صقر بابتسامه عليا دي حبيبتي اخوها.

 

 

 

 

 

وبعد فتره وصلا الى الشركه..امسك يدها واخذها معه وهيا تراقب الشركه بانبهار..اما صقر فقد دخل بهيبته وقد تحولت ملامحه للبرود ..كان جميع الموظفين يصبحون عليه وهو يجيبهم دون النظر اليهم حتى وصل مكتبه ..نهضت لمى باحترام..رمقتها فتون بنظرها وهي تتفحصها من راسها الى اخمص قدمها..

صقر دون النظر اليها بهدوء صباح الخير..

لمى صباح النور يافندم..

صقر جذب فتون الى مكتبه التي كانت تنظر لألمى باستغراب..واغلق الباب

صقر مالك يافتون..

فتون مافيش ياخويا..بس البنت دي لابسه كده ازاي.

صقر كده اللي هو ايه..

 

 

 

 

 

فتوت ياسي صقر دي اكنها عريانه ازاي بتمشي قدام خلق الله كده..دنا لما كنت بشوف المناظر دي بالتلفزيون كنت بقول مستحيل حد يمشي بين الناس ويلبس كده..

صقر بمكر بس حلو على فكره..

فتون بغيظ ايه الحلو فيه يعني واللا انت موظفها عشان تبصبص عليها..

صقر بضحك ابصبص على مين..والجمال كلو قدامي ليردف بمكر بس انا بقول لوجربتي مره وحده ولبستي زيها هتقبي تخوثي..

فتون بصدمة ياخرابي انت بتقول ايه ياسي صقر انت عايزني البس كده..ازاي عايزني امشي عريانه زيها ..

صقر ضربها على راسها بخفه..ليقول بضحك انتي بتخرفي بتقولي ايه..انا مستحيل افكر كده ..ليجذبها ويجلسها بجانبه..ويقول بخبث انا قولت يعني تلبسيلي كده فؤوضتنا ايه رايك..

 

 

 

 

 

فتون بدأ وجهها يحمر بحرج لتنهض من جانبه بارتباك و بسرعه.هو انت مش قولت هشتغل هنا..هشغتل ايه..هااا

صقر امممم بياس منها.. دلوقتي هتعرفي رفع سماعة الهاتف واخبر المى ان تاتي وفي ثواني معدوده استأذنت المى ودخلت ..

صقر انتي تاخدي فتون هانم وتعلميها الشغل هنا..عشان تساعدك.

لمى وقد شعرت بالغيرة وهي تشعر بأن مركزها بالشركه يهدد حاضر يافندم..اتفضلي ..

نهضت فتون خلف لمى التي بقيت تتسائل بنفسها..

هيا دي صاحبته والله ايه ..بس لا صقر بيه مش بتاع الكلام ده لتلتفت الى فتون وقد بدأت تعطيها الاومر..

لمى خدي يافتون الملف ده وديه لمكتب الاستاذ طارق..

 

 

 

 

 

 

فتون بس انا معرفش هو فين.

المى بخبث وهي تعلم طارق جيدا..انتي انزلي الدرج وروحي الطابق اللي تحتينا .. اول مكتب على ايدك اليمين…

فتون بارتباك حاضر ياختي. اخذت الملف..ونزلت على الدرج ووجدت المكتب طرقت الباب وسمعت صوت يسمح لها بالدخول.

فتون دخلت بتوتر ده مكتب استاذ طارق..

طارق رفع راسه لينبهر بجمالها ..اهلا اهلا اتفضلي..

فتون بخوف من نظراته ..ده الملف قالولي اجبهولك.وهمت بالمغادره لكن اوقفها طارق مش نتعرف الاول والله ايه..انتي جديده هنا

فتون ايوا..

 

 

 

 

 

نهض طارق وهو يقترب منها منا بقول برضوه الوش الجميل ده اول مره اشوفه هنا..

تراجعت فتون الى الخلف لتهدر بعد اذنك

طارق وهو يقترب منها اكتر على فين هو انتي لحقتي تيجي ..

فتون غادرت بسرعه بخوف من نظراته الجريئه لها لتصتطدم ببهاء..

بهاء دون النظر اليها ايه يابنتي مش تحاسبي ..

فتون بخوف متاخذنيش ياخويا ..مشفتكش..

بهاء فتون انتي ايه اللي جابك هنا..

فتون انت مين …وتعرفني منين

بهاء مالك خايفه ولونك مخطوف كده ليه..

 

 

 

 

 

 

فتون بتهرب مفيش ياخويا وغادرت من امامه بسرعه..

بهاء نظر اليها بشك وذهب الى مكتب صقر.

صقر كان منشغل بالملفات التي امامه اهلا يابهاء عملت ايه.باللي قولتلك عليه.

بهاء البنت اشتغلت بالروضه قبل الحادثه بيوم وكانت فريده هيا اللي مشغلاها .عشان كده مالقيناش اسمها مع الموظفين.

صقر امممم وبعدين..

بهاء البنت بتدرس ادارة اعمال اخر سنه..وفريده الدكتوره بتاعتها هناك بتعرفها من زمان..انا سألت هناك وعرفت انها كانت قريبه من فريده جدا…وانا متأكد انها تعرف حاجه ومخبيها عننا….

صقر تنهد ودي هنخليها تتكلم ازاي..

بهاء مضنش البنت منها خوف والا مجبتش الملف وادتهولك..بس ممكن تكون تعرف حاجه توصلنا للي بيعمل فيك كده..

 

 

 

 

 

 

صقر على الله نعرف حاجه لاني على اخري ..

بهاء بتسائل هو انت جبت فتون معاك النهارده..

صقر ايواا جبتها عشان تنشغل شويه ومتفكرش بحاجه..انت شفتها..

بهاء ايوا بس..

صقر بس ايه..

بهاء بصراحه انا شفتها بالممر وكانت خايفه اكنها هربانه من حاجه حاولت اكلمها بس هيا مدتنيش مجال..

صقر نهض بغضب انت بتقول ايه..

بهاء نهض ببرود اهدى ياصقر ومتخوفهاش منك كده ..

صقر بغضب هيا بامارة ايه بتتصرمح بالشركه وانا قولتلها تشتغل مع لمى بالمكتب..مشى صقر والغضب ظاهرا عليه امسك يده بهاء مهدأً اياه ..

بهاء مش كده ياصقر مراتك جديده عالجو هنا متتععصبش عليها كده..ومتخليهاش تخاف منك وربت على كتفه وغادر..

 

 

 

 

 

 

تنهد صقر بضيق محاولا ان يهدأ رفع سماعة الهاتف لتجيبه لمى…

صقر خلي فتون هانم تجيلي المكتب..واغلق الهاتف ..

لمى نظرت الى سماعة الهاتف لتهدر ماله ده..

لمى فتون صقر بيه عاوزك بمكتبه..

فتون نهضت ودخلت المكتب ..

صقر ببرود تعالي يافتون ..

اقتربت فتون بهدوء منه ..

صقر عملتي ايه النهارده..

فتون معاملتش..حاجه والله..

صقر تنهد بتعب انا بسأل عجبك الشغل وعلمتك ايه لمى..

فتون اه الشغل كويس وبعدين مش صعب قوي واردفت ببرائه يعني عملت قهوه للمى ووديت شوية ملفات ..

 

 

 

 

 

 

قاطعها صقر وهو يكور يده بغضب ونظرته ارعبتها عملتي ايه ..

فتون بخوف والله معملتش وكل اللي قالت عليه لمى عملته..

صقر بحده تعملي قهوه بامارت ايه.هااا خدامت ابوها انتي.

فتون..بارتباك هو هو مش دده اللشغغل..

نهض صقر شغل ايه وزفت ايه انا جايبك هنا تعملي قهوه للست هانم انا قولتلها تعلمك الشغل مش جايبلها شغاله..

فتون بخوف معلش محصلش حاجه لكل ده انت زعلان ليه دلوقتي..

صقر تنفس بغضب وعملتي ايه كمان..

فتون بخوف ماعملتش والله..

صقر بتهديد فتون انطقي لحسن انا على اخري..

فتون بسرعه وهي تغمض عينيها بخوف خدت الملفات وديتهم مكتب استاذ طارق ..والله معملتش غير كده اصلا مالحقتش..

 

 

 

 

 

 

صقر بغضب طارق..((الجميع يعرف طارق جيدا فهو زير نساء ولم تفلت منه اية فتاه جديده تأتي الى الشركه ..وصقر ابقاه في الشركه فقط لانه يعمل بجد.))

صقر بغضب عملك ايه هاااا..

فتون بدات ترتعش والله معملش حاجه ياسي صقر ..

صقر انطقي لااقسم بالله لطربقها على دماغك..

فتون بخوف اخبرته بما حدث وقد بدأت بذرف الدموع..والله ده اللي حصل..

صقر نفخ بغضب ..ليهدر وهو يخرج من المكتب متتحركيش من هنا لحد مااجي..وغادر مسرعا ..وترك فتون بخوفها..

بهاء التقى به في ممر الشركه مالك ياصقر ..

صقر لم يجبه واكمل طريقه وهو غاضبا جدا..

بهاء ربنا يستر ولحق به..

فتح الباب لينهض طارق باحترام اهلا ياباش.لم يكمل كلمته ليهدر به صقر انت مرفود ومش عاوز اشوف وشك هنا..وغادر

 

 

 

 

 

 

بهاء استنى ياصقر ازاي ترفده ده من اكفأ الموظفين عندنا..

صقر وانا مش عايزه انت فاهم مش عايز اشوف وشه هنا تاني..

بهاء ماشي ياصقر اهدى كده وتعالى نقعد بمكتبي نتكلم شويه.

صقر بضيق لا انا هروح..

دخل مكتبه وهو يرمق لمى بنظرات ارعبتها…

تنهد وهو يرى فتون منكمشه على نفسها بخوف..

((صقر لاول مرة يغضب هكذا فمجرد انه تخيل اقترب طارق من فتون كان شعور خانق بالنسبه له..فهو اتى بها للتخلص من الاكتأب وليس لتتعرض لكل هذا))

 

 

 

 

 

 

 

نهضت فتون من مكانها بسرعه وهي ترى نظراته المخيفه لها لتقترب منه هاتفة بضيق انت زعلت مني ياسي صقر . والله انا معملتش حاجه ..انا عملت كل ده عشان تبقى مبسوط من شغلي وسمعت كلام لمى .

صقر….بقي بمكانه بجمود وهو ينظر اليها ..

فتون والنبي متزعلش مني ياخويا ..لتردف بدموع وتذمر طفولي مانا قولتلك مش هعرف اشتغل..وضعت يدها على ذراعه ياسي صقر متتع…ابتلع كلماتها بقبلة عنيفه …وسط صدمت الاخرى..حاولت ابعاده بصعوبه لكنه لم يتزحزح انش واحد عنها..ابتعد عنها وهو ينهج وضع جبينه على خاصتها واغمض عينيه ليقول بهدوء هاتي حاجتك هنروح البيت..وجنتيها احمرت لتسرع وتخرج الى مكتب لمى لتحضر حقيبتها..وصقر ابتسم رغم عنه..

لمى مالك يافتون..

فتون بارتباك هااا مافيش..

خرج صقر ليقول بهدوء جاهزه ياحبيبتي..

صدمت لمى لما سمعته لنفسها حبيبتي ده يعني ايه..

 

 

 

 

 

 

فتون ولم تنظر اليه جاهزه وهي تشعر بالحرج منه ليجذبها من خصرها اليه ويأخذها تحت نظرات الجميع..

 فتون همسة بحرج ممكن تبعد ياسي صقر مينفعش كده ..

صقر ببرود وبنفس الهمس ايه هو اللي مينفعش..

فتون عيب الناس بتتفرج علينا..ياخويا

صقر ابتسم على فكره انتي مراتي .

فتون ……

_______________

في الملهى.

بهاء ايه مفيش مزز النهارده عايز وشوش جديده..

 

 

 

 

 

 

روبي هو احنا مبقيناش ننفع والا ايه..

بهاء وهو يتفحصها بخبث لا ازاي دنتا اللي تنفع يابطل…

روبي ضحكت بمياعه لتقول كمان شويه وهشوفلك مزه تيجي تروقك وهتدعيلي ..

بهاء بسخريه انا خايف ادعي عليكي..

في تلك اللحظه كان هناك شجار ليقول بهاء ايه اللي بيحصل..

روبي تلاقي حد سكران او حاجه هروح اشوف ..

بهاء كان يحتسي الشراب ليصدم برؤيت فرح وسط الشجار ليجن فور رؤيتها في هذا المكان ووووووو

____________

في السيارة

 

 

 

 

 

 

صقر هنزل اوصي على حاجه وراجع كمان شويع متخفيش الحراسه معاكي.

فتون ماشي ياسي صقر خود راحتك.

فتون شردة وهي تضع يدها على شفتيها تتذكر قبلة صقر ..قبلتها الاولي لتحمر خجلا..وترتسم ابتسامة بلهاء على وجهها.

صقر بضحك تحبي نكررها مره تانيه..

ابعدت فتون يدها بسرعه وانكمشت على نفسه بحرج..

صقر صعد بجانبها وكل دقيقها يرمقها بحب..وهي لم ترفع نظرها اليه.

___________

عاد صقر الى المنزل هو وفتون ليجد عمر هناك..

 

 

 

 

 

 

 

صقر همس لفتون اطلعي اوضتك يافتون..

فتون استمعت لكلامه وصعدت بسرعه..

صقر اهلا ياعمر..

عمر ازايك ياصقر عامل ايه..

صقر كويس الحمد لله ..اخبارك ايه وعمي وعامر ازايهم.

عمر كويسين..ليردف عمر بتوتر انا عايز اتكلم معاك بخصوصنا انا وعليا..

صقر ليه انتو متخاصمين واللا ايه.

عمر لا ربنا مايجيبش خصام بس انا عاوز نتجوز ونسافر..عشان جيالي فرصه شغل كويسه ببلاد برا..

صقر..

_____________

فتون بهمس مالك ياعليا واقفه عالسلم بتتصنتي زي الحرميه..ومين ده..

 

 

 

 

 

 

 

عليا ده عمر اللي قولتلك عليه ..

فتون بمكر اه عشان كده..

عليا انا خايفه ابيه صقر مايوافقش يافتون..

فتون ماتخفيش صقر حنين واكيد هيشوف صالحك فين ويعمله..

عليا بتوتر بس عمر مصر على الجواز والسفر بسرعه ومش عارفه ليه وابيه صقر مش هيوافق بالسهوله دي.

فتون ربنا يكتبلك اللي فيه الخير ياحبيبتي..

عليا يارب يافتون ..انا مش عايزه ازعل عمر ولا عايزه ابيه صقر يتعصب مني..

فتون وهو هيتعصب ليه …اكيد صقر عايزك تبقى مبسوطه ..متقلقيش ..وامشى بدل مااخوكي يشوفنا كده ويفرمنا..

عليا بس انا عايزه اسمع بيقولوا ايه..

فتون بفضول وابتسامه تصدقي وانا كمان.

عليا بضحك اشارت لها لتسكت ليتوقف الاثنتان ليستمعن لما يقولان..ووووووو

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الصقر الجريح

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى