رواية الصائغ والجواهر الفصل العشرون 20 بقلم ميرفت السيد
رواية الصائغ والجواهر الجزء العشرون
رواية الصائغ والجواهر البارت العشرون
رواية الصائغ والجواهر الحلقة العشرون
20
دهب:قررتي إيه يا فيروزة
ماسة:قولي واحنا معاكي في أي قرار
فيروزة:قررت انفصل بس…
جوهرة :بس إيه
فيروزة:لازم اخد حقي منه الأول انا حوايا نار سنة كاملة بيخدعني وكنا عالبر كان يقدر يصارحني واسيبه انا عالاقل مكنتش هاتسببله بمشكلة مع أبوه
لؤلؤة :حقك
بس إزاي
فيروزة: لازم اخليه قبل مايطلقني يبوس جزمتي عشان ارضى عنه
لؤلؤة :يبقى الحل انك تعملي اىي هقولك عليه شوية اهتمي بيه
اووووي خليه يحس بخبك ويشوفك اجمل ست وشوية تتقلي وتتجاهليه جننيه لحد ماانتي الي هاتحسي انه بقى مجنون بيكي ساعتها ارميه وسيبيه
دهب:يخرب عقلك عرفتي كل دة إزاي
لؤلؤة :من القراية والقصص
فيروزة : تمام كدة إحنا لازم نمشي كل واحدة على بيتها ونتقابل هنا بعد اسبوع ونشوف نتيجة الحلول الي اتفقنا عليهم
ماسة:بس هنتابع سوا عالواتس
دهب:ايوة لحظة بلحظة
جوهرة :خلو بالكم من نفسكم ياحبايبي
فيروزة :تعالو في حضني ياقمرات
احتضن الخمسة أخوات بعضهن بحب وبدموع الوداع ذهبت كلا منهن الى منزلها بهدوء وهي تنتوي تنفيذ مااتفقن الشقيقات عليه سويا وهن ممتلئات بالثقة ببعضهن البعض
وصلت دهب الى منزلها فوجدت سامي بانتظارها وهو غاضب بسبب مبيتها مع اخواتها وبسبب تجاهل اتصالاته
ولكنه كان مشتاقا اليها وبمجرد رؤيتها احتضنها بحب وهو يهمس لها :وحشتيني ماتبعديش عني تاني
ثم نظر الى عينيها بشوق واخذها بين ذراعيه وكأنها غابت عنه عامين وشعرت دهب بحبه واشتياقه اليها فلم تواتيها الفرصة لتنفيذ مخططها
#بقلم_مرفت_السيد
اما لؤلؤة فذهبت الى صيدلية زوجها فلم تجده أخبرها العامل بانه صعد لأمه لانها اتصلت به وكانت تريده بأمر هام
فقالت لؤلؤة لنفسها:انا هطلع بيتي واعمله مفاجئة
ولسة بتطلع لمحت اخته رقية بترش مية لونها اصفر قدام باب شقتها
بسرعة فكرت فضلت مستخبية وصورتها بالموبايل وبعتت لفيديو لاخواتها ولجوزها
#بقلم_مرفت_السيد
دقيقة وكان محمد طالع بسرعة ولقى مراته مستخبية وقف جنبها يراقب الي بيحصل وهو وشه احمر واخته بترش بقلب جامد ومتطمنة ان محدش شايفها
مقدرش محمد يتحمل فطلع وقرب من اخته ومسكها من أيدها وهي اتخضت لما شافته وبايدها الازازة فاضية وزعق وقالها:إيه دة فهميني كنتي بترشيلنا إيه ياجز.. مة
فقالت بتلعثم:ووولا حاجة
صاح محمد:امال المية دي ايه فهميني بتسحريلنا بتشركي بالله
طلع ابوه وامه واخته خديجة على صوته
وابوه اتخض :ايه دة في ايه ونظر لابنته :انتي هنا بتعملي إيه ماتفهمونا
محمد:أسال الهانم بنتك كانت بترشلنا عمل ياحاج
خد اتفرج وناوله الهاتف ليتغير وجه عاطف ويهوى على ابنته بالضرب وفايزة تحاول تهدئة الاب بلا فائدة
وهو يقول:انطقي يابنت الكلب عملتي ازاي كدة
لترد من وسط دموعها : معملتش حاجه والنبي يابابا ارحمني
عاطف وهو يكيل لها الضربات:مش هاارحمك الا لما تنطقي
رقية:مش انا يابابا دي ماما
كانت لؤلؤة تقف خلف محمد وهي مصدومة ولكن ماقالته رقية صدم الجميع
لحظة صمت والكل يحدق بفايزة وهي مصفرة الوجه وترتعش وتحاول التماسك وتقول:كدب انا اااا
قال محمد بصدمة:انتي يا أمي ليه حتى لومش بتحبي مراتي ازاي جالك قلب
عاطف قال لابنه وهو ينظر لفايزة بغضب وهي تبكي من الخوف :خد مراتك وادخل شقتك ياابني ولا اقولك انزلو الصيدلية وهات مية بقران من شيخ المسجد الأول
#بقلم_مرفت_السيد
محمد باستسلام:لله الأمر من قبل ومن بعد
وانصرف محمد لؤلؤة تحت نظرات غيظ وحقد من فايزة وبناتها
جلس محمد بمكتبه في الصيدلية ودمعت عيناه من الحزن
قالت لؤلؤة مواسية إياه :انا آسفة
*وإنتي ذنبك إيه بس
:مكنتش أحب احطك بالموقف دة ومش عارفة هما بيكرهوني ليه
قبل محمد يدها:عشان خطفتي قلبي وعقلي
فكرت لؤلؤة بان الفرصة لتنفيذ مخططها هي واخواتها قد حان فقالت:محمد انا عاوزة اطلب منك طلب
#بقلم_مرفت_السيد
محمد :انا تحت امرك
لؤلؤة : إحنا بعد الي حصل لازم نركب كاميرات في البيت الجديد انا اسفة إني باقول كدة بس…
قاطعها: من غير اسف انا كمان فكرت في كدة هو دة الصح..
تركها محمدوذهب للمسجد وعاد بعد قليل ومعه شيخ المسجد عبد الله وقرا قران على ماء وجعل محمد و لؤلؤة يشربان منه ثم صعد مع محمد الى شقته وقام بقراءة القران ورش ماء مقروء عليه امام الباب وعلى العتبة وبكل مكان قامت اخته برش السحر به
وقال لمحمد كل شيء على مايرام تستطيع انت وزوجتك ان تعودا الى شقتكما
اما عند جوهرة استقبلها عصام بالعناق الحار وحملها الى الاعلى لغرفة نومهما وقضيا ليلة دافئة وبالصباح احضر عصام طعام الافطار وايقظها بقبلة رقيقة
وقال:انا حضرتك الفطار واخدتلك اجازة كدة تسيبيني يومين هونت عليكي
قالت جوهرة: اخواتي كانو واحشني اوي
*طب ياللا تعالي
وبعد تناول الطعام قالت جوهرة:محمد انا عاوزاك بموضوع مهم
*خير يابيبي
:بخصوص الموضوع إياه
*آه ماله
:لقيت الحل
*ايه هو ياستي الحل
: نبلغ البوليس ومتقلقش لو مااتٱكدتش انك هاتبقى شاهد ومفيش ضرر عليك مش هانعمل كدة
*هايقت.. لوني ياجوهرة
:هما اللي هايتخدو اعدام بإذن الله
*انا مش عارف انا خايف عليكي قبل مااخاف على نفسي ولو حصلك حاجة ممكن امو… ت
:سلمها لله ياحبيبي وانا هاتأكد اني اضمنلك الامان وبعدها نعمل كدة
#بقلم_مرفت_السيد
ارتمت باحضانه وهي تقول :متخافش انا معاك
اما عند ماسة استقبلها يونس من على بوابة الفيللا بالاحضان واخذ يدور بها وهي باحضانه حتى تعثر ووقعا كلاهما بحمام السباحة وهما يضحكان
وعبد الناصر وزوجته وخالد وزوجته جالسون بالحديقة يتابعون مايحدث وهم غارقون بالضحك
اما فيروزة فاستقبلها عمر وقال:حمد الله على السلامة
نظرت اليه بعينيها الفيروزتان وهمست في اذنه :وحشتني
*إيه بجد قوليها تاني مش مصدق
ضحكت فيروزة :بدل ماتقولهالي انت
*خايف ماتصدقنيش
:لا متخافش
لما لاحظ يونس مراببة الكل لهما قال لها*تعالي نتكلم باوضتنا براحتنا
استقبل عبدالناصر وزوجته لولوة بالاحضان
فقال عمر : عن اذنكم بقى ياجماعة اسلم انا عليها بقى
عبد الناصر بسعادة:عارفة البيت من غيرك انتي وماسة ملوش طعم والواد دة كان هايتجنن من غيرك
عمر بمرح:ماشي ياحاج تمام بتفتن عليا ياللا بينا ياروزة
وامسك يدها وصعد بها إلى غرفتهما
وبمجرد دخولهما قالت فيروزة :…..
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الصائغ والجواهر)