رواية الصائغ والجواهر الفصل التاسع عشر 19 بقلم ميرفت السيد
رواية الصائغ والجواهر الجزء التاسع عشر
رواية الصائغ والجواهر البارت التاسع عشر
رواية الصائغ والجواهر الحلقة التاسعة عشر
فيروزة :شوفوا يابنات احنا هانعمل حلول تدريجية بحيث نبدأ بحل ماجابش نتيجة نلجألخطة بديلة وهكذا
ماسة:تمام بس انا معنديش مشاكل الحمد لله بس اي حاجة تزعلكم تزعلني
جوهرة: يبقى نسمع بعض وكل واحدة تقترح حل لمشاكنا كلها
دهب:كويس اوي الكلام دة
لؤلؤة : ياللا الاول نقرا الفاتحه على روح بابا وبعدها نبدأ نتناقش
#بقلم_مرفت_السيد
وبعد قرائتهم للفاتحة
قالت فيروزة: هانبدأ الاول بمشكلة دهب
انا شخصياشايفة انك تجربي كلام لؤلؤة
لؤلؤة :غيرتي رايك ليه ياروزة
فيروزة : تقدري تقولي إني مش عاوزاها تخرب بيتها عالاقل بيحبها يبقى لازم تحاول معاه
ماسة:انا كمان شايفة ان شخصية سامي بتتمحي قدام دهب يبقى انتي صاحبة القرار بالعلاقة دي فانا باؤيد راي لؤلؤة
جوهرة:انا كمان معاكم
دهب:خلاص يابنات هاعمل كدة
لؤلؤة :اول مايفكر يخرج عن السيطرة فرمليه وقفيه عند حده خليكي انتي القائدة وخلي نبرتك قوية بدون ماتعلي صوتك يعني نبرة حازمة عوديه على الطاعة
فيروزة :ولو الطريقة معملتش مفعول هاضطراحكي لباباه ولعمي عبد الناصر ويتعمله قعدة ونوقفه عند حده
دهب :تمام ياحبايبي ربنا يخليكم ليا
ودلوقتي عندي اقتراح لمشكة لؤلؤة
لؤلؤة : انا معنديش مشاكل
جوهرة : يا لؤلؤة دهب تقصد حماتك واخوات جوزك
لؤلؤة :بس انا معنديش مشاكل خلاص انا ومحمد هاننقل جنبهم ومعتقدش هايكون في مضايقات
دهب:مين قالك كدة ياحبيبتي دول هايتجننوا بسبب حب حماكي وزوجك ليكي ودة هايخليهم يتصرفوا بتهور عشان كدة ومن رأيي تركبي كاميرا في شقتك بدون ماتقوليلهم وفهمي محمد انك خايفة لانك لوحدك بالبيت الجديد وكدة
فيروزة:صح جدا وفي حاجة كمان تقدري تعمليها انك تعزمينا في يوم وتعزميهم وكبعا هايخاولو يضايقونا والغيرة تشتغل وساعتها احنا هانعرفها اننا سند لبعض بطريقتنا
#بقلم_مرفت_السيد
ماسة:حلو الكلام دز ربنا مايحرمنا من بعض ابدا
كلهم في آن واحد:آمين
جوهرة: دلوقتي بقى مشكلتي أنا
دهب :انا شايفة ان اسلم حل انتي وجوزك تروحو تبلغوا وساعتها هايكون جوزك شاهد
جوهرة:انا كمان فكرت في كدة كتير بس خايفة يأذونا
فيروزة:بالعكس ياجوهرة دة افضل حل وإلا هايتقبض على عصام لأن الجرايم بتتكشف مهما طال الوقت
ماسة:صح انا مع الحل دة
لؤلؤة :انا كمان مع الحل دة
جوهرة:خلاص تمام هاتوكل على الله وهاعمل كدة انا وعصام
بس كل مشاكلنا تعتبر تافهة جنب مشكلتك يا فيروزة
ابتسمت فيروزة :متخافوش عليا انا مش تعبانة إلا بسبب قبولي الوضع دة كان لازم ارجع من اول يوم بس ماسة صعب عليا ابوظ فرحتها
ماسة بحزن:انتي عندي اهم من اي حاجة كلكم احنا جواهر الصائغ احنا كنز ببعض
دهب:شوفي ياروزة انا هاقولك رأيي بس الاول متنكريش انك حبتيه
فيروزة:كنت بس بعد خيانته انتهى خلاص
دهب:يعني عندك حلين يااقولك على حل يقربه منك ياحل يخلصك منه
لؤلؤة :قولي الاتنين وهي تختار
#بقلم_مرفت_السيد
فيروزة :ايوة قولي الي عندك
دهب:ماشي
شوفي ياستي
لو عاوزة تصلحي مابينكم ويبقى ملهوف عليكي لازم تتقبلي الاول إنه ليه زوجة وأولاد وانتي كزوجة تاتية ليكي حق برضه هاتشديه ليكي بجمالك تتعمدي تظهري انوثتك قدامه وانتي اصلا اجمل واحدة فينابكل سهولة هاتجننيه وساعتها هاتلاقيه لازقلك في البيت بيتمنالك الرضا وهايكونلك زوج بس في حالةانك تتقبلي وضعك كزوجة تاتية
لؤلؤة :بس انا مش عاوزة اختي تكون زوجة تانية ولا واحدة فينا تستحق كدة احنا جمال وتعليم واصل واحترام ولازم نقدر قيمة نفسنا صح زي ما بابا الله يرحمه كان دايما يقول كدة
انا مش معاكي يادهب بالكلام دة
دهب:يا لؤلؤة دةقرار فيروزة
ماسة :انتي إيه رأيك يافيروزة
#بقلم_مرفت_السيد
فيروزة:اسمع باقي كلام دهب وكلامكم وهاقولكم رايي بالاخر
دهب :الحل التاني انك تعرفي عمو عبد الناصر حماكي بس بشكل غير مباشر مثلا تتخانقي مع عمر وتتعمدي انه يسمعكم ويعرف ووقتها تطلبي الطلاق
جوهرة :انا عندي رأي مختلف خالص يابنات
ليه فيروزة متواجعش جوزها بابوه بدون لف ولا دوران وتحكي الي حصل بكل وضوح وتطلب الانفصال دة حقها
ماسة:بالحالتين لو قررتي تنفصلي يا فيروزة لازم حمانا يعرف
لؤلؤة :ايه رأيك يا فيروزة قررتي إيه
فيروزة بعد تفكير:أنا قررت…..
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الصائغ والجواهر)