رواية الشيطان شاهين الفصل التاسع والأربعون 49 بقلم ياسمين عزيز
رواية الشيطان شاهين البارت التاسع والأربعون
رواية الشيطان شاهين الجزء التاسع والأربعون
رواية الشيطان شاهين الحلقة التاسعة والأربعون
النهاية(فصل خاص بمحمد و نور)
بعد أسبوع في إحدى جزر إيطاليا الساحرة….
نظرت نور بعبوس نحو محمد الذي كان
ينهي مكالمة هاتفية مع شقيقه أيهم الذي
يحثه على الالتحاق بهم في جزر السيشيل
ليبتسم الاخر بخفوت قائلا :”إيه ماله القمر
زعلان النهاردة؟؟؟
نور و هي تمط شفتيها بحنق لطيف :” عشان
الاسبوع خلص بسرعة و بكرة حنروح السيشيل
و انا عاوزة اقعد هنا….
أنهت كلامها و هي تنزل ساقيها من الاريكة
حتى تترك مكانا لمحمد ليجلس بجانبها
:”ما انا قلتلك ياحبيبتي إحنا حسافر و نشوف
الجو هناك و لو معجبكيش اوعدك إننا نرجع
هنا على طول “.
أحاط خصرها بلطف ليرفعها ببطئ ليضعها فوق ساقيه كعادته منذ زواجهما لتهتف نور بتذمر :”
و ليه نضيع وقت في السفر… المكان هنا جميل
اوي”
محمد بعشق و هو يتفرس وجهها بهيام :”أنا
لو عليا مش عاوز اشوف اي حاجة قدامي
غيرك.. بس أيهم و ليليان كل يوم بيكلمونا
و بيزنوا علينا عشان نسافر…و انا مش
عاوز أكسر بخاطرهم…..
نور :” طيب بس على شرط….
محمد بضحك :” ربنا يستر من شروطك… إتفضلي
ياستي…”.
نور و هي تداعب وجنته :”حنفضل معاهم هناك يومين و لو معجبناش المكان هناك نرجع هنا على طول و نحاول نقنعهم ييجوا معانا… إيه رأيك “.
محمد و هو يلاعب إحدى خصلات شعرها
:” طيب لو فرضنا إن الجو هناك و المكان
معجبكيش لو إني أشك عشان بجد السيشيل جنة على وجه الأرض و لما تشوفيها حتنسي أوروبا كلها….. قوليلي بقى نقنعهم إزاي…
نور :”مش عارفة بس إنت ممكن تقول لاخوك
أنا بجد عاوزة كلنا نيجي هنا “.
محمد بضحك :” طيب انا حقلك على خطة
لو نجحتي فيها يبقى الباقي كله سهل….
إنت تقنعي أختك بفكرتك و هي حتتكلم
مع شاهين و ساعتها كلهم حياخذو برأيه
و ييجوا على هنا خصوصا إن فادي كمان
بيحب ييجي إيطاليا كثير عشان إبتدا يتعلم
اللغة “.
نور بدهشة :” واو…هو لحق يكمل الألماني
عشان يبتدي في الإيطالي.. بجد الولد داه
معجزة “.
محمد :” مش إبن شاهين الألفي…داه دلوقتي
بقى بيتكلم اربع لغات غير العربي.. ”
نور :” اكيد تأثير كاميليا أصلها بتحب اللغات
اوي… “.
محمد بمشاكسة :” طيب و إنت بتحبي إيه؟
نور و هي ترفع حاجبها بعبث:”لا انا الايام دي
مش بحب أي حاجة….
نظر لها محمد بصدمة تجاهلتها نور و هي تكمل
بهمس و قد أخفضت بصرها قليلا :” غيرك إنت “…
محمد بصدمة اكبر :” ها..مش سامع ممكن
تعيدي عشان اتأكد”.
نور و هي تستجمع شجاعتها:” أنا..كنت عاوزة
اقلك إني آسفة عشان انا مقدرتش اكون البنت
اللي تليق بيك… البنت اللي تكافئك على تعبك
و صبرك معاها و رغم إني كنت بعاملك وحش
عشان غبية و مابفهمش بس إنت تمسكت بيا
و ميبتنيش…و آسفة بردو عشان بوزتلك أجمل
ليلة كنت بتحلم فيها عشان اوهام و أفكار عبيطة
خليتها تسيطر عليا… محمد انا عاوزة إبتدي معاك
صفحة جديدة و ننسى اللي فات كله… انا دلوقتي
مراتك و إنت ليك حقوق…..
قاطعها محمد الذي كان مسحورا بكلامها و طريقة
تحرك شفتيها الناعمتين و هي تزمهما بطريقة
عفوية لكنها كانت مغرية بالنسبة له :”شششش
متكمليش عشان انا مش عاوز اسمع حاجة
في الموضوع داه.. انا قلتلك قبل كده إني
مش داه سبب جوازي منك….
نور و هي تتظاهر بالحزن :” يعني إنت مش
عاوزني ..
عضت شفتيها و هي تضع يديها على وجهها
بعد أن إنتبهت لما تفوهت به ليزداد إحراجها
أضعافا و هي تستمع لقهقهاته المرحة:طب
شيلي إيدك عشان اشرحلك النقطة دي بالذات…
حركت نور رأسها بنفي قائلة بصعوبة :” أنا مش
قصدي إنت اللي فهمت غلط “.
محمد :”و انا جاهز عشان تفهميني”.
نزعت نور يديها لتستند باحدها على كتفه
إستعدادا للنزول من على ساقيه :”مش دلوقتي
خليها بكرة الوقت تأخر”.
تركها محمد لتبتعد عنه قليلا قبل أن يقف هو الاخر
من مكانه و يلتقط جسدها بخفة بين ذراعيه
الصخمتين ليأرجحها إلى الأعلى قليلا في الهواء
قبل أن يلتقفها ثانية لتصرخ نور بذعر و هي تتمسك بثيابه :”محمد عشان خاطري متعملش كده ثاني
حتوقعني “.
محمد بضحك:” إنت لسه متعودتيش… انا أنصحك
تتعودي عشان موعدكيش إني حبطل اشيلك
بالطريقة دي…
تأوه بزيف بعد أن تلقى لكمة من يدها بالكاد
شعر بها قائلا :” بالراحة يا حبيبتي.. داه انا
لسه عريس..
نور بحنق :”طب نزلني عاوزة انام الوقت
تأخر “.
محمد و هو يرميها على الفراش :” و ماله
خليه يتأخر براحته…كنا بنقول إيه بقى…فكريني “.
نور بتلعثم :” مكناش بنقول حاجة.. و بعدين
أنا كنت حتكلم و افهمك بس إنت فصلتني…إنت
بتقرب ليه؟ خليك بعيد”.
محمد وهو يرفع يديه نحو الاعلى مكتفيا بالجلوس
على حافة الفراش :”لا انا قاعد مكاني متحركتش
و لو عاوزاني اقوم انام على الكنبة معنديش مانع
إستدار إلى الخلف ليتهيأ للوقوف من مكانه لتتمسك
به نور هاتفة بندم :”أنا آسفة مش قصدي؟؟… و بعدين ليه تنام على الكنبة ماهو السرير واسع
اهو “.
محمد بخبث مدعيا الجدية :” مش عاوز ازعجك
حخليكي الليلة تنامي براحتك”.
نور بشهقة :”إنت ليه بتقول كده؟ هو إنت خلاص
زهقت مني مش عاوزني يعني…..
إلتفت نحوها الآخر و هو يخفي ضحكته التي
تكاد تفضحه في اي لحظة :”مش فاهم تقصدي
إيه؟؟
رمشت نور بعينيها عدة مرات قبل أن تدير عيناها
عنه تشعر بسخونة جبينها من شدة الحرج لتصرخ
:”اوووف بقى و الله حرام عليك… انا مش عارفة
اصالحك إزاي و كل اما آجي اتكلم بتتريق عليا
و انا بتوتر بسرعة و ببقى معرفش اقول إيه”.
زحفت نحو آخر الفراش لتغادر الغرفة بأكملها
لكنها تفاجأت به يقف أمامها معترضا طريقها و هو
يقول:” طب خلينا نبدأ من جديد”.
نور و هي تقف على السرير لتصبح في نفس طوله
:” مينفعش عشان تقريبا نسيت انا كنت بقول إيه “.
لف يديه حول خصرها يقربها منه حتى أصبحت
قدميها بالكاد تلامس الفراش:”أنا حفكرك.. إنت
كنتي بتعتذري عشان كنتي نوتي و شقية معايا…
نور بضحك من كلامه :”نوتي و شقية.. بتكلم
بنت أختك “.
محمد :” و بعدها قلتي إنك بتحبيني اوي و بتموتي
فيا و إنك عاوزاني و انا بصراحة حموت و أقرب…..
نور بنفي :”أنا إمتى قلت كده؟؟
محمد بتلاعب :”إنت مقلتيش كده بالحرف الواحد
بس انا فهمت قصدك لوحدي”.
نور بذهول :”يبقى فهمت غلط…و دلوقتي سيبني…
محمد بخبث و هو ينزلها بخفة على الأرضية
:”في أحلامك إني اسيبك…مش بعد ما جننتيني
نور انا….
إبتلع ريقه و هو يشعر بسخونة جسده و تسارع
أنفاسه لشدة رغبته بها خاصة بعد أن شعر
بعدم ممانعتها من إقترابه منها ليهمس لها بعدة
كلمات بصوت منخفض لتومئ له نور بإيجاب
رغم خوفها لتبتسم بصعوبة و هو يحملها
متمتما بعدة عبارات يطمئنها بها قبل أن يريحها
على السرير ليأخذها معه في عالم آخر جديد على كليهما ……
في جزر السيشيل الساحرة….
كانت كاميليا و ليليان تجلسان على حافة البحر
تشاهدان الصغار و هو يسبحون و يمرحون
مع آبائهم..
ليليان :”الاسبوع عدا بسرعة هنا..
كاميليا بموافقة:” فعلا و المكان تحفة بجد..ياريت
لو نفضل هنا على طول.. “.
ليليان بضحك :” بصراحة هو آه جنة و انا مستعدة
أقعد شهر.. سنة بس على طول لا مفتكرش…عشان
المكان هادي بزيادة..و انا بصراحة بتوحشني دوشة مصر و زحمة القاهرة…
كاميليا و هي تكرمش وجهها :” إنت غريبة جدا
على فكرة مين المجنون اللي يسيب الجنة دي و يرجع على هناك مش عاوزة افتكر حتى ….
قاطع حديثهم أسيل التي إندفعت تقفز على
الكرسي بجانب والدتها هاتفة ببراءة :” مامي..
آسل قلي روحي اقعدي مع الستات…عشان هما
كلهم لجالة “.
حملت كاميليا إبنتها المبللة لتضعها بجانبها
و نبدأ في تنشيف وجهها و شعرها بالمناشف
قائلة :”طب خليكي معانا هنا إنت مزهقتيش
لعب”.
أسيل برفض :”لا إنتوا على طول قاعدين
هنا مش بتلعبوا ابدا…
ليليان بضحك :”طيب إنت خليكي معانا
و إحنا حنقوم نلعب معاكي “.
أسيل :” نلعب كورة في البحر هناك مع بابي
و انكل أيهم و فادي بس… آسل (آسر) و أيثم(ايسم) لا…إنت لازم تعاقبيهم يا طنط لولو خليهم يقعدوا
على الكرسي داه و إحنا نروح نلعب و بعدين
في الليل ننام و هما خليهم هنا “.
ليليان بضحك :” طب و لو طلع القرش
من البحر و أكلهم….
أسيل ببراءة:”لا بابي حيضربهم بالنار…متخافيش
ياطنط”.
كاميليا بضحك:”متخافيش ياطنط المهم عاقبيهم…
أنا مش عارفة البنت طالعة لمين؟ طول الوقت
عاوزانا نعاقب اخوها…عاملين زي القط و الفار
ياريتهم طلعوا هاديين زي فادي”.
أسيل :”ياااع فادي طول الوقت بيروح المدرسة
…و بياكل خضار مسلوقة “.
ليليان و هي تربت على شعرها :”عشان كده هو شاطر و ذكي “.
أسيل :” لا انا عاوزة العب مليش دعوة… انا
حروح اضربهم هما الاثنين “.
ليليان :” كاميليا إنت متأكدة إن بنتك دي
عندها ثلاث سنين”.
كاميليا و هي تنظر لزوجها :” ثلاث سنين و شهر و الله “.
خرج شاهين من المياه ليتجه نحو طاولة وضع
فوقها مجموعة من المناشف ليأخذ واحدة كبيرة باللون الأسود و يلفها حول كتفيه و ظهره ثم
يكمل طريقه نحو كاميليا ليتمدد على الكرسي
الذي بجانبها ..
شاهين و هو يلتفت نحوها :” محمد و نور
حيوصلوا بالليل متأخر على هنا…
كاميليا :” يوصلوا بالسلامة…حينبسطوا اوي
هنا انا متأكدة “.
شاهين بعدم إهتمام :” لو معجبهمش يقدروا
يسافروا اي حتة هما عاوزينها… “.
أومأت له كاميليا براسها قبل أن تلتفت
لتلاعب صغيرتها من جديد.
في إيطاليا….
حركت نور يدها بصعوبة و هي تتمتم بضحك
في داخلها :”يالهوي دا انا إتفرمت حاسة إن جسمي كله متكسر ..حسافر إزاي انا دلوقتي سفر إيه بس داه أنا ل قدرت اوصل الحمام ابقى عملت إنجاز
تاريخي ااااه…
تأوهت بألم قبل أن ترجع ذراعها لمكانه السابق
بعد أن حركته…شعرت بأنفاس محمد ضد
عنقها لتلفت نحوه قبل أن تهمس بخفوت تناديه :”
محمد… حبيبي إصحى معاد الطيارة…طب ممكن تبعد شوية عشان اقدر أتحرك…..
رفع محمد ذراعه التي كانت تحيط بطنها
قليلا قبل أن يعيده من جديد لكن بقوة اكثر
ليجذبها نحوه مهمهما برفض دون أن يفتح
عينيه…
نور بهزار:” طب ينفع كده..مكلبشني زي
الحرامية…و الله ماحهرب…
محمد بنعاس و هو يحشر وجهه في شعرها
:” خليكي في حضني كمان شوية….
نور :”طب و معاد الطيارة…
محمد :” مش مهم… تولع كل حاجة المهم إنت
معايا….
نور و هي تستشعر ثقل ساقيه التي كانت تقيد
ساقيها فهو حرفيا كان يقيد كامل جسدها بجسمه
:” أنا جنبك و مش حبعد صدقني بس عشان
خاطري فكني شوية…. جسمي كله بيوجعني….
محمد و هو يرفع رأسه ناظرا نحوها بقلق :”
إيه…طب و مصحتينيش من بدري ليه؟؟ انا
حكلملك دكتورة حالا…
إبتعد عنها محررا جسدها ليبدأ بالبحث عن
عن هاتفه لتسارع نور بإيقافه قائلة :” مفيش
داعي انا كويسة و الله…محتاجة آخذ دوش
و حبقى تمام…
نظر نحوها لتبادله نور بابتسامة صادقة
قبل أن تكمل بمرح :”صدقني مفياش حاجة
غير كسر او إثنين في الاظلاع على شوية رضوض و صداع خفيف في دماغي بس مع حبة مسكن
و نوم ثلاث اربع أيام على بعض و حرجع زي
الأول… داه إحتمال مش مؤكد طبعا….
محمد بقلق ينهش قلبه :” كل داه و بتقولي كويسة
لا انا حكلم دكتورة… خليها تفحصك
عشان اطمن عليكي..
نور و هي ترفع يديها نحوه ليقترب منها
محمد :” إنت ليه مكبر الموضوع كده…و بعدين
متنساش انا كمان أعتبر نص دكتورة…يعني
لو فيا حاجة كنت عرفت….
محمد :”طيب حجيبلك مسكن….
أومأت له نور قائلة :”الأول ادخل خذ شاور
على بال ما اكون انا قدرت اتحرك شوية…
قالتها بخفوت حتى لا يسمعها ليغمض
الاخر عيناه بحزن قائلا :”أنا آسف ياحبيبتي
بس انا حاولت على قد ما أقدر اكون…..
بتر بقية كلامه حتى يتجنب إحراجها ليلف
غطاء السرير على جسدها و يحملها ليسير
بها نحو الحمام….
نور باعتراض :” بتعمل إيه… إستنى يا مجنون….
محمد بصرامة :”نور و لا كلمة…انا مش
حسيبك مهما عملتي فوفري مجهودك عشان
إنت باين عليكي الشحن خلصان على الآخر….
نور و هي تسند رأسها باستسلام :”بتتريق عليا
حضرتك… ماشي…
وضعها على حافة حوض الاستحمام ثم فتح
صنبور المياه معدلا حرارته بعدها امسك بعلبة
سائل الاستحمام المفضلة عنده برائحة الفراولة
التي يعشقها عليها ليسكب نصفها في الحوض
حتى تشكلت رغوة كثيفة….
إلتفت لنور ليساعدها على النزول داخل المياه
قائلا:”لما تخلصي ناديلي…حستناكي برا…
خرج بعدها و اقفل الباب وراءه ليمسك بهاتفه
الذي وجده بين الاغطية ثم بحث عن إسم
شقيقه أيهم ليسأله عما حدث لها.. لكنه تراجع
في آخر لحظة :” دي مهما كانت أسرار بينا… يعني
مش لازم حد يعرف إن داه حصل بعد اسبوع
من جوازنا.. داه انا مفهمه إن كل حاجة تمام
و مفيش مشاكل… بس داه دكتور و انا حسأله
بس عشان صحة نور…. يوووه يا محمد إنت
إزاي غبي كده… لا بجد اغبى إنسان في الكرة
الأرضية كلها إنت سايب ليليان و جاي تسأل
أيهم داه حيفضل يتريق عليا عشر سنين
قدام….أحسن حاجة أستنى و لو لاحظت
أي حاجة مش طبيعية حبقى أكلمها….
و بالفعل رمي هاتفه ثم إتجه نحو باب
الحمام من جديد…. ليطرق الباب قائلا :”نور
إنت كويسة… خلصتي..
نور :” متقلقش انا كويسة بس إديني خمس
دقائق و حطلع….
بعد دقائق قليلة خرجت نور و هي تلف
منشفة طويلة على جسدها و أخرى صغيرة
على شعرها… تحركت ببطئ نحو التسريحة
و هي تنزع المنشفة المبللة من على رأسها
راقبها محمد بتفحص قبل أن يسير نحوها
أخذ المشط من على الطاولة ثم بدأ يمشط
شعرها القصير برفق و عناية… إبتسمت نور
ثم أغمضت عينيها مستمتعة بملمس يديه
الدافئة….
بعد يومين سافر محمد و نور نحو جزر السيشيل
ليقضا شهرا كاملا هناك بعد أن وقعت نور في
عشق ذلك المكان الساحر الذي انساها إيطاليا
و أوروبا كلها….
و بعد شهر عادا من جديد لمصر لتلتحق نور
بجامعتها و محمد بعمله بعد أن حل جميع
المشاكل العالقة التي كانت تنتظره…فقد نجح
بصعوبة في إقناع شاهين بترك ميار التي عاشت أصعب أيام حياتها في تلك المدة و الصفح
عنها بعد أن أمر شاهين أحد رجاله بتشويه
وجهها عقابا لها على محاولتها لتشويه
سمعة نور لكن محمد اقنعه بالعدول عن رأيه
و جعلها تسافر و لاتعود لمصر مرة أخرى
و إن حاولت إيذاء زوجته مرة أخرى فسيقوم
بقتلها بنفسه هذه المرة….
بعد خمس سنوات…..
مساءََ فيلا الألفي…..
يجلس الجميع كعادتهم كل يوم جمعة من كل شهر في حديقة الفيلا يتسامرون
و أمامهم أطفالهم يلعبون و يمرحون في أرجاء
الحديقة…
نور أنهت جامعتها و أصبحت طبيبة و قد بدأت
العمل في مستشفى البحيري مؤخرا و تعيش
حياة سعيدة مع محمد و إبنتهم “جنة” التي تبلغ
من العمر أربعة سنوات و هي الآن حامل في
الشهر السادس و لديها طفل ستيميه إياد..
أما هبة و عمر فلديهما طفلين توأم يبلغان
من العمر أربعة سنوات و نصف أصر على
تسميتهما “أيهم و شاهين”..
هبة تصالحت مع عائلتها بعد طول فراق…
أيهم إستمر في تدليل ليليان و معاملتها
كالاميرة خاصة بعد ولادتها لطفلتهما
الثانية سارة…يصر على أخذ إجازة لمدة أسبوع كل ستة أشهر ليمضيها معها و في كل مرة يزوران
بلد مختلف…
شاهين و كاميليا إكتفيا بأبنائهما الثلاثة
رغم ان شاهين يريد المزيد من الأطفال
مما جعل كاميليا تخضع لرغبته و هي الآن
حامل في فتاة في الشهر السابع….
سيف تزوج من آية تلك الفتاة الشقية و أنجبا
أيلول و آيلا بعد أن أصرت على تسميتهما
أسماء تركية…
اما بالنسبة لاميرة فهي تجوزت إبن صديق
والدها يعمل محامي و هو إنسان محترم و متدين
و عايشة معاه حياة سعيدة و مرتاحة بالرغم من إن
الجواز حصل بالاتفاق مابين العيلتين يعني مكانش
عن حب…بس بعدها وقعوا في عشق بعض(حب
بعد الجواز) و دلوقتي عندها أمير ثلاث سنوات
و مالك خمس شهور….
زكريا لم يتزوج من ميساء بعد أن إكتشف
أنها كانت حابة توقعه في شباكها و تتجوزه
و تخليه يكتبلها كل ثروته و بعدها تطلقه
زي ماعملت مع ازواجها اللي قبل و ذلك
بمساعدة شقيقها… و طبعا اللي إكتشف
أمرها هي جميلة و نعمة اللي بيحاولوا
في كل مرة يسيطروا على الوضع بطريقة
مختلفة خصوصا إن جوزهم راجل عينه زايغة
و مش حيبطل يبص برا ابدا للأسف 😂😂….
❤️❤️النهاية ♥️♥️♥️
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الشيطان شاهين)