روايات

رواية السر الفصل الرابع 4 بقلم ريم محمد

رواية السر الفصل الرابع 4 بقلم ريم محمد

رواية السر الجزء الرابع

رواية السر البارت الرابع

رواية السر
رواية السر

رواية السر الحلقة الرابعة

_مالك بإبتسامة:وصلنا
_غزل بهدوء:ريح نفسك وخُد ميراثي وسبنا فحالنا
_مالك بتحدي:عشان رفضك وعنادك دا مش هسيبك
_غزل بإبتسامة ثابتة:تصدق مبقتش فارقة كتير، أقعد هنا أو هناك عادي كدا كدا اتخذلت من اللى كُنت مفكراهم عيلتي
_مالك:هما ضحكوا عليّ، وأنا صدقت كلامهم
_غزل بإستخفاف:ما أنت لو عندك أي ذرة نخوة، مكنتش خلّيتنا نتمرمط من محافظة لمحافظة
_مالك بغضب دفين:قصدك إيه يعني؟
_غزل:زي ما سمعت، أنا تعبت منكم كلكم وبقيت عايزة أعيش فى سلام وبس
_مالك:عامةً هعمل بأصلي، وهقعدكوا هِنا، وهصرف عليكوا
_غزل:طول عمرك كريم والله، بس اشمعنا دلوقتي افتكرتنا
_مالك:فاكركم علطول بس الظروف بقى
_غزل بهدوء ثابت:أعمل اللى تعمله أساسًا، مبقتش طايقة أبُص فى خلقتك

 

 

_مالك:أنا لصبري حدود، بلاش تستفزيني
_غزل:كلكم واحد أنت، أدهم مبيجيش من وراكم غير التعب والهم
_مالك بحماس:وصلنا لنُقطة مُشتركة وهي كُرهنا لأدهم، أخيرًا كرهتيه
*سبته ومشيت، مبقاش فى طاقة أتكلم معاه فى حاجة، كُلّ لمَّا أفتكر اللى عمله، بزعل على نفسي، بس حُزني من أدهم أضعاف مُضعفة!*
“فلاش باك”
_مالك بقسوة:دلوقتي أبوكِ (الله يرحمه) يبقى تمشي على قوانيني
أنا هبقى الواصي عليكم، وخففي من الميزانية دي مش هلاحق عليكِ لبس
وحاجات غالية
_غزل بصدمة:أنت بتقول ايه يا مالك بابا لسه ميّت من شهر واحد!
_مالك:أنا صبرت كتير أوى وكتّر خيري لحد هِنا تروحي الجامعة وأكون عارف بكُلّ حاجة، هصبر ونتجوز
_غزل:أنت كويس؟، فيك حاجة؟
_مالك:لأ فى كامل قوايا العقلية
_غزل بإندهاش:أنت غيّرت كلامك ليه؟، أحنا متفقناش على كدا
_مالك:غيّرت اتفاقي، إيه المُشكلة
_غزل بغضب:أنت بتهزر؟، أكيد
_مالك بغضب دفين:صوتك ميعلاش عليّ
_غزل:أنا غلطانة أنّي وافقت اتخطبلك بعد تالتة ثانوى علطول
دي غلطتي، بس أحبّ أقولك كفاية كدا ودي دبلتك
_مالك بعصبية:فى أحلامك، عايزة ميراثنا تطلع لحد غريب؟!!
_غزل بصدمة ممزوجة بقنوط:أنا مصدومة فيك، يعني محبتنيش!!، كُلّ دا عشان الميراث!!
_مالك:وعشان بحبّك، بس بحبّ الفلوس أكتر
_غزل:كُلّ قرش أحنا أحقّ بيه دي فلوس بابا (الله يرحمه)
_مالك:فى أحلامك
_غزل:كُلّ حاجة بينا انتهت
_مالك بقسوة:أنتوا دلوقتي بقيتوا تحت طوعي، فاهمة ونغمة نسيب بعض دي أنسيها خالص
“باك”

 

 

*كرهت الارتباط وكرهت نفسي، ومبقتش طايقة أدهم خالص، وجعني أوي أوي، مبقاش عندي أمان لحد*
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
“فى خطوبة أدهم”
_تاليا بسعادة ممزوجة بإنتصار:أخيرًا كُنت مستنية اللحظة دي أوي يا أدهم
_أدهم:أهي جت
_أم أدهم بإبتسامة واسعة:ألف ألف مبروك يا حبايب قلبي
_أدهم:الله يبارك فيكِ
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
_نور بإبتسامة:هنرجع القاهرة تاني يا غزل
_غزل:ليه؟
_نور:عشان جه شُغل، لمالك وخِسر كُلّ أملاكه هِنا، وهيعمل شراكة مع أدهم
_غزل بعدم اكتراث:اه
_نور بحنان:ربنا يعوضك ويجبر بخاطرك يا عُيوني، أنا عارفة أنتِ أتوجعتِ أوي أوي
_غزل بحُرقة:كُلّ اللى حبيتهم خذلوني ووجعوني
_نور بحُزن مُماثل:متزعليش نفسك ولسه قُدامك العُمر، عيشي حياتك وانجحي وحاولي تتخطي
_غزل بعزيمة:ودا اللى هيحصل
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

 

 

*رغم الوجع اللى حاسة بيه، مع كُلّ خطوة بفتكر ذكرياتي مع أدهم
بس قررت هحاول أتخطى كُلّ دا وأفوق لنفسي*
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
*رُحت الكُلية، ولاقيت أدهم ومعاه خطيبته تاليا دي وهي أدي ونظرتلي بنظرة معناها “أنّي انتصرت” *
*دخلت الكلية وأنا بحاول أخبي مشاعري، وأتظاهر أنّي كويسة*
*قعدت فى المُحاضرة، وأنا بحاول أركز مع الشرح وتاليا بتتباهى بإن أهم خطيبها والبنات بتحسدها على دا، فجأة لاقيت أدهم نادى عليّ وقال*
_أدهم:الأنسة غزل كُنت بقول إيه
_غزل بحدة:معرفش
*سبته وطلعت برا أتعصبت من تصرفه دا، والأسوء لاقيت مالك جالي على الجامعة!*
*سبتهم ومشيت، كُنت عايزة أقعد فى مكان بعيد عنهم، عايزة بس السلام النفسي، لاقيت أدهم بيتخانق مع مالك!*
_أدهم بغضب:أنا مش قولتلك، أبعد عن غزل
_مالك بتحدي:راعي أنك خاطب وملكش فيه يا أدهم، ما هي سافرت اسكندرية، كنت حاولت تمنعني؟!!
_أدهم بهدوء عميق:معاك حقّ، لحظة شيطان، نسيت إن غزل مبقتش خطيبتي وأحبّ أعرفك تاليا خطيبتي
*لاقيت تَغيُر أدهم المفاجئ دا؟!!
ومعقول دا أدهم اللى حبّيته؟
مبقتش عارفة أعمل إيه، بس هحاول أتماسك عشان نفسي، وأمي وأختي هما اللى ليّا دلوقتي*
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
_نور:بس دا تَهور، وأحنا مش أده
_معاكِ حقّ
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
_مالك:شوفتِ أنتِ مبقتيش فارقة معاه، خلاص انتهيتِ بالنسبالهُ
_نور:تعالي يا غزل، نروق عن نفسنا ونطلع سوا
_غزل بإبتسامة صغيرة:موافقة
_مالك:وأنا كلامي ملوش لازمه؟!
_نور بقوة:أستأذنا من أمنا مش منك أنت مجرد دخيل هِنا
_مالك بغضب:بلاش تتحديني، أنتِ مش أدي، ومفيش خروج وبعدين الفلوس دي منين؟!!!
_غزل:من شُغلي، هتاخدها كمان؟
_مالك بهمهمة:تمام بس الفيلا وفلوس البنك، ممنوع تقربوا منهم
لما تخلصي يا غزل السنادي هنتجوز علطول
_غزل بسُخرية:عديني، أطلع
_مالك:استأذنوا منّي الاول مش بالسهولة دي
_غزل بتَهكُم:تسمحلنا نطلع؟
_مالك:اممم، ماشي، بس لعلمك أسلوبك دا هتتحاسبي عليه
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

 

 

*طلعت أنا ونور ورُحنا كافيه بنحبّه وكان عدَّى كذا يوم ومروحتش الكُلية، قعدنا فى الكافيه*
_نور:فلوسي هتكفينا يا نور، ليه تتعبي نفسك بالشُغل
_غزل:الموضوع مش موضوع شُغل، الفكّرة أنّي عايزة أشتغل عشان أقدر أتخطى كُلّ دا
_نور:بإذن الله، هنرجع لبيتنا وأظن مبقاش فى داعي، نتظاهر أننا فقرا
_غزل بإنكسار:أنا استحملت كتير من أم أدهم بسبب الفقر، بس دي كانت أنسب طريقة لحمايتنا بس للأسف مالك لقينا خلاص، غير الخُذلان والتخلِّي اللى حصلت عليهم من أدهم
_نور:كُلّ دا هيعدِّي، عايزة ابتسامتك تنور وشك بقى، خلينا نستمتع بوقتنا
*طلبنا مشروب، ولاقيت أدهم وتاليا دخلوا نفس الكافيه، استغربت وجوده بس قررت أتجاهل دا
قعدوا قُصادنا، بس نظرات أدهم غريبة ومش متفسرة، قررت أفضل قاعدة، بس مقدرش أشوفهم سوا
طلعت أنا ونور برا، ولاقيت أدهم طلع ورانا!*
_أدهم:أنتِ كويسة؟
_غزل:يلا يا نور
_أدهم:أنتِ كويسة يا غزل؟!
_غزل بسُخرية:كويسة!!، لو عايزني أفضل كدا، أبعد عني واه مبارك على الخطوبة
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
*عدَّت فترة كبيرة، وامتحنت وجه يوم حفلة التخرج، وتلقائيًا عُيوني أغرورقت بالدموع، كُنت راسمة حلم بسيط وهو إن أدهم هيكون معايا فى اللحظة دي، بس للأسف كُلّ حاجة اتبخرت!*
*رُحت أنا ونور وماما، وأكيد مالك جه معانا بس وجوده زي عدمه
وصلنا، وكانوا كُلّهم مبسوطين وقلوبهم عامرة بالسعادة، بس أنا محسّتش بحاجة واستلمت الشهادة*
*وبعدها، لاقيت أدهم؛مسك المايك وبيتكلم وقال*
_أدهم:عارف اللى هقوله غريب بس أنا بحبّ بنت، وللأسف خذلتها وجيت عليها، بس هحاول أصلح اللى حصل وبعتذرلها

 

 

قُدام الكُلّ
وحابب أعرفها أنّي محبّتش غيرها
تقبلي تتجوزيني يا غزل
*اتصدمت من كلامه، لأنه متناقض جدًا ومكنش كدا كان شخص متزن هو لحق فركش مع تاليا وجه بدون أى مُقدمات، وقال تتجوزيني؟!*
*مسكت المايك وقولت*
_غزل:لو أخر راجل فى الدُّنيا مش هتجوزك

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية السر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى