روايات

رواية الزوج الخائن الفصل الثاني 2 بقلم عادل عبدالله

رواية الزوج الخائن الفصل الثاني 2 بقلم عادل عبدالله

رواية الزوج الخائن الجزء الثاني

رواية الزوج الخائن البارت الثاني

رواية الزوج الخائن الحلقة الثانية

فعلا اتخطبنا و شوفت الغيرة في عيون كل زميلاتي في الشغل خصوصا شيرين اللي اتغيرت ١٨٠ درجة وبقيت مش بتتكلم معايا ابدا وفي نفس الوقت بدأت تقرب اوي لرأفت وتستخدم اسلحتها كأنثي مع رأفت !!
وانا بقيت الغيرة بتقتلني خصوصا ان عينها كانت عليه قبل ما يخطبني !!
حاولت اتظاهر اني مش مهتمة لكن مقدرتش ، لحد ما اتكلمت مع رأفت بصراحة ، قولتله : انا عايزة اعرف في ايه بينك وبين شيرين ؟
: مفيش اي حاجة ، عادي جدا .
: لأ مش عادي انا شايفاها علطول لزقالك وضحك وهزار معاك طول النهار !!
: لأ احنا بنتكلم طول النهار بحكم شغلنا مع بعض وانتي بتكوني معانا ، وبعدين انا مش بحب الأسلوب ده .
: اسلوب ايه ؟
: الخنقة بقي وكلمت مين وروحت فين والجو ده .
:هو مش من حقي اني اغير عليك ؟؟
:من حقك بس من غير ما تخنقيني .
: طيب يا رأفت مش هخنقك بس يا ريت تراعي مشاعري شوية .
: انا معملتش حاجة تجرح مشاعرك .
: وضحكك وهزارك مع البت دي ميجرحش مشاعري ؟؟!!
: انتي بس اللي حساسة زيادة عن اللزوم وعموما انا علشان بحبك ومش عاوز ازعلك مش هضحك معاها تاني .
تاني يوم لاحظت حاجة كانت هتجنني !! شيرين تقريبا مش بتتكلم خالص مع رأفت ، ورأفت كمان مش بيكلمها الا بشكل رسمي جدا في اوامر الشغل بس !!
طيب رأفت تصرفه كده علشان كلامي معاه البارح انما شيرين عملت كده ليه !!! اكيد بيتكلموا مع بعض من ورايا وهو قالها !!!!
الأغرب بقي ان رأفت طول اليوم كل شوية تجيله رنة علي الموبايل ويأخده ويطلع يتكلم بعيد وفي نفس الوقت كانت شيرين بتتكلم في الموبايل بصوت هادي مش مسموع خالص !!!!!
ولما سألته عن التليفونات اللي بتجيله كل شوية قالي انه خالته مريضة في المستشفي وبيكلم اولادها كل شوية يطمن عليها !!
طلبت منه اني اروح معاه ازورها (علشان اتأكد بنفسي اذا كان بيكدب عليا ولا لأ).
وافق في الاول وقالي نروح بعد الشغل و لما خرجنا من الشغل اتحجج بأنه مرهق وأجل زيارتها لتاني يوم !!
طبعا انا في اليوم ده كنت هتجنن خلاص من الغيرة والشك .
كنت تقريبا متأكدة ان في حاجة بينه وبين شيرين .
طلبت منه اني افتح مكالماته ومحادثات الواتس والماسنجر علي تليفونه لكنه رفض بحجة ان ده معناه اني بشك فيه !!
زعلنا مع بعض بسبب كده واتخاصمنا كام يوم وبعدين لقيته جايب لي هدية وبيقولي يا ريت تعرفي اني مش بحب حد غيرك .
اتصالحنا لكن بعدها بأيام كان عامل البوفية غايب في اليوم ده وقومت علشان اعملي فنجان قهوة .
خرجت من المكتب ودخلت البوفيه لقيت شيرين واقفة بتعمل قهوة و رأفت واقف جنبها لوحدهم وبيضحكوا !!!
اتأكدت ساعتها ان في حاجة بينهم !! خلعت دبلة الخطوبة ورميتها في وشه و اخدت شنطتي ومشيت من الشغل .
فضل رأفت يرن علي موبايلي فقفلته وروحت عند سارة صاحبتي واول ما دخلت بكيت بشدة وهي بتسألني فيه ايه اللي حصل ؟
قولتلها وحكيتلها علي كل اللي حصل قالتلي : انتي بس اللي شكاكة وغيرتك زيادة عن اللزوم ، شيرين بتعمل كل ده علشان تغيظك وانتي دلوقتي حققتلها اللي هي عاوزاه .
: بس انا متأكده ان في حاجة بينهم .
: يا نورا ده في دماغك بس يا حبيبتي ، خطيبك بيتعامل معاها بتلقائية وهي بتحاول تضايقك بتصرفاتها .
: مش قادرة اصدق .
: والدليل علي كلامي ان هي كانت قدامه من قبل ما يخطبك لكنه خطبك انتي ، وكمان لو في حاجة بينهم ايه اللي يخليه يستمر معاكي ؟؟ كان فسخ الخطوبة وخطبها هي .
: تفتكري كده ؟؟
: ايوه طبعا اكيد .
: طيب انا اعمل ايه دلوقتي ؟؟
: هو اكيد هيحاول يكلمك تاني ، ردي عليه وعاتبيه وعرفيه انك عملتي كده علشان بتحبيه .
وفعلا لما فتحت الفون اتصل بيا وحاول يفهمني انه كان عاوز يعمل قهوة وكان منتظر لما شيرين تخلص وانه عمره ما حب غيري ابدا .
اتصالحنا وقررت بعدها اني احاول اسيطر علي شعور الغيرة عندي علشان مضيعش حبي له .
وعدت فترة الخطوبة واتجوزنا في حفلة كانت كبيرة جدا حضرها كل اهلنا واصدقائنا وزمايلنا في الشغل .
ورغم اني كنت شايفة نظرة الغيرة في عيون زمايلنا في الشغل ده غير شيرين اللي فضلت ترقص طول الليل رغم ان كان واضح عليها الحزن الا ان حصل موقف في الفرح عمري ما كنت اتوقعه ابدا .
واحنا قاعدين في الكوشة وكل المعازيم بيهنونا ويباركولنا اتفاجئت ببنت قربت مني وسلمت عليا وبعدين اخدت رأفت بالحضن وفضلت تبوس فيه وانا واقفة !!!!!
لما طولت في الحضن اوي مسكت ايديها وقولتلها : ايه ده مش للدرجادي !!! اعملي حساب اني واقفة جنبه .
قالتلي : سوري اصل انتي مش عارفة رأفت ده ايه بالنسبالي ، ده حبيبي وروح قلبي من جوه !!!
كلامها نرفزني وعصبني اكتر ، قولت لرأفت : هي مبن الهانم دي ؟
قالي : دي شروق بنت خالتي. .
: ومالها عماله تبوس وتحضن فيك كده ليه ؟ هي كانت مسافرة ؟
: لا ابدا مش مسافرة هي بس مش شافتني من شهرين .
: نعم !! شهرين يعملوا فيها كده ؟!! اومال لو مش شافتك سنة هتعمل ايه ؟؟ هتاخدك علي اوضة النوم بقي !!
: ايه اللي بتقوليه ده ؟!! انتي مجنونة ؟!!
: انا عاوزة تفسير للي شوفته ده بدل ما اقوم واسيبلك الفرح وامشي .
: لأ بقي ده انتي مجنونة بجد .
: لو مش رديت عليا حالا وفهمتني معني اللي انا شوفته ده هتشوف الجنان اللي علي اصوله .
: انا هقولك مش علشان تهديدك ده ، هقولك بس علشان متفهميش حاجة غلط .
: اتفضل قول .
: شروق دي من زمان واحنا بنلعب وواخدين علي بعض تقدري تقولي زي الاخوات ، ده حتي بتعمل كده قدام جوزها عادي .
: يبقي العيب في جوزها مش فيها .
وبعد عشر دقايق كانت شروق سلمت علي كل اللي في الفرح راحت جت هي ومامتها وعيالها الصغيرين علشان يتصوروا معانا .
الغريب انها قعدت علي ايد الكرسي اللي قاعد عليه رأفت لدرجة انها كانت قاعدة تقريبا علي دراع رأفت !!!
بعد الصورة فضلت قاعدا زي ما هيه وعماله تترقص وتتهزر وهيه قاعدة .
من غيظي قولتلها قومي يا حبيبتي مع علي دراع جوزي وتعالي اقعدي علي رجليا .
قامت شروق واعتذرت ومشيت وهي مستغربة من كلامي .
رأفت قالي : ليه عملتي كده كسفتيها اوي ؟؟
: ده انت كنت مبسوط بقي بقاعدتها دي .
: قولتلك دي زي اختي .
: ايوه بس مش اختك ، يجوز انك تتجوزها ولا لأ ؟؟
: ايوه يجوز .
: تبقي البت دي مش محترمة ومتعملش كده تاني ، انت فاهم ؟؟
: انا مسمحليكش. تتكلمي عنها بالشكل ده .
: وانا مسمحلكش انك تستغفلني بالشكل ده .
: طيب اهدي دلوقتي ولما نروح بيتنا نتفاهم .
: مفيش تفاهم يلا علشان انا عاوزة امشي دلوقتي .
: لسه بدري ، في معازيم لسه مش وصلوا ولسه بدري اوي .
: لما مش قومت وخلصت الفرح دلوقتي همشي وابقي كمل الفرح مع مدام شروق .
وفعلا خلصنا الفرح بدري وركبنا عربية الزفة وروحنا علي شقتنا ومن بجاحة شروق دي صممت انها توصلنا لحد ما دخلنا شقتنا !!
سارة صاحبتي لما شافتني مترفزة بالشكل ده طول الوقت تهدي فيا وفضلت معايا لحد ما طلعنا الشقة .
مشيوا كلهم وقفلنا الباب ولقيت رأفت …

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الزوج الخائن)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى