روايات

رواية الزوجة الثانية الفصل الثاني 2 بقلم آية غنيم

رواية الزوجة الثانية الفصل الثاني 2 بقلم آية غنيم

رواية الزوجة الثانية البارت الثاني

رواية الزوجة الثانية الجزء الثاني

رواية الزوجة الثانية
رواية الزوجة الثانية

رواية الزوجة الثانية الحلقة الثانية

.بصت على شدا من تحت لتحت وضحكت بسخرية عليها ٠
شدا تمام انهارده الأربع وانت فرحك الجمعه واحنا هنطلق الجمعه يبقى انا ماشيه دلوقتي ٠٠
ماشيه ليه ماشيه من دلوقتي ؟؟
اومال امشي امتي ..
وبالفعل دخلت اخدت شنطة ولمت كل الهدوم وخرجت ومشيت رجعت عند والدتها من تاني ٠
عندما قالوا إن الفتاه ضيفة عند والدتها كان في يقول صح والاخر يقول خطأ وانا وبكل ثقة اقول خطأ ، اثبتي نفسك اولا، انجحي، تتعلمي نمي مهاراتك ، حبي نفسك ، حبي اهلك هم سندك في الدنيا .. نمي من هواياتك إذا كانت تصوير ، كتابة ، رسم …. الخ انت اولا وأخيرا ٠
رجعت عند والدتها من جديد ، دخلت الشقة من بعد اما خرجت من الاسانسير ، ..
مساء الخير يا ماما ٠
مساء الخير اي اللي جابك دلوقتي ؟؟
واي الشنطة دي ؟؟
ازاي تخرجي من بيت جوزك دلوقتي انت مجنونه يا شدا ؟؟
ماما متقوليش بيت زفت تاني و… خلاص يا ماما انا عاوزه انام دلوقتي مش قادره اتكلم خالص ممكن ٠
مامتة خلاص ماشي بس وعد بكرة الصبح اول ما تفوقي هنتكلم وعد ٠
وعد يا ماما وعد بس مش عايزه اي حد يدخل الاوضة تمام ٠
تمام روحي نامي يا بنتي ٠
…………… .. ……………
جدع يا ابني هي اصلا مينفعش تكون في بيتنا .. ياللا بكره تعرف قيمة طلاقك منها دي نحس يا ابني ..
ياللا قوم جهز للفرح و الشقه عاوزه تجهز من تاني و..
ماما خلاص مش دلوقتي اصبري شويه ٠
شوية لا شوية ولا ثانية هو انت هتتجوز اي بنت لا يا حبيبي دي منة اللي انا عارفها عنها كل صغيره وكبيره مش بنت الشوارع دي ٠
ماما شدا مش بنت شوارع شدا انسانه محترمه. جدا و يكفي انها عرفت وسكتت خالص ٠
مش عارفه هتفضل تدافع عنها لحد امتي الهانم دي ولا اقولك ياللا كلها يومين و نرتاح من سيرة الست شدا ٠
خالص ماشي كلها يومين يومين …
كان قاعد جاد على “أريكة ” ..
ويفكر هل فعلا منة تجي مكان شدا ،، منة احسن من شدا ،، هو انا بجد بحب منه عن شدا ،، منة انسانه محترمه وكل حاجة انا عارف كده بس انا بحب شدا ، شدا حبي من الطفولة ، شدا هي عمري يارب تفهم اني مش عايز أطلقها !!
هي عارفه انا قد اي بحبها وبحب والدتها زي والدتي بظبط لية اختارات الفراق !!٠
من 10 years ….
شدا خلاص مش هنلعب عند الشجرة دي تاني ..
انت بتخاف من العفاريت صح ٠؟؟
لا مش بخاف بس الناس كلها بتقول ان الشجرة فيها عفاريت تعالي نبعد عنها ٠
لا هنلعب هنا يعني هنلعب هنا مش هروح حته تاني خالص ٠٠٠
وبالفعل ظل جاد و شدا يلعبوا أكثر من أربع ساعات وكانت المغرب فاضل عليها دقائق ، والاذن يأذن
مامت شدا .. ياللا يا جاد انت وشدا علشان الاكل محطوط بقالوا كتير ٠
جاد حاضر يا خالتو ..
ياللا يا شدا علشان ندخل ناكل ونرجع نكمل ٠
شدا بص تعالي ندخل جو الشجرة دي ممكن ممكن ممكن ٠٠٠
انت عبيطه هو اي اللي ندخل انت متعرفيش الناس بتقول اي … على الشجرة دي وبعدين بابا قال إن محدش يجي عند الشجره ..
“كانت شجرة كبيرة جدا وكانت فروع الشجرة نازلة بطريقه مخيفة ، كان جزر الشجرة مفتوح من كذا جمب أن ممكن اي طفل وليس شاب او راجل أو امرأة تدخل في جزر هذه الشجرة “٠
شدا ماشي بس عاوزه وعد أن في يوم هندخل الشجرة ..
وعد يا شدا ٠٠
………………..
ات اليوم التاني على تلك الذي تجلس على الفراش ودموعها على وجنتيها نازله كمثل شلال من الماء تنزل سريعا ٠
من خلف الباب مامت شدا .. شدا يا بنتي انت صاحية ولا نايمه ..
كانت تسمع الصوت والدتها ولكنها لا تريد التحدث
حدثت حالها ..
اقعدي لوحدك احسن ،، بلاش حد يدخل في حياتك ٠
ساعات الغرفه العتمة اللي كنا بنخاف منها زمان بتبقي المكان الوحيد اللي بتجري على دلوقتي ”
من خلف الباب مامت شدا يا شدا .. شدا بنتي صاحية طيب ٠؟؟
قامت شدا وأخير اًفتحت الباب نعم يا ماما ٠
تعالي احكي بقى اي اللي حصل يا بنتي و بتعيط على اي ٠
شدا ممكن كمان شوية مش قادرة والله ٠
لا دلوقتي عاوزه اعرف في اي ٠
هنطلق انا وجاد ٠٠
اي طلاق اي ؟؟
ازاي ؟؟
اكيد الحربيه أمه ٠

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الزوجة الثانية)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى