روايات

رواية الزوجة الثانية الفصل الثالث 3 بقلم آية غنيم

رواية الزوجة الثانية الفصل الثالث 3 بقلم آية غنيم

رواية الزوجة الثانية البارت الثالث

رواية الزوجة الثانية الجزء الثالث

رواية الزوجة الثانية
رواية الزوجة الثانية

رواية الزوجة الثانية الحلقة الثالثة

هنطلق انا وجاد ٠٠
اي طلاق اي ؟؟
ازاي ؟؟
اكيد الحربيه أمه ٠!!
كانت الصدمه على والدتها زي اي ام لما بنتها يجي وقت طلاقها أو وقت الفراق ، لما يحين اصعب وقت على الأم
في الوقت ده مش بتبقى أم بعكس كل حاجة بتبقى اكتر من اخت وصاحبه بتبقى أم وأب واخ في الوقت ده زي اي وقت ولكن في الأوقات الصعب بتبقي ولازم تبقى احن شخص ٠
شدا ماما خلاص اللي حصل حصل وبعدين ده نصيب
والدتها طبعا نصيب ومحدش يقدر يتكلم ولكن انت بقالك
اربع سنين متجوزه جاد اي اللي حصل دلوقتي ٠
شدا معرفش بس هو أساسا ً هيتجوز بكره ٠
والدتها بكره !!٠
اممم بكره وانا هطلق بكره بردو بلاش قاسم يعرف دلوقتي اصبري لحد بالليل ٠
والدتها حاضر حاضر …
…………………………
منه انهارده الخميس واخيرا جاد هيرجع ليكي من جديد
هو اصلا كان ليكي من الاول بس معلش كل حاجة وفي وقتها هي لعبت شويه ودورها خلاص …
دلوقتي دورك انتي اسمعي يا بنتي كويس انت كنت عاوزه جاد من زمان واهو رجع ليكي زي الك*لب علشان تعيش علشان يحبك هو مش بيحبك وكلنا عارفين كده كويس جدا ويمكن انتي اكتر حد عارف كده …
اسمعي امه امك بظبط بلاس فرق علشان محدش يتكلم معاكي ..
منه وهي تقدر تتكلم باللي عملته في شدا ٠
أمها الاحتياط واجب ولا اي
صح يا ماما الاحتياط بس امه ست مش سالكه دي ممكن لو عملت حاجة تقلب على زي ما قلبت على شدا ٠
أمها جدعه يبقى تحافظي على نفسك انهارده هي جاية
هي كانت دلوقتي بتجيب حاجات لما تجي هتعرفي المهم انك تحاولي تاخدي عنوان الراجل ده او رقم تلفون أو اي حاجة نقدر نتواصل بيها سامعه المهم يبق معانا دليل لو اتكلمت معاكي أو حاولت تعمل زي ما عملت مع شدا هنقول على كل حاجه وجاد يعرف أن امه السبب في طلاق شدا ٠
منه قدري عرف أن احنا كمان لينا دخل ٠
أمها ويعرف منين ؟؟
منه قدري راح للراجل أو عرف بي اي طريقه ٠
أمها متخفيش هو انا اي حد ٠
منه الله عليكي بجد ٠
……………………….
اهلا يا شيخنا ..
انا هنا اللي اقول اهلا بسسس
حاضر حا..ضر..حاضر …كانت متوترة جدا من شكل الراجل هو مش شيخ ولا اي حاجة دجال هو كده بظبط .
كان دخان كتير طالع من أناء أمامه وبين كل فترة وفترة يضع بخور و أشياء أخره ثم يتمتم ببعض الكلمات ومن ثم يكثر الدخان.
٠
الدجال طلبك موجود ٠
كانت علامات الدهشة ظهرت على فيفي مامت جاد ها و..و.انت عرفت منين ..اقصد يعني عرفت اللي انا عاوزه منين ٠!!!؟؟
انا قولت موجود يعني موجود بلاش كلام كتير ..
طلع زجاجة زي الدواء من علبه معاه..
الدجال طلبك هنا يا فيفي ملعقتين كل يوم في اي عصير قولتك عصير يكون ساقع كل يوم لمدة أسبوع وشوفي النتيجة ٠
فيفي ماشي شكرا يا شيخنا شكرا سلامه عليكم ٠
خرجت بسرعه جدا لانه خايفه من المكان و شكل الراجل عمتا ٠
………………
الساعه 12 بالليل كان كل واحد في اوضه
مامت شدا نايمة وقاسم كذلك ولكن شدا كانت قاعده على السرير بتفكر فيما بعد الطلاق مش في الطلاق لانه خلاص الطلاق أمر واجب تنفيذه حاليا بعد كم ساعه
كانت قاعده على السرير بتفكر في كذا حاجة
هتطلق ترجع تعيش مع امها وأخوها مفيش مشكله ولا هيبقى في مشكله عندهم لأن دي بنتهم مهما كانت واللي حصل غصب عن الجميع
لو راحت قالت هشتغل حد هيوافق؟؟
لو قررت تسافر بر البلد كلها وتروح مكان محدش يعرف عنها حاجه ومن هناك تشوف حياته الجديده حد هيتكلم معاها ٠؟؟
كانت أسئلة كتير جدا وكان في اكتر ولكن قطع حبل تفكيرها ودخل الاوضه من غير اي استئذان و هوبا كان في قلم نازل على قفا شدا
طبعا ده طبيعي محدش يتكلم
بقالي ساعه بخبط وانت قاعده هنا بتفكر في اي يا حيوانة
قفايا يا مامي يا مامي خلاص باظ باااظظظظظ ارحمني
اقعدي كل شويه قفايا كل شويه .
هو انت مش عاجبك حرام عليك والله حرااام
بس يبت بطلي هزار ده حتي ايدي خفيفه
خفيفه
قاسم ماما قالت انك هنا من امبارح في اي ؟؟
شدا بصت على قاسم وكانت عيونه مليانه دموعه كانت خايفه مش من اخوها بالعكس هي بتحب اخوها جدا كانت خايفه على اخوها ..
شدا هنطلق انا جاد بكره
طلاق !!! لية اي اللي حصل لكل ده ٠
شدا بصت و ابتسمت نص ابتسامه صغيره نصيب يا قاسم نصيب ٠
عارف بس اكيد حاجة حصلت لكل ده ٠
شدا ولا اي حاجة حصلت لكل ده عادي ٠
قاسم ولا يهمك بكره تجوز ي اللي احسن منها مية مرة واهو امه احسن من البومه التانيه ٠
شدا جوز تاني لا لما اخلص من الاول وحياة امك يا شيخ ٠
……………………..
جبت كل حاجة فاضل بنتك تدخل البيت ٠
بنتي جاهزه هي كمان شوفي ابنك ٠
وابني كمان جاهز والهانم التانيه هنخلص منها بكره والحمدلله ياللا همشي علشان محدش يعرف حاجة ٠
تمام بكره باذن الله ٠

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الزوجة الثانية)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى