رواية الدم والنار الجزء الثاني (عصفور النار) الفصل الثاني عشر 12 بقلم حنان عبدالعزيز
رواية الدم والنار الجزء الثاني (عصفور النار) الجزء الثاني عشر
رواية الدم والنار الجزء الثاني (عصفور النار) البارت الثاني عشر
رواية الدم والنار الجزء الثاني (عصفور النار) الحلقة الثانية عشر
فى بيت فارس
يوسف يجلس بجانب فارس الحزين ، يقول له بابا من فضلك رد علياو قولى بس انت زعلان ليه دلوقتى ، هو انا اول مرة اسافر ،
فارس بحزن ، لا مش اول مرة تسافر بس اول مرة تغيب عنى كدا ، واول مرة تسافر وانت عريس ، كنت عاوز افرح بيك وافرح باول حفيد ليا ، اخده فى حضنى وافرح بيه وبيك ، انا عيشت عمرة كله وانا بحلم باليوم ده ، يقوم لما يجى اليوم ده يكون وانت بعيد عنى ،
يوسف بسيطة ، تعالى معايا ، ونستقر هناك ، لحين صدور قرار برجوعى
قاطع كلامهم رانين الهاتف الذى كان صقر ،
فارس ايوة يا صقر ،
صقر انا عاوز اقبالك يا فارس بعيد عن يوسف ياريت النهاردة ضارورى ،
بفارس بقلق ، امتى وفين ،
صقر انا هاجى انا وايمى قول ليوسف يجهز بشكله الجديد عشان يخرج مع ايمى وانا هعقد معاك فى الفيلا ،
فارس وعلامات التوتر زادت عليه ، خلاص اوكى هقوله
واغلق الموبايل ، وتكلم بتوتر ظاهر ، لاحظه يوسف ،
يوسف بقلق مالك وشك اتغير ليه كدا فى اية صقر قالك ايه عشان يوترك كدا ،
فارس وقد مسح على واجه حتى يزيل توتره ابدا بيقولك اجهز عشان تاخد ايمى وتخرجو تخلاصو تجهيزات الفرح ،
يوسف ، وهو ده اللى موترك كدا ماانا ببقى متخفى كويس متخافش ,
فارس شارد فى كلام فارس وحاسس أنه عاوزه بخصوص يوسف ، هو اصلا مش مستريح من موافقة صقر على جواز يوسف وايمى ، خصوصا فى الوقت ده والظروف الجديدة ده.
يوسف بقلق ، بابا بابا سيادة اللواء روحت فين ،
انتبه فارس وقال مافيش حاجه ونظر فى عينه كأنه بيترجه يسمحه ، وكمل كلامه داعايا ربنا يحميك ويفرحك ويسعدك ياحبيبى ، يالا اطلع اجهز على ما يوصلو ،
**************************
صقر بيكلم محمد وبيقوله على اخر الاخبار وأنه لازم يواجه فارس باللى عرفه وأنه لازم يرجع الحق لأصحابه ،
محمد انا لازم اكون موجود فى المقابله ده ،
صقر لا مش النهاردة احنا اكيد هيبقى لنا قعده تانى ،
واغلق الهاتف ، واخذ الاوراق ، واخذ ايمى وراح لفارس ويوسف ،
وفى فيلا فارس ، دخل صقر وايمى يجلسان ساويا وسلم يوسف أوراقه الخاصة بهويته الجديدة تحت نظر فارس المتفحصة ، وبيتفق معاه على كل التفاصيل ،
يوسف فتح الظرف بيتفحص الاوراق ، لقى اسمه يوسف بدر سويلم القناوى ، لم يعلق يوسف على الاسم واخد الاوراق واحتفظ بالبطاقة ، واستأذن وخرج مع ايمى ،
فارس عرفت امتى ولحقت عملت كل ده ازاى ،
صقر بتواتر من حالة فارس وقال صدقنى غصب عنى انت عارف الساكت عن الحق شيطان اخرس ، انت اللى كان لازم تتكلم وتعرفه الحقيقه وهو يختار ، ده من حقه أنه يعرف أن أهله بيدور عليه لحد دلوقتي ومسنين رجوعه بفارغ الصبر ،
فارس ماسك بايده تحليل DNAا الحمض الناووى ، انت عاملته ازاى وامتى ، ومين عرف به غيرك .
صقر بعد اللى سمعته منك فى المستشفى ، كان لازم اشك ولما شوفت أخته والشبه اللى بينهم ضميرى ماسمحش انى اسكت اكتر من كدا وقررت اعرف الحقيقة كاملة وكانت بداية الخيط التحليل ده ،
فارس رامى التحليل من أيده وقال انا مايلزمنيش بشىء التحليل ده لا انا ولا ابنى نعترف بالكلام الفارغ ده ،
صقر فارس انت طول عمرك انت الى بنعلمنا الأمانة واننا نكون ورا الحق مش الباطل ، انت لازم تواجهه نفسك بده حبك ليوسف خلاك تغلط وانت عمرك ماغلط ، قوله وسيبه يختار انا عمرى ماكنت اصدق يوم انك تكون عارف مين أهله وساكت على جريمة زى ده ، ازاى قدرت تستحمل تعرف ان أمه دخلت مستشفى المجانين من حزنها عليه ، وقدرت تسكت ، ده جريمة فى حقك كاب و كراجل لنظام شغلته يرجع الحق لأصحابه ، مش يغتصبه ،
فارس بصوت عالى كالمجنون انا مغتصبتش حقوق حد ، ولاكنت اعرف مين أهله ، كله منك انت ومن نشفية دماغك ، هى اللى عملت فينا كدا ، انت جايلى بعد العمر ده كله وهو عريس وانا فى عز فرحيتى بيه تقولى ، رجعه لأهله ، فارس ضربه فى صدر ضربه ارجعته للخلف ، قولتلك ميت مرة انا أهله وهو مالهوش غيرى وانا ماليش غيره ، فبعد عننا يااخى انت طول عمرك عاوز تفرقنا ، غيران مننا ومضايق أنك معرفتش تطلع ابنك زيه ، فاللى هيريح انك تبعده عنى ،بس ده بعدك ابنى مش هيسبنى ، ولا انا هسيبه ، اتفضل خد شواية الوراق بتعتك ده وغور من هنا ، ولو عرفت أن قولت كلمه واحده ليوسف ، حسابك هيبقى معايا انا فاهم ياصقر ،
صقر انا كنت ممكن اتخيل اى شيء إلا اللى سمعته منك النهاردة ، بصراحة عدى حدود خيالى بمراحل ، بس انا مش هحسبك دلوقتى ، لانى عارف انك تحت ضغط ، وانك مش فى وعيك ، فارس لا تحسبنى ولا احسبك انا هساوى معاشى وهخد يوسف ونسبلك البلد كلها ،
صقر بحزن على حالة صقر ياخسارة يا فارس واخد الاوراق وفتح الباب تحت نظرات فارس اللى صعقو مما رأوه …….
*****************
انتهى الفصل احب اسمع ارائكم وتوقعاتكم ،
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الدم والنار الجزء الثاني (عصفور النار))