روايات

رواية الخائن والبخيل الفصل الأول 1 بقلم نور محمد

رواية الخائن والبخيل الفصل الأول 1 بقلم نور محمد

رواية الخائن والبخيل الجزء الأول

رواية الخائن والبخيل البارت الأول

رواية الخائن والبخيل الحلقة الأولى

_ شريف بيخوني ياكريمه بيخوني..
قربت منها كريمه علشان تهديها شويه وقالت: اهدي ياعزيزه.. شريف ميعملش كده صدقيني
ردت عزيزه بدموع: انا سمعته ياكريمه بودني كونت في حضنه.. وسمعته بيتكلم عنها جنبي.. انا مش عارفه اعمل ايه اقول لاخويا.. واطلق منه بس بنتي ياسمين هقولها ايه؟!!.. لما تعرف انصحيني ياختي اعمل ايه؟!!
كملت كريمه بهدووء: طيب اهدي وانا اقولك تعملي ايه.. الاول كده متظلميش جوزك شريف.. مش يمكن تكوني غلطانه ياختي.. فصبري عليه كده وحاولي تفهمي منه الاول بهدووء تمام
اجابتها عزيزه بدموع:حاضر ياكريمه هعمل كده ان شاء الله المهم انتي عملتي ايه مع اكرم جوزك السنه دي وافق او زي السنه الي فاتت برضو بخيل
ردت عليها كريمه بحسره:لا اكرم ده حماتي غلطت لما سمته كده.. ده جلده وبخيل بخل مشوفتش زيه والله في حياتي كلها
قالت عزيزه بفضول:ها حصل ايه؟!! صمم برضو مش كده
ردت كريمه بحزن:ايوه صمم ياختي
عزيزه بحزن عليها : طيب احكي يا كريمه انتي اختي مش سلفتي فضفضي معايا ياحبيبتي
كريمه بحسره:تمام اسمعي الي حصل
فلاش باك قبل يوم
قالت كريمه:اكرم انا عاوزه فلوس
رد اكرم بضيق:عاوزه فلوس ليه ياكريمه مش انا جبت طلبات البيت تكفي شهر لقدام عاوزه فلوس لايه تاني
اجابته كريمه بضيق:عاوزه فلوس لان المدارس قربت يااكرم وابنك كريم عاوز لبس جديد للمدرسه
قال اكرم بلامبالاه: لبس جديد ليه؟؟.. مش عنده لبس قديم بتاع السنه الي فاتت خليه يلبسه السنه دي كمان ياكريمه مش هيحصل حاجه يعني
ردت عليه كريمه بحده:لبس السنه الي فاتت قصدك لبس السنه الي قبلها.. انا ابني بيروح المدرسه بنفس اللبس من سنين يااكرم.. حرام عليك بقى .. هو نفسه اجيب ليه لبس جديد زي زمايله
قال اكرم بغضب:صوتك ياكريمه قدامي وانا مش عندي فلوس للبس جديد ولو عاوزه خدي من ابوكي انا المرتب بتاعي خلص ياهانم خلاص
سمعته كريمه وقالت بصدمه : المرتبك خلص ازاي يااكرم؟!! ده انت بتحسب عليا الاكل ومصروف البيت كمان وبعدين ازاي اروح لبابا واطلب منه كده وده ابنك انت ومسئول منك انت مش من بابا يااكرم
اجابها اكرم بضيق: انا الي عندي قولته ياكريمه والدنيا بقت صعبه والمصاريف بقت كتير فحاولي تدبري امورك الفتره دي بأي حاجه.. سلام
خرج اكرم وكريمه بصت في اثره بدموع وحسره
باك
قالت عزيزه بحزن عليها: تصدقي انا كونت حاسه برضو انه هيعمل كده مش اللبس ابنك ده بباكي كمان الي جابه ليه من سنين للمدرسه ياكريمه انا مش فاهمه ازاي في راجل يقبل على نفسه كده والله
ردت كريمه بحسره: انا الي مزعلني بجد ياعزيزه انه معاه فلوس ده شغال في مصلحه الضرائب يعني معاه فلوس كتير بس كل مااكلمه عن مصاريفي انا وابنه يعمل كده ويقول مش معاه
قالت لها عزيزه بتفكير: طيب حاولي تكلمي حماتي كده يمكن تساعدك هي بتقبض معاش كبير كمان ياكريمه
ردت كريمه بضيق:روحت وقولتلها ياعزيزه بس عملت زي ابنها وقالت مش معاها فلوس برضو
قالت عزيزه بتسائل:طيب انتي هتعملي ايه دلوقتي هتسيبي ابنك بدون لبس مدرسه السنه دي كمان
اجابتها كريمه بتفكير:لا انا هتصرف لازم اجيب لابني لبس مدرسه.. ده ياحبت عيني كان بيرجع كل يوم معيط بسبب تريقه زمايله عليه
قالت عزيزه:بصي ياحبيبتي انا كان نفسي اساعدك بس انتي عارفه كمان مصاريف بنتي بقت كتيره ازاي الايام دي
ردت عليها كريمه بتفهم:عارفه يااختي متقلقيش ان شاء الله هتتستر
قامت عزيزه:طيب فوتك باعافيه بقى هروح احضر العشاء لشريف ده معاد رجوعه من العياده عن ازنك
كريمه ببسمه:ازنك معاكي ياحبيبتي
****************
في شقه عزيزه **
دخلت علشان تحضر العشاء لزوجها شريف قبل مايرجع من عياته بقلم_الكاتبه_نورمحمد
عزيزه بفرحه:كده تمام كل حاجه جاهزه والليله لازم اعرف منه الحقيقه علشان ارتاح
بعد عشر دقايق دخل شريف شقته وهو بيتكلم في الفون بتاعه
اتكلم شريف بتشغال:تمام يانسه مريم بكره نشوف الموضوع ده في العياده عندي متقلقيش انا دكتور تجميل شاطر اوي وان شاء الله هساعدك..تمام بكره في المعاد سلام
قفل شريف فونه فجأه ولقى عزيزه مراته في وجهه وقالت بتسائل:كونت بتتكلم مع مين ياشريف؟!!!
رد شريف بضيق:عميلة عندي ياعزيزه بحدد معاها معاد لجلسات التجميل بكره بس
قالت عزيزه بشك:طيب وتحدد معاد معاها انت ليه؟؟ مش عندك سكرتيره هناك مسئوله عن الشغل ده ياشريف
اجابها شريف ببرود:ايوه عندي ياعزيزه بس دي عميله مهمه وغنيه ولازم اظبط المعاد معاها انا شخصيا
وبعدين في ايه هو تحقيق انتي عارفه اني دكتور تجميل وشغلي كله مع الستات بس ايه الجديد بقى عندك
عزيزه حست انها عصبته وكده هتخرب خطتها كلها فقربت منه بحنيه وقالت بدلال:معليش ياحبيبي متزعلش مني بس انت عارف اني بغير عليك اوي من حبي الكبير ليك ياشريف
رد عليها شريف ببسمه:وانا كمان بحبك ياعزيزه بس مش بحب غيرتك الزياده دي عليا عاوزك تثقي فيا اكتر لاني مستحيل اخونك
ردت عزيزه بحنيه:تمام ياقلبي انا حضرت ليك عشاء الي بتحبه تعال ناكل سوى
قال شريف:تمام ياحبيبتي ياله
وبعد وقت على السفره كان شريف بياكل وهو عنيه في الفون بتاعه وكان بيبعت رسائل لحد وعزيزه مراقباه باهتمام عاوزه تعرف بيكلم مين فقاطعه الهدووء ده وقالت
عزيزه بستفهام:انت بتبعت رسائل لمين ياشريف؟!!
رد شريف بدون وعي:براسل هدى الي شغاله عندي
عزيزه سمعته وغيره ملت قلبها فقالت بسرعه وشك:انت بتخوني مش كده ياشريف؟!!
اجابها شريف بانشغال وانسجام:امم ايوه بخونك معاها
بقلم الكاتبه_نورمحمد
****************
وفي شقه كريمه في الدور التاني لعماره عائله عبد السميع
كانت في المطبخ بتحضر الاكل لزوجها وابنها بخوف وفجأه سمعت صوته
نادى اكرم بغضب:كريييييييمه تعاااااالي هناااا فووورا
جرت كريمه على غرفه نومها بخوف وفتحت الباب بسرعه وفجأه لقت اكرم واقف قدام الدولاب وفي ايده علبه الدهب بتاعها
فقالت كريمه بخوف:نعم يااكرم في ايه؟!!
رد عليها اكرم غضب:فين الخاتم الدهب بتاعك الي هنا ياكريمه؟؟.. انا كل يوم بشوف الدهب وبطمن عليه والنهاردا كونت بشوفه بس ملقتش الخاتم بتاعك راااح فين الخاتم الدهب ياكريمه؟!!!
اجابته كريمه بخوف وتوتر:انا بصراحه يعني النهاردا روحت عند محل الدهب وبعته علشان..بقلم_الكاتبه_نورمحمد
بلعت كريمه ريقها بخوف لما لقت اكرم مسك زراعها بقوه وغضب
وقال اكرم بغضب:نعممم ؟!!.. روحتي لمحل الدهب و بعتيه انتي اجننتي والا ايه.. ازاي ياهانم تبعي من دهبك بدون ازني.. ايه مش راجل انا ولازم اعرف بيحصل ايه في البيتي والا ايه
كريمه فاض بيها الامر من تصرفات اكرم معاها فقالت بحده:بعته يااكرم بعته علشان ابني علشان اجيب لبس مدرسه لكريم ابني مدام انت مش عاوز تصرف عليه ياراجل البيت
اكرم اتعصب اوي من كلامها فرفع ايده عليها وضربها كف قوي وقعت على الارض بسببه وبعدها قال بعصبيه
:بتعصي كلامي ياكريمه والله عال تمام اسمعي بقى يابت الناس الخاتم يرجع النهاردا تاني هنا في علبه الدهب ياكريمه.. او هطلقك فورا علشان كلامي تاني يتسمع كويس ياهانم
رأيكم وتوقعاتكم كريمه ترجع الخاتم تاني او لا موضوع للنقاش وعزيزه هتعمل ايه مع شريف جوزها؟!

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الخائن والبخيل)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى