رواية الحلم يتحقق الفصل السابع 7 بقلم مريم رمضان
رواية الحلم يتحقق الجزء السابع
رواية الحلم يتحقق البارت السابع
رواية الحلم يتحقق الحلقة السابعة
رفع سليم يده ليضعها علي جسم هذا الطفل بحزر “وهي عملت كدا لي يا حبيبي ”
حرك الطفل يده في الفراغ وهو يقول “علشان انا
“سليم بتعمل اي ” قالتها امال فور دخولها الغرفه
اسرع الطفل اليها وهو يقول “مش بعمل حاجه ”
نظرت له بهدوء تريد أن تري صدق كلامه حتي قالت “تمام يلا وانت كمان يا سليم تعالي انا جهزت الاكل يلا ”
اقترب سليم منها وهو ياخد من يدها الطفل “يلا وانا هشيل سليم ”
سارت’ امال ‘أمامه وهو يسير خلفها وفي يديه الطفل حتي قال سليم “انت عندك اولاد غير سليم ”
حركت رأسها ببطء”اه في وعيد عنده ٧سنين ”
ابتسم في هدوء ” هو فين عايز اتعرف عليه ”
جلست علي الكرسي وهو تقول “راح يزور بباه ”
“انتي ارمله وبعدين سبتي يروح لوحده ” قالها سليم بستغراب شديد
رفعت أحد حاجبها وهو تقول ” راح مع عمته… انت متعرفش اني ارمله”
حرك رأسه دليل علي نفي كلامه “لا اعرف منين “
سكتت بعض الوقت حتي قالت “مشيت لي واي الي خلاك تيجي بعد المده دي كلها ”
انزل الطفل وهو يقول “مشيت علشان هو كان عايز كدا وجيت علشان انا كنت عايز كدا ”
نظرت له بحزن “ومجتيش لي لما عز ما”تت ولما اتجوزت أو حتي خلفت وعيد أو سليم مجتيش ليا تشوفني ”
امسك يديها وهو يحاول احتواءها”مكنش ينفع ارجع ابوكي تردني هاجي باي حق مكنتش اعرف ان عز اتوفي ولا حتي كنت اعرف انك اتجوزتي انا حاولت اقطع كل حاجه علشان اقدر اعيش بسلام ”
صرخت في وجه “تعيش في سلام بس مفكرتش مره تسال عليا بتلفون حتي… بابا هو الي منعنا نيجي فرحك احنا كنا عايزين حبيت افهمك بس أن احنا فضلنا لحد اخر لحظه بقين عليك ”
“انتي من امته وانتي مريضه نفسيا” قالها بحزر شديد
قال بصدمه “انت بتقول اي ”
اقترب منها وهو يجذبها نحو غرفه اباها”تعالي معايا ”
فتح باب الغرفه وهو يضع يده تحتي الوسادة وهو يجذب من تحتها هذا الورق الذي قراءه أمس “اقراء كدا ”
امسك الورق بيدي مهتزه وهو تقراء ما بداخله ” ازي الورق دي هنا ماما قالت إنها حرقته بيعمل اي في اوضه بابا ”
نظر لها وهو يشير إلي الورق “يعني انتي صح مريضه نفسه ”
صرخت فيه بغضب “كان عندي إضرابات نفسيه خوف توتر قلق اكتئب حاجات كتير مش هعرف اشرحها
رحت عند دكتور أنا وماما علشان تعرف سبب الخوف الي بلا مبرر دي وازي تعرف تتعامل معا ولو في علاج أو حاجه بس بابا زعق وقالها أن كدا الناس هتعرف وهيقول أن بنتك مجنون
ثم بكت بصوت عالي”بس انا مش مجنون يا سليم انا مش مجنونه ”
رفع يده وهو يجذبها داخل أحضانه وهو يحرك يده علي رأسها ببطء يحاول تهداتها
“وبعدين رحتي أنتي وماما من وري بابا صح ”
حركت رأسها ببطء وهي تمسح دموعها”بس في حد صور ماما وهو واقفه ما الدكتور وسعتها بابا فضل يزعق وضربها جامد وضربني انا كمان علشان كنت معاها و”
حاول بس الطمأنينة فقال بهدوء “وبعدين ”
نظر إليه وهي تبكي بصوت اعلي “ماما سعتها قالتي أن بابا غيور اووو وأنها مش هينفع تقول ان دي الدكتور ”
نظر لها بستغراب”لي مينفعش ”
أمسكت الصور وهي تقول “علشان هو جوز ماما الاول وماما كانت عارفه أنه شاطر اوو في مجاله علشان كدا رحنا لي بس بابا شاف انها راحت تشوف زوجها الاولاني و قلها أنه هيفضحها وهيقول لابوها كل حاجه وهيطلقها
”
سليم “بعدين اي حصل ”
امسكت الصور بغضب وهي تقوم بقطعها ” ماما فتحت درج المكتب وفضلت تشرب كل البرشام الي في الدرج لحد ما بابا شفها وقلها.
الاب “انت كدا مش هتمو*تي اخرك غسيل معده وهتبقي تمام “
ثم اقترب منها الاب حتي امسك عنقها بقوه كدا… المفروض تخنقي نفسك كدا ”
بس بابا مش لحق الان ماما كانت ما”تت من كتر البرشام الي اخده وبعدها بفتره بابا شاف الورق وعرف انها كانت ريحه علشان و ”
أكمل سليم وهو يقول”علشان كدا هو مش بيحبك وديما يتحجج علشان يزعق فيكي و يضربك بس الي عايز اعرف انتي لي ضربه سليم ابنك بشكل دي وازي ابوكي ما*ت بعلاج غلط “
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الحلم يتحقق)