روايات

رواية الحلم يتحقق الفصل الخامس 5 بقلم مريم رمضان

رواية الحلم يتحقق الفصل الخامس 5 بقلم مريم رمضان

رواية الحلم يتحقق الجزء الخامس

رواية الحلم يتحقق البارت الخامس

رواية الحلم يتحقق الحلقة الخامسة

نظر سليم بصدمه “بتقول اي ”
ثم صرخ عاليا “رحت امته وازي اصلا تروح من غير ما تعرفني ”
نظر له الطفل ببراءه “عمار وداني لما قلتله اني عايز اطلع فوق عند جدي علشان اشوفه ”
لم يستطع كتم غيظه من عمار فصرخ بقوه عاليا وهو يخرج من الغرفه “عماااار ”
نظر الي حماته وهو يقول “عمار فين ”
تحدثت بتوتر ظهر في صوتها ” راح مشوار وراجع”
نظر لها بشك “مشوار اي الي راحه دي وهيجي منه امته ”
تكلمت بسرعه وهو تحاول أن تنظم كلامها “مش هيرجع قبل ٩”
اتكلم بهدوء ” اي هيقعد ١٧ساعه باره البيت لي وهيعمل اي كل دي بره البيت اصلا ”
قد نفذ كل الحلول عندها تكلمت بهدوء “راح يشوف ابوك يا سليم ”
نظر له بغضب “لي راااح لي ”
حاولت أن تهدئه “بيقول أن اختك رنك عليه علشان ابوك في العنايه جاله جلطه ”
تحدث بصدمه “اي ”
_________$
كان يسري في طرقات المستشفى لا يدري ما يفعله اهو الصواب ايما
ولاكن كل ما يعرف أنه يجب أن يعتزر ويبرر لا يهمه ما سيقوله المهم أن يسامحه
اقترب من الواقف أمام الباب بهدوء شديد نظر داخل الغرفه وهو يقول “الدكتور قالك اي ”
نظر بصدمه “سليم ”
تحدث بهدوء شديد وهو يتوعد له “امال خياله الدكتور قالك اي وفين امال
امسك عمار يدي سليم وهو يقول”راحت تشوف ابنها بتقول أنه تعب وراجعه تاني تعالي نروح نشوف الدكتور ”
طرق علي الباب وهو يلقي السلام ثم
والدي محجوز هنا في العنايه ممكن اعرف صحته عماله اي دلوقتي وكان اي سبب تعبه كدا ”
رحب به الدكتور من ثم
“اعتقد ان المفروض الي يقولنا كدا والدك ”
تكلم بعدم فهم “مش فاهم اي دخل والدي بسبب تعبه ”
اتكلم الدكتور بهدوء “حضرتك والدك اخد دواء غلط بقاله فتره بياخدو المفروض في حد عارفه مواعيد علاج وبيدها علي الوقت لما كشفنا عليه طلع واخد دواء ٠٠٠٠ودي للاسف سبب ليه الغلطه ”
بس اكيد الدواء الي بياخدو كاتبه الدكتور لي
دي غير أن اختي دكتوره واكيد عارفه هي بتديله اي و.
قاطعت كلامه الممرضه وهو تتحدث بسرعه “دكتور المريض الي في غرفه ١٠٣ قلبه أتوقف مرتين وعملنا إنعاش للقلب بس للاسف القلب أتوقف خالص ”
اسرع الدكتور خارج الغرفه ليري ما يستطيع فعله
بينما ظل هو واقف مكانه لا يقدر علي الحركه أو حتي الكلام حتي تكلم أخير من بين دموعه “ابويا ” ومن ثم سقطت فاقد للوعي
عدي أكثر من نصف ساعه
حتي بداء بفتح عينه ببطء يتمني أن يصير كل هذا حلم وسيذهب الي أباه ويتاسف سيفعل المستحيل لياخد رضاه نظر إلي الغرفه بهدوء
وهو يراي أن ما كان عليه لم يكن الي حقيقه
دخل عمار بهدوء الغرفه
“شد حيلك يا صحبي لازم تبقي سند اختك كفايه عليها فراق عز وأبوها
تحدث بصدمه شديد “عز مات ”
نظر له عمار بستغراب “ايوه من شهرين امال قالت إنها بلغتك وانت مردتيش تيجي وقلتلها الي ميجيش وقت فرحي مجيش لي وقت عزاه ”
تحدث بصدمه وهو يشير إلي نفسه “انا قلت كدا
حاول التركيز في أمر والده الاول ”
تكلم عمار بعد ما علم ما يدور في تفكير صديقه “كمان ساعه وهيطلع يا صحبي علي البيت انا جهزت العربيه والشيخ وبعت جبت كراسي وكلمت ماما علشان تخلي بلها من سليم لحد ما نرجع ”
ربط علي كتفه وهو يقول” ونعم الصديق انت يا عمار. شكرا يا صاحبي”
______$
الان الساعه الواحد بعد منتصف الليل فتحت باب غرفه والده وهو يرفع يده ليلمس أساس هذه الغرفه له زكريات جميل هنا نظر الي هذه التسريحه الصغير بجانب السرير وهو يتزكر مائه المواقف فهو من محبين الوقوف أمام المرآة و
سليم قلت ابعد من هنا مش كل ما ادخل اشوفك واقف كدا
نظر له بهدوء ببرود وهو يشير إلي انعكاس صورته في المرأء “بحب اشوف القمر دي ”
ضحكت الام وهو يقول ” اخرك هتتلبس يا بني والله”
وماله المهم تبقي قمر زي ”
ضحكت الام وهو تقول “والله ما هيمو*تني غيرك”
سليم انا جنبك متخافش ،عارفه انك قدها وهتقدر ، باباك بيحبك انا واثقه من كدا
بابا أنا بحبك ضحك وهو يقول مش اكثر من حبي ليك لما اكبر هبعدك معايا هنا انت فيك شبه من اعز الناس علي قلبي
امشي من هنا انا مش بحبك انت شبه امك امشي حتي لو م*ت متجيش عزاي فاهم ”
سليم بابا ضرب ماما شفته وهو بيحاول يخنق*ها انا شفته واول ما شفني سبها
سليم ابعد والله هقول لماما لما تيجي
تحدث “بس ماما ما*تت”
أشارت إلي السرير بس هي بتجي تقعد معايا بليل شوي وتحكي حدوده وانام ”
سليم بتعمل اي عندك
فاق علي صوت أخته امال “عايز اقعد شوي في الغرفه في مشكله ”
نظرت له بكره “اه في امشي يا سليم زي ما سبتنا زمنا امشي روح وانا هعتبرك م*ت زي عز وبابا ”
ألقت كلامها ثم خرجت من الغرفه بل من المنزل بأكمله
اقترب هو من باب الدولاب وهو يجزب ذالك الصندوق فهو يعلم مكانه جيده هذا كان سره وهو وأبيه
فتح الصندوق وهو يكتب هذا الرقم جيدا
فها قد حان موعد فتح هذا الصندوق ليعلم ما اخفاه ابيه عنه طوال هذه المده
اخرج الصور من الصندوق وهو يقرأ ما تحت الخط “اسف لم أكن أعلم أنه اخاكي لو كنت اعلم ما كنت فقدك في هذه الليله اسف عزيزتي ”
تركها وأمسك غيرها وهو يقرأ ما تحت الخط بصدمه ” انا من قت*لتك وهؤلاء اولادك هو من يعانون وسليم في بدايتهم ولاكن لا تقلقي ساحبه مثلما كنت احبك لا تخافي ”
تكلم بصدمه وهو يربط ما قراءه ببعده “بس امي ما*تت بسكته قلبيه مش مخنوقه ازي كدا معنا كلامه أن ابويا الي ق*تل امي “

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الحلم يتحقق)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى