رواية الحلم يتحقق الفصل الثامن 8 بقلم مريم رمضان
رواية الحلم يتحقق الجزء الثامن
رواية الحلم يتحقق البارت الثامن
رواية الحلم يتحقق الحلقة الثامنة
أكمل سليم وهو يقول “يقول علشان كدا هو مش بيحبك وديما يتحجج علشان يزعق فيكي و يضر بك بس الي عايز اعرفه انتي ضر به سليم ابنك بشكل دي وازي ابوكي ما ت بعلاج غلط ”
نظره له بحزن وهي تقول” سليم كان عايز يرمي نفسه من الشباك. متخيل طفل عنده خمس سنين يعمل كدا
لحقته في اخر لحظه وزعقت في جامد وتضر بته كمان ولما هديت وسألته لي عملت كدا قالي بابا هو الي قالي كدا”
نظر سليم لها بصدمه وهو يقول”قاله اي ”
ادخلت نفسها في حضن أخيها اكتر تبث منه الامان وهي تقول
“ابوك جوزني لواحده عنده كنسر وفي المراحل الاخير. قعد معايا اربع سنين بس وما ت
كان بيحب سليم وديما ياخدو معاه في كل مكان وقبل ما يمو ت قال لسليم لما تعوز تشفني اقف في الشباك ونادي عليا بصوت عالي ولو مش رديت ارمي نفسك وانا هاجي انقذك ”
ضحك سليم بهدوء وهو يقول “بتهزري صح ”
حركت رأسها دليل علي صدق كلمها
حتي صرخ سليم بغضب “لا دي مجنون رسمي “
بكت بصوت مسموع وهي تقول “ضر بته علشان يبطل اتكلمت معاه اكتر من مره مش عارفه هفضل لحد امته ألحقه خايفه يجي يوم وملحقهش سليم ساعدني انا مليش غيرهم هما دول الي طلعت بيهم ”
طبطب علي أيدها بهدوء”انا هتصرف متقلقيش سليم محتاج يتعرض علي دكتور ”
ابتسمت في هدوء ” انا موافقه علي اي حاجه المهم يبقي كويس يا سليم ”
اتكلم سليم بحزر ” بابا ما ت ازي يا امال ”
سكت قليل ثم أكمل وهو يمسك يديها ” لو مش عايزه تحكي دلوقتي انا معنديش مشكله ”
اقتربت من درج المكتب وهي تخرج نوع معين من البرشام ” بابا شرب نص البرشام دي ”
نظر لها بعدم فهم “لي عمل كدا ”
كان مشاكل في البورصة والسهم وقع وخسر كل فلوسه وانا ..”
حرك رأسه بهدوء يشجعها علي التكمله هو يقول”وانتي اي ”
نظرت له بحزن “انا قلتله اني همشي هاخد ولادي وهروح اعيش معاك هدور عليك الاني مش هقدر اعيش معاه تاني واني تعبت منه ومن كلامه الي ديما يقوله لي
وسعتها هو فضل يزعق وقالي أني مش محتاجه اروح ليك وقالي من بكره سليم اخوك هيبقي عندك
بصراحه في الاول مفهمتش بس فكره اني اشوفك بعد المده دي فرحتي وخلتني مش بفكر غير في بكره علشان اشوفك
لحد ما عدي الليل واول ما الساعه جت سابعه فتحت باب الاوضه وانا عايزه اسمع منه كلمت سليم في الطريق
بس انا لقيته راقد والبرشام دي جمبه شاربه اكتر من شرطيين اخده وجريت بي علي المستشفى والباقي انت عارفه ”
امسك البرشام بايدها والايد الآخر ممسكه بيد سليم ثم قالت “عارفه ”
نظر لها بحب وهو بقول “احب اعرف ”
ضحكت وهي تقول “دي نفس نوع البرشام الي ماما شربته شفت ربنا قد اي عادل ومش بيظلم حد ”
ثم أكملت ببكي ” هو معملش حاجه حلوه لي حاجه وحده بس يا سليم حتي الفلوس الي كملت تعليمي بيها كانت هديه من جدي علشان اول بن في العيله وكدا ولما بابا مرديش يصرف عليا قلتله اني موافقه ياخد الفلوس كلها الي في البنك مقابل ان اخد فلوس منه واروح دروسه
هو في ناس وحش كدا يا سليم “
امسك يديها وهو يقوم من مكانه “في اوحش من كدا كمان يا قلب سليم تعالي بقي نشوف ابنك عمل اي في البيت بقلنا كتير بنتكلم زمانه بهدل الدينا ”
خرجا سويا يبحثون عن الطفل سليم حتي وجده يقف علي حافت الشباك وهو يقول ” بابا امسكني بسرعه ماشي لحسن انا خايف ثم …..
اسرع سليم بإمساكه
نظرت له امال بغضب وهي تصرخ فيه “تاني انت مش بتحرم حرام عليك يا سليم اعمل اي تاني انا تعبت والله تعبت يا ابني”
اقترب الطفل سليم من أمه وهو يحضنها في هدوء ويقول “انا اسف بس كنت عايزه اشوف بابا هو وحشني اوو كنت هشوفه وهرجع بسرعه ”
تكلم سليم اخير وهو ينظر الي اخته وهو يقول ” اي رايك تيجي تعيشي معايا انا عايش انا وابني وعمار وحماتي بس وهو عمر يتعرف علي ولادك ويبقي أصحاب اي رايك
___________________”
ارجع ظهر الي الخلف وهو يتذكر ما قاله أبوه جديد وكيف عانا أبوه في حياته ليصل إلي ما كان عليه الآن
حتي اقترب منه وهو يقوم بالاقتراب من أذنه وهو يصرخ “حريييق المكان بيولع ”
رجع بالكرسي الي الخلف من الصدمه فوقع الكرسي وعمر فوقه والجميع ينزل اليه بضحك حتي صرخ عمر بغضب “وربي ما انا سايبك يا سليم خد جي يلا تعال هنا “
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الحلم يتحقق)