روايات

رواية الحكايه فيها عشق الفصل السابع عشر 17 بقلم نرمين هاني

رواية الحكايه فيها عشق الفصل السابع عشر 17 بقلم نرمين هاني

رواية الحكايه فيها عشق الجزء السابع عشر

رواية الحكايه فيها عشق البارت السابع عشر

رواية الحكايه فيها عشق الحلقة السابعة عشر

* محاولة اختطاف *
هزت رأسها نافية لتقول بغمزه……..لا طبعا انا عايزاك تتجوز شروق
نظر لها بصدمه وعدم استيعاب لما تتفوه به !!!!
ومن ثم ارتسمت ابتسامه على شفتيه ليقول :-
ادم……انتى بتتكلمى بجد !!!
كريمه……طبعا بتكلم جد اومال بهزر
ابتسم آدم ليقف قائلا وهو ينظر فى اتجاه ما ويغمز لها بعينيه :-
– ركزى ف الفرح يا كركر ونشوف الموضوع ده بعدين وان شاء الله هفرحك ياجميل !!!!
ومن ثم ابتعد عنها ليتجه نحو شروق بثقه وابتسامه مرسومه على شفتيه😊
تنهدت كريمه……ماشى يا ادم اما نشوف هتريح قلبى امتى ؟!!!
…………………………………………………………………………………………………..
…………………فى الجهه الاخرى……………..
شروق بصدمة وهي ترفع رأسها….انا اسفه مخدتش بالى !!!
ليقاطعها الشخص وهو ينظر لها بدقة………انتى !!!😳😮
شروق وهى ترجع خطوه للخلف بصدمه لتقول بعدم تصديق :-
– مش معقول انت !!
ابتسم من زوايا فمه وهو يتأملها بصمت قائلا :-
– اى دا شكلك افتكرتينى ؟!!!
شروق بخجل……اكيد طبعا لازم افتكرك اه وشكرا على اللى عملته معايا وقتها !!!!!!
*فلاش باك *
وفجأة وجدت ضوء سياره تمشى بجوارهم تصدر صرير عالى جدا فجعلت الشابان يخافان بشده ان يراهم احد فابتعدوا عنها سريعا وفروا هربا…….
شروق وهى تنظر للسياره التى تقف امامها بذهول وراحه و…..
الشخص وهو يخرج من السياره ويتفحص شروق بنظرات يغلبها الحيره الشديده من تواجد فتاه مثلها في هذا الوقت فيبدو انها محترمه بملابسها هذه…………
الشخص بجدية و نظرات متفحصه…….انتى مين واى اللى جايبك هنا ف وقت زى دا ؟!
شروق بلخبطه وبعض الخوف….مفيش انا انا لازم امشى من هنا عن اذنك
الشخص بشهامه…….استنى اوصلك مينفعش تمشى لوحدك ممكن حد يثبت هنا ؟!!
شروق بخوف وفزع ان يتعرض لها هذا الشاب فهى لا تعرفه ولا يمكن ان تثق به وتركب معه…….
– لالالا انا همشى لوحدى
وتحركت مبتعده سريعا عنه
الشخص برفعة حاجب وهو ينظر لها باستغراب ….مالها دى ربنا يشفى
وتوجه لسيارته وقادها مبتعدا عن المكان ليتوجه نحو منزله….
* باك *
يقاطع ادم حديثهم قائلا وهو يتوجه ليحتضن ادهم :-
– اخيرا جيت ياوحش
ادهم وهو يحتضنه بقوه ويربت على ظهره…….اه جيت هو انا هخلص من ذنك
شروق بشرود لنفسها…..وحش معقول ممكن يكون ثم فاق لنفسها قائلة :-
– ايه الهبل دا اكيد لا يعنى انا الاحلام شكلها هتخلينى اتجنن ولا ايه ؟!
فاقت من شرودها على صوت ادم يقول وهو ينقل انظاره بينهم باستغراب :-
– انتم تعرفوا بعض ولا اى ؟!!
لتجيب شروق بسرعه……لا
رمقها ادهم باستغراب شديد وهو يعقد حاجبيه بشده وينظر لها بتساؤل🤔🤨
لتردف بتوتر وهى تبعد انظارها عنه….اقصد ايوا
ضحك ادم….مالك يابنتى متلخبطه كدا ليه ثم نظر ل ادهم ليردف :-
– ادهم صاحبى ثم اشار نحو شروق ليردف ودى شروق بنت عمى يا ادهم ؟!
ليرفع ادهم يده فى اتجاهها لتنظر ليده بصمت قائله :-
– اسفه مبسلمش على رجاله !!!!!
رمقها بذهول شديد لتتسع ابتسامة ادم اعجابا بتصرفها مردفا بمرح :-
– هههههههههههه لم ايدك ياعم احنا عيله محافظه
ضحك ادهم بخفوت وهو ينظر لشروق التى تحاول السيطره على رعشة جسدها من ذكرى هذا اليوم قائﻻ……واضح فعلا
توترت شروق لتقول قبل ان تفر هربا :-
– عن أذنكم
ليتابعها ادهم قائلا بشرود……غريبه اوى البنت دى ؟!!!
ثم ابعدها عن تفكيره ليتوجه مع ادم نحو حمزه ليبارك له !!!
……………………………………
……فى الجهه الاخرى……..
الشخص بثقه………انا رائد
ضحكت رقيه لتقول بمرح………رائد فضاء واى اللى جابك على الارض نسيوك ولا اى ؟!!😂✋
رائد بغضب…….اتلمى يا بت انتى هنستظرف
رفعت احدى حاجبيها قائلة بتوعد……انت بتزعقلى عادى كدا اوعى تنسى انك فى ارضى يعنى هيلا هوب ادلقك بره زى دينا الهبله ولن أتزحزح عن موقفي انا بقولك اهو !!!😂✋
ضحك رائد بشده …….ههههههههه هيلا هوب مين ياحجه انتى بصى لنفسك وبصيلى دا انا بنفخة منى اطيرك اتكلمى على قدك ياشاطره
رقيه……هههههههههههههههه طيب قول هوف كدا ورينى قال بنفخه قال اللى قدامك دى بتلعب بوكس ياكابتن يعنى ولا يهزنى اللى قلته دا
رائد بهدوء وغموض……شخصيتك من النوع اللى بيحب يبين انه مبسوط مع ان جواه بلاوى مش كدا برضه ؟!!!!
نظرت له بذهول……….وانت عرفت منين اوعى تكون مخابرات ؟!!!!
ضحك بشده ليردف …….انا رائد دكتور نفسى
رقيه بضحك شديد……….رائد ودكتور ونفسى كمان ازاى دا ياجدع عملتها ازاى دى يابن الظينه !!!!!😂🤔
ليرمقها بغضب فتردف مسرعه…
رقيه……زميل يعنى انا بيطرى وﻻ تزعل ينفسك ياعم
ضحك رائد باستفزاز…….بتاع حيوانات يعنى !!!!!
رقيه بنظرة تحدى وابتسامه خبيثه……فعلا طيب الكلب بتاعى حالته النفسيه مش ولا بد وكنت عايزاك تعاينه كدا تخيل ياجدع مايحبش حد يقوله ياكلب 😂
ليقاطع حديثهم صوت عمار من خلفها يقول بجديه شديده :-
– مين حضرتك ؟!!
رفع احدى حاجبيه ببرود….وانت مال حضرتك
رقيه بمرح……انتم الاتنين بقيتوا حضرات وبدل وكرفتات ياحلاوه ياحلولى 😂✋
عمار بغضب وهو يشير باتجاهه قائلا :-
– مين دا يارقيه ؟!!!
ابتسمت رقيه بشدة فقد شعرت بغيرته لتردف……بسم الله الرحمن الرحيم دا كائن يعيش ويتعايش و اسمه رائد ودكتور نفساوى والله على ما اقوله شهيد
رمقها رائد باستهزاء……لا ونسيتى بنام بالليل واصحى الصبح😂🤨
ضحكت رقيه بشده…….هههههههههههههههههه تصدق اه فاتتنى دى
ثار عمار بشدة…..تحبى اجيب لكم شجره ولمون بالمره ؟!!!
رقيه بسعادة غير مصدقه…..انت ناسى ان الجونينه مليانه شجر ولا اى لا اركز كدا يا دوك
ثم نظرت لرائد بابتسامه…..انت جاى لمين هنا ياكابتن ؟!!!
رائد……جاى ل دكتور ادم اخو العروسه تعرفيه ؟!!
رقيه بمرح……طبعا هو اخويا بقالى كتير وبيجى عندنا فاكراه طشاش كده متقلقيش تعالى اوديك ليه
ثم نظرت لعمار بخبث قائلة…….شوف اللمون اتأخر ليه اذا سمحت يالا انجوى بقى😂🤔
ثم تحركت من امامه مع رائد بثقه وهى تحاول اخفاء ابتسامتها على منظر عمار الذي يظهر عليه الغضب الشديد و يجز على اسنانه بقوه قائله لنفسها بتأثر مصطنع :-
– دا انا على ما اتجوزك هيكون سنانك وقعت من اللى بعمله فيك …. ياعينى على حظك ياروكا ربنا يصبرك يا بنتى يلا كله علله🤔✋
اما عمار نظر لها بغضب شديد وتوعد قائلا……ماشى يارقيه انا هوريكى !!😡
……….
شروق وهى تبحث بعيونها عن عشق فى جميع الاتجاهات ولكن لم تستطيع العثور عليها فقلقت بشده وانقبض قلبها بخوف شديد لتسرع نحو كريمه قائله بلهفه :-
– عمتو مشوفتيش عمر او عشق !!!!
استغربت كريمه حالتها تلك لتقول بقلق..
– لا ياحبيبتى هو فى حاجه ولا اى ؟!!
نظرت لها شروق بضياع لتردف بصوت يشوبه البكاء :-
– انا عماله ادور عليهم فى الجنينه كلها مش لاقيه حد فيهم هيكونوا راحوا فين دلوقت دا لو مكنش حصلهم حاجه ؟!!
ل تربت عليها كمحاولة فى التخفيف عنها :-
– اهدى ماتقلقيش محصلش حاجه ان شاء الله طيب روحى اسألى رقيه يمكن شافتهم ؟!!!
لتتوجه شروق نحو رقيه كالمجنونه وقلبها يدق بعنف خوفا ان يصاب عشق اى مكروه !!
لتنظر لها كريمه وتتنهد قائله……جيب العواقب سليمه يارب
………………………..
……..فى الجهه الاخرى………….
رقيه وهى ترفع يدها عاليا لتنزل بها على كتف آدم بمزاح قائله :-
– كلم ياستا فى رائد عايزك !!!!😄🤔
نظر لها آدم باستغراب ليلمح بجانبها رائد صديقه الذى لم يراه منذ فتره كبيره…..
ادم بذهول…….رائد انا مش مصدق اخيرا حنيت عليا ؟!
ليحتضنه رائد بمرح قائلا…….والله ليك واحشه يامعلم
ابتعد عنه ادم ليردف……انتم عيال واطيه كلكم اساسا من ساعة ماخلصنا الكليه وكل واحد جرى من حته
رقيه……هههههههههههههههههههههه وانت صحتك على قدك ملكش ف الجرى ياعينى على بختك يا اخويا
الكل…………هههههههههههههههههههههههههههههههههه
ادهم يشير بيده اتجاه رقيه………دى طبعا رقيه اختك اللى مطلعه عينك مش كدا ؟!
ضربته رقيه فى كتفه قائلة بغضب مصطنع…..بتسيحلى مش عيب عليك
ليقاطع حديثها شروق بلهفه قائله وهى تمسك يدها :-
– رقيه تعالى عايزاكى عن اذنكم
ليبتعدوا عنهم بمسافه بسيطه لتردف رقيه بقلق :-
– مالك فى اى ؟!!
شروق بلهفه……شفتى عشق ؟!!!
هزت راسها رافضه……لا اخر مره اما عمر خدها منك ليه فى اى ؟!!
وضعت يدها على وجها تبكي بفزع…….يالهوى اومال راحت فين اكيد جرالها حاجه ؟!!
رقيه بتوتر وخوف……طيب شوفتيهم فى الفيلا جوا
وضعت يدها على رأسها قائله بصوت باكى …..لا مجاش فى بالى انا هدخل ادور يمكن دخلوا جوه
انهت كلامها لتتوجه مسرعه داخل الفيلا كالمجنونه ورقيه تحاول الالحاق بها والقلق بدأ يتسرب بداخلها !!!
……………………..
عمار وهو يتوجه ليجلس بجانب والدته التى تتحدث مع علياء قائله بخفوت
– كلمتى ادم ولا لسه ؟!
علياء وهى تنظر نحو ادم الذى يضحك بشده مع أصدقائه غير مباليا بها لتردف وهي تزفر بضيق
– مكلمتوش !!!
مشيره بتشجيع…….طيب ماتروحى تتكلمى معاها وكلمتين حلوين يمكن يحن تانى
زفرت علياء بضيق لتقف بملابسها التي تظهر اكثر مما تخفى وتتوجه نحو ادم بدلع كمحاولة فى اثنائه عن رأيه !!!
عمار وهو ينظر لها بجديه وتساؤل ليتحدث قائلا :-
– اى كلمتي خالتي ولا لسه !!!
زفرت مشيره بحنق…….يعنى عجبتك رقيه عن شذى !!! دى مسترجله يابنى انا مش فاهمه انت بتفكر ازاى ؟!!!
ضحك بشده لينظر لها بخبث قائلا….انتى محسسانى انه هيفرق معاكى انتى مركزه فى الورث بس مش كده برضه ولا بيتهيألى ؟!!
توترت بشدة لتردف وهى تحاول السيطرة على توترها :-
– لا طبعا انا عايزه اناسب اختى مش اكتر واطمن عليك
رمقها بجديه قائلا بلامبالاه :-
– تمام يبقى تكلميها وياريت لو يبقى جواز علطول
نظرت له بصدمه غير مصدقه…….جواز كمان
اومأ موافقا……….ايوا اى المشكله بيتهيألى احنا عارفين بعض كفايا ملوش لازمه الخطوبه
ثم اردف بخبث…..وبعدين دا احسن ليكى عشان ميحصلش زى ادم وعلياء !!!
ابتسمت بشده فقد اقتنعت بما يقوله ابنها وقد سيطر عليها الطمع ل يجعلها تتغاضى عن تصرفات رقيه الرجولية لتردف وهى تقف للتوجه نحو اختها……….
– هروح ابلغها حالا واكيد مش هتعترض !!!
ليبتسم عمار بشده فلم يتوقع ان والدته سوف توافق بهذه السهوله ثم قال لنفسه باستهزاء …..مكنتش اتوقع انك توافقى علطول كدا بس فعلا مدام الموضوع فى فلوس يبقى مش مهم اى حاجه تانيه طول عمرك بتفكرى فى الفلوس وبس اما نشوف اخرتها معاكى اى ياامى العزيزه !!!
……………………………………..
……………….فى داخل الفيلا ………………..
تدخل شروق غرفه عمر بسرعه شديده والتوتر واضح على ملامح وجهها ومن ثم تتنهد براحه بعد ان رات …..
رقيه من خلفها بفزع وهى تحاول ان تأخذ انفاسها……اى لقيتيهم !!!
لتنظر فى نفس الاتجاه التى تنظر له شروق لترى عمر وعشق يغطون فى سبات عميق على الفراش !!!
شروق وهى تضع يدها على قلبها تحاول السيطره على دقاته قائله :-
– الحمد لله انا قلبى كان هيقف
لتتوجه رقيه نحو عمر بغضب وتجذبه من ملابسه بعنف لينتفض بفزع قائلا :-
– مين فين ازاااى هعترف والله بس سيبوني😂😂😳
رقيه بغضب……اى اللى انت عملته دا ياحيوان ؟!!!
نظر لها عمر بعدم فهم لتردف شروق بصوت غاضب :-
– حرام عليك يا عمر وقفتلى قلبى وقطعتلي الخلف ياشيخ!!!
عمر وهو ينقل انظاره بينهم بعدم فهم وتساؤل …….مالكم فى اى وعرفتم منين اللى حصل ؟!!!
لتقوم رقيه بجذبه من ملابسه خارج الغرفه حتى لا تستيقظ عشق على اصواتهم وتتوجه خلفهم شروق بغضب
شروق بصوت مرتفع……ممكن افهم ليه مقولتليش انك هتدخل بعشق جوه انت بتستهبل ياعمر
عمر بهدوء……يعنى انتم معرفتوش اللى حصل وبتزعقوا وخلاص مش بدل ماتشكرونى
شروق وهى تحاول السيطره على اعصابها……..وهو اى بقى اللى حصل ؟!!
عمر ……….كان فى محاولة لخطف عشق ولحقتها ف اخر لحظه !!
نظروا له بصدمه غير مصدقين مايتفوه به فمن الذى يريد ان يخطف ابنتها ولماذا !!!!
رقيه…….طيب ايه اللى حصل بالظبط ؟!
عمر بهدوء ………اللى حصل ان…………..
* فلاش باك *
تجلس عشق على الارجوحه ليقوم عمر بدفعها ببطئ بينما عشق تتذمر قائله :-
– زوقنى دامت سويه ايااه اى دا ( زوقنى جامد شويه اى دا )
ضحك عمر بشده …..ﻻ هتقعى وبعدين مش كفايا سايب الحفله ومبهدﻻنى معاكى يا زقرده
تزمرت عشق …..تيب حايزه حصير بقى وسعى بنات ليش دحوه ( طايب عاوزه عصير بقى وشعر بنات مليش دعوه )
عمر بتفكير مصطنع….ماشى هجيبلك بس عصير بس مفيش شعر بنات و بعدها هدخلك لماما علطول قشطه
عشق…..قسطه
عمر…..طيب خليكى هنا هجيبلك واجى
عشق….بسيعه ( بسرعه )
ليتوجه عمر ليجلب لها العصير وفى نفس الوقت يقف شخص يتابعهما بصمت حتى تركها عمر ليتوجه نحوها ببطء وهو يلتفت حول نفسه لتنظر له عشق ببتسامة بريئه و……
عشق…..اسيت ياعمو اسمت اى ؟!!
)ازيك ياعمو اسمك اى)
الشخص وهو يقترب منها بهدوء ليحملها بين ذراعيه ويقول :-
تعالى اوديكى لماما ماشى
عشق برفض…. عمي هيديب عثير اﻻوى ومش رضى يدبلى سعى بنات (عمر هيجيب عصير اﻻول ومش رضى يجبلى شعر بنات )
الشخص بخبث….انا هجيبلك
ابتسمت بسعاده …ماثى يايا
)ماشى ياﻻ )
ليحملها ويتوجه بها للخارج ليلمحه عمر فيتوجه نحوه بسرعة شديدة ممسكا به من الخلف قائﻻ وهو ياخذ عشق من يديه
-انت مين وبتعمل اى هنا وواخدها على فين
الشخص وهو يحاول ان ياخذ عشق منه قائﻻ بصرامة وهو يرفع المطوه امام وجه عمر
-ابعد من هنا وسيب البنت احسنلك بدل ما اخلص عليك
لتنتفض عشق بخوف فى احضان عمر وتبكى بشده
ليرفع عمر صوته عاليا لينادى رجل اﻻمن وهو يحاول ابعاد نفسه للخلف لتجرح يده بالمطوه الممسك بها هذا الشخص ومن ثم يجتمع العديد من حولهم فيفر الرجل هاربا ليصعد سياره سوداء وتنطلق به بسرعة شديدة ليجري عمر بالداخل وهو يحاول تهدئة عشق حتى غفت بين يديه !!!
* باك *
عمر… بس فدخلتها وربطت ايدى ومرضتش اعمل شوشره عشان الفرح ميبوظش والحمد لله ان انا لحقتها قبل مايخطفها
شروق وهى تجلس بصدمه…
-مين دا اللى عايز يخطف عشق وهيستفاد اى من كدا !!!
لينظر كل من عمر ورقيه لها بحيره شديده فمن يريد خطف عشق ولماذا !!!
………………………………………………
فى مكان ما يتحدث شخص ف الهاتف قائﻻ :-
شخص 1 بغضب….دى مسكتنى من شعرى الزباله دى ورمتني بره انت ﻻزم تجبلى حقى منها زى ما قلتلى
شخص 2….اهدى يا دينا متقلقيش هتدفع تمن اللى بتعمله دا غالى وغالى جدا كمان سﻻم دلوقت
دينا……سﻻم
…………….
يقف آدم امامها ناظر لها بقوة بينما هى تحاول ان تلين قلبه نحوها وبعد حديث طويل من علياء بالتغيير وانها تحبه بشده ولا تستطيع البعد عنه …..!!!
نظر لها آدم ببتسامه وهو يرفع احد حاجبيه قائلا :-
– انا معنديش مانع نرجع لبعض تانى
اتسعت ابتسامتها لتنظر له غير مصدقه مايقوه لتردف بسعاده :-
– انت بتتكلم جد !!!
ليضع يديه فى جيبه قائلا بثقة وجمود……بس بشرط لو وافقتى هنرجع حالا لو لا يبقى الموضوع انتهى✋
رمقته بتساؤل وهي تقطب حاجبيها بشدة لتردف باهتمام
– شرط اى دا !!!!
ادم………………………………
………………………………………………………..
فى الجهه الاخرى
تنظر كريمه الى اختها بعد ان طلبت منها يد رقيه لعمار ابنها لتتحدث بصرامه قائله :-
– انا مش موافقه مفيش جواز !!!
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الحكايه فيها عشق)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى