رواية الحكايه فيها عشق الفصل الرابع 4 بقلم نرمين هاني
رواية الحكايه فيها عشق الجزء الرابع
رواية الحكايه فيها عشق البارت الرابع
رواية الحكايه فيها عشق الحلقة الرابعة
** صدمة ***
…………….فى العياده…………..
دلفت علياء بطلتها المشرقة التي اذهلته بشده حيث فغر فاهه واتسعت عيناه بشده 😳
رمقته علياء ببتسامه قائله………هاى ياحبيبى
عض على شفتيه بغضب فلقد صعق حقا من هذا المظهر فيما قال بحنق :
– اهلا اى اللى انتى لبساه دا
قالت وهى تلتف حول نفسها بسعادة……بجد عجبك يادومى
تجهمت ملامحه بشده قائلا وهى ويجز على اسنانه بغضب :
– قلت ميت مره مسميش زفت ثم انى اقولك تحاولى تغيرى من لبسك تقومى تدهنى شعرك بويا حمرا😂😬
نظرت له بصدمه شديده قائله…….بويا😳😳
قهقه آدم ناظرا لها بتسلية قائلا………اومال تسمى دا اى ؟!
نظرت له باستهزاء وهي تجلس على المقعد المباشر له قائله :
– اهو انت مهما احاول اعجبك مفيش فايده وبرضو بتتريق عليا انا مش عارفه اعمل اى عشان اعجبك !!!
نظر لها بطرف عينه قائلا بهدوء……تبعدى عن دينا صاحبتك دى انا متأكد انها السبب فى القرف اللى فى شعرك دا
نظرت له بحنق قائله…….دى الموضه ياحبيبى وبعدين دينا ملهاش دعوه انا اللى عايزه اغير من شكلى
رمقها بغضب قائلا…….هو دا التغيير من وجهة نظرك ؟!
اومات برأسها عدة مرات بصمت
نظر لها وهو يحاول السيطره على نفسه فهو يعلم تمام العلم ان علياء بداخلها فتاة بريئة ونقية ولكن لا يوجد من ينصحها ويرشدها للطريق فكل ما يسمى بالموضة تجرى وراءه بدون تفكير والسبب دينا…….
ادم بهدوء وهو يرمقها بنظرة تحذير قائلا :
– شعرك يرجع زى ما كان وتقطعى علاقتك بدينا دى نهائى سامعه🙄😏
تقف علياء بغضب شديد قائله وهى تلف حول نفسها…..
– .ما تبطل تحكم بقى خلتنى اغير طريقة لبسى مع انها كانت حلوه جدا واستايل وياريت عشان بتغير لا عشان انانى متحكم وبس…… بس كون انك تختارلى اصحابى كمان وتقولى ابعدى عن دى وقربى من دى كدا اوفر جدا انا هعمل اللى انا عاوزاه سامعنى اللى انا عاوزاه مش اللى انت عاوزه !!!
ثم نظرت له وتحاول تنظيم انفاسها بسبب انفعالها الزائده منه قائله وهى تتجه نحو الباب لتخرج
-.انا ماشيه وفعلا بندم انى جيتلك …….واغلقت الباب خلفها بعنف
فنظرت لها الممرضه بفزع قائلة لنفسها وهى تتابعها بستهزاء……كك ضربه فى شعرك انا عارفه عجبه فيكى اى !!!!
اما ادم فتنهد بضيق شديد فهو الى الان لا يعلم كيف يتعامل مع علياء وهل السبب انه انانى حقا ولا يحبها !!!! ام ماذا ؟! ولكن كل مايدركه انه يريدها ان تتغير للافضل ولا يقصد ان يتحكم بها كما تدعى هى دائما !!!….
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
…………….فى الشارع…………….
رمقها حازم بحذر وخوف وهو يحاول اسكاتها واقناعها بالكلام المعسول حتى رأى شروق تتوجه نحوهم من بعيد….
حازم بسرعه…..شروق جايه اسكتى وهبقى اقابلك وافهمك كل حاجه
مروه بحنق…. ماشى ادينا سكتنا اما نشوف اخرتها
ابتسمت لهم شروق قائلا….اى اتاخرت عليكم
ابتسم حازم بتوتر قائلا…..لا يا حبيبتى متأخرتيش ولا حاجه يلا بينا بقى
نظرت له شروق بلهفه قائله…..خلاص مدام مش هنخلص كله النهارده هروح اجيب الاشعه اللى عاملينها قبل ما اروح عشان نكسب وقت ومروه هتيجى معايا
رمقها حازم قائلا بنفاذ صبر ……هبقى اجيبها انا
شروق بحنق……بس انت بتتأخر فى الشغل مش هتلحق تجيبها
ابتسمت مروه ابتسامه خبث…..عندها حق هنروح نجبها دلوقتى وانت روح شغلك
رمقها حازم بتحذير وتوعد ثم نقل نظره لشروق قائلا :
– هجيبها قبل الشغل ياحبيبتى لسه فى وقت … ممكن بقى تروحى وتحضرى كل حاجه عشان الفرح
نظرت له شروق بحب بينما رمقته مروه بغضب فرمقها هو بنظرة ترجي…..
شروق بفرح…..خلاص ماشى بس متنساش دلوقتى على طول
اومأ حازم برأسه قائلا ……لا مش هنسى متخافيش
رمقته مروة بنظرة تحذير فهمها هو جيدا قائله…….اه ياريت متنساش عشان نلحق نفرح بيكو🤨
تنهد حازم قائلا بحنق……..مش ناسى
ابتسمت شروق قائله…….طيب يالا روح عشان تلحق واحنا هنروح
رمق حازم مروه بتحذير للمره الثالثه بان لا تخبر شروق شئ ثم نقل نظره لشروق قائلا وهو يتحرك من امامها……ماشى يا حبيبتى يالا سلام
رمقته بعشق حتى اختفى من امامها قائله…… ربنا يحفظك يارب مع السلامه
ثم نظرت للمسماه صديقتها التي كانت ترمقها بحقد خفى قائله وهى تتحرك بسرعة
– يالا بينا بقى عشان ورايا حاجات كتير عشان الحق اخلص فرش الشقه…..
مروه لنفسها ضاحكه بشر……ابقى تعالى قابلينى لو خليت الجوازه دى تتم يا…. صاحبتى
ثم توجهت للالتحاق بها وهي تفكر ماذا تفعل حتى تنهى هذا الزواج ؟!!!!
…………………………………………………….
فى الفيلا
تدخل كريمه الغرفه على اولادها ناظره لهم بصدمه قائله وهى تتجول بعينيها فى الغرفه……….
كريمة بصدمه…..قشر لب على الارض و كانز بيبسى وهدوم فى كل ناحيه وجزمه على السرير دى زريبه دى ولا اى ؟ 😒😱
ضحكت شذى بشده قائله لعمر بغمزه…..قابل يامعلم
نظر عمر لوالدته بتسليه قائلا….. لا دى اوضتى ياماما سلامتك !!!
نظرت له باستهزاء مردده كلماته قائله بصدمه….اوضتى ياماما سلامتك ثم…..
امسكت فردة الحذاء قائله وهى تلقيها عليه……..انت هتفضل طول عمرك مهمل كدا ياموكوس يابن الموكوسه مش هتنضف ابدا
تفادى عمر الضربه قائلا بضحك………. انتى ليه مش عايزه تصدقنى انك بتشتمنى نفسك معايا اموت واعرف😂😂
القت عليه الاخري قائله………..منا هموتك فعلا 😬😠
حاول عمر السيطره على ضحكاته قائلا بثقه …….انه الثبات على المبدأ ياكركر مش لازم يكون ليا مبدا ولا اى يعنى شكلى يبقى اى قدام نفسى لو رتبت الاوضه والله ما هعرف اعيش فيها ياجدعان
ضحكت شذى قائله………هههههههههههههههههه لا مثقف ياولا
قال وهو يعدل ياقة قميصه بفخر قائلا…….طبعا يابنتى احنا على وضعنا
كريمه وهى تلقى عليه ما تطوله يدها قائله بغضب…….قوموا ياجزم نضفو الزريبه دى بدل ما موتكو النهارده
عمر وهو يحاول تفادي الضربات قائلا……خلالاص خلالاص والله اخر مره اهدى انتى بس
رمقته كريمه بحنق قائله……..كل مره تنرفزنى وتقول اخر مره
عمر بضحك وهو يجلس على الفراش……معلش اخر مره
شذى بضحك……ههههههههههههه اه معلشها ياواد معلشها😂👏
عمر بضحك………هههههههههههههه اى رايك فى المعلشه بتاعتى
شذى بمرح………لا زى الفل ليك مستقبل لا تقلق
كريمه وهى تتوجه نحوهم و تمسكهم من ملابسهم قائله بغضب………….انت بتسهبل يازفت
شذى وهي تحاول الافلات من قبضتها قائله بتذمر……..طيب انا مالى ياماما هى كانت اوضتى
عمر يضربها بغضب……..بطلى نداله يعنى تسبينى انضرب لوحدى يرضيكى كدا ياماما😏
نظرت لهم كريمه بستهزاء…..لا ميرضنيش
شذى وهي تحاول الافلات منها قائله بنفاذ صبر…….خلاص هنضفها
عمر بضحك وهو يبتعد عن قبضة والدته قائلا……..لو حرف النون متشلش حالا هزعلك انا بقولك اهو😂😂
رمقتهم كريمة بحنق قائله وهى تجز على أسنانها بغضب ……….شويه وهرجع لكم لو ملقتش الاوضه زى الفل هخلي يومكم اسود فاهمين
هزو رؤوسهم بالموافقه بصمت قائلين معا …….تمام يافندم
……………………………………………….
………………….فى الكليه………..
………………امام المدرج…………….
تضحك ريم بشدة وهى تنظر لرقيه فزفرت بحنق قائله بضيق
– ما تبطلى ضحك بقى الله
ريم بضحك………..ههههههه مش قادره انسى شكلك وانتى بتضربيها بجد مسخره انا قولتلك الفتى نظره بس مش تلفتيه كله على بعضه
رمقتها رقيه بذهول لتفكير صديقتها قائله بضيق
– انتى هبله يابت انا عملت كدا عشان كرامتى مش عشان الفت انتباهه ولا نيله
ريم بفضول…..ليه هو ايه اللى حصل
قصت رقية على مسامعها ما حدث
ريم بضحك…………ههههههههههههههههه هارسوح جعفر هههههههههههههههههه يعنى هو شايفك جعفر هههههههههههههههههههههه
ضربتها رقيه بغضب قائلة……..خلصنا بقى كفايه ضحك هو انا نقصاكى انتى كمان
ريم وهى تحاول تهدئة ضحكاتها قائله……ههههههههههههههههه وانتى بقى ضربتيها عشان تأكديله انك جعفر مش كدا
اومات بثقة وهو ترفع احدى حاجبيها قائلة :
– بالظبط كدا عشان يعرف قدراتي
نظرت لها ريم بصدمه مضحكه…….ونعمه القدرات الحقيقه انا اعتقد انه هيخاف بعد كدا يقولك ازيك لتضربيه
ضحكت رقيه بخفوت قائله…….هههههههه لا مش للدرجادى ياشيخه وبعدين هو انا عملت اى يعنى انا عرفتها غلطها بس
ريم ضاحكه بشده……بس وجايه على نفسك ليه كدا
رقيه……..حنية قلبى بقى اعمل اى
ريم باستهزاء……….انتي ناويه تشلينى يا روكا معرفتيش تسيطرى على نفسك شويه
رمقتها رقيه بغضب وهي تكز على اسنانها قائله :
– دى بتقولى خدامه وجربوعه والاستاذ استناه يدافع عني يروح قايلها قال اى دى رقيه بنت خالتى وعايزانى اسكت دا انا مسكت نفسي عنه بالعافيه كان هاين عليا اديلوو بوكسين يفوقوه😡👊
نظرت لها ريم بصدمه قائله…..يخربيتك تضربيه اومال لو مكنتيش بتحبيه بقى
تنهدت رقيه قائله…..منا عشان بحبه اقل فعل ليه بيأثر فيا اما لو كان اى حد تانى مكنش هيفرق معايا فهمتى
هزت ريم راسها بصمت قائله ………ههههههههههه بس تصدقى عجبتينى….. البت دى اصلا مبتنزليش من البلعوم
ضحكت رقيه قائله………ههههههههههههههههههههه ربنا معاها بقى ابقى فكرينى ناخدها شويه شاش وقطن ونعملها زياره
قهقهت ريم قائله من بين ضحكاتها…………ههههههههههه دى لو شفتك مش بعيد يجيلها صرع
ابتسمت رقيه بعشق قائله :
– احسن عشان ماتقربش منه تانى
ريم بغمزه…….سيدى ياسيدى على الحب يعجبنى فيك يا جعفر شخصيتك الجويه😂👏
نظرت لها رقيه بغضب وهى تجز على اسنانها…..انتى قلتى اى سمعينى انتى هتعومى على عومهم ولا اى
ابتلعت ريم ريقها قائله….لالالالا انا بهزر
رقيه برفعة حاجب……اه بحسب
ريم لنفسها………..انا جسمى ملصماه بالعافيه ودى اديها مرزبة 🤔😂
…………………………………….
فى شركة يبدو عليها الفخامه الشديده يجلس رجل يبدو عليه قوة شخصيته يتحدث فى الهاتف قائلا بصوت قوى
– عايز كل المعلومات اللازمة عنها تكون على مكتبى بكره بالكتير
–بكره !!!….صعب ياباشا مش اقل من اسبوع
– مفيش حاجه اسمها صعب كلامى يتنفذ فاهم 24 ساعة من دلوقتى ويكون عنوانها موجود على مكتبى والا متلومش الا نفسك
–ابتلع الشخص ريقه بصعوبه قائلا ….تحت امرك يافندم
…………………………………….
بالنسبه ل شروق طلب حازم مقابلتها على وجه السرعه لامر فى غاية الاهميه فذهبت لمقابلته ولا تدرى كيف تتحول حياتها رأس على عقب بعد هذه المقابلة………………
نظرت له شروق بصدمة غير مستوعبه ما ألقاه على مسامعها للتو فهزت رأسها عدة مرات نافيه ما يقوله بشده ترفض اﻻستيعاب ثم نظرت له برجاء لينفي ما قاله ودموعها تهبط على وجنتها بصمت قائله بصوت مهزوز :
– انت بتتكلم جد !!!!!
اومأ برأسه موافقا ناظرا لها بشفقه لحالتها تلك……
فنظرت له وعينيها تدور فى جميع الجهات قائله بصوت خافت وقلبها يعتصر ألما :
– يعنى انا عندى سرطان!!!!!!!!!
نظر له بحزن قائلا ……..ان شاء الله فى امل وهتتعالجى وهتبقى كويسه
نظرت له قائلة بصوت مهزوز من بين شهقاتها :
– اتعالج !!! انت بتضحك على نفسك ولا عليا اتعالج منين هو انا حلتى حاجه😢😭
نظر لها بصمت لا يعرف ماذا يقول فهو عندما علم هذا الخبر توقف عقله عن التفكير فكيف يتزوج بها وهى على فراش الموت !!! بل انه لا يستطيع ان يتحمل مسئوليتها فهو شاب و من ابسط حقوقه ان يفرح ويعيش حياته بحريه لا ان يربط مستقبله بفتاه محكوم عليها بالموت !!!
نظرت له تحاول أن تخترق عقله لتعرف بماذا يفكر هل يفكر ان يتركها تواجه هذا المرض اللعين بمفردها ام سيبقى بجانبها كما كان يقول لها دائما قطعت هذا الصمت قائله بصوت خافت مرتعش وهى تنظر بداخل عينيه باحثه عن اجابة سؤالها…
– هتفضل جنبى مش كده ؟!!
نظر لها وعينيه تقول ما لا يستطيع لسانه النطق به وعندما طال صمته !!!!!
نظرت له بصدمه غير متوقعه انه قد يتخلى عنها فى هذا الموقف فهو من احبته بل عشقته بكل كيانها هل سيتخلى عنها بهذه السهوله !!!!!
…………………………………………………………..
………………………فى منزل عمار………………
عمار ينظر لوالدته بصدمه قائلا وهو يحاول تصديق ماسمعه للتو…….
– انتى عايزانى اتجوز شذى !!!!
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الحكايه فيها عشق)