روايات

رواية الحكايه فيها عشق الفصل الخامس عشر 15 بقلم نرمين هاني

موقع كتابك في سطور

رواية الحكايه فيها عشق الفصل الخامس عشر 15 بقلم نرمين هاني

رواية الحكايه فيها عشق الجزء الخامس عشر

رواية الحكايه فيها عشق البارت الخامس عشر

رواية الحكايه فيها عشق الحلقة الخامسة عشر

…………فى كلية الطب……………
…………فى المدرج…………..
تنظر ريم امامها بصدمه لتقول وهي تبتلع ريقها بتوتر……رقيه !!!
فترفع رقيه رأسها ببطء لتقابل عينان مليئه بالغضب والتحدي فتبتلع ريقها بتوتر :-
رقيه ببتسامه متوتره قائله بمرح وطريقه كوميديه :-
– بخ اى رايك فى الفاجئه دى😂🙈
الجميع………..ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
غضب عمار بشده ليردف بجديه شديده……..اتفضلى قومى من عندك يالا
رقيه بتوتر……انت بتكلمنى انا ؟!!!
عمار وهو يجز على اسنانه بغضب…..اومال بكلم خيالك مثلا قومى بدل ما اتصرف تصرف مش هيعجبك ؟!!!
ضحكت رقيه قائله…… على فكره سنانك هتتكسر براحه على نفسك يادوك و بعدين انا هنا فى امان لعلمك القعدة على الارض مفيدة لصحتى واسال الدكتور بتاعى او اسال ريكس انتوا بقيتو اصحاب برضو😂👌
الجميع……….ههههههههههههههههههههههههههههههههه
غضب عمار بشده فهو يريد ان يخنقها الان !!!
عمار…….هو كل حاجه زفت لصحتك اى يا دكتوره ما تقولى انك خايفه تطلعى !!!!
رمقته رقيه بغيظ قائله بتحدى…..انا مبخافش على فكره !!!😯😒
ضحك باستهزاء قائلا……اومال بتعملى اى على الارض خير ان شاء الله ؟!!!
رقيه بضحك ……..هو انا مقولتلكش ؟!!🤔
غضب عمار قائلا……..لا والله متزفتيش
رقيه بأثر مصتنع……..اصل لبيسة القلم وقعت فبدور عليها شالله يخليك ويكرمك ويطلعني من هنا سليمه لتدور معايا اصل انا مينفعش اكتب بالقلم من غير لبيسه برستيجى ينهااااار😂😂
الجميع…..هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
تنهد عمار بنفاذ صبر……..اطلعى من عندك بدل ماتندمي !!
ضحكت رقيه باستفزاز…….واللبيسه دا احنا عشره ياراجل بقيت الاقلام تقول عليا اى اما اطلع من غيرها….. اواجه قلمى ازاى لا انت مش ممكن تكون بنى ادم لالالا 😂😒
الكل……….هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
نظر عمار حوله بغضب ليرى تجمع الطلاب حولهم ليردف بصوت مرتفع غاضب :-
– كله يتزفت يقعد مكانه دى مبقتش محاضرة دى مكانكم يادكاتره ولو سمعت صوت كلب فيكم هلغى المحاضره خالص😡
عم الصمت والكل قعد مكانه بهدوء لينظر هو لرقيه ليراها مازالت جالسه على الاضيه وتنظر له ببراءة شديدة وابتسامه متوتره :-
ابتسمت رقيه مقلده ريكس …..هوهوهوهوهوهو
الكل……هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
رمقته بتحدي وهي ترفع أحدى حاجبيها………..الغيها بقى وخليك قد كلمتك👌🙈
نظر لها وهو يرفع احد حاجبيه وبغضب تابع…..هتقومى بالذوق ولا اقومك انا بطريقتى ؟!!!
رقيه لنفسها…..اعمل اى فى الوكسه دى بقى اووف لو قمت هيظبطنى دا عينه مليانه شرار
عمار وهو ينظر لها قائلا……انتى معايا ولا مع حد تانى انا بكلمك
رقيه بمرح……انا مع الاسف حاليا😂😂
الكل………ههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
عمار بغضب…..الدكاتره اللى جمبها يخرجو بره
رقيه نظرت لهم بتوعد…..اللى هتقوم هشعلقها قدام المدرج اترزعى يازفته انتى وهى
ثار عمار بشده……..انا قولت اى ؟!!😡😡
انتفضوا وقامو بسرعه من جمبها وخرجو وقفو بره والكل منتظر يشوف عمار هيعمل اى ؟!!
رقيه وهى تشير بيدها قائله بتحذير…….اوعى تفكر تيجى جمبى انا بقولك اهو لاحظ ان احنا فى محاضره وكل دا عشان لبيسه اومال لو القلم كله بقى كنت عملت اى ؟!😅🤔
يقاطع حديثهم صوت من خلفهم قائلا بجديه……..دكتور عمار
نظر خلفه ليرى عميد الكليه ودكتور زميله امام المدرج فنظر لها بتوعد ليبتعد عنها ويذهب لهم
رقيه بفزع……هو دا العميد ولا دى تهيؤات من الصدمه😅👀
ريم…لا هو😂😂
لطمت رقيه على خديها قائله بفزع……لا انتى كدا تصوتى عليا يالا ياماما بلاش كلام فارغ😱😂
ريم وهى تنظر لهم…..
– هههههه شكلهم عايزينه فى موضوع مهم وبعدين متخافيش مخدوش بالهم
رفعت رقيه رأسها لترى عمار معطيها ظهره ويتحدث معهم بجدية و اقتضاب
فكرت قليلا لتمسك ورقه تكتب بها شئ ثم تنظر لريم قائله……بت انا هتسحب واخرج من الباب اللى ورا عشان لو مسكني هيورينى الويل
توترت ريم……..انتى هبله دا كل شويه بيبص وراه شكله عايز يفلت منهم ويجيلك
ضربتها بغضب…….الله يخربيت غبائك كدا بتطمنينى يعنى ملكيش دعوه انتى🤨🤔
وبالفعل بدأت تتسحب ببطئ الى ان اخرجت من المدرج فتنهدت براحه لتضحك بشده قائله
– ههههههههههههههههههههه وفلت منه اه وفلت منه فاكر نفسه هيقدر عليا اهبل اووى يعنى لا ولسه اما خليتك تلف حوالين نفسك مبقاش روكا
عمار انهى حديثه معهم ليتوجه مسرعا نحوها فهو يخطط للانتقام منها والان يجب ان يسترد كرامته !!!
نظر ليجد مكانها فارغ ليرمق ريم بغضب وهو يجز على اسنانه
– هى فين ؟!!
ريم بخوف…..والله انا مليا دعوه خالص هى مشيت
نظر لها بصدمه…….مشيت ازاى وانا كنت واقف ادام الباب !!!!
ريم…..من الباب اللى ورا يادكتور
ليلفت نظره ورقه بيضاء موضوعه امامها ليمسكها ويقرأ ما بداخلها بصوت منخفض :-
– احم احم احم معاك الدكتوره رقيه اه انا هربت اه والله صدق هى صدمه بس صدق قدرة ربنا بقى اصل الجو كتم فاجئه انت عارفني بحب الطياوه وكمان ملقتش اللبيسه تخيل ياجدع فلازم ولابد اشترى قلم جديد وادفن القديم ابقى تعالى احضر العزى و حاسه بيك والله هتلاقى عينك بتطلع شرار وسنانك زمانها وقعت اصلا فاجئتك انا مش كدا معلش بقى يا دوك اكيد مش هقد استناك تيجى تاخد حقك فى المحاضره اقابلك فى ساحة المعركة انما الكلية للعلم مش للعب العيال دا وياريت تخلى ريم تسجلى المحاضره شالله يخليك وابقى علي صوتك عشان التسجيل يبقي واضح يلا تعيش وتاخد غيرها يا عريس
نظر خلفه بغضب وهو يجز على اسنانه بشده ليلقى الورقه ارضا فهو لم يتوقع هذا قائلا لنفسه…غبى بس الجيات اكتر ويا انا يا انتى يا رقية وهنشوف مين اللى هيكسب فى النهاية !!!
…………………………………………………………………………………..
………..فى النادى…………….
يجلس كل من شذى وحمزه والصمت هو سيد الموقف !!!
فنظرت شذى لحمزه وهى ترفع حاجبها باستغراب……هو احنا جاين نسكت ولا اى ؟!!🤔
رمقها بتوتر وهو يحاول تجميع شجاعته ليردف بثقه :-
– شذى ؟!!!
شذى……نعم ؟!!
حمزه بحب………انا بحبك تتجوزنى ؟!!!
نظرت له بصدمه وقد اتسعت عيناها بشده غير مصدقه ما تفوه به !!!!😱
شذى بتوتر ووجهها يظهر عليه الخجل الشديد…..انت قولت اى انت اكبر منى بكتير
نظر اليها ليتأملها حينها ايقن بأن حبها كوجهها تماما ، نعيم ، بستان ، رضا و اعظم أعظم نعمِ الله .
أدرك بأنه نعمة لا تقابل سوى بالرضا التام و بالحمد الوفير ، حتى إستجاب لـ – و أما بنعمة ربِك فحدثِ – ، فنظر لها بحب قائلا؛
إلى كلي ، إلى بعضي ، إلى قطعة مني
و إلي أنا .
إلى اجمل من لعثمت كلماتي و تأتأت جملاتي و أقلبت لغتي رأسي على عقب .
إلى من جعلتني للتو أذكر بأنه في اليسار قلب قد يثمل يوما فيحبها.
إلى من جعلتني أحبني حين أحببتها ،
إليكى❤️..
أنا سيدتي لا أخضع لأعرافهم و تقاليدهم و عاداتهم التي ما أنزل بِها من سلطان ، فأنا لا اشبه احد منهم مطلقا ، فلغتي باتت لا تحمل سوى حروف إسمك فقط ، و مفرداتي جميعها لا تتمحور سوى حول إما اُحبك أو أحبك .
أنا رجل لا يقبل بالأجزاء و الانصاف ، لذلك فأنا أُحبك كلك قبل بعضك ، جميعك قبل جزئك ، أحبكِ بالجمع الذي لا يقبل القِسمة ، بالمطلق ، بالإدراك أنك ناتج جميعِ إناث الارض ، و بالمجموع الذي لا يرضى بالبدائل أبدا.
أنا حبيبتي أُحبك بطريقة لا تخضع للحقائق الكونية ،
ف أنا أقسم لك بأن القمر قد يبزغُ نهارا وقتما أراك ، و أن الشمس قد تنافسها في النور أنثى ، و أن الازهار قد تتجسد على هيئتك ، و أن نجوم الأرض تفوق نجوم السماء ألفين أو يزيد.
أنا أحبك بطريقة الشمول و الإلمام العظيم ،
فلا أجد بك شيئا ينفي تلك القاعدة ، أحبك جزءاً جزءاً دون اقل استثناء صغير ، فعيوبك في قانون حبنا مزايا ، و عبوسكِ هو التجسيد الحقيقي لحقيقة دلوك الشمس ، و دموعك أمطار الغيثِ بعد استسقاء الروحِ إليك ، و صمتكِ كبحرُ الرابعه فجراً في الجمال ، و تجبرك كإستسلامكِ حرب لا يهزمها سوى أُحبك مرتين أو ربما ثلاث.
أنا حبيبتي أحببتكِ حتى وجدتكِ في كل موضعِ و مسكن ، أصبحت القصائد والأغنيات و النصوص و الالحان و الموسيقى و الصفحاتُ و الكلمات مأوى لا يحمل أنثى سواك.
أنا سيدتي أحبك بعظيمِ الإدراك بأنني جئتكِ أرفع راية بيضاء من الاستسلام لك و النطق ب – قسماً بمن خلقكِ فخلق الجمال أنت ؟
انك زعزعت الثبات و حطمت الإتزان و سرقتِ العقل و أخضعتِ القلبِ و أحببتكِ 😍😍
شذى مش عارفه ترد هى مفكرتش انه ممكن يطلب منها كدا بس قلبها بيدق بطريقه غريبه مش عارفه تسيطر او تفكر متلخبطه اووى ومش عارفه تقول اه و لا لا كلامه لخبطها حساه شخص تانى هى مكنتش عارفاه قبل كدا
حمزه حس بيها ف اردف بهدوء وهو يستند بمرفقيه على المنضده امامهم :-
– انا عارف انك ممكن تكونى اتصدمتى دا لو مكانش اكيد وانا حاولت اقرب منك كتير بس للاسف انتى بتعاملينى زى آدم بالضبط دايما بتحسسينى انى اخوكى بس انا مقدرش استحمل خصوصا لما عرفت موضوع العريس دا فكان لازم اعترفلك لانى بقالى كتير عايز اعمل كدا ومش عارف انا بحبك من ساعة ما قابلتك ياشذى ومش هقدر اقبل بغيرك فى حياتى مش شايف غيرك ام لعيالي انا مش هضغط عليكى فكرى براحتك ومستنى رايك !!!!
نظر اليه بصدمه تحاول استيعاب ما يقوله لتقف بتوتر …. انا ماشيه وفرت من امامه سريعا🙈🏃‍♀️
تنهد باحباط فهو يدرك ان الموضوع ليس سهلا على الاطلاق ولكن يكفى انها عرفت انه بيحبها دا كفايه بالنسباله حاليا !!!
………………………………………………………..
……………….فى الفيلا…………..
تجلس عشق ويبدو عليها الحزن الشديد فتقترب منها شروق وتحتضنها بحب قائله :-
– الجميل زعلان ليه ؟!!!
عشق بحزن طفولي…….حايزه اسوف بابى ( عايزه اشوف بابى )
تجمدت شروق لثوانى ومن ثم ابعدتها لتنظر لها بصدمه شديده غير مصدقه ما سمعته للتو !!!!😳
.شروق بصدمة وهي تبتلع ريقها بتوتر قائله
– اى اللى خلاكى تقولى كدا ياحبيبتى ؟!!!
عشق بحزن…..عشان هو واحسنى وبيجى فى الحيم وزحيان منى وبينده عييا تيير وبيقولى تعايي
( عشان هو واحشنى وبيجى فى الحلم كتير وزعلان منى وبينده عليا كتيير وبيقولى تعالى )
شروق وهى تضمها اليها بشده ووجع قائله لنفسها
– معقول انا انانيه كدا مكنتش اتوقع انك تقولى عايزه تشوفيه ياعشق بس انا ازاى ممكن ارمكى ليه وتبقى زي بس انا مش هقدر استحمل نظرتك او انك تيجى تتهمينى بالانانيه انى بعدتك عن ابوكى ياارب اعمل اى هو انا ليه كل حاجه بتفرحني بتبعد عنى فى ثانيه وحتى لو رجعتك هقولهم هنا اى بس انا لازم اتصرف مش هينفع اكدب اكتر من كدا انا عمرى ماكنت كدا لازم الاقى حل مش هينفع اعيش فى العذاب دا كتير !!!
……………………………………………………………………….
……فى المساء……..
يجلس كل منهم فى حجرته بمفرده يفكر فى حياته
آدم بيفكر ياترى هيرجع لعلياء فعلا ولا لا وهل هو بيحبها عمره مافكر فى الموضوع دا قبل كدا هل فعلا كان بيتلكك عشان يسيبها جاسس بصراع جواه مش عارف هو عمل كدا ليه الكل بيقوله انه اتسرع بس هو شايف غير كدا وجلس على فراشه يفكر الى ان غطى فى سبات عميق
……
شذى بتفكر فى حمزه من ساعة ما روحت وهى سرحانه تايهه
– معقول بيحبنى وبالشكل دا كمان انا اول مره الاحظ الحب دا فى نظرة عينه بس ياترى انا بحبه ولا لا ؟!!
ولو بحبه اكيد كنت هتضايق لما عمار يتقدملى انا رفضته عشان رقيه بس لو مكانتش رقيه بتحبه كان ممكن اوفق يبقى ازاى بحبه اى الحيره دى بقى طيب هرد اقوله اى ؟!!!
………..
رقيه تجلس على فراشها
رقيه بتنهيده وهى ممسكه دفتر مذكراتها تدون به بعض الكلمات
– هتحس بيا امتى انا مش عارفه ازاى مش واخد بالك انى بحبك كفايا جنانى دا عليك بس الاكيد انك هتحس بيا فى يوم مهو مش معقول بعد ما حبيتك كده مش هتقربلى انا عارفه انك عايز تنتقم اللى عملته بس دا كان بحر من الالم اللى جوايا انت متخيل لما حبيبى جاى يتقدم لاختى انا بغير بطريقه غبيه يمكن عشان بعشقك بس مش بعرف اسيطر على نفسى ياترى انتقامك دا هيكون ايه انا عارفه مش هتهدى الا لما ترد اللى عملته فيك متعرفش ان كل اما اشوفك بتردهولى وزيادة بنظرة الاستهزاء اللى بشوفها فى عينك بس للاسف مش عارفه ابعد ولا عارفه اقرب واقولك انى بحبك ويترا هيجى اليوم اللى تاخد فيه الكشكول ده وتقرا اللى كتبتهولك ولا دا هيبقى مجرد وهم فى الاخر
اغمضت عيونها لتتنهد بحزن فهى أمام الجميع رقيه القويه العنيده خفيفة الظل اللى ابتسامتها مش مفرقاها بس ياريت يجو يشوفها قبل ماتنام ودموعها نازله على وشها …. ضعفها اللى مبيظهرش غير وهى لوحدها
………………………
فتحت عينيها ببطء ولم ترى سوى الظلام ف أغلقتها لتعيد فتحها مرة اخرى ف توضح لها الرؤيه شيئا فشئ لترى نفسها فى حجره مظلمه بعض الشئ ولكن ضوء خافت جدا يظهر منها ليمكنها من الرؤية بوضوح ولكن مهلا اين انا فهذه ليست بغرفتي ؟!!!!
انتفضت بفزع لتقف وتلتف حول نفسها بخوف شديد فهى فى حجره غريبه عنها وﻻ تعلم كيف اتت الى هذا المكان ؟!!!
ليقطع تأملها وشرودها صوت يدل على فتح باب الحجره لتنظر بفزع ودقات قلبها تتعالى خوفا لترى شخص لم تستطيع ان تتبين ملامحه فى هذا الظلام الدامس يقترب منها ببطء وصوت اقدامه تجعل قلبها يدق بشده خوفا منه لتتراجع تلقائيا للخلف بخوف وهى تنظر له تحاول ان تتعرف عليه ولكن بدون فائده فظلام الغرفه ﻻ يوضح ملامح وجهه !!!!
لتنتفض بفزع وهى تشعر بأنفاسه الغاضبة نحوها ليمسكها من كتفها بقوه لدرجه آلمتها بشده قائﻵ بغضب شديد تشعر انها سوف تحترق من صوت انفاسه فقط :-
– انتى تعملى فيا كدا !!!!
انتفضت بفزع ورعب شديد وهى تحاول اﻻبتعاد عن قبضته ولكن قوتها ﻻ تقدر بقوته فهى كالعصفوره بين يديه !!!
قالت بفزع وهي تنتفض بقوة والدموع تسيل على وجنتيها بدون اراده منها :
-انت مين ابعد عنى حرام عليك عايز منى اى ؟!!
ليقترب منها قائﻻ بصوت صارم مرتفع غاضب مخيف وهو يهزها بعنف شديد :
-انا اللى خطفتى منه بنته !!!! انا جحيمك !!! وانتى دخلتى عرين الوحش برجلك !!! ومبقاش الوحش ان مابكيتك بدل الدموع دم بحق كل وجع حسيت بيه فى غياب بنتى عنى !!!!!!!
قامت من النوم مفزوعه بتحاول تأخد نفسها ومش قادره نظرت لعشق لتراها تغط فى النوم حاولت تسيطر على رعشات جسدها وبتحاول تفتكر شكل الوحش اللى كان فى حلمها بس ملامحه بيضا كل اللى عرفته انه مجرد وحش اغمضت عينيها لتضع يدها سريعا على قلبها قائله :-
– الحمد لله انه كان حلم انا كنت بموت بس معقول فى حد كدا بجد ممكن يكون ابو عشق ويعمل فيا كدا لو روحتله ولا عشان فكرت فى موضوع بس حلمت بكدا ؟!!!
وجلست تفكر ولم تستطيع النوم مره اخرى ومازالت متوتره من حلمها لتقوم باتخاذ قرارها النهائى ويحدث مايحدث !!!

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الحكايه فيها عشق)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى