رواية الحكايات السبعة الفصل الثالث 3 بقلم سحر حسين
رواية الحكايات السبعة الجزء الثالث
رواية الحكايات السبعة البارت الثالث
رواية الحكايات السبعة الحلقة الثالثة
الاب أخذ ايه وروحو البيت وطبعا ايه اول ما دخلت جريت علي مامتها وترمت في حضنها …..
الام : وهي تبكي .. اه يا بنتي قطعتي قلبي والله وكنت هموت من خوفي عليكي …😭😭
ايه : وهي تبكي .. ماما انا كنت مرعوبه جدا جدا وحسيت اني لوحدي كنت هموت من الخوف …
الام : يا حبيبتي يا بنتي …
الاب : خلاص يا ام ايه سبيها ترتاح شويه … بس لزم يا ايه نروح بكره قسم الشرطه متنسيش يا حبيبتي ها بقلم * سحر حسين*
الام : ايه هتروح تاني ليه كده بس …
ندا : يا ماما ايه مكنتش هطلع انهارده لولا استاذ خالد اللي انا شغاله معاه بس ……
“بتحاول تطلعه كويس ها 😂😂 ”
الاب : خلاص يا ندا يا بنتي بقا …
الام : ربنا يباركله يا بنتي
ايه : بعد ازنكو ياا جماعه انا هدخل انام عشان تعبانه شويه….
الاب : روحي يا بنتي ..
******************
اليوم الثاني*****
الساعه تسعه الصبح …. الباب بيخبط
الاب : مييين …. يفتح الباب
مييييييييييييين كان الحاله الثالثه فكرينه
🤔🤔🤔
الحاله الثالثه : السلام عليكم….
الاب : وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته انت مين يا بني …..
الحاله : هي الدكتور ايه موجوده…
الاب : اه يا بني موجوده اتفضل …. يا ايه
ايه : نعم يا بابا ….
” ايه طلعت عند ابوها … بصت على الباب وتنحت وكانت في زهول تام “
ايه : انت … انت ايه اللي جابك هنا
الاب : عيب يا بنتي كده
الحاله : انا اسف اني جيت من غير ميعاد بس كنت عايز اطمن علي الدكتوره ايه….
ايه : تطمن عليا ! وانت مالك ومالي اصلا ابعد عني انا مش ناقصه….
الحاله : طيب ممكن تسمعيني الاول ….
الام : هو في ايه …
الاب : والله ما انا فاهم حاجه خالص….😂😂
الحاله : انا اسف يا عمي …
الاب : ولا يهمك يا ابني
ايه : اتفضل طلع بره
الاب : اهدي يا ايه عيب كده … ادي فرصة للراجل يتكلم
الحاله : بعد اذنك يا عمي ممكن اعرفك عن نفسي
الاب : يا ريت يا بني ….
الحاله : انا يوسف عندي 32 سنه وصاحب شركه MR ….
الاب : انا اسف يا بني شركتك دي بتاعت ايه بظبط ….
يوسف : شركه ادويه يا عمي انا ورثها من وابويا …
الاب : اه يا بني اهلا وسهلا …. بس انا اسف انت عايز من بنتي ايه بظبط ….
يوسف : انا بصراحه يا عمي انا بحب بنتك واتمنى ان حضرتك تديني فرصه بس تعرفني كويس …
ايه : خلصت كلامك اتفضل …
الاب : يا بنتي استني بس خليني افهم …..
يوسف : انا يا عمي ساكن قصاد العياده الدكتورة ايه … وانا سمعت عن المشكله اللي فيها الدكتوره ف حبيت اطمن عليها ….
ايه : سمعت سمعت من مين …🤔
يوسف : ظابط عمر يبقا اعز اصحابي وهو قالي على كل حاجه ….
الاب : يا بني انا توهت انت عايز. ايه دلوقتي….
يوسف : انا عايز بس الدكتوره تديني فرصه اقف معاها في المشكله دي….
ايه : انا مش عايزه حد يقف معايا …..
يوسف : بعد اذنك يا عمي طيب ممكن تسمحلي اقف معاكم في المشكله دي …
الاب : والله يا بني …. مش عارف اقولك ايه ….
الام : ثواني يا ابو ايه احنا دلوقتي محتاجين اي مساعده دي قضيه مش سهله ….
ايه : انتي بتقولي ايه يا ماما …
الام : بس يا بنتي انا مش هفرح بيكي وانتي في سجن ….
يوسف : متخافيش يا امي انا مش هسمح أن أي حاجه تحصل ل ايه وانا موجود ….
….*طبعا ايه مبسوطه جدا بالي بيتقال ده بس مينفعش تظهر ده …… هيييييح ….*
* تلفون يوسف بيرن عمر بيتصل *
يوسف : الو ايوه يا عمر
عمر : ايوه يا يوسف لزم الدكتور ايه تكون هنا دلوقتي انا مش عايز مشاكل ….
يوسف : حاضر يا عمر جين اهو …
*يوسف قفل مع عمر *
يوسف : يا عمي احنا لزم نمشي دلوقتي …
الاب : ماشي يا بني .. يلا يا ايه يا بنتي
ايه : يلا يا بابا ….
***************
القسم : بقلم * سحر حسين*
* يوسف بيخبط علي الباب *
عمر : تفضل ..
يوسف : ازيك يا عمر الدكتوره ايه اهي زاي ما وعدناك ….
عمر : كويس جدا وانا عندي خبرين واحد حلو والتاني مش حلو …
الاب : خير يا بني …
يوسف : اتكلم ع طول يا عمر …
عمر : طيب اولا المريض اللي خبطته الدكتوره فاق ….
ايه : بجد الحمدلله
الاب : يا ما انت كريم يا رب ….
عمر : بس …
ايه : بس ايه …
عمر : المريض طبعا نفي تمام أنه اتحرش بيكي وعايز يرفع عليكي قضيه انك حولتي قاتله ….
ايه : ايه طيب وبعدين هنعمل ايه ….
يوسف : هو لسه في المستشفى يا عمر صح ..
عمر : اه … هتعمل ايه يا يوسف بلاش تهور ..
يوسف : متخفش انا هتصرف معاهم كويس .
ايه : ونبي انا مش ناقصه ..
يوسف : متخفيش يا ايه انا عمري ما هضرك ولو حتي هياخدوني مكانك … هيييييح ☺️
الاب : يا بني طب فهمني هتعمل ايه .
يوسف : معلش يا عمي انا لزم امشي دلوقتي وهكلمك . يوسف بقولك يا عمر ابعتلي كل بيانات الواد ده .
عمر : هبعتهالك ..
يوسف : سلام يا ايه مش عايزك تخافي ماشي .
*************
المستشفى :
يوسف راح الي ممرضه وسأل ع علي
وعلي ده هو المريض .
يوسف راح عشان يقنعه يتنازل عن الدعوه
ويشهد أن هو اللي غلطان
بص طبعا هو رفض أن ده يحصل وطلب من يوصف أنه يخرج …
يوسف : براحتك بس انت مش عارف انت واقع مع مين يا بني هاااا …
علي : هااااا انت مش عارف انا ابن مين .
يوسف : هههههههههه بسخريه . لا طبعا عارف كويس جدا . ووعد مني ليك أن ابوك بنفسه هو اللي هيخليك تتنازل ….
علي : هههههههههه بسخريه برضو . يبقا متعرفش ابويا كويس .
يوسف : لا يا حلو انت اللي متعرفش انا مين كويس ….
يتبع…..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الحكايات السبعة)