رواية الحربايه والثعبان الفصل السادس والأربعون 46 بقلم منة محمد
رواية الحربايه والثعبان الجزء السادس والأربعون
رواية الحربايه والثعبان البارت السادس والأربعون
رواية الحربايه والثعبان الحلقة السادسة والأربعون
دعاء انهت فرضها وفضلت تدعي لله عز وجل يفك كربها وهي بتلم السجاده تلفونها رن بصت في الاسم وفتحت الخط وحطته ع ودنها
آمير: الو دعاء
دعاء: افندم
آمير: بتصل بيكي بأستمرر ليه مش بتردي
دعاء: وانت ليه بتتصل اصلا بأستمرار
آمير: عايز اقابلك
دعاء: بس انا مش عايزه اقابلك
آمير حرك عينيه بغيظ: دعاء لو مش هنتقابل مع بعض ‘ازاي هنقدر نحل مشكلتنا
دعاء: تمام سيب مشاكلنا زي ماهي ‘محلك سر ‘انا مش هقعد ادافع عن شرفي ‘واتأذي نفسيا اكتر
آمير بنرفزه: اما انك فعلا غريبه’ ارتكبتي الغلط ودلوقت رافضه تتكلمني عنه
دعاء صرخت فيه: انا معملتش حاجه سامع
آمير اتعصب: بجد امال انا الي عملت شوفتيني مع واحده تانيه مش كدا والكل بيتكلم عني
دعاء بدون اي رد عليه قفلت الخط في وشه وحدفت الموبيل بعصبيه وغيظ!!
داغر قرب منها بهدوء: لما بيحاول يتكلم معاكي كنتي اتكلمي معاه
دعاء: مش عايزه اتكلم معاه
داغر: بس حقه ازاي هتوضحيله لو متكلمتيش معاه
دعاء: مبقاش يهمني لو المشكله متحلتش ومظهرتش برائتي قدامه , هو متصل و بيتهمني انه شافني مع جمال ليه اقدمله تفسير وبرهان اني مخلصه , انا في نظره عملت الخطيئه وبجد مش عايزه اقدم اي تفسير ‘هو شافني خاينه وانتهينا آمير مبقاش يهمني ياداغر مبقاش يهمني ابدآآآ
داغر بضيق: انتي ليه دماغك ناشفه وعنيده
دعاء: عشان مش هتحس بيا محدش شاور عليك وحطك في موضع اتهام عشان كدا بتقول عنيده انا كنت حذره في كل خطوه بمشيها في الحياه في الكليه بذلت مجهود احمي نفسي وسمعتي ومؤلم اوي ان جوزي يشك فيا لمجرد شافني واقفه مع واحد اي ان كان
داغر اخد نفس طويل وقال: دعاء انتي اخدتي حته من عقلي , لو فيه اي حاجه تانيه قولهالي وانا هقولهالو , انتي بتخبي وانا بحاول احل الامور , وياريت توقفي عياط ممكن
دعاء وهي بتمسح دموعها بصوت موجوع اوي: انا بعيط اني استنيت يردلي الحب الي حبتهوله, استنيت يردلي التضحيات الي ضحيتها عشانه يوم ما اخته ضربتني بالقلم قدام الناس وجيت ع نفسي عشانه , انا سبب زعلي الوحيد مش ع اتهامي انا زعلي الوحيد كنت طيبه وجدعه مع ناس ما تستاهلش وفي الاخر ندموك ع طيبتك
داغر ضمها ودفنها في صدره ومسح علي شعرها بلطف : سلميها لله
…………قصص منه محمد كاتب………….
ميسر : بيبو انت جايب التاب ده منين؟؟!!
بيبو: عمي عطهولي
ميسر: ليه بتزعقي للولد بيبو خد التاب والعب بره حبيبي
ميسر برفعه حاجب: انا متأكده انه البيت هنا مبقاش مكانك , لان اخوك واختك معدومه الشخصيه مش هنا
معمر صرخ فيها بعصبية: لمي لسانك
ميسر اتعصبت عليه : لو ملمتهوش ليه اخدت ابني عندهم ليه
معمر بصلها بنظراتٍ قاسية و قال بحزم: ابني هيزور عمته وعمه ومش هياخد اذن حد
ميسر: انا امه لايمكن تاخد ابني لراجل ظلم اختي
معمر اتعصب وبكل غضب زعق فيها: كان عنده حق في الي عمله كان صح لما طلقها , هي مستحقش تعيش معاه ,وطلاقها دي اقل عقوبه ع الجرايم الي عملتها هنا في البيت
ميسربحلقت فيه بدهشة: ايه
معمر: اسمعيني وصدريلي ودانك من اللحظه هتقطعي علاقتك نهائيا بيها لو سمعت ولا عرفت هطلعي اسوء ما فيا بس وقتها اتحملي عقابي , انا الكيل عندي طفح سامعه
ميسر وقفت مستغربه هجومه بالشكل ده وفضلت تعيط!
………….قصص منه محمد كاتب………………
في منزل صديقه الفت
طيبه: دي اوضتك خدي راحتك
الفت: الف شكر يا طيبة
طيبه: بتقولي ايه انتي صاحبتي, ودي اقل حاجه ممكن اعملهالك
الفت: انا همشي قريب
طيبه: تقدري تمشي وقت ما تحبي ولحد ما تمشي , انتي صاحبتي وضيفتي لو احتاجتي اي حاجه قوليلي ماشي
الفت: ماشي
طيبه: يله استريحي ونتكلم الصبح تصبحي ع خير
الفت: وانتي من اهله
سامي واقف بره: وفرتلها ملجآ في بيتنا
طيبة: هي محتاجه وجات لي اطردها
سامي: وانتي هبله وصدقتي اي قصه تحكهالك , يا بنت الناس مينفعش تبقي مؤدبه مع كل الناس شوفي العالم ده مش معمول بس للعبط والسذج زيك, فيه ناس كتير زيها ماليه الدنيا وصاحبتك مش مريحه, والله اعلم عملت ايه قبل ما تيجي ع هنا
طيبه: دي لسه جايه مبقلهاش ساعتين , ازاي حكمت عليها
سامي: لاني عارف الاشكال الي زيها , وانا مش بحب استقبل حد غريب معرفوش في بيتي
طيبة: عشان خاطري هي صاحبتي , ارحمها هي محتاجه مساعدتي
سامي: انا عشانك هوافق تفضل هنا الليله, لكن اول ما يطلع النهار تمشي بكل ادب واحترام
طيبه سابته ومشت وهو اتسحب وراح يبص ع الفت من الشباك شافها وهي بتطلع فلوس كتير وعلبه مليانه دهب وقرر يسرقهم منها لكن بعد ما يلعب عليها
………قصص منه محمد كاتب…………………
في فيلا عائله جمال جيسي قررت ترجع امريكا
سولا: جيسي لم اخفي عنك شئ كل شئ كان امامك اذن لماذا قررتي الرحيل بهذه السرعه
جيسي: عمتي لقد فكرت في الامر كثير بعد ان نظرت في وضع المنزل هنا قررت المغادره لاينبغي ان اتي هنا تريدي ان يكون جيمي سعيدا اليس كذالك وتريدي ان يزهر جمال ورحاب في العلاقه اليس كذالك اذا بقيت هنا فسيؤدي ذلك الي المزيد من سوء الفهم بينهما
سولا :كلاهما ليس لديهما فهم لبعضهما البعض, يبدو لي كلاهما يخدع الاخر
جيسي بتعجب: لكن لماذا
سولا: هذا لا استطيع معرفته
جيسي نبره حزينه: لم يكن عليكي ان تقولي ما قولتيه لرحاب , هذا جعلها اكثر انزعجا
سولا: اذا كانت ذكيه لو قليل فبدلا من اللقاء اللوم ع الاخرين, ستقوم بتصحيح اخطائها لا استطيع ان الومها ع كل شئ , ولا اقول شيئا لجيمي , ربما اكون والدته, لكن الحب الذي اكنه لا يهمني: لاتقلقي ساتحدث مع جيمي
جيسي هزت دماغها بقتناع: اوكيه
رحاب كانت واقفه بره الغرفه وسمعت الحديث الي دار بينهم واكتشفت ان جيسي جمال مش في دماغها من اصله وهو كذالك
……………….قصص منه محمد كاتب………….
يوم جديد دعاء راحت شغلها لكن فوجئت بيتم طردها بعد ما زوجه العامل نشرت انها ع علاقاه اثمه مع زوج اخت زوجها والمديره اهانتها وطردتها طلعت للشاره وافتكرت الكلام الي وجعها
=عندك علاقه مع جوز اخت جوزك وعشان كدا جوزك طردك من بيته لو كان الكلام ده صحيح لايمكن اسمح لواحده زيك تشتغل وتربي اطفال , الاطفال هنا من الطبقه العليا والا خبار دي هتأثر عليهم
جمال وقف بعربيته وقالها: تحبي اوصلك لمكان
دعاء كتفت ايده حوالين صدرها وعيونها عليه بكل برود!!!!
جمال: قولت لك انك هتندمي وكل ما هتروحي مكان هدخلك فيه ومش هخليكي توري وشك لحد قلت لك مش كدا
دعاء واقفه بصاله وساكته
جمال تابع: لسه فيه وقت , اسمعيني مستعد اوهب حياتي لصحابي , لكن لـ اعدائي, اقـ تلهم بألف جرح
دعاء شاورت لتوكتوك وركبت وجمال طلع وراها لحد ما وصلت العماره ودخلت وهبدت الباب وراها
داغر قرب منها وسألها بقلق : دعاء رجعتي بدري ليه حصل حاجه
دعاء بصوت متهدج من بين دموعها : داغر (بكت اكتر)
داغر: ايه الي حصل ليه بتعيطي جمال عملك حاجه
دعاء انفجرت بالبكاء وجسمها ارتعش بهستريا من كتر الشهقات
داغرطبطت على ظهرها بحنيه: فيه ايه يادعاء , ارجوكي وقفي عياط , وفهميني قلبي هيقف
دعاء: جمال طردني من المدرسه معرفش ليه بيعمل كل ده النهارده كان اخر يوم ليا
داغر اخدها في حضنه: تمام ادخلي اغسلي وشك وبطلي عياط تعالي
………..قصص منه محمد كاتب……………..
رحاب دخلت غرفتها ووقفت قدام مرايتها
انعاكسها في المرايا: ليه بتكدبي يارحاب الحب مش هو الي عماكي لكن غيرتك وحقدك من دعاء هما الي عموكي
رحاب: لاء مش كدا انا بحب جمال كتير
انعكاسها: انتي بتحبي نفسك وبس اتعاملتي مع جمال تحدي وبس لما عبر لحبه لدعاء
رحاب: لاء مش كدا انا عارفه جمال من مده طويله وهو كان بيتسلي مش اكتر
انعكاسها: انتي خططتي تفرقي بينهم هو حبها بجد وجايز كانت تحبه بس لما كدبتي عليها انه بيخدعها وعايز يقضي معاها يومين عشان تبعدي عنها وعبيتي السم في قلب دعاء من ناحيته وبسببك دعاء ضربته قدام الكل
رحاب: انتهي حبه مع الموقف
انعكاسها: متأكده لو انتهي ليه بين كل وقت والتاني جمال بيجري وري دعاء لحد اليوم وايك تقولي ان هي الي بتشجعه ع كدا
رحاب صرخت بشكل هستيري : ايوه هي حبت تنتقم مني الاول سرقت آمير اخويا الي كنت مهمه جدا بالنسبه له
انعاكسها: انتي واحده مسكينه بصي لنفسك امتي لقيتي نفسك سعيده من لما خرجت دعاء من البيت بصي لحالتك جمال مجرد وهم بتلاحقيه في حياتك ولا يمكن تعيشي بالوهم ده ابدا لانسان بيتعب من البحث عنه زي ما انتي تعبانه دلوقت شوفي حالتك حبيتي تهزمي دعاء بس انتي الي اتهزمتي انتي خسرتي
رحاب صرخت وهشمت المرايا: لاء انا مخسرتش , فاهمه اخرجي من هنا , انا مخسرتش ابدا
…………..قصص منه محمد كاتب…………………
في منزل عائله دعاء
ميسر مسكت الموبيل: نعم يا ماما ليه عماله ترني كل شويه , مش هقدر اتكلم دلوقت
امها: الله يلعنك بتصل بيكي من امبارح مفكرتيش لمره واحده تطمني, يمكن امك واقعه في ورطه ولا مصيبه
ميسر: معمر زاد غضبه يوم بعد يوم
امها: الفت اتجننت هي كمان هربت من البيت
ميسر بخضه: ايه هربت راحت فين مصيبه
امها: مقلتليش مشت الفجر , وفكرتها راحت لخالتك , بس مفيش اخبار عنها
ميسر: اتصلتي بيها
امها: ياختي اتصلت يجي خمسين مره تلفونها مقفول
ميسر: البت دي اتجننت ممكن تروح فين
امها: انا عارفلها
ميسر: قوليلي اخدت معاها حاجه فلوس دهب
امها: ايوه اخدت كل دهبي , ودهبها حتي الفلوس الي انتي عطتهوملي
ميسر ضربت صدرها: نهار اسود , دي فلوس تاخدهم ليه
امها: سابت لي رساله بتقولي انها هتكمل حياتها حسبت رغبتها هي , وقالت انك وفرتي الفلوس من جيب داغر ,وبتقول دول حقها هي
ميسر: امتي دي كدابه دي مش فلوس داغر دي فلوس دعاء , وانا خبتهم عن معمر عندك , ازاي هي تاخدهم_بتلف لقته واقف في وشها_
معمر: قلتي الحقيقه اخيرا بنفسك , ده السبب الي استعملتيه تجبري اختي تخرج من البيت
ميسر بلعت ريقها من الخوف: معمر انا
معمر: ازاي تكوني منحطه كدا ازاي قدرتي, كنت دايما بعاملك بمنتهي الاحترام, طول العشر سنين صدقت انك بتحبيني, صدقت انك ضحيتي بكل حاجه عشان بجد حبتيني, صدقت انك شاركتيني في واجبي بس كل ده طلع وهم وكدب, كنت عارف, كنت عارف انك مش بتحبي اهلي لكن زي اي زوج اقتنعت ان عندك تحفظات مع اهل جوزك, زي اي ست تانيه , مش عايز اعيد في المشاكل الي حصلت زمان , روحي لـ امك رجعي الفلوس واطلبي من اختي تسامحك
ميسر بارتباك: الفت اخدت الفلوس , حتي سرقت دهب امي
معمرصرخ فيها بغضب: مش اتستري ع افعال اختك المشينه قـ تلت ابن دعاء لما زقتها من حقدها , وقـ تلت امي
ميسر: الفت مقتلتـ هاش هي بس مساعدتهاش
معمر نزلت دموعه: لو امي وصلت المستشفي قبل دقيقتين , جايز كانوا انقذوها
ميسر: الحياه والموت بأيد الله
معمر رفع صوباعه في وشها : مش عايز اتخانق معاكي هي زيك بالظبط هي اذت اهلي بسببك انتي ,الشئ الوحيد الي منعني اخد قرار هو انك ام ابني ومش هترجعي هنا الا لما ترجعي فلوس اختي ولحد ما دعاء بنفسها تسامحك وتدخلك البيت غير كدا مفيش رجوع
ميسر: اجيب منين 250 الف اخدتهم ومشت
معمر: دي مش مشكلتي
ميسر: معمر اسمعني
معمر: امشي رجعي الفلوس لدعاء
ميسر: معمر اسيب ابني
معمر: اياك تعملي ابنك حجه فاكره قررتي تسبيه قبل كدا لما ساومتيني اطرد اختي دلوقت تقدري تمشي من غيره والا هطردك في الشارع بنفسي يله اطلعي بره يله
………….قصص منه محمد كاتب……………..
في منزل عائله جمال
سولا: روحت فين
جمال: كان عندي شغل عملته ورجعت
سولا: من الصبح مفيش اي مكان مفتوح من سته الصبح
جمال: كان شغل مهم ع اي حال فين جيسي بلغيها هاخدها معايا الشركه اليوم
سولا: مفيش داعي هاخدها معايا بنفسي للشركه , ولو هي محتاجه مساعده في الشغل فيه موظفين كتير يساعدوها هيكون افضل تنساها , وتدي شويه وقت لرحاب
جمال: شايف بتبعدي جيسي عني بسبب رحاب, مام رحاب واحده مجنونه بجنون العظمه وبتتصرف بالطريقه دي في كل مره بتشوفني مع بنت
سولا: ولما عارف كدا ليه تهتم بواحدة تانيه وتلغي وجود مراتك, ليه تعمل حاجه تزعجها وتجننها
جمال: مام ايه التفكير القديم ده انا عندي friends بنات كتير ,مقدرش اقطع علاقتي معاهم بسبب رحاب, ورحاب كذالك عندها شله من الشباب وعندنا اصدقاء مشتركين شباب وبنات
سولا: فيه فرق بين اصحابك , واصحاب رحاب وانا مش عايزه اشد معاك بجد , جيسي هي بنت اخويا وضفتي ومش عايزه يجي اسمها في مشاكلك مع مرتك , وابعد عنها تمام ده افضل لاني اقنعتها تفضل هنا بصعوبه
جمال : مام
رحاب قربت منهم ووقفت توزع نظراتها عليهم لقوا داغر دخل بندفاع
داغر شده بشده من ياقه البدله بصرامه وصرخ : انت ازاي تتجرء
رحاب بتضربه في كتفه: انت اتجننت سيبه
داغر بيشد فيه وجسمه ينتفض من شدة الغيظ : مش هسيبه هقـ تلك ياحقير هقـ تلك
الحارس مقرب يشده وجمال امره يبعد
جمال مسك ايده من ع جاكت البدله : بعدته عنك لانك شقيق دعاء , مش عشان انا خايف منك , ولا مرعوب
رحاب بصراخ : انت ازي تتجرء وتلمسه
داغر بنفعال اسود: الاول اساليه عمل ايه في دعاء ؟؟ حول حياتها جحيم حي ,هو بيطاردها في كل مكان تروح له هو بيتحرش بيها , افهمي بقي
سولا بدهشه: ايه
رحاب : ايه التخريف ده
داغر: انتي مش مصدقاني
رحاب بتنفي الحقيقه : اه طبعا
داغر طلع موبيله وفتحه قدامها: اتفرجي ع الرسايل شوفي مكالماته الفائته وفويس بيبعتهالها اتفرجي بعتهم لـ آمير كمان , رحاب هو بيكدب, هو بيخدعك هـ موته النهارده
رحاب بتسلك جمال: سيبه
جمال ع غفله وضربه بوكس وقعه ع الارض
سولابنفعال: لو مطلعتش بره هتصل بالشرطه فورا
داغر زعق فيها: يله اتصلي, اتصلي بالدنيا ولو مش هتتصلي انا هتهمه بالتحرش باختي الامهات الي زيك الغلط كله عليهم ,وع تربيتهم الوسـ خه, لما ربتيته بالطريقه دي , ولما كبر حول حياة البنات جحيم , بدل ما تبني له قصر , لو كنتي ضيعني تعبك ومجهودك ع تربيته بشكل سليم كان بقي راجل , هو حتي ميستحقش اطلق عليه اسم راجل, اسمعني كويس من دلوقت لو شوفتك في اي مكان قريب من اختي هتشوف الي هيحصلك
جمال بصوت عالي: رعد رعد
الحارس :نعم يا بيه
جمال بحتقار: خدوه ع بره
الحارس سحب داغر: تعال
جمال بسخريه: اتاكد انه مشي مستقيم يارعد
الحارس: امرك يا بيه
جمال ابتسم بتهكم: كلام فارغ, كداب زي اخته , مام
سولا لطشته بالقلم : داغر مش كداب لو ربيتك كويس مكنتش سمعت الي سمعته اليوم, ده غلطي انا فعلا مربتكش واثبت لي اني مصلحش اكون ام صالحه
ياتري جمال هيفوت الالم بسبب دعاء وآمير هيعمل ايه لما يسمع الفويسات وهو بيحب في مراته ولا رحاب ولا ميسر يالهوي دي هتولع بالقوي يله نحلق ونشقلب الاحداث ونحولها جحيم ع الورق
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الحربايه والثعبان)