روايات

رواية الحربايه والثعبان الفصل السابع والأربعون 47 بقلم منة محمد

رواية الحربايه والثعبان الفصل السابع والأربعون 47 بقلم منة محمد

رواية الحربايه والثعبان الجزء السابع والأربعون

رواية الحربايه والثعبان البارت السابع والأربعون

رواية الحربايه والثعبان الحلقة السابعة والأربعون

أمير قعد جنبه وفاتح الموبيل: ها يا ماما لسه مصمه ان مراتي, مذنبه وجمال بريئ, قوليلي
رياض: شوفي واسمعي وقوليله
ناني: ما يمكن تكون مفبركه وجايز داغر فبركها
آمير بعصبيه خفيفه : ماما فيه شئ واحد مؤكد , انك دايما وابدا بتحاولي تثبتي ان دعاء كدابه قوليلي ازاي هتفبرك محدثات برقمه وفويسات بصوته
رياض: لاء ده صوته , وده كلامه , مش متلفقين , وكل ده مش كدب
آمير: قوليلي ليه جمال بيحاول يتصل بمراتي بأستمرار, ويكتبلها رسايل ويطاردها , ومن وقاحته وبجحته طلب منها الجواز وهو متجوز اختي, هو بيجري وري مراتي
ناني بنفعال: مراتك الي بتشده ليها, وده الي بيحصل في اي علاقه حرام
آمير انفعل جدا: الي انا بقيت متأكد منه انه غير صحيح بالمره
ناني شخطت فيه : ليه رحاب تدعي ع دعاء ليه؟!
آمير: ده الي مش عارفه, ومش عارف ايه هي مشكله رحاب مع دعاء, بس الي بقي واضح وصريح مفيش علاقه بين دعاء وجمال, كان بيضايقها هنا , ولسه بيضايقها بعد ما مشت
ناني: دي مشكله دعاء مش مشكلتك
رياض: ناني المشكله مرتبطه ببنتك هو كل شويه هنفكرك ان جمال جوز رحاب , وهو بيخدعها آمير حالا نطلع ع بيت اختك ونجيبها هنا, مقدرش اسيب بنتي معاه بأي ثمن, ونرجع دعاء بيتها امتي وازاي ,هنقرر ده سوي , وده قرار نهائي
ناني اتحركت بنزعاج لانها رافضه دعاء ترجع لـ آمير
…………..قصص منه محمد كاتب………………..
جمال واقف ع اخره ولنفسه: لاول مره في حياتي مام ترفع ايدها عليا …….. مستحيل انسي انك مستدتيش دينك القديم يادعاء …….وضفتي عليه الجديد ………..وكدا حسابك تقل اوي
رحاب قربت منه: جمال
جمال رفع ايده انها تبعد عنه وسابها ومشي
رحاب طلعت وراه: جمال اقف اسمعني
رحاب لمحتها قاعده قربت عليها: طنط محتاجه اتكلم معاكي
سولا : اتكلمي
رحاب بنكسار وضعف: انا آسفه بجد ياطنط, كنت مفكره انك دائما ضدي , معرفش انك دائما واقفه لصالحي
سولا بتنهيده طويله: للاسف معظم الحال عند كل الناس, نميل بالكره للشخص الي بيحاول يصحح اخطائنا , عارفه مشكلتي ان قواعدي ثابته, لكن ابني كسر قواعدي , وخلطها بالطين
رحاب: انتي معملتيش حاجه غلط حاولتي
سولا: هددت داغر بالشرطه مكنش ينفع وهو بيقول الحقيقه
رحاب: طنط داغر جه هنا يتكلم , ليه يتخانق كان ممكن اتكلم بهدوء
سولا بصتلها بستغراب: انا لحد اليوم مش قادره افهمك ابدآآ, انتي بتحبي جمال وبتحبي تملكيه وشوفت القلق والغيره لما قرب من جيسي , لكن بتتعاملي مع تواصل جمال مع دعاء بشكل هادي وبارد
رحاب بتنكر الواقع: بيتكلم معاها لكن مشفتش ده بنفسي, ويوم ما شوفته طردت دعاء من البيت
سولا: انتي مفكره ان دعاء غلطانه في كده , مفكره ان دعاء لوحدها المخطئه
رحاب: طنط انا كنت بحاول انقذ بيتي معنديش وقت للتفكير في اي حد تاني
سولا: كنتي بتحاولي تنقذي بيتك ولا تهدمي بيت اخوكي, الطريقه الي ردتيتي بيها ع داغر’مخلتنيش احس بس بالخوف, بس خلاص مًصره ان ابني عنده خطئ اكبر ‘في كل ده
رحاب: دعاء دي تقدر تكدب عشان تدافع عن نفسها مش كدا
سولا: دعاء بنت لايمكن تقلل من احترامها وترخص نفسها ابدآآ, اظن انتي عرفاها اكتر مني انا امنيتي تعيشي انتي وابني في سعاده ابديه, لكن لو بقيتي سبب في دموع حد تاني , مستحيل تعيشوا براحه وهدوء مع بعض ابدآآ
……….قصص منه محمد كاتب……………..
في شقه داغر
معمر رايح جاي بتوتر: مش بيرد ليه خلتيه يروح ليه يادعاء
دعاء : والله حاولت امنعه لكن
معمر قطعها: لكن ايه لو اتهور والموضوع وصل للبوليس, احنا ناقصنا مشاكل
دعاء برتباك وخوف : يارب استر
معمر : متقلقيش هروح اطمن عليه
دعاء :ماشي
معمر : معاكي رقم الي اسمه جمال ولا عنوان بيته
دعاء: ايوه معايا
معمر: ابعتهولي هروح انا اشوفه
دعاء: ماشي
معمر بيفتح الباب لقاه داغر واقف وبيحاول يحط المفتاح في الكلون
معمر: كدا برضه ياداغر تروح لحد عنده برجليك
داغر عيونه إحمرت وعروق وشه شددت: كنت لازم اعرفه مقامه
معمر بعصبيه: انت اتجننت صح تروح لحد عنده وتتخانق
دعاء :افرض اتصل بالبوليس ولا لقدر الله حصلت حاجه تانيه
معمر بعقلانيه:احنا ناس متربيه, مش بلطجيه نروح نعتدي ع بيوت العالم ونضربهم , ده مش حل ابدا
داغر بقهره :امال هنحلها ازاي , عندها اتنين رجاله والبيه مستقل بيهم, ولسه مستمر يضايقها واحنا نفضل ساكتين وهو يتمسخر بأختنا انا هـ قتله
معمر اتعصب منه: ولما تـ قتله هتدخل السجن ويضيع مستقبلك , فكرت في كده انت كنت عاقل ايه الي صابك, يابني المسائل دي متتحلش بالطريقه دي , انا عايز دعاء ترجع بيتها عايز الاتهمات تختفي من فوق راسها عايزها تقعد وتحل الامور مع آمير
داغر بضيق: اختك مش عايزه تتكلم معاه , ولا تحل المشكله اسألها بيتصل بيها رافضه ترد عليه
معمر: دعاء وبعدين
دعاء بهدوء: آبيه مش هقعد معاه اتكلم في امور مليش ذنب فيها
معمر: امال ازاي هتنتهي الخلافات بينكم
دعاء: انا مليش خلافات مع حد’ حتي لو قعدت مع امير وفهمته, هو محتاج اثبات ع برائتي وانا مش هقعد معاه افهمه اني مظلومه وبريئه , ده كان المفترض يفهمه من نفسه
معمر: دعاء
دعاء: آبيه صفحه آمير مقطوعه الصدمه لما بتيجي من اقرب الناس بتوجع اوي اسفه جدا عن اذنكم احط العشاء
داغر نفخ بضجر: جننتني انا كمان , معندهاش استعداد تسمع وقالت مش هترجع لـ آمير
معمر: وانا مؤيد رآيها , هو ميطلبش اثبات برائتها, كان لازم يصدقها, انا هقوم اروح وخالي بيبو عندكم مفيش حد في البيت
داغر: مش فاهم
معمر: لو معندكش مانع ابني هسيبه هنا عمته تهتم بيه
داغر: امه راحت فين؟؟!!
معمر: طردتها عند امها لحد ماترجع فلوس اختك . ولو مرجعتهاش مش هترجع
داغر: كدا خليك اتعشا معانا
معمر: لاء شبعان , وعندي شغل الصبح من بدري يله سلام
داغر وصله ودخل لدعاء المطبخ ووقف جنبها: مفيش داعي تقلقي بالي حصل اليوم
دعاء بحزن : الامور خارجه عن سيطرتي, الاول كان الامر مقتصر ع بيتي وبس, لكن اليوم جمال بينشر اني خاينه في كل مكان , وعارفه انه مش هيتراجع وكل مكان هروحه هيفضل ورايا ينشر الاشاعات ضدي
داغر: للسبب ده عايزك متفكريش تشتغلي, انتي مش محتاجه الوظيفه , اهتمي بصحتك وبيبو بقي معانا مين يهتم بيه ويراعيه
دعاء: داغر اطلب من معمر يرجع ميسر البيت, مش عايزه الفلوس دي
داغر: شوفي يادعاء المسأله مش مسأله فلوس , ومش عايز بيت اخويا يتخرب ويعيش لوحده لكن مش هناخد ع قفانا من واحده ست , والي حصلها تستاهله
دعاء هزت دماغها بتأيد: انا متفقه معاك , وقلت كدا لاني بقيت يائسه من كل حاجه
داغر: قلت لك سلميها لله بيبو جاع
دعاء: انا هحط الاكل
داغر اخد منها طبق وطلع حطه ع السفره: انا جعان جدا يله يادودوه من فضلك هاتي الاكل يالهوي هموت من الجوع ها يا بيبو ناوي تعمل ايه بعد العشا
بيبو: نلعب سوي بلاستيشن واغلبك
داغر: انا اتدربت كتير ومش هتفوز الليله
بيبو بخبث: هسيبك تغلبني بس بشرط واحد
داغر: ايه هو ياسي بيبو
بيبو: تأخدني انا وعمتي بكره ‘ناكل ايس كريم
داغر: بس كده هاخدك بكره ‘ناكل ايس كريم مايله يادعاء
دعاء: جايه بلاش دوشه
داغر بضحكه : انا جعان ‘والاكل ريحته حلوه ‘اعمل ايه افطس من الجوع
دعاء: يله يابيبو خد العيش وكل حبيبي
………….قصص منه محمد كاتب………….
قاعده حاطه ايدها ع خدها بتفكر في الي هيحصلها ومصيرها المجهول
امها: الله يلعنهم اخوات ليه بينتقموا مننا, الاول قسوا ع اختك ودلوقت طردوكي , واخدوه ابنك من حضنك
ميسر: الفت هي السبب في الي انا فيه , بسببها الملعونه بيتي اتخرب , لو مجريش وري داغر اعمل ايه يا ماما اجيب منين 250 الف بس
امها: الفت قشطتني قبل ما تمشي بس معرفش ايه الي طلعها في دماغها , انا قلقانه لو حصلها مكروه
ميسر: الي تسرق اخرتها سوده, شوفي حصلي ايه نهايه رهيبه ‘ماما لازم اخلق الفلوس اعملي اي حاجه , بيعي الشقه التانيه
امها بغيظ: انتي يا بت مجنونه, ابيع شقه باكل من ايجارها , دي هي الي حلتي هبيعها , مش كفايه اختك هربت ومعاها دهبي وانا الي كنت بفكر اجهزها واجوزها مره تانيه, بس ايه الفايده
ميسر: وانا اعمل ايه دبريني
امها: اصبري غضب معمر هيزول مع الوقت ,وهيرجعك لما يلاقي ابنك وحشتيه ,بس الاول لازم نعمل بلاغ بغياب الفت
ميسر قامت من مكانها بنرفزه: متجبليش سيرتها قطعت
امها: انا عارفه ولا هتهتمي بقلق امك ولا بغياب اختك
…………قصص منه محمد كاتب…………
الشغاله رحاب هانم والدك وخوكي موجودين بره
رحاب بدهشه: ايه بابي وآمير هنا
الشغاله: ايوه في الصالون
رحاب جريت وهي منهاره ودخلت في حضنه :بابي
رياض ضمها: حبيبتي انتي, فيه ايه مالك
رحاب رمت نفسها في حضنه اكتر وبكت
رياض اخدها في حضنه ومسح ع شعرها : ايه الي حصل يارحاب ؟؟ يابنتي ليه بتعيطي
آمير: جمال عملك حاجه
رياض: اقعدي واحكيلي ايه الي حصل؟ ليه متوتره كده!؟
رحاب: ابدا بس لما شوفتك هنا (بكت اكتر) وانت كنت مخاصمني وزعلان مني
رياض مسك دقنها: معقول افضل زعلان ومخاصمك, انتي وآمير حياتي, تعالي معانا احنا جاين ناخدك البيت
رحاب: البيت ليه؟؟!!
آمير: قررنا كده لحد ما نكشف الجانب الحقيقي لجمال وخلال الفتره دي هتعيشي معانا
رحاب: لكن يا آمير
آمير قطعها بحده: رحاب اظن دافعتي عن جمال من باب العناد والمكابره مش اكتر لكن الحقيقه
رحاب: كهما كانت الحقيقه عايزه ادي جمال فرصه تانيه
رياض: انتي جرالك ايه يابنتي حتي بعد ما عرفتي انه بيجري وري مراه اخوكي وانه كداب غشاش ازاي تكملي معاه
رحاب : بس انا لسه بحبه بنفس القدر
آمير: ايه الفايده من حبه وهو مستهلكيش ولا يستاهل تضيعي كرامتك عشانه
رحاب : زي ما انت بتحاول تنقذ بيتك , وعندك استعداد تدي دعاء فرصه تانيه, انا مش بمنعك وعشان كدا بدي فرصه تانيه لجمال_مسحت دموعها_ وانا مش هقدر اسيبه وارجع معاكم
………….قصص منه محمد كاتب…………..
في التراس
ناني بفخر : شايفين بنتي ام قلب كبير, هي مستعده تدي فرصه لجمال, لاء وكمان عطت فرصه لدعاء
رياض: بطلي تتكلمي بغباء, ازاي تعيش مع عواطفها لوحدها, لازم يكون عندها عقل كمان وده مش عندك لا انتي ولا بنت خالص
ناني بغضب: رياض انت بتهني
آمير بحيره: انتم ليه هتتخانقوا
رياض بنرفزه: امك تطير برج من عقل الواحد, مش بتفكر, ليه بنتها عطت فرصه تانيه لجمال
ناني: قولي انت ليه!؟
رياض: السبب واضح ان رحاب الغلطانه , وان دعاء ملهاش ذنب في اي حاجه, وجمال هو الي بيتحرش بمراه ابني , ولسه بيتحرش بيها
ناني صرخت في وشه بعصبية بنرفزه: دعاء, دعاء , دعاء انا كرهت الاسم ده , كرهته, انتم الاتنين تمدحوها ونزلتوا دموع عليها
آمير بصلها اوي : انا مش بعيط عشانها , انا بحاول اعرف الحقيقه, هي مراتي ومش عايزها تدفع ثمن ذنب ماعملتهوش , غير كدا ع وش ولاده , ومحتاجني وانا مش معاها
رياض جز سنانه وبصلها بغيظ : ست غبيه
…………قصص منه محمد كاتب…………….
في مول لملابس الاطفال
دعاء: بقولك ايه هروح اشوف الاطقم دي
داغر: اوكيه همرحج بيبو واجيلك
دعاء: اوكيه
داغر موبيله رن فتح الخط ورد: الو ايوه وصلنا , ودعاء معايا
دعاء راحت تنفي الملابس للبيبي ومسكت طقم وفضلت تتأمله بأبتسامه
آمير جه من وراها ومسك ايدها وقال: عجبك ده هشتري لـ ابننا
دعاء لفتله بغضب:آمير سيب ايدي
آمير : دعاء ايه حكايتك عايز اتكلم معاكي
دعاء شدت ايدها منه وبحمقه : انا مش عايزه اتكلم معاك
آمير: ع الاقل عرفيني غلطي, انا بعمل المستحيل عشانك , وواقف بدافع عنك قدام عايلتي وانتي تتكلمي معايا بالاسلوب الفج ده
دعاء: الي حصل كله كان بسببك
آمير: ده بسبب سكوتك, لو قولت لي الحقيقه مكنش حصل, كل الي حصل
دعاء : وعملت ايه بعد ما قلتلك الحقيقه , ها , هنتني وطردتني من البيت
آمير لف حواليه بنزعاج: وطي صوتك احنا في مكان عام , وبعدين انا مطردتكيش من البيت
دعاء : امك واختك قاموا بالواجب وزياده, ايه الي انت عملته منعتهم
آمير اتغيرت ملامحه بقهره : دعاء كنت متعصب جدا , معترف بخطئ , بس محصلش قدامي
دعاء نطقت بحرقه وبغل : نص البلد عرفت دعاء اطردت من بيتها ع ايد اهل جوزها, اصلها طلعت واطيه خاينه حتي مديره المدرسه طردتني وقالت عليا اني ست منحله , لو علمت الاطفال ده هيأثر عليهم
آمير: دعاء من فضلك وطي صوتك صوتك عالي جدا
دعاء : عارف العيب مش عليك العيب عليا , محدش غلط الغلط كله عليا انا بس, والعقوبه الي باخدها استحقها
آمير: دعاء الناس كلها بتسمعنا
دعاء بحده اكبر : ميهمنيش تسمع اني قد ايه كنت طيبه , وبعمل حساب للعشره, دا الي اتربيت عليه , وانتم معملتونيش بالمثل , عشان كدا ابعد عني عشان موركش الي الدنيا علمتهولي
آمير: انا بسعي بشتي الطرق ارجع علاقتنا لكن انتي رافضه
دعاء: ايوه رافضه عشان مش هسعي للحفاظ ع شخص مبقاش عليا لحظه ضعفي , مش هشحت وجوده , عارف العشم ده وحش اوي لما تفكر انك مش هتهون وتهون عادي , والاصعب منه انه يتقل قيمتك ,و تكتشف انك ملكش قيمه اصلا, وغلطتي الوحيدة اني حبيت بجد من كل قلبي وان مشاعري كانت حقيقه مش كدب ولا مزيفه عارف يومها لو سمعتني كنت سمعتك لكن انت كنت مستبيع ولما ترجع هتلاقيني بقولك مع الف سلامه والقلب دعيلك
آمير ضغط على أسنانه : قلت وطي صوتك
دعاء بصتله بضيق وعلقت الطقم بعنف ع الاستاند ولفت مشت وراحت خطفت ايد ابن اخوها ع بره: يله يا بيبو
آمير بيمد وراها برجاء: دعاء رجاء اقفي اسمعيني
داغر وقف قدامه وطبطب على كتفه بخفه : سيبها آمير هي محتاجه هدنه , من كل حاجه
…………..قصص منه محمد كاتب………………….
رحاب واقفه بتفرك ايدها بتوتر لحد ما دخل من غير ما يبصلها !!!
سولا : جمال جمال
جمال مكمل مشي بدون ما رد
سولا: اظن بتكلم معاك عارف انا ورحاب قلقنا عليك ازاي
جمال بسخرية حادة : وفري خوفك وقلقك المزيف لنفسك, ضربتيني بالقلم ليله امبارح, واثبت لي مدي حبك ليا
سولا : انت عارف سبب القلم , وصدقني مش سعيده ولا فرحانه اني ضربتك, جمال ليه متسبش دعاء في حالها, رحاب هي مراتك وبتحبك كتير
جمال بص لرحاب بحقد: مش عايز حبها , لانها فقدت عقلها, بلاش تمدحي فيها بدون داعي
سولا بهدوء: يابني انا بحاول انقذ بيتك من الخراب
جمال بوقاحه وتبجح: جوازي منها كان اكبر غلطه في حياتي, ودلوقت بقي حبها طوق ملفوق حوالين رقبتي, انا بعترف اتجوزتها بس عشان انتقم من دعاء , لانها رفضتني وانا محبتش الا هي
رحاب وشها شحب واصفر وهزت له دماغها بـ لاء
سولا بنفعال : جمال انت واعي للي بتقوله
جمال اتحولت عيونه للاسود القاتم : ايوه واعي وبكررها تاني مش هحب ست تانيه غير دعاء, حتي لو اتجوزت وعرفت الف ست, انا بقول الحقيقه , دعاء الست الوحيده الي عجبتني تحفظها, تربيتها ومفيش غيرها ملاه عيني, لكن رحاب وقعت بينا وخلتها اهانتني قدام طلاب الجامعه كلها, وبرغم كدا مقدرتش انساها بسهوله , واتجوزت من رحاب عشان اطلقها من آمير واتجوزها
رحاب وسعت عيونها من الصدمة : يعني استخدمتني عشان توصل لدعاء_صرخت من بين بكائها_ ازاي قدرت تخدعني كده ازاي
جمال شاور عليها بحده : انا مخدعتكيش انا عملت فيكي معروف, اتجوزتك وحطيت اسمك جنب اسمي , وبالنسبه لدعاء فرقتي بينا عشان بتكرهيها وبتحقدي عليها اكتر من اي شخص تاني , ويما هنتيها قدام آمير وابوكي وامك
رحاب شهقت بحرقه : ايوه انا بكرهها, وهفضل اكرهها بس انت عارف السبب, لانك حبيتها, وانا حبيتك كتير
جمال انتفض من شدة الغيظ: انتي انانيه, مش بتحبي الا نفسك وبس, اتخلصت منك بس رجعتي لحياتي تاني بسبب مام , واعرفي انا مش بحبك, سامعه مش بحبك
رحاب سحبته من وسطه بتملك : اسمع انت بتحبني , انا عارفه عشان طنط ضربتك انت منفعل
جمال دفعها عنه بمنتهي القسوة : ابعدي عن طريقي
سولا بشخط: جمال
جمال مشي وعيونه عباره عن كتله نار ورزع الباب عمل صوت عالي!!!!
رحاب جسمها بيرجف: طنط شفتي قال ايه انا عارفه انه غضبان عشان مديتي ايدك عليه , هو بيبالغ هو مش بيحب دعاء, هو بيكرهها هو ماخدنيش وسيله , هو بيحبني انا , انتي عارفه صح
سولا : رحاب اهدي نفسك
رحاب مره واحده الدنيا غيمت ووقعت من طولها وسولا صرخت بفزع
#######################
استوب ورايكم في الاحداث ها فيه امل دعاء ترجع لـ آمير
رحاب حصلها ايه
الفت هيجرلها ايه
ميسر هتحل مشكلتها ازايد

يتبع….

 لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الحربايه والثعبان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى