رواية الحربايه والثعبان الفصل الثامن والأربعون 48 بقلم منة محمد
رواية الحربايه والثعبان الجزء الثامن والأربعون
رواية الحربايه والثعبان البارت الثامن والأربعون
رواية الحربايه والثعبان الحلقة الثامنة والأربعون
سامي دخل ملهوف: طيبه طيبه
طيبه اتفاجئت بوجوده: الله رجعت يعني
سامي: اه هي صاحبتك مشت
طيبه بخوف وارتباك: لاء لسه هنا بس هتمشي
سامي: طيب انا هدخل اغير , واعمليلي كوبايه شاي
طيبه: حاضر
سامي لنفسه : كويس انها لسه هنا ……..دي طلعت معاها فلوس يما ودهب كتير……ولازم يكونوا معايا ………..غير هدومه وطلع قعد في الاوضه الي فوق السطوح
طيبه طلعتله: يعني انت هنا وانا بدور عليك بالشاي؟؟!!
سامي اخدها منها: طلعت اسقي التكعيبه, واشرب بالمره سيجاره , عارف مش بتحبي ريحتها
طيبه رفعت كتافها ببساطه: عادي اتعودت ع سيستم الحياه معاك, واتأقلمت عليها , بس ليه راجع بدري من الشغل
سامي اخد نفس وقال: ابدا مكنش عندي شغل كتير, قلت ارجع بدري اريح احسن
طيبه : ممكن اسألك ع حاجه لسه زعلان مني
سامي ضم حواجبه: ليه بتقولي كدا
طيبه : يعني روحت الشغل من غير ما تفطر ودي اول مره تحصل!
سامي ابتسملها: كنت مستعجل مش اكتر, بس انتي ست غريبه فاكره كل حركه ليا ومش بتفوتي اي حاجه
طيبه بتكشيره: البركه فيك لانك مخلص زياده ومحب بوفره
سامي بغموض: طالما انا كدا خالي صاحبتك تفضل هنا
طيبه بخوف: لاء خليها تمشي , احسن لترجع تقلب تاني , وتقولي اطرديها
سامي :طيبه انا معرفكيش قد ما انتي عرفاني , انا عايزها هنا عشان سعادتك , واطمني من ناحيتي
طيبه بقلق: ايوه بس ميصحش تعيش معانا , وانت موجود لاء تمشي
سامي بخبث :ياستي ليكي عليا بالليل اطلع انام في الاوضه هنا, لحد ما تمشي ها استريحتي
طيبه برتياح:كده اه طبعا والف شكر
سامي :بس قوليلي هي سابت بيتها ليه
طيبه :هقولك
………….قصص منه محمد كاتب…………….
داغر دخل حط علب واكياس كتير ومعاه ظرف وقرب منها: دعاء
دعاء فاقت من تفكيرها: همممم
داغر شاورلها ع التربيزه: الحاجات دي بعتهم آمير , وشويه فلوس
دعاء بحده : مكنش المفروض تاخد منه اي حاجه
داغر بضيق , ازاي ارجعهم والسواق بنفسه هو الي جابهم لحد هنا , مرضتش اعمل موقف قدام سواقه
دعاء: والمواقف الي عملوها اهله , وبعدين ايه الي بيحاول يثبته لما يبعت لي الحاجات دي وشويه فلوس اني محتجاله
داغر بهدوء: دعاء المسأله مش كدا ‘هو بيقوم بواجباته ومسؤلياته , ولو معملش كل ده, انتي هتبقي في مشكله وقتها
دعاء بنفعال: مش عايزه منه حاجه ,ولا بقيت متوقعه منه اي حاجه
داغر : انا عارف كويس جدا انك بتنفسي شحنه غضبك ع آمير في حاجه تانيه , ومعاكي الي حصل هو كان غلطان ‘ لكن اوكيه ع الاقل الحاجات والفلوس هو مش غلطان اطلاقا, لكن لوحاسه انه غلط هاخد الحاجات والفلوس ارميهم في وشه , وبكدا يكون اتقطع اي امل عنده
داغر مشي وبيبو دخل بفرحه يفتح في العلب وسألها: عمتي لمين كل الالعاب دي؟؟!!
دعاء قربت بأبتسامه جميله: ليك انت طبعا
بيبو حرك دماغه شمال ويمين: لاء هم مش ليا, دول للبيبي وانا كبرت عليهم خلاص
دعاء: هممم تصدق نسيت ان بيبو كبر وبقي راجل
بيبو : ممكن اسأل سؤال
دعاء ضربته ع خده بخفه : اسألك زي ما تحب
بيبو بصلها وسألها : هي ماما سابتني ومشت
دعاء مسحت ع شعره برفق : لاء يا بيبو ازاي تسيبك, فيه ام في الدنيا تسيب ابنها وتمشي
بيبو بحزن: ما تيته بهية سابتنا ومشت بعيد
دعاء كتمت دموعها للحنين لبهيه وقالت: حبيبي ستك تعبانه شويه وامك قاعده معاها تراعيها وهترجع تاخدك كمان يومين, يله بقي قولي ايه رايك في الدب ده مش فيه شبه منك
بيبو بضحكه: هو حلو بس ده للبيبي
دعاء بابتسامة شقية: تمام يا سي بيبو , وايه عن الالعاب الي بيجبهالك عمك داغر, يله بينا نغلس عليه , ونطلب منه يشتريلك العاب جديده , وكتيره
بيبو: موبيلك بيرن
دعاء: استني ارد الاول_رفعت الخط_ الو
آمير: امتي معاد الدكتوره الجاي
دعاء بجفاء: بتسأل ليه؟؟!!
آمير عقد حواجبه: لاني هروح معاكي في المره الجايه
دعاء رمشت بعيونها بسرعه: هتعمل ايه لما تروح هناك!؟
آمير بضيق : دعاء انتي مش عايزه يكون ليا اي علاقه بيكي , ودي رغبتك, لكن لايمكن تمنعيني اقلق بخصوص ابني , وده حقي
دعاء: تمام هبعتلك مسدج بالتاريخ والوقت
آمير: تمام
دعاء: سلام
…………قصص منه محمد كاتب…………….
في منزل طيبه فوق السطح
سامي مسح جنب شفايفه :طيبه حكتلي عنك وعن ظروفك وزعلت اوي لقصتك
الفت :همشي من عندك قريب
سامي اتحرك بنزعاج: لاء مش ده قصدي ,انتي تقعدي براحتك زي ما تحبي, وتقدري تمشي لما تلاقي مكان , خليكي مع صاحبتك , ولا ايه رايك يا طيبه
طيبه: ليه لاء هو عطاكي الاذن بنفسه , ومن ناحيتي معنديش اي اعتراض
سامي: انتي صاحبه طيبه من ايام المدرسه , وعشان كدا صاحبتي انا كمان
الفت فهمت قصده الدنيئ وطيبه وشها احمر وبان عليها الغضب
سامي ارتبك وقال , الي اقصده هو انك ضيفه ,وصاحبه مراتي, وبقيتي اخت مراتي
طيبه : اه طبعا اختي اكتر من صاحبتي وعملت الصح لما جات ع هنا
سامي: فعلا عندك حق, احسن لينا كلنا , وطيبه لقت الي يونسها وتبقي داعم ليك يا الفت, ولو احتاجتي ايتها حاجه متردتيش اطلبيها ع طول
الفت بنظرات خبيثه: اكيد
سامي بلؤم: ده زي بيتك واكتر
طيبه: انا والفت هنقوم نعمل الاكل وانت ادخل استريح
سامي بينه وبين نفسه: انا مش هستريح غير لما اكل البطه واخد الفلوس
………….قصص منه محمد كاتب………………
في غرفه رحاب
الدكتوره: مبروك المدام حامل
سولا بفرحه :دكتوره في اي حاجه تستعدي القلق
د: لاء كل الامور تمام لكن اعتقد حالتها النفسيه مش مستقره ,ربما تكون تحت ضغط نفسي شديد
سولا: فعلا
د: ممنوع الضغط والزعل في حالتها
سولا : اوكيه
د: ياريت نحل اي مشكله مزعلها كتبت لها شويه تحاليل , وتجبلي النتيجه في العياده , وكتبت شويه فيتامينات تساعدها بخلاف العلاج , والراحه النفسيه , مهمه جدا للحامل
سولا بمتنان: شكرا يادكتوره اتفضلي اوصلك
سولا :وصلت الدكتوره لحد الباب وشكرتها وراحت لجمال الي رايح جاي….!!!
سولا بفرحه كبيره: هتبقي اب
جمال ببرود : عارف
سولا: لازم تهتم بيها اكتر من الوقت الي فات , بلاش تزود الضغط عليها ‘وخدها اعملها التحاليل
جمال : مام بليز متتوقعيش مني اي حاجه من دول
سولا : يابني انت مش بتعمل كدا عشان رحاب , لكن عشان ابنك
جمال نبره عاليه :قولت لها وحذرتها بلاش تحطني في دوشه الاطفال , بس هي مش بتسمع لي
سولا بهدوء: ياجمال اتحرج , حرام تجحد بنعمه الله, انسي كل حاجه ‘وسيب الطريق الي ماشي فيه
جمال بعناد: سوري مام هفضل كدا, لحد ما اوصل للطريق الي انا عايزه , لو كنت عايز اتغير كنت اتغيرت من زمان يمكن من اربع سنين
………..قصص منه محمد كاتب……………
في منزل عائله ميسر ع الموبيل
معمر بنفعال: ليه كل شويه بتتصلي
ميسر: معمر ع الاقل اسمعني
معمر بنفس اللاسلوب: بعد الي عملته مفيش مجال للكلام
ميسر: معمر انت كل همك اختك, انت مش قلقان عليا ولا ع ابنك , مش عارف ان ابني ميقدرش يعيش بعيد عن امه
معمر: بيبو سعيد جدا مع عمه وعمته, الاتنين بيحبه لحد كبير
ميسر: لايمكن يحلوا مكاني ابدا , انا جايه اخد ابني
معمر بنرفزه: متستخدميش بيبو وسيله وتيجي لحد هنا, انا قولت لك قراري النهائي ومفيش راجعه فيه ‘ترجعي فلوس اختي وتعتذرلها ولما تسامحك تدخلك هي البيت ‘معندكيش اي اختيار تاني لو معملتيش كده خليكي جنب امك ع طول
ميسر دموعها فرت منه وبرجاء: معمر اسمعني
امها: حصل ايه قالك ايه؟؟!!
ميسر بدمعه بتتحرك جوه عدسه عيونها: قالي لازم ارجع فلوس دعاء , والا مش هيدخلني البيت ابدآآ
امها: ده فقد عقله ده مجنون
ميسر نبره كلها قهره : انا الي فقدت عقلي, لما رفست كل النعم الي ربنا عطهالي, كنت جاحده , ناقمه’ كنت بهددوه اسيب له بيبو كل شويه , ودلوقت شوفتي يا امي ابني مبقاش معايا ‘والله اعلم هشوفه تاني ولا لاء
امها طبطبت ع كتفها: وحدي الله ومتقوليش كدا, ابنك هيرجعلك , ان شاء الله, يرجعلك
ميسر رفعت عيونها للسقف وبكت بحرقه : يارب
……….قصص منه محمد كاتب…………….
في الصالون في فيلا عائله آمير
ناني: رياض كنت عايزه اتكلم معاك في موضوع مهم, ليه منروحش نطلب نهال
آمير دخل بتحذير: امي اياك تعملي حاجه من دي, اظن قولت لك انا مش هتجوز واحده تانيه
ناني بصتله اوي وكشرت : امير اظاهر مخدتش كلامي ع محمل الجد , مش قولت لك تنسي اني ابقي امك
رياض بنرفزه: هو انتي ليه عنيده كدا, عايز افهم نوعيتك ايه , بتسعي تدمري سعاده عيالك بأيدك
ناني : انت بتشكك في امومتي , وبتقيمها اني مصلحش اكون ام
رياض بنزعاج منها : انا مقولتش كده , انما بتتصرفي مع دعاء وآمير, بطريقه مستفزه
ناني : عشان ده الافضل له , مش عايزه يدمر حياته باسمها وهي سـ
آمير قطعها بشده: ماما لو الامر هيتعلق بالتهديد ,احب اقولك لو اجبرتيني هسيبلك البيت وامشي نهائي
رياض نطق بحزم : سمعتي, اياك تاخدي اي خطوه من الجنان الي في دماغك
آمير بصلها شويه واتغير لون وشه وخرج بكل غضبه
رياض : عندنا مشاكل ملهاش حصر , وفوقهم عايزه ابنك كمان, يهج من البيت
ناني موبيلها رن: ايوه يا سولا….. لاء اصل الوقت متأخر فقلقت……….بجد والله…… اه هاجي بكره اشوفها
رياض بقلق: حصل ايه وليه سولا اتصلت بنتي كويسه
ناني بأبتسامه عريضه: ايوه كويسه والف مبروك هنبقي جدو ونناه
رياض: ايه
ناني بحيره: مش قادره اصدق نفسي, بس ليه رحاب متصلتش تبلغنا الخبر
رياض بسعاده: الصبح نروح نطمن عليها
…………قصص منه محمد كاتب…………….
سولا: يابنتي وقفي عياط , ده مش كويس ع صحتك, اتصلت بوالدتك
رحاب بصتلها : كلمتي مامي قولت لها حاجه
سولا: لاء بلغتها عن الحمل وبس
رحاب بدموع: طنط جمال مش سعيد اطلاقا بالحمل
سولا: الطفل بيغير قلوب الناس, لما يشيل ابنه بين ايديه
رحاب بصوت مقهور: طنط لو كان كده ان الاطفال بتغير القلوب, ليه اونكل مش معاكي
سولا بقهر: تقدري تسمي انه حظي السئ, او سوء حظ جمال, لكن ابن جمال مش هيبقي حظه سيئ جمال هيتغير وانتي بتحبيه كتير , خليكي صبوره وكل الامور بينكم هتتحسن يله قومي اغسلي وشك لازم بكره الصبح نروح المستشفي نعمل التحاليل
رحاب قامت غسلت وشها وطلعت لقته قاعد عاقد حاجب ومكشر جدا بصتله وأأعدت ع السرير بكسره نفس وهو رفع عيونه وبصلها بغضب
رحاب بصوت مكسور : جمال انت حقيقي مش بتحبني
جمال قام شاور عليها بالسبابه بحقد: انا لاء, تحبي اكتبهالك يافطه ع الحيط, اسمعيني انهي رسمك ده في اسرع وقت ممكن, مش عايز اطفال, انا مش هتحمل اي مسؤليه , اتجاه اي طفل
رحاب بعدم توازن نفسي: بتقول ايه ازاي تقول كده
جمل رد بصرامة : بنفس الطريقه الي خططتي بيها تدبسيني بالحمل, احنا قررنا سوي مفيش خلفه حصل
رحاب رجعت ع وري بسرعه من حده صوته : فيه امور بتحصل مش بايدينا بس ربنا كاتب يدخل حياتنا , وده الي حصل
جمال ربع ايده وبتريقه: Really ‘انتي بتقولي كدا من امتي بدئتي تتكلمي زي الطبقه الشعبيه الطريقه الي بتعمليها انتي او مام تبتزوني عاطفيا مش هتنجح , اقسم بالله لسيبكم كلكم هنا واسافر امريكا , وتقدري تربي ابنك لوحدك بعد كده براحتك, لكن لو عايزه تكوني في حياتي تسمعي كلامي وتنفذي الكلام الي قلته عن دعاء تحتفظي بيه لنفسك, لو عرفتي حد من عايلتك عنه اظن انتي سعيتي بكل طاقتك ان دعاء تسيب حياه آمير, فلازم تدعميني ياتري كلامي اتفهم
جمال مشي بخطواته السريعه ورحاب انهارت في العياط دموع وفتحت الدرج واخدت كذا برشامه
استوب وانتظروني واحداث غير متوقعه وخناقات بالجمله بين ناني وداغر
بين امير ودعاء
بين جمال وسولا احنا مش هنخلص هي قنبله ونفجرهم ونرتاح منهم مصيبه تشلهم😂😂😂
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الحربايه والثعبان)