روايات

رواية الحب ام الانتقام الفصل الخامس 5 بقلم أسماء طلعت

رواية الحب ام الانتقام الفصل الخامس 5 بقلم أسماء طلعت

رواية الحب ام الانتقام الجزء الخامس

رواية الحب ام الانتقام البارت الخامس

رواية الحب ام الانتقام الحلقة الخامسة

بعد فتره من الزمن يستيقظ سليم من النوم ويجد ملك بجواره نائمه ورأسها على الكرسي وجسدها على الارض والمنزل نظيف ورجع مثل الاول يسرح سليم في وجهها وبراءتها وكيف احتوته في هذا الموقف واعتنت به ويقول لنفسه: ازاى كنت بفكر انتقم منها وهي بالبراءه دي هي مش تستاهل غير كل حاجه حلوه بس هوانا ممكن اكون حبيتها والانتقام اتحول لحب وتفوق ملك من نومها
ملك:سليم انت كويس فيك حاجه عايز حاجه اجيبلك ايه
سليم بصوت ضعيف:اهدي متقلقيش انا كويس مفيش حاجه
تقيس ملك حراره سليم وتجدها قد انخفضت
ملك:الحمد لله درجة حرارتك نزلت هروح احضرلك حاجه تاكلها
سليم: مش مشكله هطلب من برا انا مش بشتري طلبات للبيت انا بطلب دايما اكل من برا ف مش هتلاقي حاجه تعملى بيها اكل

 

 

تفكر ملك فيما ستفعله وبعد عده لحظات تتكلم
ملك :خلاص قوم البس وانا هعزمك عندنا فى البيت على الغداء مش هتلاقي احسن من اكل ماما دي فرصه مش هتتعوض امسك فيها
سليم: مش عايز اتعبك واتعب مامتك مش ليها لازمه
ملك: ولا تعب ولا حاجه
يفكر سليم وبعد لحظات:خلاص هدخل البس ثواني مش هتأخر
بعد ان يدخل سليم ليغير ملابسه تتصل ملك ب والدتها لتخبرها
ملك: الو يا ماما يا حبيبة قلبي
منال: يبقي عايزه حاجه او عملتي حاجه انطقي
ملك:ولا حاجه بس كان ليا زميل معايا في الجامعه بنعمل مشروع وتعب وعايش لواحده في البيت ومش فيه حد يعمله اكل ف قررت اعزمه عندنا النهارده
منال:وماله يا حبيبتي هاتيه ليه لا
ملك:تسلميلي يا ست الكل حضري بقي الاكل واحنا شويه وهنكون عندك
منال:من عيوني يا قلبي يلا سلام
ملك: سلام
بعد عده لحظات يعود سليم لملك
سليم:يلا
تسرح ملك فيه كيف يستطيع ان يكون وسيم هكذا حتي في اسوء حالاته
سليم:مالك روحتي فين

 

 

ملك:معاك اهو هروح فين يلا
وينزل سليم وملك ويقود سليم السياره الي منزل ملك
وصل سليم وملك الي المنزل وتفتح ملك الباب وتقول:اتفضل ادخل
يدخل سليم وملك وتنادي ملك على والدها
ملك:ماما يا ماما
منال: انا اهو يا حبيبتي
سليم:ازيك يا طنط عامله ايه اسف ان تعبت حضرتك
منال:ولا تعب ولا حاجه يا حبيبي تعبك راحه يا حبيبي
سليم: شكرا يا طنط
منال: اتفضل يا حبيبي اقعد هاخد بس ملك دقيقه بس
تأخذ منال ملك الى المطبخ
ملك: في ايه يا ماما
منال:مش قولتيلي ان الواد مصري انا كنت مفكره هتجبلي واحد بيبرطمن ب الفرنساوي ومش قولتيلي ان الواد قمر كدا
ملك ب ضحكه: ايه يا ماما عجبك اوي
منال:الواد غير ان حلو محترم وذوق هو مرتبط
ملك: ايه بتلمحى ل ايه لا مش كل مره كدا انا هطلع
تذهب ملك الي سليم وتترك منال في المطبخ وتقول منال لنفسها: مبقاش منال لو مش جوزتكم
تضع منال الاكل على السفره
منال:يلا يا حبايبي الاكل على السفره
يذهب سليم وملك ويجلسوا هم الثلاثه على السفره ليأكلوا وسط جو جميل ممتلأ بالضحكات الى ان انتهوا من الاكل
منال:ادخلي يا ملك يا حبيبتي اعملي العصير وهاتيه
تذهب ملك لتحضر العصير ف يري سليم صوره لطفله صغيره جميله ف يسأل منال ويقول:هي دي ملك
منال: اه يا حبيبي هي جميله من وهي صغيره ربنا يحفظها استني اجيبلك الالبوم تشوف صورها
تذهب منار وتحضر الالبوم وتذهب الي جانب سليم وتريه الصور وسط جو ممتلأ بالضحكات الى ان اتت صوره جذبت انتباه سليم كان يوجد فيها ملك ووالدتها ورجل اخر وسأل سليم: مين دا
منال: دا والد ملك وطليقي

 

 

دخلت ملك بالعصير
سليم: معلش بقي مضطر امشي دلوقت وكمان الوقت اتأخر ولازم امشي بقي
ملك:طيب اشرب العصير وبعدين امشي
سليم:مره تانيه بقي ان شاء الله
يذهب سليم الي منزله بعد ان يودعهم
في منزل سليم …..
يكسر سليم في كل ما يقابله ويقول: ازاى طيب ليه كدا ليه ليه اعرف دلوقت ليه في الوقت دا بالذات يحصل كدا
ويجلس سليم على الارض يفكر في ما الذي سوف يفعله الي ان ينام
في الصباح…….
في منزل ملك…..
ملك:ماما انا همشي علشان اتـأخرت
منال:ماشي يا حبيبتي خلي بالك من نفسك
تذهب ملك الى الكليه وتدخل المحاضره تجد سليم جالس فتبتسم اليه فيبتسم لها هو الاخر وتذهب الي جانب صديقتها كارلا
كارلا: مالك انتي وسليم
ملك:مالنا
كارلا:عيب عليكي انا لاحظت الابتسامه اللي من شويه بقي مش تقوليلي
ملك: اقولك ايه احنا صحاب يا بنتي مش اكتر
كارلا:هحاول اعمل نفسي ان صدقتك
يدخل الدكتور الي المحاضره ويبدأ في الشرح
تنظر ملك الي سليم وتسرح في جماله وتفكر وتقول لنفسها:هو انا حبيته طيب انا ليه لما اشوفه ليه بسرح فيه ليه بفكر فيه دايما وبحس ان في حاجه نقصه لو غاب ويقاطع تفكيرها كارلا
كارلا:يلا
ملك: يلا فين
كارلا: نطلع المحاضره خلصت
ملك :بتهزرى ازاى
كارلا: مالك يا ملك
ملك:لا خلاص مفيش حاجه

 

 

تخرج ملك وكارلا فتري ملك سليم معا فتاه
ايما(بتتكلم فرنسي يا شباب وسليم كمان بيرد بالفرنسي برضوا بس احنا هنقول عربي عادي):سليم
سليم:نعم
ايما بدلع:ممكن اخد النوت اللي انت بتسجلها فى المحاضرات لو مش هتعبك
سليم:تمام
ايما:وممكن رقمك علشان ابقي اتصل بيك تاخد النوت لما اخلص ونخرج نشرب حاجه واشكرك
سليم يلاحظ ملك وهي تنظر لهم بغضب
تذهب ملك الي سليم وايما وتقول: ايما تقدري تاخدي النوت بتاعتي انا كمان بسجل المحاضرات
وتكمل كلامها:سليم ممكن قلم
يعطيها سليم القلم وتكتب ملك رقمها في النوت
ملك:ودا رقمي لما تخلصي تقدري تكلميني اخد النوت ونخرج نشرب حاجه
وتنظر ملك ل سليم وتقول:سليم مش احنا كنا هنروح الكافيتريا ممكن تروح علي ما اودع كارلا واجي
يذهب سليم الي الكافيتريا وهو يفكر فيما فعلته ملك
تذهب ملك وتودع كارلا ثم تقف وتفكر وتقول بصوت مسموع:هو انا ازاي عملت كدا طيب ليه عملت هو انا بحبه اوووووف شكلي ايه قدامه دلوقت
تتفاجأ بسليم يقول: شكلك زي القمر
ملك بصدمه: سليييييم انت هنا بتعمل ايه
سليم: بحببببببببببك
ملك:بتقول ايه
سليم:بحببببك وعايز اتجوزك واكمل حياتي معاكي رأيك ايه
ملك:سليم انت بتتكلم بجد
سليم:اه بجد وعايز اتجوزك النهارده قبل بكره
ملك: سليم انا بحبك
سليم: وانا بموت فيكي يا قلب سليم
بعد كام شهر………
في السياره……….
ملك:سليم انا متوتره

 

 

سليم:يا حبيبي اهدي مش انتي ذاكرتي وعملتي اللي عليكي وبعدين النهارده اخر يوم ونخلص امتحانات ونبدأ تجهيزات الفرح يا دوب نلحق نجهز ونتجوز قبل ما الدراسه تبدأ تاني
ملك: واخيرا يا حبيبي
سليم: استني بس الاول خلينا في الميك اب اللي انت حطاه دا انا مش قولتلك مش تحطيه تانى يا ملك
ملك:يا حبيبي دا ميك اب خفيف بس
سليم: امسحيه يا ملك
ملك:بس يا حبيبي
سليم :قولت يتمسح
تمسك ملك المناديل وتمسح الميك اب ولا تتكلم معا سليم الى ان وصلو الى الجامعه
سليم: انتي زعلانه ليه يا حبيبي
ملك:مش زعلانه يا سليم خلينا ندخل علشان مش نتأخر
سليم:يا حبيبي مش تزعلي انتي عارفه ان بتضايق لما بتحطي ميك اب وبحبك من غير ما تحطي حاجه وانت قمر من غير ما تحطي حاجه ف تحطي ليه
ملك: طيب خلاص يا حبيبي مش هحط تاني
سليم:قلبي يا ناس يلا بقي ندخل
بعد عده ساعات يخرج سليم وملك
ملك:عملت ايه يا حبيبي
سليم:تمام يا حبيبتي انت عملتي ايه
ملك: الحمد لله يا حبيبي
سليم:طيب يلا يا حياتي نروح نحجز الفستان
ملك:يلا يا حبيبي
يذهب سليم وملك الي الاتيليه وتدخل ملك لتجرب الفستان
عامله بالاتيليه:جميل عليكي
ملك:ميرسي
عامله بالاتيليه:هخرج انادي لحبيبك يشوفك
تخرج العامله وتنادي لسليم يدخل سليم ليري ملك في فستانها الابيض الرقيق والبسيط والذي يتناسب معا جمالها ويبرزه اكثر واكثر
سليم:ايه القمر دا انتي اخدتي الجمال كله سيبتي ايه للناس
ملك بكسوف: سليييم بس بقي

 

 

سليم:ربنا يخليكي ليا يا حياتي
ملك:ويخليك ليا يا قلبي
يأخذ ملك وسليم الفستان ويذهبوا الي الميك اب ارتيست وتحجز ملك الميك اب ثم يذهبوا لشراء الخاتم ثم يوصل سليم ملك الي المنزل
ملك:ما تطلع يا حبيبي
سليم:مره تاني يا حبيبتي انا تعبان مش قادر خالص
ملك:خلاص خلصنا يا حياتي مش باقي حاجه تاني خلاص
سليم:انتي عايزه الفرح فين يا حياتي
ملك:مش عايزه فرح كبير يا حبيبي مش هيبقي في غيري انا وماما وكارلا صاحبتي
سليم:ماشي يا حبيبي همشي بقي
ثم يغادر سليم الي منزله
بعد اسبوعين
بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير
بصيت جمبى لسليم بفرحه اخيرا كتبنا الكتاب
سليم:واخيرا يا حياتي بقينا لبعض
يقبل سليم يد ملك ويأخذها ويرقصوا سلو
وبعد تهنأه مامت ملك وكارلا وبعض المعازيم الاخرين يغادروا تاركين ملك وسليم
يشيل سليم ملك ويدخلوا الى غرفتهم
نروح لمنزل والده ملك………
يرن جرس الباب اكتر من مره
منال:خير يا رب مين اللي هيجي الساعه دي بس يا رب استر
تفتح منال الباب وتقول بصدمه :انت…انت بتعمل ايه هنا

 

 

يا ترا ايه المشكله اللي حصل خلت سليم يكسر في البيت؟؟
يا ترا فعلا هيعيشوا في سعاده؟؟
يا ترا فعلا حبوا بعض؟؟
هل الحب تغلب على الانتقام؟؟
واخر سؤال يا ترا مين الشخصيه اللي ظهرت في منزل منال؟؟
نعرف معا بعض البارت الجاي سلام👋🏻

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الحب ام الانتقام)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى