رواية الحب الروحاني الفصل الخامس 5 بقلم يارا عبدالسلام
رواية الحب الروحاني الجزء الخامس
رواية الحب الروحاني البارت الخامس
رواية الحب الروحاني الحلقة الخامسة
قالت بصوت عالى:انت لى بتعمل كدا انت لى انانى كدا أنا بكرهك بكرهك يا بابا انت مجرم ..
الاب قرب منها وضربها بالقلم
نور بصتله بعدم تصديق وصدمة دا غير يحيي اللي كان واقف مصدوم من اللى حصل وامها اللي جت على الصوت من جوا ..
نور بدموع:انت بتضربني يا بابا ..
الاب بعصبية:واكسرلك دماغك لو سمعت منك الكلام دا تاني وانا اللي عندي قولته ومش عاوز اسمع اي سيرة عن الموضوع دا نهائي سارة بنتى زي ما هى اختك وانا بعمل كل دا لمصلحتكوا انتى فاهمه .
وبص ليحىى:أنا آسف يا استاذ أنا مش هقدر اساعدك طلبك مش عندى ..
ودخل وسابه ويحيي بص لنور بشفقه على دموعها اللي نازله على خدودها بصمت ..
قرب منها:أنا آسف يا نور
نور:أنا اللي اسفه لانى ضعيفه ومش عارفه اساعدك ولا عرفت اساعدها زمان …
يحيي:انتى ملكيش ذنب يا نور اللي عمل كدا صدقيني هيعاقب وعلى يدي أنا واثق أن والدك مش راضي يتكلم علشان في حاجه منعاه أنه يتكلم أو خوف عليكوا ودا اللي خلاه يهرب من زمان ف ارجوكى يا نور بلاش تضغطى عليه هوا باين أنه شايل حمل تقيل اووي فمتكونيش انتى وهوا عليه ..
_وعليه من دا بايه..
يحيي بص على الصورة اللي بتجمعهم كلهم وشاور عليها.
_علشان معندهوش استعداد يخسر باقي عيلته مش عاوز يتحرم منكوا كفايه انحرم من واحده ..
واتنهد بتعب وقال..
_نور هاتى رقمك علشان ابقى اتطمن عليكوا واتواصل معاكى لو احتاجت مساعده وانا لسه على وعدي ليكي انى هجيب حق سارة ..
نور عطته رقمها ويحيي مشي …
الام:مين دا وفي اي..
نور ببرود:مفيش ودخلت جوا ..
قعدت شويه وفكرت في كلام يحيي وفعلا استنتجت أن باباها بيعمل كل دا علشان يحميهم..
قامت ودخلتله الاوضه..
فضلت واقفه شويه وهوا كان بيصلي..
خلص وبعدين قربت منه وقعدت قدامه بصلها ومن غير كلام شدها لحضنه..
نور:أنا اسفه يا بابا..
_متتأسفيش يا قلب بابا أنا اللي آسف انى معرفتش احميها واسف انى مديت ايدي عليكي يا حبيبتي …
نور:خلاص عفوت عنك وضحكت اي رايك اعملك صنيه بسبوسه من ايدي الحلوة دي …
ابتسم :والله مافى حد مهون عليا الايام غيرك انتى وأخواتك لولاكو مكنش كل دا حصل يبنتى أنا مقهور عليها اكتر منكو بس خوفي عليكو مانعني من حاجات كتير اووي كانت لازم تحصل..
_انا عارفه يا بابا علشان كدا أنا مش عوزاك تزعل منى وعارفه انك مستحمل فوق طاقتك أنا اسفه انى جيت عليك
_خلاص بقى بطلى نكد ولا انتى بتحبي النكد زي امك فين البسبوسه..
ابتسمت له:هوا يا عسل انت وباسته من خده وقامت ..
في بيت يحىى..
وصل وكانت أمه بتكلم في التليفون ..
_اه اهو جه اهو..
تعالى يا يحىى كلم اخوك..
يحيي قرب ومسك التليفون:هتيجي امتى يا عجل..
يوسف:لما اخلص المهمه الفقر دي يا اخويا الاول انا مش عارف كنت انتصيت في عيني قبل ما ادخل شرطه..
يحيي:كان لازم يكون واحد في العيلة كدا عشان يبقى لينا ضهر..
وجه في باله موضوع سارة..
_في موضوع كنت عاوزك فيه كدا ومفيش غيرك هيساعدنى..
يوسف:أنا عارف المصالح دي اي مزه ولا اي
_بس يلا تعرف حد في التحريات وكدا
_يا مصيبتى البت اتمسكت في اداب ولا اي
_يوسف!
_خلاص خلاص يا عم اه اعرف لى..
_هبعتلك اسم وعاوزك تعرف عنه كل حاجه هتعرف ولا هعطلك؟
_الصراحه هتعطلنى
_طيب ماشي هبعتلك الاسم وعلى بكرا تجيبلي كل حاجه عنه ولو موصلش اللي قولتلك عليه ابقى افتكر هيحصل فيك اي ..
وقفل في وشه…
يوسف :هوا قفل في وشى ولا بيتهيألى..
بعتله رساله:اه قفلت في وشك والاسم اهو .
يوسف :سلام قول من رب الرحيم اي يا عم ..
يحيي:ابقى سلملى على قفاك يا يوسف ..
_خلاص والله خلال ٢٤ساعه كل حاجه هتكون عندك
_ايوا كدا..
يحيي قعد واتنهد بتعب وهوا بيفتكر احداث اليوم كله اللي كانت كفيلة تخليه متعب مدى الحياة..
_يا تري الايام مخبيه اي تاني وانتى يا سارة اي السر ورا قتلك يا حبيبتي …
عدى اليوم وتانى يوم نزل الجامعه ولمح نور وهى قاعده مع مريم بياكلوا وبيضحكوا مع بعض ساعات بيستغربها انها رغم الحزن اللي جواها لكن مش بتبينه ومتعايشه معاه وبتقدر تستمتع بكل لحظه بتعدي عليها زي ما بيقولوا كدا بتعرف تنظم الوقت بين الفرح والحزن وغيره .
قرب منهم:صباح الخير..
نور بصتله :صباح النور تفطر خد ساندوتش طعميه إنما اي اخر حلاوة..
بصلها باستغراب وهى قامت وقفت ومدت ايديها بيه..
_خد ومتكسفش ايدي
للحظه افتكر ساره طريقتها كانت نفس طريقة نور في الكلام واحيانا الأفعال فيها شبه كبير منها ابتسم وخد منها الساندوتش وشكرها ومشي..
وهى فرحت اووي وبصت لمريم اللي غمزتلها
_شكلها السنارة غمزت..
نور بصتلها بقرف:اسكتى يا مريم اسكتى واطفحى وانتى ساكته
_مش عارفه أنا فيها اي انه يحبك وانتى تحبيه..
_وانا مرضاش انى اخد مكان اختى يا مريم هيفضل طول عمره يقارن بيني وبينها مش عوزا اتحط في مقارنه معاها بمعنى اصح مش عوزا اغير منها ..
_عندك حق بس لو دا حصل غصب عنك مش بايديكي..
_هيبقى نصيبي يا مريم وكل اللي أنا عوزاه دلوقتي انى اجيب حق ساره يا مريم..
_ان شاء الله هيحصل متقلقيش يا قلب مريم
_يارب يا مريم يارب..
عند يحيي كان قاعد في مكتبه وبص على الساندوتش اللي قدامه وابتسم غصب عنه ومسكه وبدأ ياكل فيه..
سرح في زكرياته.
Back
_امسك يا سيدي الساندوتش بتاعك اهو زي مابتحبه
_اممم الله تسلم ايدك يا حبيبتي
_يا اي
_حبيبتي
_كح كح كح بطل بقى يا يحيي هوا الساندوتش دا فيه حاجه ولا اي..
_لا مفيهوش حاجه وانا فعلا بحبك بحبك بجد يا ساره ومستنى اليوم اللي هخلص فيه علشان اجى اخطبك
ابتسمت بخجل:اممم وانا مش هوافق..
_لى
_علشان انت دائما بتتعمد تكسفنى كدا..
_اسف يا يا ذات حبتا الكريز
ابتسمت :خلاص موافقه
_يعنى بتحبيني..
هزت راسها باه
_وانا كمان بحبك يا وردتى..
End..
قاطع شروده رساله على تليفونه من اخوه يوسف..
فتح الرساله واتصدم من اللى شافه..
_تاجر مخدرات!!!
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الحب الروحاني)