روايات

رواية الحب الخاطئ الفصل الثالث 3 بقلم مارلي إيهاب

رواية الحب الخاطئ الفصل الثالث 3 بقلم مارلي إيهاب

رواية الحب الخاطئ الجزء الثالث

رواية الحب الخاطئ البارت الثالث

رواية الحب الخاطئ الحلقة الثالثة

“يحدث أن تمر بك فترة صمت، لا مزيد من الكلام، لا مزيد من الشعور، لا مزيد من الأشخاص.”
❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤
في بلد الصعيد وتحديداً سوهاج
كان يجلس سعد ابو تقي وامامه زوجته ندي تبكي
سعد ببرود…… ما خلاص يا وليه مش هنخلص من الموال ده
ندي بالبكاء…… عاوزني اعمل ايه يا حج وانت جاي تقولي هتتجوز
سعد ببرود…… كمان عم تردي عليا ليلتك مش معادية معايا انهارده
ندي بخوف وبكاء…… خلاص يا حج ابوس يدك اعمل اللي انت عاوزه انا كبرت علي الضرب و البهدله
سعد ببرود….. لا لازم تتعلمي الادب علشان بعد اجده مترديش عليا جدمي علي الاوضة
ندي برعب….. ابوس رجلك ياحج
سعد بزعيق….. جولت جدمي
ندي طلعت برعب وهو ورها وقفل الباب وجاب الحزام من الدولاب وهي كانت بتموت من الرعب والبكاء
ندي ببكاء….. علشان خاطر ربنا انا اسفة وللهي معت هفتح خشمي ابوس رجلك يا حج
سعد مسمعش ليها وابتدا يضربها بل الحزم وهي بتصوت جامد لكن محدش سامعه
وبعد نصف ساعه من الضرب المبرح قال بكل برود….. انا دخلتي بكره عاوز البيت بيلمع وتنضفي الاوضة دي و تشيلي خلجاتك لان العروسة هتجعد اهنه
ندي بقهر وبكاء….. حاضر بس انا هنام فين
سعد ببرود….. في اوضة المحزن نضفيها واجعدي فيها ليجه عليكي
وخرج و سابها
وهي تبكي بقهر وذل شديد
💔😭😭😭😭💔😭💔😭😭😭😭😭💔
عند خديجة كانت بتكلم بنتها ملك وهي بتقول
خديجة….. مالك يا ملوكه
ملك نظرت لها وبكل برائه ودموع….. هو ليه بابا بيعملني وحش يا ماما انا عملت حاجه زعلته ليه مش بيحضني ويبوسني زي مازن ليه مش بناكل علي السفره معهم ليه انا وانتي بناكل في المطبخ
ليه مش بيحبني ليه علي طول بيزعق ليا لو قربت منه
خديجة بدموع مش عارفة تقول ايه…. بصي ياحبيبتي بابا بيحبك ومش بيحب حد زيك
بس هو عصبي شوية وبعدين قاعده المطبخ حلوه البنات الحلوين بيقاعدوا مع بعض علشان نتكلم براحتنا مش انا وانتي بنقعد نتكلم بابا مش بيحب حد يتكلم علي السفرة فانا قولتله ناكل انا وملوكه حبيبه ماما في المطبخ علشان هو مش بيحب الكلام
ملك ببراءة…. … خلاص مش مهم الكلام ونقعد معهم علي السفرة
خديجة بتوتر…… مش هينفع يا ملوكه بس هتفق معاكي اتفاق
ملك ببراءة…… ايه هو
خديجة…. كمان شهرين بظبط نقعد علي السفرة معهم بس اوعي تقولي لحد خالص خليه سر مابنا
ملك….. بس ليه يعني
خديجة كانت عاوزه تليها عن الموضوع وفكرت انها هتنسي كمان شوية والموضوع هيعدي
خديجة….. اعتبريها لعبة يا ملوكه
ملك….. حاضر مش هقول لحد خالص
خديجة بدموع….. شاطره يا قلبي روحي العبي مع اخوكي.
ملك…. حاضر
خديجة بعد خروج ملك بكت….. يارب انا تعبت اوي ولادي حاسين بتفرقة دي يارب حنن قلبه علينا يارب يارب
😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭
في الشغل بتاع قاسم كان يجلس في مكتبه وكان وائل ومراته كل واحد علي مكتبه
وبعد ساعتين عمل جه وقت البريك
وائل بحب….. هتكلي ايه يا شذا
شذا…. اي حاجه هتكلها هكلها
وائل…… طيب هروح اجيب واجاي بسرعة
شذا…. تمام
وائل بص لقاسم وقال…… اجبلك حاجه يا قاسم وانا جاي
قاسم…. لا تسلم يا وائل
وائل خرج من المكتب يجيب الاكل
قاسم بص لشذا اللي كانت مركزه في تليفونها
شذا حست بنظرته بصت ليه وقالت….. في حاجه يا استاذ قاسم
قاسم اتحرج جدا وقال بندفاع…… انتي مبسوطه مع جوزك
شذا بصتله بستغراب…… نعم
قاسم ادرك اللي قاله….. اعذرني متفهمنيش غلط انا بصراحه بسال السؤال ده لغرض معين
شذا بصرامه….. وايه هو بقي يا استاذ قاسم
قاسم بأحرج…… جوبني علي سؤالي الاول
شذا بجدية وصرامه….. طبعا مبسوطه ومفيش حد في سعادتي ومفيش واحده تكون متجوزه واحد زي وائل ومتكونش مبسوطه معه اتمني اكون جوبتك
قاسم بص لها وقال…… طيب انا كنت اتكلمت مع وائل في موضوع كده
شذا…. اها ساعه ما قولته بتعامل مراتك حلو ليه وهو رد عليك
قاسم اتصدم من معرفتها وهي قالت….. مصدوم ليه علي فكره جوزي ما بيخبيش عليا حاجه خالص
قاسم….. انا مش عاوزك تفهمني غلط انا كنت عاوز اعرف انتي سعيدة ولا لأ لاني مضايق من فكره ان الرجالة بتعامل ستاتها كويس وان ده المفروض وانا اللي غريب وانا اللي مخلي مراتي تعيسة في حياتها
هي اكيد بتكرهني ونفسها تخلص مني
شذا صعب عليها وقالت….. شوف يا استاذ قاسم
الست بتحب الراجل اللي بيهتم بيها وبيحترمها وبيحسسها انها في عيونه اجمل النساء الست بتحب الراجل اللي يخاف عليها من الهواء ومش اللي بيفرض سيطرته عليها انت ممكن تخليها تحبك. من اول وجديد ممكن تصرفاتك اللي فاتت معها وحشة حاول اللي جاي يكون حلو وساعده. ليها وانس افكار الناس الوحشة دي اللي بتستعر من الست وخلفتها اللي مخلفش بنات مخلفش ولو كنت مخلف بنت وبتعاملها وحش. احب اقولك انها هتكرهك وهيجلها عقده تفضل معها طول حياتها اذا متعلجتش بدري
اول ما قالت لو عندك بنت افتكر بنت اخوه ملك اللي اخوه وهو وجده وحتي جدته بيعاملوها وحش ولاول مره قلبه وجعه عليها وهي احترمت سكوته ده
وخرج راح علي اوضه المدير واستأذن بقيت اليوم وراح اخد متعلقته ومشي
اما وائل دخل المكتب ملقاش قاسم استغرب
وائل…. هو راح فين
شذا…. حكتله الي حصل
وائل اتنهد وقال….. اتمني يتغير ويبقي احسن
شذا…. ربنا معه
❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤
عند قاسم خرج من الشركة راح علي الجامع صلي العصر وبعد الصلاه جلس مع الشيخ وقال
قاسم. بأحراج….. بصراحه يا شيخ انا انا
الشيخ لاحظ تردده…. قول يا يبني مفيش حاجه هتقولها هتطلع بره
قاسم….. ابتداء يحكي من الاول لما ابوه وامه علموه ان يحتقر الست ويهنها وانها مجرد. واحده تخدمه وتجبله الوريث وخلاص ومعاملته السيئة لاخته ومراته وبنت اخوه واي انثي
لغاية ضربه لمراته ومعاملته القاسية معها وعدم صلاته وقراته للقران. وبعد اما خلص
الشيخ اتكلم…… انت يبني غلطان لان الست اساس الراجل مفيش راجل يقدر يعيش. من غير الست وغير كده ربنا خلق حواء من ضلع ادم والنبي قال استوصوا بنساء خيراً والنبي كان بيعامل زوجاته بمنتهي الحب والود يا بني مين انت علشان تهين الست وتبهدلها حرام وابتداء يشرح ليه معني الست في الدين
وبعد ساعه كامله قاسم خرج من الجامع وركب عربية وهو دموعه علي جفن عنيه وحس اد ايه هو ظالم وميستحقش المغفره من الله اولا ومنها ثانيه واخته واه من اخته التي كان يعذبها بص في ساعه يديها وطلع علي محل العاب وجاب كام عروسة لعبة
وطلع علي بيت اخوه
وخبط وخديجة فتحت
قاسم بإبتسامة….. ازيك يا خديجة فارس موجود مش كده
خديجة اتصدمت قاسم بيبتسم ولا بيسألها عن حالها قاسم لاحظ صدمتها
قاسم بإبتسامة…… ايه يا بنتي بقولك فارس موجود
خديجة….. هزت راسها وهي مصدومه…. اه موجود اتفضل
قاسم دخل فين ملك ومازن
هنا الصدمه الاكبر بيسال علي ملك كمان
خديجة دخلت قالت لفارس ان اخوه موجود
فارس خرج…. لسه فاكر تجي ياراجل
قاسم بإبتسامة….. انت اللي مقطع المجية عندي يا خويا.
فارس ابتسم…… ها عامل ايه والشغل عامل ايه
قاسم بإبتسامة….. الحمدلله بخير انت عامل ايه
فارس…. تمام
خديجة جابت ملك ومازن وكانت قلقانه.
فارس اول ما شاف ملك قال بعصبية….. خرجتيها ايه
خديجة ارتعبت
قاسم….. انا اللي قولتلها تجي عندك مانع
فارس بصدمه…… نعم
قاسم بإبتسامة….. اللي سمعته
وبص لملك وقال….. تعالي يا ملوكه
خديجة…. تشرب ايه
قاسم…. قهوة سادة بعد اذنك
فارس صدمته كترت…….
قاسم بإبتسامة….. تعالي يا ملك.
ملك راحت له وهو اخدها في حضنه وباس راسها وقال ازيك يا ملوكه.
ملك كانت مستغربة علشان اول مره يعاملها حلو طول الوقت بيعاملها وحش زي بابها
قاسم مسك الشنطة اللي فيها الالعاب وطلع عروسة حلوه ادهلها….. خدي يا قلب عمو والشنطة دي كمان كل اللي فيها ليكي لوحدك
كل ده وخديجة وفارس مصدومين ومش مصدقين
ملك فرحت جدا وباسته وحضنته وقالت حبيبي يا عمو
قاسم اول مره يحس بل الحب ده وندم انه مخلفش بنت وطيبة قلب البنات
الرابع
أنا من النوع الذي لا يغلق بابه في وجه أحد فمررت بتجارب جعلتني لا أفتحه من الأساس
💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔
بعد خروج قاسم من بيت اخوه وصدمت اخوه ومراته بعد لعبة مع ملك لمده لا تقل عن الساعتين واخوه مستغرب بس متكلمش وقبل ما يمشي وهو وقف علي الباب قال لاخوه
فلاش باك
قاسم بتحذير…. متخدش العب منها
فارس بستغراب….. هو في ايه يا قاسم مالك متغير كده ليه
قاسم بدموع…….. عرفت ان احنا كنا غلط وان البنات نعمه من نعم ربنا علينا احنا اللي اتربنا غلط غلط يا فارس وابتداء يحكي له كل حاجه من الاول لغاية مروحه للشيخ واللي قاله
فارس بغضب…. انت اتجننت دول مجانين احنا كده رجاله هما مجرد ذكور في المجتمع يعامل مراته حلو وفي الاخر تركب وتدلدل رجليها اللي زي الست متستحقش وانا مش مقتنع ومش هقتنع بل الكلام الفارغ ده واللي انت بتعمله غلط غلط
قاسم بحزن….. مع الاسف احنا اللي غلط مش هما
وانا خلاص هتغير و يستحسن ان انت كمان تتغير بدل ما تندم في الاخر
فارس بصرامه…… انا مش هتغير ده طبعي واللي اتربيت عليه ومستحيل اسمع لل تخريف دي انت فاهم
قاسم بحزن…… براحتك يا فارس مع السلامه
فارس….. مع السلامه
قاسم نزل حزين بسبب قسوة اخوه وراح علي بيته وطلع كانت تقي نايمه علي الكنبة
دخل وشافها وهي نايمه وفضل يتأملها ولاول مره يشوف ملامحها من نظره تانية قرب منها و حملها وهي فاقت و كانت مخضوضة لانها اول مره تحصل وفكرت انها ممكن تكون عملت حاجه وهو هيعقبها
ونزلها علي السرير وقال…… بقول يا تقي
تقي كانت خايفة منه اوي وهو لاحظ وكان مضايق من النظره دي ووعد نفسه انه لازم يشيل النظره دي
تقي بخوف…. نعم
قاسم بهدوء…… اجهزي انتي والعيال هننزل نتغداء بره
تقي بصدمه…. ايه
قاسم بإبتسامة…. بقولك اجهزي انتي والعيال علشان هنخرج نتغذاء بره
تقي بصدمه اكبر ده بيبتسم كمان
قاسم بإبتسامة…… ها هتخلصي ولا اغير رائي
تقي قامت بسرعه وقالت….. لا بسرعه هنجهز
وخرجت وهي بتجري
لانها من ساعه ما كبرت وهي مكنتش بتخرج نهائيّ
لغاية ما اتجوزته ومكنتش بتخرج وهو اللي بيكلم السوبر ماركت يجيب كل حاجه
قاسم دخل المرحاض واخذ شاور وغير هدومه وحلق دقنه وبقي مز يعني
خرج كانت هي والاولاد جاهزين
قاسم…. يلا
نزلوا وراحوا علي العربية وكانت هتقعد الاطفال قدام زي العادة
قاسم بإبتسامة….. قاعديهم ورا وتعالي قدام
تقي اتصدمت…… حاضر
ركبتهم ورا وركبت هي قدام
وكانت ساكته وهو لاحظ ده
تقي لقيته وقف عند بيت والده
سكتت ومتكلمتش
قاسم ….. يلا يا حبايبي
ونزل وكانت هتنزل قال….. لا خليكي انت وانا جاي هوديهم وجاي
تقي كانت عاوزه تسال وهما هيروحوا فين لكن خافت وسكتت
قاسم بإبتسامة خبطت الباب فتحت الباب فاطمه مامته وحضنته وقالت وحشاني يا قاسم وولادك وبصت لاولاده….. ازيكوا يا حبيايبي
وحضنتهم وقالت ادخلوا
قاسم عينيه كانت بتحوم في البيت جلس وقال…. امال مني فين
فاطمه بقسوة….. مرزوعه في المطبخ
قاسم…. طيب
قاسم نادي عليها….. مني يا مني
مني جات جري وكانت خايفة…. نعم
قاسم بإبتسامة….. ازيك يا مني
مني اتصدمت…… الحمدلله بخير
قاسم بإبتسامة حضنها وقال……. بكره الساعه سابعه اجهزي علشان هنخرج انا وانتي وهفسحك
مني وفاطمه كانت الصدمه عليهم كبيرة
مني هزت راسها وقالت….. انا
قاسم بإبتسامة….. ايوه انتي
فاطمه بعصبية….. ايه الكلام ده يا قاسم
قاسم بإبتسامة….. ايه يا ماما هخرج انا واختي شوية فيها حاجه
فاطمه بقسوة….. من امتي واحنا عندنا حريم بتطلع بره البيت
قاسم بإبتسامة…… هي مش هتخرج لوحدها انا معها روحي انتي يامني ومتنسيش اجي الاقيكي جاهزه
مني بفرح حضنته وباسته وقالت….. حاضر
فاطمه بقسوة….. الكلام ده مش هينفع وابوك مش هيرضى
قاسم بإبتسامة….. انا هقنعه ياماما متشغليش دماغك بقولك انا هسيب الولاد معاكي انهاردة هيباتوا معاكي انهاردة
فاطمه…… اشمعني وفين زي زفته
قاسم اضيق….. مراتي اسمها تقي مش زفته ولو مش عاوزهم قولي اخدهم لفارس
فاطمه بقسوة…… انت مالك متغير كده ليه انا بسال عادي وطول عمري بقول عليها زفته ايه اللي جد
قاسم…… من انهارده اتعودي تناديها بإسمها
فاطمه بقسوة……. بقي كده بلفتك الحلوه
قاسم…… لا بلفتني ولا غير هتخدي العيال ولا اوديهم عند فارس
فاطمة….. لا سبهم
قاسم….. خلاص سلام
وخرج وركب العربية كانت تقي حطه راسها علي الكرسي واول ما دخلت اتعدلت
قاسم بإبتسامة….. اتاخرت
تقي بخوف شوية….. لا ابدا
قاسم بإبتسامة….. طيب احنا دلوقتي هنروح مطعم هنتغداء فيه وبعدين هنطلع علي المول نجيب شوية حاجات
تقي باستغراب….. وانا هاجي معاك
قاسم بإبتسامة…… انتي مش ركبه معايا يعني جايه معايا
تقي بخوف….. لا اقصد هدخل معاك ولا هستني في العربية
قاسم…. لا هتدخلي معايا
تقي عنيها قلبت بفرح….. بجد هدخل معاك
قاسم بإبتسامة….. بجد
تقي ابتسمت ابتسامه جميلة وساكتت وبعد شوية وصلوا المطعم
قاسم…. انزلي ومسك ايديها وهي استغربت لكن معلقتش دخلوا وجلسوا علي طربيزه متطله علي البحر
قاسم بإبتسامة….. ايه رايك في المكان
تقي…. جميل جداً
قاسم بإبتسامة….. هتكلي ايه
تقي خافت تختار يزعق لها…… اللي انت تجيبه
قاسم بإبتسامة….. مش اللي انا اجيبه انت حابه تاكلي ايه وانا هجبهلك عندك المنيو شوفيه واختاري اللي يعجبك اي كان
تقي ابتسمت بفرح وهو فرح لفرحتها….. انا عاوزه اكل مكرونه بل البشامل وفراخ
قاسم بإبتسامة….. تمام جرسون
جرسون….. امر يا فندم
قاسم بإبتسامة….. عاوز اتنين طاجن مكرونة بشاميل
وعاوز فراخ مقسومه لفردين
جرسون….. امرك يا فندم
قاسم بإبتسامة…. قولي ياستي اللي نفسك فيه وانا هجيبه واي حاجه عاوزه تسأليها قولي عليها وانا هجوبك
تقي بعفوية وسرعه…… انت ليه بتعمل معايا كده ايه اللي غيرك
قاسم بإبتسامة وبحزن مسك ايديها…. عرفت اني كنت غلطان وان البنات دول نعمه من عند ربنا ومفيش احسن من البنات والستات وان احنا من غيركوا ولا حاجه انا بتمني تسامحني يا تقي ونبداء حياة جديدة مع بعض وننسي اي حاجه وحشة حصلت انا عارف انك هتخدي وقت بس انا هعمل كل اللي اقدر عليه علشان خاطر اسعدك واخلي اسعد واحده في الدنيا بس انتي اديني فرصة واحده اصلح بيها كل حاجه
نقي مكنتش مصدقة اللي حصل وفرحت قوي وقالت. .. ربنا استجاب لدعائ
قاسم استغرب….. يعني ايه
تقي بدموع….. في كل صلاه كنت بدعي ربنا يحنن قلبك عليا وترعي ربنا فيا
قاسم بحزن….. اوعدك ان حياتك من انهاردة هتتغير نهائي واي حاجه حصلت في الماضي هتتغير هتديني فرصه
تقي هزت راسها وقالت….. هديك يا قاسم بس اتمني متكسرنيش
قاسم…. اوعدك وانتي عارفه لما بوعد بوفي
الجرسون جاب الاكل وابتدواء ياكلوا وقاسم كان بيأكلها بأيده وسط ضحكوهم وفرح تقي
وقاسم اللي كان مبسوط جدا بفرحها
وخلصوا اكل و دفعوا الحساب وخرجوا واخدها مول كبير وابتداء يجبلها الحاجات اللي محتاجها
كانوا واقفين في محل هدوم
قاسم بإبتسامة….. ها ايه رايك في الطقم ده
تقي بفرح….. جميل
قاسم بإبتسامة… طيب ادخلي قيسيه
تقي دخلت بفرح……. وخرجت وكان جميل عليها ها حلو
قاسم….. انتي اللي محليه
تقي خجلت جدا وشها احمر
العامله في المحل….. واضح انكم عرسان جداد
قاسم…. لا بقالنا ست سنين متجوزين
العامله بصدمه بصت لتقي… ولسه بتتكسفي علي العموم الطقم هياكل منك حته
قاسم….. احنا هناخد ده
اخد الطقم ده وجبلها تلاته كمان ودفع الفلوس
اخدها وراح علي محل مجوهرات وقالها اختاري اللي يعجبك
تقي اخترت خاتم 💍 جميل وهادي وكان فضه
قاسم بإبتسامة….. خدي دهب مش فضه
تقي….. انا بحب الحاجات الفضه مش بحب الدهب اوي
قاسم بإبتسامة….. اللي يريحك
ونظر للصايغ….. بكام ده
الصايغ….. 1000 يا فندم
قاسم دفع واخدها وجبلها شنطه مكياج بحالها علشان مكنش عندها الحاجات دي
تقي شدت ايديه وقالت…. متجبش مكياج انا مش بعرف احط اصلا
قاسم بإبتسامة….. هتتعلمي تعالي بس
واشترها واخدها علي محل لانجيري
تقي اتكسفت وقالت…. انت جايبني هنا ليه
قاسم بضحك…. اكيد مش ليا يا تقي قلبي ليكي
تقي اتكسفت….. لا انا مش عاوزه
قاسم بضحك….. بس انا عاوز لانك ها تلبيسي ليا انا بدل ما ابص بره وانتي حره
قاسم دخل هو وتقي اللي كانت مكسوفة جدا
قاسم كان بينقي هو كل اللي حاجه واللي بيعجبه كان بيحطه في الشنطه ودفع الحساب وخرجوا وقال تعالي نروح بقي ونبقي نخرج يوم تاني
تقي…… وحسام واسر
قاسم بإبتسامة…… لا هما هيبتوا عند ستهم انهاردة
تقي باستغراب….. ليه
قاسم بإبتسامة…… علشان نقعد براحتنا ونتكلم براحتنا
تقي….. تمام
روحوا
وقالت هحضر العشاء.
قاسم بإبتسامة ….. لا مش دلوقتي تعالي قيسي القمصان اللي جبنهم
تقي بخجل…… لا مش عاوزه
قاسم بإبتسامة….. خادها بسرعه ودخل الاوضة وطلع قميص احمر وقال…… يلا البسيه عاوز اشوف شكله هيبقي عامل ازاي
تقي اتكشفت لكن خدته ودخلت المرحاض
وغيرت وكان شكلها جميل القميص قصير جدا يوصل لقبل الركبه وفردت شعرها البني طويل يوصل لنصف ظهرها كانت جميله جدا جدا وخرجت وهي مكسوفه اما هو كان مصدوم من الجمال ده جدا وقال….. ايه الجمال ده وقرب عندها ومسك ايديها وقال….. ازاي مكنتش منتبه للجمال ده كله ورفع راسها للي منزلها علي الارض ونظر لها وقبلها قبله شغوفه لاول مره منذ زوجهم يقبلها بهذا الشغف
وتسكت شهرزاد عن الكلام الغير مباح

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الحب الخاطئ)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى