روايات

رواية الجواز مش آخر الدنيا الفصل الرابع 4 بقلم ندى سعد

موقع كتابك في سطور

رواية الجواز مش آخر الدنيا الفصل الرابع 4 بقلم ندى سعد

رواية الجواز مش آخر الدنيا الجزء الرابع

رواية الجواز مش آخر الدنيا البارت الرابع

الجواز مش آخر الدنيا
الجواز مش آخر الدنيا

رواية الجواز مش آخر الدنيا الحلقة الرابعة

-شايف مش هلاقي اللي يحافظ ع اختي اكتر منك بالعكس فرحان انها هتبقي مع حد زيك
حضنوا بعض بالمناسبه الحلوه دي
•طمني عليك بقا هتتقدم لـ ندي ولا هتعمل ايه
-مش عارف بفكر اعمل ايه
•خد خطوه ويتصيب ياتخيب محتاج تقوي قلبگ وحاول مره واتنين عشانها
-احاول مليون مره لاجل عيونها مش مره ولا اتنين بس
•بكلمك خلينا نفرح
-نفرح بيكم الاول .
**********
محمد روح البيت ملقاش غير نسمه
-اومال امك فين
•خالتك مشيت وهي دخلت تصلي
-في جديد حصل
•كان بتقنع امنا انك تتجوز بنتها ك العاده بس هي قالتلها انك شاب وليك حُريتگ ومتقدرش تكلم معاك ،وفهمتها ان بنتها صغيره ومتفضلش تزن عليها وان نصيبها هيجلها لحد عندها والكلام ده
-حلو ..، وانتي
•انا ايه يامحمد
-نصيبك جالك
•ازاى
-احمد اتقدم لك
بصيت وسكتت
فـ سأل
-كنتِ عارفه
•لا والله ، كنت فاكره انهُ مش بيطقني
محمد ضحك
•بتضحك ع ايه
-بالعكس كان باين من الاول انه كان بيعزگ بس متوقعتش انه حب
•اهاا
-مقولتليش ايه رايگ
•انت ادري
-صلي استخاره وانا هفتح كلام مع اهل البيت وردي عليا
•ماشي ، هاقوم انام ، تصبح ع خير
-وانتي من اهله .
~دخلت الاوضه منمتش بعت مسدج لـ ندي
•ندي صاحيه
=ندي! خير يانسمه
•شوفي الجديد اللي مع صاحبتك
=شوقتيني ، احكي بسرعه
•احمد اتقدملي
=احمد مين ؟
•فوقي كده احمد صاحب اخويا
=اللي قولتي مش بيطيقك ده
•صح
بعت ايموشن ضحك وقلب ف الاخر
=عشان تعرفي كان عندي حق لما قولتك هيطلع معجب بيكي
•المفروض اعمل ايه دلوقتي
=ونتي حاسه بي ايه ناحيته
•بصي مش عارفه بس هو كويس وك شخصيه تمام وعارف ربنا مش بيسيب فرض ووقت الصلاه لو لقي محمد كسل يصلي بياخده ع المسجد هو عجبني الصراحه غير كده اهم حاجه هيخليني اكمل تعليم حتي ولو ااتجوزنا
=حلو اوي ده ، صلي استخاره وارمي حملك ع الله لو في خير كل حاجه هتلاقيها اتيسرت
•ع خير بإذن الله
*********
نسمه صليت ٣ ايام الاستخاره وكل مره قالت انه مرتاحه غير كده الموضوع اتيسر كل حاجه جريت بسرعه
كنت معاها وهي بتجهز طقم لقرايه فاتحتها وبعد مخلصنا دخلنا احنا الاربعه البلكونه وسيبنا الكبار ف الصاله
=بقولك ايه يااحمد نسمه دي ف عينگ فكر تزعلها بس فكر ومش هقولك هيحصل ايه
محمد اتكلم
-هيحصل ايه
=لما يحصل هتعرفوا
-وطيتي صوتگ ليه طيب
=انا عشان رقيقه ف تلاقي صوتي مبيطلعش
-ايوا ، قولتيلي
رجعت بصيت لـ نسمه ووجهت كلام تاني لـ احمد
=انا حشريه وبحب اطمن ع صاحبتي تقولي هتجوزو ف انهي عماره عشان لو اتخطبت الفتره دي اعمل حسابي ف نفس العماره ونبقي انا هي مع بعض
رد محمد عليا لـ تاني مره
-بتكلميه كده ليه
ضيقت عيوني
=اصل يا سيدي هيعتبرني حماتهُ التانيه في حاجة
– حماته وهتلزقي ف نفس العماره كفايه خنقه
بصيت لـ نسمه
=اخوكي مش طايقني اقوم امشي
اتحرجت من كلامه وقفت ودورت نفسي اطلع من البلكونه قبل مانسمه ماتكلم لقيت محمد وقف ف وشي
واتكلم بنبره حنينه وهاديه
-ندي متمشيش مش قصدي اضايقك ، قصدي من كلامي وش الملاك ده مينفعش يبقي حمي ولا حشريه حتي
احمد:محمد اجيب اتنين ليمون
محمد لقي مشبگ ع سور حدفه ع احمد
ضحكنا كلنا وف وسط الضحك
=تستاهل
-انت فاكر انك بقيت خطيب اختي هسكتلك مثلا
نسمه:بقولكم ايه محدش لي دعوه بيه
احمد:لقيت اللي يدافع عني اهو
منكشات بينا وضحك وهزار واهم حاجه راحت القلب
=الساعه ٩ ونص همشي عشان الوقت
•اخلي محمد يوصلك
=لا طبعا هروح لوحدي
هتعوزي حاجه ياطنط
تسلمي ياندي عقبال مااتعبلك
=تسلميلي ،سلام
استني محمد يطلع من اوضته يوصلك
=لا ياطنط شكرا
ايه شكرا دى اكيد مش هنسيبك تروحي لوحدك
=متقلقيش ياطنط
-معندناش بنات تروح بليل لوحدها
صوته سبق وجوده ك العاده
=انا بمية راجل وميتخافش عليا
-عارف ، مستنيكي تحت متتاخريش
فتح الباب وسبقني فعلا ومامته فضلت تضحك مش فاهمه ليه
•معلش ياندي محمد اليومين دول عنده حول ف مشاعره
=حول ف مشاعره ايه دخلني ف النص ، سلام ياست عيله غريبه
نزلت وراء
-ساعه نازله ورايا
=مممحما مش مضطر توصلي طالما متأنب كده
حط ايديه ف جيبه اتكلم بحنيه ولمعه ف عيونه اربكتني
-مين قال اني متأنب ، ده قلبي زي العسل
عملت نفسي عبيطه وسالت
=وليه ع قلبك زي العسل
-يلا نمشي
اداني ظهره ابتسمت
رجع بصيلي وداريت الابتسامه ومشيت جانبه
-اعتقد الجو حلو نتمشي شويه ولا حابه تركبي مستعجله
=لا عادي ممكن نتمشي
-كويس ، تعرفي ان مامتي بتحبك
=عارفه وانا بحبها
-ممم و شايف اهل احمد برضه حبكو وخدي عليهم بسرعه
=اعمل ايه ف اجتماعيتي وخفة دمي
-اها ، خفت دمك خفيه شويه ياريت
=ليه
-كده ، والتعامل مع احمد بطلي ضحك معه
وقفت
=هي نسمه اضايقت بس هي كان عايزه ناخد ع بعض
-امشي متوقفيش ، نسمه مش مضايقه بالعكس مبسوطه خده ع بعض
=طيب مين اللي اضايق اني بكلم مع احمد
سكت وبصيلي تقريباً مش عارف يقول ايه
-جايز في حد مش حابب ضحكت يشوفه حد
=يبقي يكلمني ونشوف الموضوع ده
-مين اللي يكلمك
=الحد
-ده سبت ياخفيفه
ضحكت غصب عني ع طريقه اللي بيحاول يداري بيها شئ واضح
-ياااارب ع اللي انا فيه
=محمد
-نعم ياندى
=احب اعرفك طالما هزاري ف حدود الادب ومش بتجاوز حدودى يبقي تمام ولا ايه
-وشهاده انتي مش بتعديها ياندى ، صحيح مين سماكي ندى
=ماما ، ليه
-اصل الواحد تحسي عايز يقول ندى كل شويه اسم زى المزيكا تحب تكرر كتير .
بصيت قدامي وانا مبسوطه
بدايه قلبي فاهمهَ مع دقات لطيفه بصيت للسماء ف جو الليل الجميل واليوم الذيذ والذكريات اليوم ف بالي مش بتروح
******
=مش مصدقه بلبسگ فستان الشبكه ، الله يرحم الا تعليمي لما اخلص تعليمي
اتكلمت وهي بتضحك
•ياستي زلتيني ، ده كله من زنگ كل شويه وافقي وخليني البس فستان ونينينينيني واهو كويسه الخطوبه قبل الجامعه باسبوع
لفيت طرحتها
=شايفه اللي شاريكِ ف مشجعكيش ليه
•عقبال ما افرح بيكي
=حبيبتي
الشبكه اتعملت ع الضيق العيلتين والصحاب كله ف بيت نسمه
=ياروح قلبي ع الصغنن
رنا جات بعيالها
رنا:شيلي
=انا مالي انا قادره اشيل نفسي
رنا:بكرا تبقي زي وتتحيلي عليا اشيل عيله من عيلك للحظه ومش هوافق
ضحكت
هيبقي ساعتها عيالك كبرو وهستغلهم متقلقيش
قضيناها ضحك
رنا اتجوز من ايام ماكنا ف ثانوي ربنا رزقها بولد وبعد ٣ سنين رزقت ببنوته جميله
رنا:امسكي هسلم ع نسمه واخُدها تاني
شيلتها
=انتي جميله انتي سكر يا كوكي ياخلاثي
-اللي جابلك يخليك
يارب
سيبته وروحت وقفت مع نسمه ورنا واتصورنا شويه
عدا شويه وقت مشوفتش محمد قدامي استغيبتهُ
بنت رنا عيطت كتير من الحـر
فكرت اقف بيها شويه ف البلكونه لحد ما تهدأ ومقولتش لـ رنا لان كانت بابنها ف الحمام
اتجهت ناحية البلكونه
داريت ابتسامتي بصعوبه لما لقيته واقف ف وشي المكان الوحيد اللي مبيصتش فيه
-ايه جايبگ هنا
=رجلي
-خفي تعومي
=نينيننيننينيني ، وانت ايه سايبه الهيصه وواقف هنا لوحدك ليه
-تقدري تقولي عشان ابص ع قمري من غير ماتاخد بالها
البنوته هديت من العياط وقفت جانبه وسايبه مسافه
=مين فيهم قمرك بقا ماتعرفني عليها
بصيلي وحط اييديه ف جيبه
حركه تلقائيه منهُ بس بتعجبني ابتسمت بجنب مستنيه رده
-عسوله البنوته اللي ع ايديگ
=حابب تشيلها
-هينفع ، مشلتش اطفال قبل كده
=جرب ،افرد دراعگ ، امسكها براحها ، ع مهلك
مع كل حركه بنقل بيه البيبي من ايدي لايدي ونظرات اللي بتلمع قلبي كان بيدق جايز من القرب جايز اني اتخيل مشهد صغير وسريع
-ماشاء الله عسوله
=ايوا اوي
-عقبالك
=شكرا
-اتوقع هتبقي ام حنينه
=وانت كمان
-انا كمان ايه
=هتبقي اب كويس
-شيفاني انفع اب وزوج
=تنفع يامحمد تبقي حبيبي الغيور وحنين وذات الوقت وتنفع وزوج وهتبقي احسن اب
-اقولك ع حاجه
=قول
-تعرفي اني شايفك احلي واحده موجوده هنا
اتكسفت
=شكرا ، هات البنت اكيد مامتها بدور عليا
ادهاني ولسه همشي
-ندي
رجعت بصيتله تاني
فضل ساكت ومش سامعه غير دقه قلبي وقلبه
-لو هتمشي لوحدك قوليلي هوصلك
بصيتله هو جايز عشان بحبه بتوهم لمعة عينيه ولا هو مش عارف يبدا ازاى ، جايز انا اللي مشاعري باينه ومخليه يلعب بيا
مودي قفل
=شكرا يامحمد هخلي اي حد من البيت يجي ويروحني عن اذنك
نسمه:كنتي فين
=هقولك بعدين ، فين احمد مش هتلبسوا الدبل عايز الحق امشي عشان الطريق
نسمه:مالك مودك مقفول كده ليه حد ضايقك
=لا ياحبيبتي
•متاكده
=ايوا
•عمتن احمد راح يجيب محمد من البلكونه وهلبس الدهب
★. ★. ★.
احمد:سمعت كل حاجه مش عارف تكلمها اكلمها انا
محمد:وانت رامي ودنگ معايا ليه
احمد:جاي اناديلك ف سمعت مردتش ادخل واحرجها وبقولهالك يامحمد اي موضوع لما يطول بيبوخ .. ومتنساش هتدخل الجامعه وهتخلص وممكن تتاخد منگ.
محمد:يلا طيب عشان تلبس دهبك ونخلص.
بداو تلبيس الدهب
عيني كان ع ندي كل ماعيني تيجي ف عينيها تهرب بيهم
مينفعش العيون الحلوين دول يتهربوا مني
مشلتش عيني من عليها باين عليها انها مضايقه
سلمت ع نسمه وشكلها ماشيه بدري كده !؟
نزلت.. نزلت وراها
-ندي
بصيتلي ومتكلمتش
-ماشيه بدري يعني
=عادي فيه حاجه
-مضايقه مني
=اضايق من ايه مفيش حاجه اضايق منها عن اذنك
نزلت سلمتين كمان سبقتها ووقفت قدامها
-عايز اتكلم معاكي
=بعدين يامحمد ، عايزه امشي
-مش هينفع بعدين ياندي وبصيلي مش بحب عينك تتهرب مني .كده بضايق
بصيتلي باستغراب
-ندي ايه رايك فيا
=ازاى يعني
-ندي عايز اقولگ حاجه نفسي اقولها اووى من كل قلبي بس خايف خايف اكون بتهوم باللي حاسهُ من ناحيتگ فـ اخسر طلتگ وضحتگ من قدامي .
=قولي بدل ماتخسرهم من دلوقتي فعلا
طلع خاتم من جيبه ومسكهُ ف ايده ومسك ايدي بايديه التانيه وبدات يتكلم
-تعرفي انا استاذ فـ الكلام بس باجي قدامك انتي بالذات واضرب لاخمه ابقي خلاص مجهز كلامي وقرار واخده عيني تقابل عيونگ اغرق ..بغرق فيهم
انتِ اول حب اول بنت شايفه مختلفه حبي ليكي من زمان استنيتگ كتير لحد لما تكبري وتفهمي حبي بس كل ماتكبري حبي ليكي اللي بيكبر شقاوتگ وضحتگ ببقي نفسي اخيبكي من الناس مش انانيه بس بخاف عليكي
نفسي تبقي ليا وف الحلال والله بس نفسي اخد الخطوه وانا متاكد انك بتبدليني الحب ده مش عايز ندي ك زوجه بس لا وك حبيبه وصديقه وكل ماليا
لو ينفع تقوليلي باللي حاسه ناحيتي
لو لقيتگ محتاجه وقت تحبيني الخاتم ده هلبسهولك ف اليمين لحد ماخليكي تحبيني ، انا لو حساسي صح وانگ بدبتليني نفس المشاعر يبقي مصير الخاتم ايديك الشمال يعني اكتب الكتاب ع طول اصل لا مـفر ف كلتا الحالتين انتي ليا .
=مش عارفه اقولك ايه دلوقتي يامحمد
بس هقولگ موقف بسيط وانا عارفگ ذكي وهترجم قلبي
وانا شايله البنوته صغيره وبتلاعبها معايا
اتمنيت وقتها تكون انت بالذات اب لـبنوتي واشوف بعيوني حنيتگ عليا انا وهي
ابتسمنا لبعض فـ لحظه سكات وقلوب بتطلع من عيونا لبعض وهو بيلبسني الدبله فـ ايدي الشمال لتعلن نهايه مشقة التلميحات وتبدا بدايـه اختيار لون السيراميگ واوض الاطفال 🫂💛
تمت

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الجواز مش آخر الدنيا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى