روايات

رواية الجواز مش آخر الدنيا الفصل الثالث 3 بقلم ندى سعد

موقع كتابك في سطور

رواية الجواز مش آخر الدنيا الفصل الثالث 3 بقلم ندى سعد

رواية الجواز مش آخر الدنيا الجزء الثالث

رواية الجواز مش آخر الدنيا البارت الثالث

الجواز مش آخر الدنيا
الجواز مش آخر الدنيا

رواية الجواز مش آخر الدنيا الحلقة الثالثة

•انتي نجحتي واعلي مني بدرجات ده تزوير ف اوراق رسميه ع فكره
=انا قولت حصل مصيبه خضتيني
•من حقي استغرب انتي كنتي مكبره دماغك كنت بخليكي تذاكري بالعافيه ف تقومي تجيبي درجات اعلي مني
عدلت نفسي وقومت قعد ع السرير
=الصراحه ده هيبقي بسبب تشجيع محمد اخوكي
•اهااااا قولتي محمد ، بدات اصدع منكم انتو الاتنين كل مااكلم حد منكم يجيب سيرت التاني ف حاجه انا معرفهاش؟!.
=بيتكلم عني بجد ، بيقول ايه يانسمه
-مش هاقولك
=هاجبلك حاجه حلوه
-لا برضو يلا كملي نوم سلااام
=استني بس …، قفلت
*****************
محمد :فرحت لما عرفت ان ندي نجحت وبدرجات عاليه وان ليها شخصيتها اللي تحدد بيه اللي هي عايزه
دخل ضوء من شيش الشباك لاوضتي
دماغي رجعتني لتالت سنين وراء
لما دخلت المطبخ ع صوت نسمه وهي منفعله وبتحكي لامي عن صاحبتها اللي مش بتفكر غير ف الجواز عشان تسابق اللي ف سنه وقد ايه خايفه عليها
كلمتني كتير عن ندي وشخصيتها وتصرفتها صحيح الاتنين عكس بعض من كتر طريقه كلام نسمه عليها حببتني فيها كان نفسي بس اشوفها
كأنها بطلت حكايه وعايزه تظهر
سالت نفسي وقت في حد يحب حد قبل مايشوفهُ
وقتها رسمتها فـ خيالي
وطلعت احلي من الخيال …
باااك
الباب خبط
-مين
•محمد يلا الفطار جهز
-جاي وراكي يانسمه
ايه الدلع ده جبنه رومي ولانشون وبيض ولبن وخيار فطار من اللي انا بحبهُ ايوا عايزين مني ايه
نسمه ضحكت انه فهمهم ومامتها اكتفت ببسمه
هنعوز ايه بنهتم بصحتگ
-والله
وندردش معاك
-فيه ايه بقا
يعني ياروح ماما ياقلب ماما مش عايز تفرح قلبي بيگ
-ع فكره ممكن تفرحي من غيري مش هزعل
خبطتني ف كتفي
متلفش ودور ياروح امك
-هتقلبي عليا ولا ايه ، لو كده اكل الاول بدل ماتشيلي الاكل من قدامي
كُـل ، والاكل مش هيمنع الاكل
-ست الحبايب عايزه تقولي ايه
قشرت بيضه وحطتها قدامي
يعني ابني حبيبي خلص جامعه واشتغل بشهاده حالته الماديه الحمدلله استقرت مش ناقص غير اشوف عروسه ف أيديه حفيد يقولي ياتيتا
-افهم انك جايبه عروسه
ايه رايك ف ندي
-اشمعانه ندي
بنحبها وبنرتاحلها وزوجه مناسبه كويسه وظريفه وجميله
•وزائد بنشوف عينيكم بطلع قلوب لما تشوفوا بعض مثلا
-اسكتي انتي متكلميش
•بلاش يامحمد متنساش انها صاحبتي مش هخليها توافق عليك
بصيلها بعياظ ورجع بص لـ مامته يكمل كلام معاها
-انتي عارفه انها اتغيرت معتقدش انها توافق تجوز وهي داخله ع جامعه وكده
•دي بتكمل تعليم عشان تثبت نفسها قدام نفسها وقدامك
-هي قالت كده
•لا بس باين اوي
خلصت اكل وقومت
كمل اكلك
-شبعت
وموضوعنا
-سيبيني افكر وارد عليكي
~شويه ودخلت البلكونه وفـ ايدي فنجان القهوه اللي اتعود عليه بقالي سنين رجعت لذكره قديمه اول ماشغلت سيرة الحب لام كلثوم
“طول عمري بخاف من الحب وسيرت الحب ”
متخيل تبقي قاعد سرحان ف انسان بتحبه ف تلاقيه جانبك فجاه علامات استفهام جه امتا وازاى بقا هنا
حسيت بحد قريب من قلبي وبعيد عن عيني جانبي ، مع ريحتها المميزه طريقته المتوتره وهي بتعرفني ع نفسها
دقت قلبي وقتها وهي بتقولي انا ندي
وهي بتهرب من نظرت عيني كل اللي منعني منها دبله صغيره لابساها ف ايديها
سيبتها للقدر ياتكون من نصيبي يانصيبه سعيده معه
المحب يحب يشوف حبيبه سعيد حته ولو مش معه.
ووقت ماسمعتها وهي نفسها تشرب قهوه من ايدي
ابتسمت وانا باصص ف الفنجان لون عينيه جميله
دخلت المطبخ ع طول عملت فنجانه بكل حُـب
كنت متاكد انها هتيجي عارفه انها حاسه بحاجه مش فاهمه ناحيتي بدايه مشاعرنا مش الكل بيعرف يترجمها
فعلا اول مادخلت البلكوننه واتكلمت
طفيت الاغنيه اللي وقتها كانت لـ مياده وهي بتقول
“حبيـت جـميل يارتني ضَـله”
طفيتها لان صوتها لوحدهُ غنوه
مكنش قصدي اسمعها وهي بتقول حاسه انها بتزغزغ قلبي .
معرفش اني حبي هيوصل من رشفت من فنجان
انا نفسي مش عارفه اتبني امتا كل الحب ده ليها لـ نـدي وبس بس هي تستاهل
المهم اني اطمنت عليها وع نجاحها وانها خلاص هتدخل الجامعه بعون الله
باااك
•يامحمد ياسرحان
-عايزه ايه
•بنادي عليك بقالي ساعه مش معبرني
-اه. خير عايزه ايه
•انا غلطانه اني جايه اقولك خالتگ تحيه جايه ببنتها يعني لو حابب تهرب قبل ماتيجي
نهت كلامه بغمزه اتكلم وهو مستعجل
-خدي العشرين جنيه دي ابسطي نفسك بيها انا رايح عند احمد
احمد :بتجيب ف سيرتي ليه
محمد:ع طول رامي ودنگ من بلكونتگ لهنا
احمد: انا ليا غيرك ياصاحبي
محمد: طب جايلك ومش هحرمك مني يازميلي
احمد: اكيد قربتك الازقه جايه وجاي تهرب منها ك العاده
محمد :يلا اشوفك ع الباب
****
دقايق وبقيت قاعد مع احمد عشرت عمري شريكي ف خطوه حياتي
احمد وهو بيضحك
ياعم دي خالتك حد يهرب من خالته
محمد:زهقتني ياعم كل ماتشوف وشي
بدا يقلدها
اتجوز بنتي يامحمد مستخصراك تطلع بره
بنتها ايه الـ ١٥ سنه دي المستعجله عليها ، انا مش عايز غير ندي ومش عارف هعمل الخطوه دي ازاى خايف من رد فعلها
احمد:اعمل زيي
محمد:مش فاهم
احمد:يعني اتقدملها وشوف الدنيا ايه
محمد:اتقدملها ازاى عايز اعرف الاول اللي ف قلبها ناحيتي
احمد:العيون بيبان فيها كل حاجه ف اتقدم زي ماهعمل ووبعدين اعرف اللي ف قلبها
محمد:زي ماهتعمل عايز تتقدم لـ مين
احمد: اختك نسمه
محمد:بتقول مين
احمد:انت عارف انتي اكتر من اخويا ، انا مكلمتهاش انا دخلت البيت من بابه اهو وبفتح فيه اول مابقيت مستعد اني افتح بيت ولا انت شايف غير كده يامحمد ؟.

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الجواز مش آخر الدنيا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى