روايات

رواية الجمال الداخلي الفصل السادس 6 بقلم شروق حسام

رواية الجمال الداخلي الفصل السادس 6 بقلم شروق حسام

رواية الجمال الداخلي الجزء السادس

رواية الجمال الداخلي البارت السادس

الجمال الداخلي
الجمال الداخلي

رواية الجمال الداخلي الحلقة السادسة

عدي فترة وخلصت امتحانات اخر السنة وخلاص كنت اتخرجت وقررت انِ هسيب كل حاجة ورا ظهري واسافر من غير ما اعرف حد
وحاليا بعد سنتين قضيتهم في أمريكا قررت ارجع مصر تاني بعد ماعرفت ان ملك تعبانة وحالتها خطرة
…………..
_” اهلا اهلا يا هانم الواحد مش بيعرف يستدرجك غير بكده ”
_” ملك انتي بخير صح حرام عليكي وقعتي قلبي ينفع اللي انتي عملتيه ده يعني تعملي نفسك تعبانة ”
ملك بحدة ” وينفع اللي عملتيه انتي كمان ”
سلمي بكسوف ” يا ملك افهميني ”
_” افهم ايه افهم ان صاحبتي الوحيدة واختي تسافر مرة واحد من غير ما تق ل لحد ”
_” بس انا كنت بكلمك دايما ”
_” لا والله ”
_” خلاص متزعليش مني حقك عليا ”
_” لا زعلانة ومش انا وحدي اللي زعلانه ”
_” مش فاهمة قصدك مين تاني اللي زعلان ”
_” مش هقولك ”
كملت بحزن ” اياكي تعملي كده تاني ماشي مش عشان زعلانة ومتضايقة تروحي سايبة مصر كلها ”
كملت بمرح ” بس رجعتي وبقيتي قمر 14 يا سولي خسيتي يابت ”
سلمي بتنهيدة ” اه كان فيه مدرب بيتابع معايا وكان صارم جدا عشان كده خسيت في وقت قياسي ”
_” باركي لي مش خطوبتي بعد يومين ”
سلمي بصدمة ” ااااااايه ازاي وحصل امتي ومين اللي خطبك ”
ملك بتوتر ” فايز ”
_” فايز مين يا حبيبتي ”
_” هو فيه غيره يا سلمي ”
_” بصي انتي شكلك جرا لعقلك حاجة في السنتين اللي غيبتهم انتي بتهزري مش كده ده انا كنت دايما بكلمك وعمرك ما حكيتي لي حاجة زي كده ”
_” حبيت اعملهالك مفاجأة ”
_” مفاجأة سودا ”
_” ههههه انا ذات نفسي مش مصدقة بس معاكي حق في قرفك منه بس اعمل ايه يا سولي لقد وقعت في الفخ واصبحت أسيرة عشقه ”
_” يا سلام يا سلام وبتقولي كلام حلو كمان ”
_” انا راجعة الفندق عشان تنام مش ناقصة حرقة دم اكتر من كده ”
_” خليكي هنا أو ارجعي البيت مش لازم تروحي فندق ده بيتك زي ما هو بيتي ”
_” معلش يا لوكة سيبيني علي راحتي هرتاح في الفندق أكتر ”
ملك بحزن ” مش ناوية تشوفي عمو ”
سلمي بقسوة وعدم اهتمام ” ان شاء الله اللي كتبه ربنا هيكون ”
…………….
_” حبيبة القلب رجعت ”
_” بجد يا فايز ”
_” اه يا ظفورة لسه مخلص كلام مع ملك وقالت لي انها لسه راجعة ”
_” روح أتقدم لها واتجوزها احسن ما تطفش زي المرة اللي فاتت وساعتها بقي هتبقي المنحوس بجد عشان كل ما تحاول تتقدم لها تسافر ”
ظافر بتنهيدة ” معاك حق كفاية اول مرة رحت اتقدم فيها وملقتهاش ساعتها اتكسرت بجد ”
فايز برفعة حاجب ” الرومانسية طلعت دلوقتي يا سبحان الله الكرنبة دي طلع ليها معجبين ”
_” اخرس بقي وبطل تقول كده ”
_” بهزر يا عم مينفعش اهزر ”
_” اه ”
_” بص بقي وتعمل اللي هقولك عليه بالحرف ”
_” ارغي ”
_”……….”
……………
_” آسفه مقصدش انتي كويسة يا آنسه ”
_” حصل خير مش مشكلة ”
_” انتي ”
_” انتي ”
ميادة بإبتسامة ” ازيك يا سلمي بقي لي كذا سنة مشفتكيش ”
_” أنا …أنا آسفه كنت بدعي ربنا دايما اشوفك عشان تسامحيني علي اللي عملته ”
_” مسمحاكي من زمان وعرفت كل اللي حصلك واهو كل حاجة رجعت احسن مش كده ”
_” فعلا وأحسن من الأول بكتييير ”
_” معلش تاني خبطك بالغلط وانا ماشية تعالي معايا اوصلك عربيتي قريبة من هنا ”
_” مش مشكلة جوزي معايا ومستنيني ”
سلمي بفرحة ” ايه ده انتي اتجوزتي مبروك ”
_” الله يبارك فيكي ”
كملت بتنهيدة سعيدة ” كان دكتور التخسيس اللي بتابع معاه وحاليا بقي جوزي ومعانا أمير عنده 6 شهور ”
_” بسم الله ما شاء الله ربنا يخليهوملك ”
_” يارب اديني رقمك عشان نبقي نتكلم مازن مستنيني هناك اهو ”
سلمي مبصتش ناحية ما هي بتشاور لانها مراعية انها ممكن تحس بالغيرة ودي حاجة طبيعية عند أي واحدة
سلمي ادتلها الرقم وهي فرحانة وسابتها ومشيت راحت علي الفندق
……………
بعد يومين
تمت خطوبة فايز وملك تحت نظرات الضيق من سلمي ناحية فايز
_” كان بيحب يهزر معاكي علي فكرة ومكنش يقصد ”
_” عارفة بس مش بطيقه ”
_” احم بحبك ”
_” ايه ”
_” تقبلي تتجوزيني ”
_” ايه ”
_” موافقة مش كده ”
ظافر ركع علي ركبته واتقدم لها ولبسها الخاتم تحت صدمتها الكبيرة
الكل صقف لهم بسعادة
سلمي بهمس ” انت اتجننت ايه اللي انت عملته ده ”
_” عملت ايه يعني واحد وبيحب واحدة واتقدم لها وكمان دي خطة فايز عشان تقبلي تتجوزيني ههههه ”
_” لا والله وحبتني امتي ان شاء الله وكمان فايز ده مش سالك ”
_” هههه من اول مرة ضايقتيني فيها ”
_” اممم وبعدين كمل السيناريو كمل ”
ظافر بتنهيدة ” كنت ماشي في امان الله مرة بالعربية وانتي طلعتي بعربيتك قدامي وفضلتي تزعقي لي وكنتي حابة وهتكسري لي العربية ”
_” وتاني مرة كنت جاي عند عمو سلام البيت وانتي كنتي هناك واول ما شوفتيني فضلتي تزعلي لي وتضايقيني ”
_” اهااا عشان كده كنت بتزود عليا الشغل ”
ظافر بإبتسامة بلهاء ” حاجة زي كده ”
كمل بحزن ” روحت عشان أتقدم لك من سنتين بس كنتي سافرتي ”
_” اوووه يعني انت الزعلان اللي ملك قالت لي عليه ”
_” المهم بحبك يا سولي ”
_” بتحبني عشان ايه شكلي ولا علي عشان ايه بالظبط نفسي افهم يعني لو جيت في يوم تخنت من تاني هتسيبني ”
_” عمري ما هسيبك لازم تفهمي كده لان الجمال جمال الروح جمالك من جوا مش الجمال الخارجي ”
_” يبقي خلاص موافقة اتجوزك ”
ملك وفايز صرفوا بقوة وهم متابعين الحوار وخلوا الكل يصقف معاهم
…………..
_” وبكده اتجوزت ابوكي ”
_” ياااا يا مامي انا مش مصدقة انك كنتي كده في يوم ”
سلمي بضحكة ” ولا انا كنت مصدقة ”
_” طب وجدو سامحتيه امتي مقولتليش يعني ”
سلمي بتنهيدة ” مع الوقت الوقت كفيل يداوي كل حاجة ”
_” وبعدين يلا يا جنجون علي مذكرتك يا حبيبتي انتي 3 اعدادي لازم تتجدعني ”
_” حاضر بس اخر سؤال ”
_” اسألي ”
_” حبيتي بابا امتي ”
ظافر بضحكة ” بعد 5 شهور من جوازنا يا جني وطلعت عيني عقبال ما اعترفت ”
سلمي بمرح ” اومال عايزني اعترف بسهولة كده ”
_” ههههه لا طبعا ”
_” احم احم عندي خبر بمليون جنيه ”
جني بفرحة ” هيييييه هتجبيلي اخ صغنن مش كده ”
سلمي بصدمة ” صح عرفتي منين او بقولك متقوليش انا عارفة ان ده حلم حياتك حاليا ”
_” هههههه صح أيمن اخيييرا هيجي هيييه ”
ظافر بغمزة وهمس ” بحبك يا ام العيال ”
_” وانا كمان بحبك يا ابو العيال ”
تمت

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الجمال الداخلي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى