رواية الجحيم هو أنت الفصل الحادي عشر 11 بقلم سولييه نصار
رواية الجحيم هو أنت البارت الحادي عشر
رواية الجحيم هو أنت الجزء الحادي عشر
رواية الجحيم هو أنت الحلقة الحادية عشر
-ايه بتقول ايه ؟!
قولتها وانا منها رة …كانت الدموع بتنزل من عيني…حاسة اني هتجـ نن وكأن حد ضر بني على راسي جامد ….مسكت ايد بابا وقولت:
-مستحيل ده يحصل …انت أكيد بتهزر يا بابا …أكيد بتهزر …ابني محصلوش حاجة صح ؟!
بابا كان ساكت وهو بيبصلي …كان حاسس بالشفقة عليا ….
قعدت على الأرض وانا بصرخ وبعيط :
-لا علي …ياربي …ياربي ان لله وان إليه راجعون …..ياربي صبرني …يا رب صبرني …
قربت امي مني وحضنتني
بصيت لبابا وعيوني حمرا وقولت:
-طيب ..د فنته فين يا بابا …عايزة ازوره …كان نفسي احضنه …ليه د فنته من غير ما احضنه يا بابا ليه ؟!
-اللي حصل حصل يا شروق. ..خلاص ملوش لزوم تروحي تزوريه …ادعيله بس وادعي لنفسك …
وبعدها سابني وانا بعيط ….
……
مر يومين وانا قاعدة زي الميـ تة في السرير …دموعي بتنزل من غير توقف …حاسة ان قلبي بيتفـ تت من الأ لم …مكانش ليا الا ربنا….كنت دايما.بدعي ان ربنا يصبرني….بدعي ان يجبر بخاطري ويطبطب على قلبي ….
….
في يوم ..
جلال جه …
-مش كفاية كده يا شروق …يالا عشان تيجي معايا …..
بصتلي بكره وصرخت:
-كل ده.بسببك …بسببك أنت …
بصلي بصدمة فكملت:
-ابنك ما ت بسببك …ابنك ما ت بسبب البنات اللي بتدعي عليك …
بكيت وانا بقول :
-انا كام مرة قولتلك اتقي ربنا يا جلال …متخليش ربنا يغضب عليك لكن أنت مبتسمعش الكلام ….ابني ما ت …ابني ما ت وانت لسه مستمر في القر ف …أنا مش مصدقة اني عاندت اهلي عشانك انت …بجد مش مصدقة…..
-طيب يالا عشان نروح البيت البنات وحشوني….
كنت هتـ شل من بروده …بس أنا رفضت اروح معاه …كنت لسه تعبانة وجر حي مفتوح ….بس هو كلم امي لحد ما رضيت اني اروح معاه فعلا وروحت مع وعد منه انه مش هيخليني اتحرك من على السرير …
…
أول يومين عدوا تمام….
….
بعدها اتقلب تاني ….بقا يخو ني تاني وقدامي من غير كسوف …
…..
-ايه الز ريبة اللي انا عايش فيها دي يا هانم….
زعق جلال.لما.جه من برا البيت ….
كنت قاعدة بروق البيت وانا على اخري.من الأ.لم …بحاول على قد ما اقدر رغم أن جلال وعدهم أنه هيهتم بيا ومش هيخليني اتحرك من السرير بس طبعا وعده كان كذ ب زي كل وعوده….
-أنت مش شايف اني بحاول …حرام عليك اعمل ايه اكتر من كده؟!قولي اعمل ايه ؟!انت مش شايف اني بمو ت وبدل ما تساعدني زي ما وعدت اهلي بتعمل القر ف اللي بتعمله على التليفون …اه …
سكت فجأة لما ضر بني بالقلم …عيوني دمعت وانا حاسة قلبي بيتكـ سر للمرة المليون ….شـ دني من شعري وبدأ يضر ب فيا زي المجنـ.ون …مهتمش اني لسه والدة وجر حي لسه مفتوح …مهتمش بأي حاجة وبقا يضر بني …..
……
عدا يومين وجلال كل ما يتنرفز يضر بني جامد ….
لحد ما جر حي التهب مع الشغل والضر ب وان مفيش حد بيساعدني حتى امه وأخواته رفضوا يعملولي حاجة …أمه دايما اللي كانت بتسخنه عليا وبتقوله أن خلفتي كلها بنات وان مبيعشليش اولاد …..
لما تعبت خالص اتصلت بأمي وانا بعيط …
-مش قادرة يا ماما بمو ت ..والله بمو ت …جر.حي التهب والدكتورة قالت إن لازم ارتاح وجلال مش مريحني خالص …يا امي تعاليلي ابوس ايديكي انا بمو ت ….
كنت بعيط جامد وانا بكلمها والحمدلله كلامي جاب نتيجة عشان امي اتخا نقت مع جوزي وبهد.لته وجات تساعدني في شغل البيت …
….
مرت الأيام في مشاكل بين جوزي وماما وبدأت امي تشتكي لعماتي منه ومن أسلوبه البشع ….
…….
-لو سمحتي بلاش غلط متنسيش انك هنا في بيتي احترميني.شوية
قالها جلال لماما …بصتله بصدمة لكن امي زعقت فيه وقالت:
-هحترمك لما تبطل انت قرف …
-انا لحد دلوقتي محترم انك ست كبيرة ومش عايز اغلط !!
-بس اخر س …ازاي تتكلم مع ماما بالطريقة دي يا جلال …
بصلي بغضب وقالي :
-الست دي تمشي من بيتي …لو سمحتي تمشي من بيتي انا ههتم بمراتي !!
رفعت رأسي وقولت:
-لو مشيت أنا همشي معاها …
عينيه حمرت من الغضب وقالت:
-أنتي بتلوي دراعي يعني ؟!طيب روحي وانتي طالق يا شروق !!!
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الجحيم هو أنت)