روايات

رواية الجامحه والبدوي الفصل السابع 7 بقلم ميفو السلطان

رواية الجامحه والبدوي الفصل السابع 7 بقلم ميفو السلطان

رواية الجامحه والبدوي الجزء السابع

رواية الجامحه والبدوي البارت السابع

رواية الجامحه والبدوي الحلقة السابعة

استيقظت سهيله لتجد نفسها وحيده لتجلس قليلا لتسمع اصوات بالخارج لتهب فجاه وتخرج لتجد رجلين اخرين باللبس البدوي وهو يقف معهم لتشعر براحه ان النجده وصلتلهم لتهم ان تذهب ولكن هناك من منعها فكان يقف معهم يتكلم ليجدهم صمتو فجاه وعيناهم قد اتسعت ليستدير ليري سهيله تقف امام الخيمه وشعرها منسدل ولم تلبس جاكتها ليحترق فجاه ويستدير ليجري وكانت قد همت لتتحرك فوصل اليها ودفعها الي الخيمه لتصرخ.. انت اتهبلت بتدخلني ليه اوعي الناس جت تلحقنا يلا نتهبب من هنا.
ليصرخ بها.. مانتش هتتهببي في حته الا اما تلمي نفسك وحالك اللي طالع ده البسي واطلعي والا والله ماهتعتبيها.
لتنظر اليه بغضب كان علي حق ولكنها لا تمتثل لاحد لتصرخ… وانت مالك يا بارد كنت اشتكيتلك.
ليهتف بفحيح.. بصي يا تتلمي يا هطلع امشيهم ونقضي حياتنا هنا وهفرح بيكي اوي..
لتنظر اليه ساخطه وتندفع تلبس وتلم لبسها وشعرها وتضع كابها وهو ينظر اليها باستمتاع شديد.
لتهتف… مش خلاص يلا بقه اما نغور عالله ترتاح وارتاح من وشك.
ليبتسم ويقترب منها لتبهت… ايه بتقرب ليه انت اتهطلت..
ليبتسم ويقول… اصلك هتمشي وبصراحه هتوحشيني.
لتنذهل لتحس بتصاعد غضبها.. وحشك قطر سواقه اعمي.. اوعي من وشي وغور بقه دا ايه السداغه دي.

 

ليهتف… ماشي يا قطتي همشي بس الاول اخد حاجه تصبرني ليشدها اليه ويلتهم شفتيها بقوه. لتنشل في البدايه ثم تقاومه وهو يمسكها بيد من حديد حتي احست انها ستختنق ليبتعد ويظل ينظر اليها لبعض الوقت ليقول.. هتوحشيني اوي
لتدفعه بعيدا.. وحشك عفريت ربنا ياخدك هرتاح من وشك العكر ليمد يده ويشد وشاحها وقال لا ده يلزمني ويلا لتقف مبهوته وقد انصرف وتركها لتقف تستعيد نفسها لتخرج وتجد الكل صامت لتركب معهم في العربه وهو بجانبها ولكنها تنظر بعيدا ليصلا الي مكان المخيم لتهم ان تنزل ليمسك يدها ويهتف.. بصيلي..
لتصرخ… ماتبس بقه انت بارد ليه.
ليقترب منها ويهمس…. لسانك ده هيوحشني وكلك هتوحشيني بس قطتي تخلي بالها من نفسها..
لتدفعه.. امشي بقه بلا قطتك بلا زفتك دا ايه ده.. لتنزل مسرعه وهو ينظر اليها الي ان اختفت ليهمس.. بكره ابطلك تخربشي يا قمر… وينصرفا.
دخلت سهيله المخيم لتجري عليها اختها تحتضنها بشده لتراها شاحبه لتحتضنها وتهتف انت كويسه لتجهش بالبكاء لتشدد عليها وتهتف.. خلاص يا قلبي انا موجوده ماتخافيش ماحدش هيقدر يهوب منك انت صحيح غلطتي بس معلش خلاص بقه.. انت اترزعتي قلم يعلمك تفكري احنا مش كده يا قلبي.
لتهمس…. ايه ده انت مش زعلانه انه ضربني وقالي كلام وحش.

 

لتهتف.. لا ضربك تستاهلي انما كلامه انا اديته وهحاسبه عليه تاني يلا عشان نستعد نمشي يا دوب الحمد لله لحقتكو وذهبا جميعا وحمزه حاول اكتر من مره ان يكلم رودينه ولكنها لم تعطه فرصه.
لتقف له سهيله.. اسمع يا حمزه انا قدرت انك كنت متعصب وانا كنت هضربها لو شفتها.. بس تتجاوز لا. تقل ادبك لا كلو الا امي يا حمزه.
ليهتف…. يمين بالله ماحسيت دا طنط امينه علي راسي والله مقهور من ساعتها.
لتهتف…. ماشي يا حمزه بس بعد كده تخلي بالك انا غلطه تانيه وهزعلك بجد.. واه ابعد عن سكه رودينه لا بالخير ولا الشر.
ليبهت ويقول….. ايه يا سهيله انت هتخليها تقاطعني
لتهتف…. لا مش تقاطعك بس اختي مش عايزالها الاذيه ويلا عشان نمشي
ليقف مقهورا.. انا يا سهيله هاذي رودينه.. طيب ماشي هنشوف.
ليبدا الرحيل ويعودا وتمر الرحله وتتجمع الفتيات حول حمزه ليودعوه وياخذون نمرته ورودينه تاكل روحها والغضب ينهشها مما تري ليتجه اليهم ليذهبا ويصلا للمنزل لتقابلهم مفاجاه رهيبه لم يتوقعها احد.. دخلت الفتيات ليسلما علي الكل وجلست سهيله متعبه لتتصنم عندما تسمع صوت ياتي من خلقها..
ازيك يا سهيله..
لتستدير مبهوته لتجد كريم امامها يقف مبتسما ونظراته غريبه.

 

ليهتف الجد ويقول… سهيله تعالي معايا.. لتقوم وتذهب اليه ليبدا في الكلام.. سهيله انت عارفه اني بحبك وانك غاليه عندي بس كنت قصدك في طلب يا قلبي
لتهتف… خير يا جدي..
ليقول… انا تعبان يا بنتي وعارف اللي حصل زمان وجعك بس كريم له سنين متشرد بره وتعب من البعاد واتربي والله صح وانا متابعه وبقي عاقل والله دا اتغير ونفسي يرجع في وسطينا الله يرضي عليكي توافقي َماتزعلي
لتحس بوجع ولكن جدها يبدو عليه التعب لتقترب.. انت مالك يا حبيبي تعبان والا ايه.. لتقول مسرعه.. كريم بيته وبيتك يا جدي ماحدش يقول غيرك يا حبيبي
ليهتف.. انا تعبان يا سهيله وحالك مش عاجبني والواد كريم ندم واتربي والله يا بنتي والانسان بيعفو.
لتبهت من كلامه.. بتقول ايه يا جدي قصدك ايه
ليهتف….. سامحي كريم يا سهيله كريم بيحبك وانت بتحبيه.
لتهب وتصرخ.. هو مين اللي بحبه انت بتقول ايه..
ليظهر عليه التعب ويجلس لتخاف وتجري ايه يا جدي مالك.
ليقول بانهاك…. نفسي اطمن عليكو قبل ما اموت يا قلبي انت ترجعي لكريم ورودينه نديها لحمزه.
لتنظر بذهول.. انت بتكلم بجد هو ايه اللي ارجع وايه اللي هندهالو هو احنا بيعه وشروه.
ليقول… عشان خاطري يا بنتي بالله عليكي هموت محصور مش قادر اتحمل.

 

لتصرخ انت بتقول ايه ليدخل عليها الجميع.. لتكمل بغضب دانا اموت نفسي ولا ان ارجع له انت جاي تقلي ارجعي وندي رودينه لحمزه انت بتوزع عليهم تركه هو احنا عبيد..
ليتهالك الجد ليقترب عصام.. مالك يا حاج انت عامل كده ليه بس يا سهيله انت اتجننتي.. لينظر الجد اليه وتنزل دمعه من عينيه ويسقط ارضا مغشيا عليه..
ليصرخ الجميع ويتجمعو ويحمل حمزه جده ويذهب به الي الحجره ويستدعو الطبيب.. لينقل الي المستشفي وحالته خطيره ويمر الوقت ليعلمو انها ازمه قلبيه وانه يعاني من ضعف في القلب ويجب له الراحه التامه وعدم الزعل وتمر الايام والكل في قلق وسهيله ينهشها القلق فهي تعتقد انها السبب في تعب جدها بوقوفها امامه لتمر الايام ويبدا الجد في التعافي والكل محاوطه بالحنان فالجد كان دائما عطوفا محبا لهم..
لتدخل الجده وعصام علي امينه والبنات.. لتقول الجده.. انا عارفه ان اللي هنطلبه صعب بس نعمل ايه يا امينه الحاج تعبان وعايزين نريحه.. انا بترجاكي توافقي عاللي عايزه الحاج هيا فتره بس وتمر وكل واحد يروح لحاله.
لتهتف…. امينه انا والله مافي ايدي حاجه بس يوافقو..
لتهتف سهيله.. يا تيته الكلام ده لما يكون مفيش بنا حاجه بس انت عارفه اللي حصل زمان وكان قدام عينك هطيقه الشويتين ازاي.. دانا لو طلت اقتله هعملها.

 

لتهتف الجده… عارفه والله ييا قلب ستك بس هما كام شهر وجدك يرتاح ونبقي نخلص من الربطه دي ورحمه ابوكي توافقي.
لتتنهد سهيله وتقول… طب يا تيته.
لتصرخ رودينه… هو ايه اللي طيب انت اتهبلتي
لتلتفت سهيله خلاص يا رودي هما كام شهر ونخلص من القرف ده بس الاول يا تيته هقعد مع كريم وحمزه..
لتهتف الجده فرحا.. طب يا قلب ستك
ليهتف عصام… اسمعي يا بنت اخويا.. عمك مش قليل وطول عمره واقف في ضهركو.. واي حاجه تحصل انا مسئول واي حاجه تعوزوها هنفذها
لتبتسم سهيله فعمها يحبها بشده ولم يقصر في حقهم وطالما كان سند لهم لتقول.. عارفه يا حبيبي طول عمرك جنبنا.. حاضر اللي تشوفه بس يا ريت الاول اقعد اتكلم معاهم..
ليبتسم وينزل هو والجده ويبعث لهم كريم وحمزه..
لتهتف رودينه… انت وافقتي بجد انت اتجننتي هنتخطب لدول..
لتسمع صوت يهتف بحده وكان صوت حمزه يقول.. ومالهم دول ياختي انت طولي.
لتنظر رودينه بغضب.. نعم نعم ودا ايه دا اصله ما عادش الا انت تتكلم لتكون فاكر نفسك حاجه عدله. دانت بومه وكبير وقليل الادب والا نسيت يا بتاع الصلح والبنات خليني ساكته.
ليهتف بغضب… لا يا اختي اتكلمي ماعتش الا اللي زيك تتكلم.

 

لتصرخ فيه.. اللي زي تحفي عشان يكلموك من اساسه انا مش موافقه يا سهيله حتي لو تمثيل دا ايه ده اصله ال اسمه يتحط جنب اسمي.
ليقترب ويقف امامها ويصرخ بغضب.. فوقي لنفسك انا حمزه الورداني االي البنات بتتمني بصه وهعصر علي نفسي لمونه ياختي وتقضي الشهرين دول دا مرار.. هنكتم عليهم وماهقول لمخلوق ال خطوبه ال
لتنظر رودينه اليه بقهر.. ماشي يا حمزه انا موافقه عشان جدي وهنخبي حاضر عشان مايبقاش مرار طافح لسيادتك.
لتصرخ سهيله…. ماتبس بقه انا مش ناقصه حرقه اعصاب.. اسمعو انتو الاتنين.
ليهتف كريم طب ممكن قبل ماتتكلمي تسمعيني الاول..
لتقول.. اخلص كلامي وقول كل اللي في عبك يا كريم.. دلوقتي الوقعه الهباب دي هنقعد تلات شهور اكتر من كده ما هنكملش جدو يستريح وكل واحد يرجع لحاله ودنيته.. اي تجاوز مش هسمح بيه.. واي تحكم مش هقبل بيه يعني كاننا مش مخطوبين.. الخطوبه قدام جدي وبس تمثيل في تمثيل بره البيت ماحدش له دعوه بالتاني لا حمزه له كلمه علي رودينه ولا هيا ليها تقله بتعمل ايه..
لتصرخ رودينه انا اصلا مش هقول لحد اني اتهببت مش ناقصه فضيحه.
ليعنفها حمزه.. حوش يا بت وانا اللي هموت واقول دانا مش طايق وش امك..
لتصرخ سهيله.. بس بس.. ارحموني بقه.. اللي قلته هيتنفذ..
ليقترب كريم.. طب خلصتي ممكن نتكلم..
لتتنهد وتقول… اتفضل عايز ايه.. ليقترب منها طب ممكن في جنب..

 

لتنظر اليه لاستنكار نعم يا اخويا..
ليهتف حمزه…. انا ماشي اصلا كفايه عليا كده
لتهتف رودينه… وانا داخله اغور من خلقتكو.
ليقف كريم وسهيله منفردين ليهتف كريم بندم وحب.. عارف انك بتكرهيني وعارف اني زباله في نظرك بس السنين ربتني صح يا سهيله.. انا والله ندمت ندم عمري وحاسس اني اتشردت من بعد عملتي السوده مش عارف كنت عايش مؤرف كده ازاي. انا اتغيرت والله وبقيت حد تاني والله يا سهيله مابعمل حاجه غلط وندمت وهموت وتسامحيني يا بنت عمي.. بالله عليكي اديني فرصه ارجع ليكي كريم الي بتحبيه
لتضحك سهيله.. اللي احبه.. انت مصدق نفسك.. انت ماعتش موجود انت مت في القوضه دي وسهيله ماتت برضه فا ما تطمعش في تغير خلاص يا كريم ماعدش ليك مكان عندي.
ليقول كريم بقهر.. مش بعد الحب ده كله ينتهي الي بينا والنبي يا سهيله اديني فرصه هثبتلك اني بقيت كويس والله هعمل اللي ما يخطر علي بالك عشان ارجع ثقتك فيا.
لتهتف.. عارف لو فضلت العمر كله ما هترجع سهيله للهبل اللي كانت فيه.. انا حبيتك وانت نزعت الحب ده.. ونزعت معاك سهيله بتاعه زمان وجه مكانها واحده مالهاش في كلامك ده قول مهما تقول واعمل مهما تعمل انا خلاص قلبي مات يا كريم واندفن عيش حياتك بعيد عني وكمل مشوارك وانسي اصلا ان فيه سهيله..

 

ليهتف ماعرفش انت مغروزه جوايا. هفضل عمري كله احفر في الصخر عشان ترجعيلي ومش هيأس ابدا.
لتهتف سهيله.. مشكلتك مش مشكلتي خالص.. بس نصيحه ابعد عن سكتي عشان سكتي كلها وجع هتتوجع وانا مش هسكت ولا هخليك تعتب خطوه في دنيتي.. ممكن تكون اتغيرت ممكن تكون ندمت بس خلاص قصه وراحت فما تضيعش حياتك علي سراب يا كريم.. سيبني في حالي عشان انا ماعتش سهيله بتاعه زمان.. فخلي بالك من خطواتك
ليقترب منها ويهتف بحب.. انا بقه مش هياس يا سهيله والحب اللي كان هيرجع لو ايه هرجعه كريم مش هيبعد وهيعافر ويحاول الف مره لحد اما ياخد قلبك من جديد سلام يا قلب كريم من جوا..
لتنظر اليه وقلبها يوجعها.. انت راجع تعمل ايه انا ماعتش فيا نفس تحارب حد يا رب قويني بقه انا تعبت ومش ناقصه ودخلت ونامت عالسرير ترتاح وتحاول ان تنام .
ليقتحم عليها ذكرياتها ذلك البدوي وكلماته ولمساته َكيف قضت يومين في احضانه لتشتعل غضبا وتهتف.. ايه يا زفته بتفكري في ايه انت كمان ايه هبلك ده.. هو غار اصلا بغلاسته وقله ادبه وماهتشوفيهوش تاني بتفكري فيه ليه.. لتتنهد وتصمت وتتوالي الذكريات وهيا لا تستطيع ان توقفها.. يا رب بقه اطلع من دماغي ايه ده.. يا رب انا ناقصه كريم من ناحيه والنصيبه السوده دي من ناحيه كان اتحدف عليا منين.. يا رب.. لتتنهد وتستدعي النوم لياتيها النوم بصعوبه..
مرت الايام وتمت خطبه كريم لسهيله وحمزه لرودينه من سكات وكانت جلسه عئليه وذلك تحججا بمرض الجد وتنشغل

 

سهيله بشغلها وتنسي كريم من اساسه رغم محاولته المستميته لكسب قلبها وتنشغل رودينه في امتحاناتها فهي شارفت علي اخذ شهادتها لتمر الايام وتنجح رودينه وتتخرج هيا وهاله من كليه التجاره وكان الكل جالسا.. لتهتف رودينه.. ماتشفلنا يا سوسو شغلانه عندك في الشركه انا والبت الفقر دي اي حاجه نمشي الدنيا..
لتضحك سهيله.. هو كان بيت ابويا انت هبله باين
ليبتسم عصام ويقول.. طب. ليه يا حبيبتي ما شركه عمك مَوجوده تيجي تنوري.
لتهتف هاله اي والنبي يا رودينه دا شغل محاسبه واستيراد وتصدير مالناش في الديزاين والجرافيك.
لتهتف رودينه…. مش عارفه بس حاسه مع سهيله هبقي مرتاحه.
ليهتف حمزه بسخريه.. ايه خايفه ناكلك.. مابناكلش عيال.
لتنظر اليه بغضب… وانت ايه حشرك بس يا ساتر وعيال ايه انت اللي عجوز عيل رخم
ليهتف بغضب.. ماتبطلي يا بت انت بقه شيفاني ماسك عكاز هو ايه ده اصله..
لتقول.. والله ما راده عليك.
ليقول… ان شاء الله ما رديتي حوش حوش ال هموت انا من ردك.. لينظر الي ابيه ماتسيبها هيا حره تشتغل ماطرح ماتتزفت احنا مالنا تبلينا بيها ليه
لتصرخ فيه.. انت ايه قله ادبك دي هو انا هشتغل عندك انا هشتغل عند عمي وخلاص عندا فيك هاجي واشتغل

 

ليهتف…. طب بالراحه ليطقلك عرق ياختي روحي اشتغلي وابعدي عن خلقتي مش عايز اشوف وشك من اساسه. واه مفيش مخلوق يعرف اننا متزفتين مش ناقص قرف.
لتدمع عينها بقوه وتنظر اليه ويحس انه تسرع في كلامه عندما قالت بحزن… اطمن يا حمزه بيه بنت امينه مش هتقول لحد انك خطيبها.. وتقوم وتتركهم وتخرج ودموعها تنهمر..
لتقوم سهيله وتقف لحمزه.. عارف يا حمزه لو تاني اتكررت كلامك معاها بالشكل ده لاكون مطلعه روحك في ايدي.. بنات امينه ماحدش يكلمهم كده انت مش فوق الكل ولا دايس علي رقبينا لا داحنا بكيفنا بنعمل كده عشان جدي يبقي تهدي كده وتحترم البت عشان انا مش طايقه والا والله في سماه اخد امي واختي ونهج من هنا فاهم يا حمزه.. بنات امينه هاه امينه اللي جبت سيرتها بيقولولك لم حالك بعيد عن سكتهم وخرجت وتركت ذلك الذي فقد اعصابه امام تلك الصغيره فهو يتحول من ذلك الرصين الي ذلك الغاضب الذي لا يعرفه غصبا عنه ليعود ويندم علي َما قاله فهي تخرج اسوا مافيه ولا يعلم لماذا تغضبه هكذا َنفس الوقت لا يطيق ان تبتعد وتغضب فاصبح لا يفهم ما به
لتقوم هاله وتهتف بتذمر.. اتبسط كده اهي هتطفش ماترحموهم بقه دا ايه ده وتركتهم ورحلت..
لتهتف ام حمزه.. والله وبقا ليكو صوت وتتشرطو وتتبغددو علينا يا ولاد امينه
ليصرخ حمزه… بس بقه بطلي.. طنت امينه فوق راسنا
لتنظر اليه بغضب.. ودا من امتي يا اخويا

 

ليهب انا سايبلكو الحته خلاص دا عيشه طين ودخل والغضب يتاكله كلما تذكر دموع تلك الصغيره وهو يشعر بوجع لا يعلم مصدره..
كانت سهيله تجلس ليرن تليفونها لتفتحه لتسمع والله وحشتيني.
لتبهت ويرجف قلبها فنبره صوته ترن بداخلها لتتجلد وتهتف.. فيه ايه يا جدع انت مين.
ليضحك.. ايه ازعل نسيتي صوتي.. يخونك العيش والملح وحضني اللي نمتي فيه يومين.
لتصرخ.. حضنك قطر انت جبت نمرتي ازاي يا بتاع انت
ليضحك.. لا عيب عليكي انا اجيب اي حاجه لعندي بسهوله.
لتهتف.. طب غور بقه بلا تجيب بلا تهبب انا ناقصه سداغه.
ليضحك.. ايه مافكرتيش فيا خالص
لتنفعل كاذبه.. ولا جيت دقيقه علي بالي انت مين اصلا.
ليهتف.. ومالك غضبانه كده والا الجميل بيفكر فيا زي مابفكر فيه يا لهوي مش عارف انام من يوم ماخدتك في حضني
لتصرخ.. ماتحترم نفسك هو ايه قله اديك دي انت فاكرني ايه
ليهتف بحنان.. فاكرك بتاعتي وبس
لتبهت.. نعم يا اخويا هيا مين اللي بتاعتك انت جاي من الخانكه.. طب يلا بقه عشان ماتغاباش عليك.
ليتنهد.. هيلا وكل حاجه بس حبيت افكرك ان البدوي مابيسيبش حاله يرمح خلي بالك.
لتصرخ.. حال عليك الهم انت مجنون صح عقلك خفيف روح يا بابا اتعالج.

 

ليهتف ضاحكة.. علاجي عندك يا مز يا قمر انت ووشاحك علي قلبي ياناس هطوله امتي.
لتنذهل.. لا حول لا قو الا بالله دانت معاق فعلا لا صعبت عليا.. طيب يا حبيبي.
ليقاطعها.. هيبقي والله بس اصبري..
لتهتف.. يا عيني.. دانت مسكين.. معلش كلو بتعالج العباسيه قريبه تعالي اوديك ليها.. وانت منساب كده من زمان
ليضحك.. والله عسليه.. لا انسابت من ساعه ماخدتك في حضني وشفايفي تاهت في شفايفك مش مره واحده لا اكتر من مره.
لتصرخ.. انت يا سافل يا قليل الادب مين دي اللي باستك يا زباله مش انت اللي عملتها مره يا قليل الادب.
ليضحك.. لا مانا بوستك وانت نايمه كتير نومك تقيل انت وانا هريتك بوس
لتصرخ.. اه يا سافل.. امشي غور غور في مصيبه تشيلك ايه ده لترزع الخط.. وتجلس غاضبة لتتنهد ايه ده انا ناقصه لتتذكر قبلته لتتنهد وتشيح تلك الذكري وتتجه لتنام.
هحاول هنزل زي ما كان بس لو لقيت تفاعل كويس مش عارفه جرالكو ايه 😔😔😔😔😔

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الجامحه والبدوي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى