روايات

رواية الثمن الفصل السادس 6 بقلم ميرفت السيد

رواية الثمن الفصل السادس 6 بقلم ميرفت السيد

رواية الثمن الجزء السادس

رواية الثمن البارت السادس

رواية الثمن الحلقة السادسة

بس دة ميمنعش ان الي علينا هانجيبه
رد. هارون: بعد اءن حضراتكم جميعا
انا عاوز هنا وبس مش عاوز منها اي حاجة وكل الي تطلبوه انا نوافق عليه شبكة ومهر ومؤهر الي تحددوه
ابتسم العم والخال والام قالت: ربنا يكرمك ياحبيبي
قال عم هنا: وانت ناوي على الشبكه امتى
هارون: اخر الشهر شبكة وكتب الكتاب ودخلة انا جاهز هاتنزل معايا هنا والحاجة يختارو العفش بس
واخرج خاتم الماظ وقال: ودة هدية مني لهنا
قال الخال: اندهو هنا عشان نقرا الفاتحة
عم. هارون: تعالي ياعروسة ولامكسوفة
اتت هنا على استحياء قال عم. هارون: زي القمر الله أكبر
مازن: الفاتحة ياجماعة
بقلم Mervat Alsayed
الام: اقعدي جنب عريسك
بعد قراءةالفاتحة قال العم:خلي عريسك يلبسك الخاتم

 

 

زغرطت الام بسعادة شعر الخال والعم بغيرة ولكن سعادتهما اكبر انهما لن يضطرا لمساعدة الام بالجهاز
ابتسم. هارون وقال: مبروك ياهنا
هنا بخجل: الله يبارك فيك
قال عم. هارون: ممكن بقى نستاذنكم العرسان يخرجو يتعشو سوا
الخال: مفيش مانع طبعا بس بلا سبب تأخير
العم احنا عائلة محافظة وعارفين تربية هنا كويس وواثقين فيها وفيك انا اعرف ابوك الله يرحمه بس بعد. كدة مفيش نزول لوحدكم ام. هنا تبقى معاكم واهي كلها شهر وتبقى مراتك
عم. هارون: الله يفتح عليك واحنا نخاف عليها زيكم وهارون مبيحبش التنطيط ومش طايش زي الشباب
الام بسعادة: ربنا يتمم على خير يارب
قامت هنا وارتدت افضل ملابسها وتزينت بالقليل من المكياج وخرجت بصحبة هارون وسط مباركة الجيران المذهولين
وانصرف الجميع بنفس التوقيت عم. هارون وابنه بسيارتهما الخاصة
والعم والخال ايضا كلا بطريقه
انطلق هارون بسيارته مصطحبا هنا
اما ام. هنا فتوافد الجيران مستفسرين بكل فضول وسعدوا كثيرا كعادة المناطق الشعبية جاملو الام بالزغاريد والفرح
اما هارون فاصطحب هنا لاحدى المطاعم الراقية وهو يشعر بسعادة غامرة
وبعدما جلسا بترابيزة هادئة وطلبا عصير

 

 

قال لها: انا عارف انك اتفاجئتي بس صدقيني حبيت ادخل البيت ونتعرف بصورة رسمية بس انا حابب نتكلم برضه وتقوليلي احساسك
هنا قالت: اتفاجئت طبعا من الي حصل بس احترمت طريقتك انا قديمة شوية وشايفة ان الصح التعارف بالخطوبة
احساسي بقى انا خايفة ومش واخدة عليك نش عارفة اتصرف ازاي
: خليكي بطبيعتك انا عاوزك اي حاجة في بالك تقوليلي عليها
اتفقنا ياهنا
اتفقنا ياهارون
: تحبي تطلبي إيه
وبعد الاكل اصر هارون على طلب طعام تيك اواي لام هنا
وتوقف بالطريق امام سنتر ملابس وطلب من هنا انتظاره واكسسوارات ومكياج واشار لهم على هنا واشترى بعض الاشياء
وانصرف وهو يحمل حقيبة كبيرة
اوصل هنا الي المنزل وصعد. معها واطمئن على الام واستأذن منصرفا وقبل انصرافه قال لهنا اعطاها الحقيبة قائلا يارب ذوقي يعجبك
وعاوزك تخلي بالك من نفسك خصوصا مع مصطفى ولو حصل حاجه كلميني
:كلفت نفسك شكرآ بس فهمني
ماله مصطفى مش فاهمه

 

 

ماتزعلنيش انتي مسئولة مني مفيش حاجة كل الحكاية اني بخاف عليكي
تصبحي علي خير 🙂
: وانت من اهله
وبالصباح ذهبت هنا لعملها ولمحت زميلة هنا الخاتم وسالتها فاخبرتها هنا بخطبتها
فقالت الزميلة بصوت عالي باركو لهنا ياجماعة اتخطبت
دخل مصطفى الشركة فعاد الجميع لمكاتبهم بخوفط
لاحظ هو حركة الموظفين غير المألوفة بالنسبة له
وقبل ان يسأل السكرتيرة اخبرته بخطبة هنا
فقام مصطفى و…………

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الثمن)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى