رواية التوأم ورحله الحياه الفصل السادس والثلاثون 36 بقلم سارة أحمد
رواية التوأم ورحله الحياه الجزء السادس والثلاثون
رواية التوأم ورحله الحياه البارت السادس والثلاثون
رواية التوأم ورحله الحياه الحلقة السادسة والثلاثون
ينظر تاج وعيونه كلها دموع وحزن وندم وصدمه ويقول بصوت مهزوز
تاج:مستحيل انتي وري كل الا بيحصل ليه لا مش قادر اصدق
تبتسم فريده بسخريه وشامته
وهي تنظر لي تاج بغل وحقد كبير
فريده: ايواه انا الا وري كل الا حصل وحكايه موتي المزيفه انا الا دبرتها عارف ليه عشان ادمر كل عيله بدر واوجعك في حبيبتك زي ما انت استغليت حبي وهوسي في بدر وتاجرت بيه كويس اوي…
ودمعت عينها بحزن ومرار وهي تتحدث بوجع وحقد كبير وعينها تشتعل رغبه في احراق الدنيا كلها
فريده:انت سبب كل الدمار الا هنا فاكر من سنتين ام عرفت مكان تقي وبدر ورغم كده مقولتش لي حد عارف ليه عشان طمعك ورغبتك في الوصول لي اعلي قمم المجد والسلطه والنفوذ وعينك لمعت بطمع اول ما عرفت اني بنت كرم نيبل اشهر رجل اعمال وانه ساب كل حاجه باسمي ورغم علمك انه كان تاجر سلا”ح وكل ما هو ممنوع وغير قانوني وانا ورثت كل ده طمعك خاليك تكون شريكي في صفقات كتير مشبوه وكمان تخبي عن الكل مكان بدر وتقي وده يكون تمن سكوتك فوفقت بس زي ما انا بدفع التمن انت كمان لازم تدفعه وخالي اوي اوي….
يجن تاج وينهض ويقف امامها ويصفعها بقوه فتسقطت فريده ارضا فينحني نحوها ويجذبها من شعرها…. وينظر اليها بشر وتوعد
تاج:وحياه يارا لا ادفعك التمن غالي اوي وكل حاجه عملتيها هكشفها بس الصبر يا فريده يا احقر خلق الله …..
تضحك فريده بسخريه وتبعد يده عن شعرها….
فريده:مش انا لي وحدي الا هدفع التمن كلنا هندفع تمن اخطاء الماضي….بس مش انا والله الا اذيت يارا انا هربانه من شر وجنون باهر ومحتاجه مساعدتك عشان نعرف نتخلص منه….
لم يلحق تاج ان يرد عليها فيجد هاتفه يعلن عن وصول رساله فيفتحها لي تحمر عينه بغضب مهول ويهمس بتوعد لي باهر وكان محتوي الرساله
هههه دي قرصه ودن يا تاج لو حاولت تكشف المستور وسر كنز العقود او تساعد ضحي في الوصول االدور هيبقي علي مياده اختك وجوزها لازم ضحي هي الا توصل وانت عارف السبب وليه هي بذات….سلام يا تاجي اه نسيت اقولك ان تقي تحت ايدي هي وامجد تبقي تعقل كده وتفكر
يتعصب تاج:انا هوريه مين هو تاج
فريده:احنا لازم نتحد ونخلص منه
تاج:عندك حق انا عارف منين هنبدأ تعالي وراي….
عند مياده وامجد
تجلس مياده في غرفه التوام وتنظر لي صورتهم وتبكي
مياده:يا تري يا بناتي انا السبب في كل الا حصل ده ولا يا تري قرار الماضي انتوا دفعتوا تمنه ولا ايه
يدخل امجد عليها ويحزن لي عجزه عن منع حزنها ورسم البسمه علي شفاهل فيذهب اليها ويضمها
بحب فتبكي مياده بقهر ووجع
هو انا السبب في الا حصل لي ولادنا انا كنت انانيه…كان لازم اضحي عشانهم وكان لازم اسيب العناد واقولك علي الا بيحصل لهم
بس الكبر خادني….
امجد بحب:متلويش نفسك انا كمان كنت غلطان ام خليت العند والتحدي يتغلب علي حبي وعقلي كان لازم نتناقش عشان نعرف نوصل لي حل عشان نحافظ علي اسرتنا بس انا كمان كنت اناني اوي وكنت عوز ادفن طموحك لازم كل طرف من العلاقه يتخلي شويه عن عناده عشان المركب تمشي بس ان شاء الله ربنا هيجمعنا بس الصبر والايمان …..ان شاء الله كل خير
عند تقي
تفيق تقي لي تجد نفسها علي سرير في غرفه بيضاء تبدوا وكانها مستشفي لكنها هجوره…وكانت قدمها متجبسه ولا تستطيع الحركه من كسرت الكدمات التي تملئ جسدها ووجهها لكن خوفها علي امجد كان اقوي من كل الم فظلت تصرخ وتبكي….
تقي:ابني فين حرام عليكوا يا باهررر باهررر
فيدخل باهر وهو يختال مثل الطاوس الغرور ينظر لها بتشفي وفرح مرضي…ويقف امامها وينظر اليها ببرود…
تقي بتوسل:ابوس ايدك انا عوزه ابني هو ملوش ذنب في كل الحكايه دي….
يرد باهر ببرود وقسوه:انتي احقر واجبن وحده انا قبلتها في حياتي
بسبب غبائك خسرتي فرصه انك ممكن تكوني ام من تاني وبقيتي زي الارض البور التي لا حياه فيها
وده عقابك علي جنبك وغبائك وترددك بس ابنك مش هنتشوفيه تاني غير ام توفقي علي طلبي
وتدفعي تمن طعنك ليه الا مازل يؤلمني ولازم تتعاقبي….
تقي بانكسار:الا انت عوزه مني عشان ترضي غرورك
باهر:انا عوزك انتي لازم تطلقي من بدر واتجوزك انتي غير كده انسي ان لكي ابن…فكري وردي عليه
وتركها في دائره الحزن والوجع
ام عند ضحي ونجم الاوضاع كارثيه وخطيره تخرج السياره عن الطريق وتنحرف من فوق الهضبه
وتتعلق السياره علي حافه الجبل ويبقي ثواني وتنقلب ام بدر فقد سقط من السياره قبل ان تصل لي حافه الجبل ومن دفعه كان نجم حتي ينقذه ولم يبقي غير ضحي ونجم التي ترفض ان تترك نجم
وتتشبث بيه فيصرخ نجم بوجع ضحييي اهربي يا ضحي اهربي واسمعي الكلام
ضحي بعناد:لا مستحيل اسيبك مهما حصل انا بحبك…
نجم:اهربي بسرعه من العربيه نطي يلا ويحاول دفعها خارج السياره قبل ان تنق”لب لكن ضحي تتشبث فيه وتصرخ مصيرنا واحد نجممم تدمع عين نجم ويهمس بحزن انا اسف بحبك والقي بيها خارج السياره وبعدها انقل”بت…
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية التوأم ورحله الحياه)