رواية التوأم ورحله الحياه الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم سارة أحمد
رواية التوأم ورحله الحياه الجزء الرابع والعشرون
رواية التوأم ورحله الحياه البارت الرابع والعشرون
رواية التوأم ورحله الحياه الحلقة الرابعة والعشرون
تفيق ضحي لي تجد نجم نائم علي السرير وينظر لها بكل برود ومبتسم بسخافه
نجم:ايه النوم ده كله يا انسه ضحي ايه هو انا ضر”بت بي ايه بمد”فعيه…ده احنا بقينا الساعه٣ الفجر ده انا مليت من كتر النوم والقاعد لي وحده…وبعث لها بقبله في الهواء
تغتاظ ضحي ويحمر وجهها غض”با وتضيق عينها بحده وتنقض علي نجم وتظل تض’رب فيه بكل غض’ب وتصرخ بغيظ وهي تردد بارد غليز تنح بك”رهك مش عوزك…
يجذبها نجم اليه ويحصرها من خصرها بذرعيها وتصبح ضحي تعت”ليه ووجهها متعامد علي وجه قلبها صار ينبض بقوه خيل السباق من كثرت توترها وارتبكها من قربها منه فتنظر الي عينه التي تذوب بداخلها لي درجه ان الكلام هرب منها….وظلت تنظر اليه
ونجم ينظر اليها بشوق وهيام واشتياق ولهفه وداعب خصلات شعرها التي يعشقها برقه…وهو مازال مثبت عيون في عينها ويهمس لها بمكنون عشقه وهو يلمس شفايفها بقبله تكاد ان تكون ارق من النسيم جعلتها تنصهر في عشقه
نجم:انا بحبك اوي وحشتيني قالها من بين قبلته لها وعندما شعر باندمجها معه تجرأ عليها اكثر مما جعلها ترتجف بين يدها وتبكي فابتعد عنها قلقنا عليها..وهو يحض”ن وجهها بين كفاه وينظر اليها بحب وحنان
نجم:مالك يا ضحي حصل حاجه مني هو انا غصبتك علي حاجه هو انتي مش عوزاني….
تنظر اليه ضحي بعيون تلمع بلحب ولكن يتخللها نظره حزن وخوف رهيبه…اقلقت نجم اكثر
نجم:مالك يا ضحي عمري اتكلم
انا عوز اسمعك ….عوز احس بيكي
عوز اكون انا وانتي شخص واحد قلب واحد عمر واحد….وصدقيني مش هتندمي عمرك انا بحبك اوي..
تضمه ضحي بحب وتقول
ضحي:انا بحبك وعوزك بس خايفه من المستقبل خايف من عندنا يدم”ر حبنا مش عوزه اخد اي خطوه من غير ما اكون وثقه فيها ميه في الميه….
يضمها اكثر نجم ويقول
نجم:انا بحبك وهستناكي العمر كله انا مش مستعجل علي حاجه تحصل بينا من غير ادراتك انا عوز احس بيكي يا قلبي عشان كده انا هكون سندك ودعمك الجواز مش علاقه حب وبس الجواز شريكه لازم كل شريك يكون دف التاني سنده عكازه يحس بيه في اوقات ضعفه ويدعمه ويشاركه في اوقات فرحه ويسعده اكتر
تبتعد ضحي وتنظر اليه بفخر وفرحه ….وثقه
ضحي:انت متعرفش ازاي انت كبيرت في نظري بحبك اوي..
ويسمعوا اذان الفجر يأذان
نجم بود:ايه رايك نقوم نتوضئ ونصلي الفجر جماعه
تبتسم ضحي بفرحه:اكيد يا قلبي يلا وقاموا وتوضئوا وصلوا الفجر ودعوا ربهم بكل ما يتمنوا وبعدها جلست ضحي تستمع لي نجم وهو يقرأ القراءن بصوته العذب الناعم…
وظلت تستمعت وقلبها يرتاح لي ذكر الله صلوا علي الحبيب..
في الصباح عند شريف
تفيق الفتاه وهي تشعر بالم في راسها وجسدها فتفتح عينها بخضه وتصرخ بفزع حين تجد نفسها بلا ثياب في سرير شريف
تفيق الفتاه لي تجد نفسها بلا ثياب
ونائمه في سرير شريف فتصرخ بفزع فتنظر بجانبها فتجد شخص نائم ومغطي وجه بلغطاء فتبكي بوجع و بغض”ب فتنقض عليه بكل قوتها وتظل تض”ربه وتصرخ وهي تعت”ليه وهي تردد
الفتاه:حرام عليك ضعيتني عملت فيه كده وتسمع صوت تأوه يأتي من تحت الغطاء وكانت المفاجأه انه صوت انثوي ففزعت الفتاه اكثر وازاحت الغطاء عن وجه الشخص وصعقت حين رأت تقي هي من تنام بجانبها تزيحها تقي بوجع..وضيق
تقي:اه يا جسمي ده انتي مفتريه اوي وجمده نزلتي فيه ض”رب من غير تفاهم وبعدين انتي مش عار”ينه اوي ده انتي بشورت وتشيرت فوق البطن يعني زي ما بتحبي تلبسي
تنظر اليها الفتاه بحيره وخجل
الفتاه:انا بجد اسفه يا تقي يا بنت عمتي مكنتش اعرف انك انتي الا جانبي وبعدين انتي جيتي هنا ازاي وبتعملي ايه في اوضه الحم”ار الحق”ير البارد الا وقعني من علي السلم والله لا ابيته في القسم وبعدين هي ضحي الواط”يه فين انا جيت في معادي زي ما بلغتها في رساله الواتس وجوزها الزفت ده كمان مش موجوده وهو وعدني انه هيفكرها اصلها عم زهيمر بس طلع اوا’طي منها
________________
كل هذا يسمعه ويراقبه شريف وهو يقف عند الباب وعاقد يده الي صدره ومجهم وجه بغض”ب وعينه بطق بش”رار الغيظ
تلمحه تقي وتظل تضحك..علي شكله
تغتاظ الفتاه من ضحكها وتلقي عليها الوساده وتقول
تصدقي انك معندكيش د’م ولا احساس…وبعدين ليه ساكته ومش بتردي عليه
تقي:اصلك لسانك طويل ورغيه اوي ومش عارفه ارد عليكي يا هاديه…..
هاديه بضيق:لا والله طيب ردي عليه مين البقف الا وقعني من علي السلم وازاي انتي هنا واسمه ايه قالت هذا وهي تنظر لي صوره شريف التي موضوعه علي الجدار الذي امام السرير….
تضحك تقي حين تجد شريف ممسك بهاديه من الخلف ويرفعها في الهواء….ويقول لها بغض”ب
شريف:البقف الا انقذك من الم”وت اسمه الدكتور شريف جراح قلب ويبقي ابن عم نجم وعرف ان سيتك تبقي بيت خال ضحي من الصوره الا جمعاكي معها وهي قالتي انك بنت خالها عشان كده اتصلت بتقي وبدر وعمتك مياده وجوز عمتك وسبب انك لبسه كده عشان طول الليل انا سهران بمرض في حضرتك وتقي وعمتي معاي عشان كانت حرارتك مرتفعه يا ام لسان طويل ولو مبلطتيش طولت لسان هجوزك دلوقتي واربيكي اصل انا حبيتك اوي اوي…
يتوقف الكلام في فم هاديه ولا تعرف ماذا تقول تضحك تقي علي
جننونهم….
تقي:هو جوزي بدر فين..؟
شريف بسخريه:الموكوس سقط مني ونام عيل فرفور…
تغتاظ تقي وتكل”مه في صدره
اياك تجيب سيرت جوزي كده علي لسانك ده اسد غدنفر دفره بعشره زيك انا ريحه اجهز الفطار لي حبيبي واصحي ماما اصلها سهرانه بي امجد ابني طول الليل وبابا فطر ونزل…
شريف بسخافه:اصل بيت ابوكي عشان تتصرفي فيه براحتك
تقي باستفزاز:ده بيتي جوزي مش بيت ابن عمه يعني اخوه
شريف :ايواه احرجي في امي اما نازل اروح الشغل احسن ما اتشيل
ونزل وترك هاديه هيمانه في عالم تاني….
يمر المساء سريعا دون احداث مهما
عند ضحي ونجم
تخرج ضحي من الحمام لي تجد نجم في انتظارها ويغمي عينها وبهمس لها بحب
ضحي:ايه يا نجم مغمي عيني ليه
يقبل نجم اذنها برقه ويهمس بحب
نجم:اصل انل محضر مفاجأه لي حبيبتي….اياك تفتحي عينك
تبتسم ضحي بسعاده
ضحي:ها لسه كتير
نجم:لا خلص افتحي وبعد عنها لي تبكي ضحي بسعاده حين تجد ان نجم مشغل اغنيتها المفضله ومزين الحديقه كلها بانوار الطيف كلها وصورتها مرسومه في السماء وسحبها منطاد منير باسمها وبحبك يا شمسي…
وتورته كبير مزينه بشموع الملونه والارض مفروشه ببساط من الورد والشموع مرصوصه علي جانبيه..
تبكي ضحي بفرحه وتجري علي نجم…بحب وتضمه
ضحي:بحبك اوي اوي يا قلبي…
نجم:وانا بعشقك بهواكي يا نور عيني وكمان فيه هدايه..
ضحي بفرحه الاطفال:هدايه ايه
يعطيها نجم صندوق فتفتحه بفضول لي تشهق بفرحه وتظل تقفز في الهواء بسعاده وهي تضم الفستان الابيض الفضي المصنوع من الشفان التي كانت تتمناه…
فيبتسم نجم بفرحه لي رؤيتها سعيده…..
ضحي:انا بحبك اوي ثواني وهروح البسه واجاي
نجم:حبيبي كل الا يطلبه يكون امر ليه انفذه….
ويغمز لها فترسل اليه ضحي قبله في الهواء….
وبعدين دقايق تخرج ضحي وهي تلبس الفستان الذي ابرز جمالها وجعلها من بدر البدور…وتقدمت لي نجم المنبهر من جمالها ورقصاه معنا تحت ضي القمر
نجم بغيره:اياك حد بشوفك بلفستان ده او تلبسي اي فستان قصيره هحبسيك ومحدش هيشوفك غيري يا بدر البدور يا شمس العطور يا بهاء الزهور بحبك وطالب فرصه نقرب فيها من بعض ونكون فيها زي المخطبين يعني نخرج نتفسح اخطف بوسه كده يعني وتفضلي في بيت امك لحد ما تحسي انك بجد عوزني فهمني وغمز لها
تبتسم ضحي بخجل:موافقه بس مفيش اي قل”ه ادب…
نجم بضيق:ماشي يا ستي
وفي الصباح يرجع نجم وضحي لي القاهره وهم في قمه السعاده يذهب نجم لي مكتبه وبعد وصول بساعه وهو منهمك في عمله يفتح باب مكتبه بقوه وتدخل تقي عليه بغ”ضب وضيق فينزعج نجم حين يرها
نجم:انتي ايه الا جابك هنا…
تقترب منه تقي بعصبيه انت ظالم ومفتري ايه ذنب اخوك في الا انا عملته عشان تعقبه هو لو عندك الشجاعه كنت انتقمت مني انا بس انت مش راجل وجبان يتعصب نجم ويقرب منها وو
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية التوأم ورحله الحياه)