رواية التوأم ورحله الحياه الفصل الحادي عشر 11 بقلم سارة أحمد
رواية التوأم ورحله الحياه الجزء الحادي عشر
رواية التوأم ورحله الحياه البارت الحادي عشر
رواية التوأم ورحله الحياه الحلقة الحادية عشر
يبعد نجم ضحي عن تلك الفتاه بصعوبه وحتي تهدأ ضحي يحملها نجم من خصرها ويرفعها عن الارض تظل ضحي تنظر لي الفتاه بعيون مشت”عله غض”با…والفتاه مرعوبه منها فتنكمش في نفسها…
الفتاه بصوت رقيق:الحقني يا نجمي من المتوحش”ه دي مين دي.. ؟
تتغاظ ضحي وتظل تركل في الهواء وهي تصرخ
ضحي:سبني عليها يا نجم من البت المايعه دي الا مش لبسه اصلا عشان تقولك يا نجمي…
يضحك نجم من غيره ضحي ….
نجم:اهدي بس انتي خل”عتي كتفي من كتر الفرك اهدي بقي…دي يا ستي تبقي يارا بنت عمي الا كانت مسفره بره ولسه رجعه عشان هي استاذ في كليه العلوم….
تلوي ضحي فمها ساخره….
ضحي:نعم يا خوي عوز تقولي ان المايعه دي معيده في كليه العلوم ده مستحيل….ودي بقي تبقي اخت شريف…وفجاه يظهر شريف…من خلفهم…..
شريف بسخافه:مين بيجيب في سيرتي انا اهو…..
يلتفت اليه نجم وينظر اليه بغض”ب ويهمس اهلا هي كانت نقصاك شكلي هرقدك في المستشفي وتبقي مريض بدل ما تبقي دكتور….
تجري يارا علي شريف وتختبئ في حض”نه…
يارا بغرور: الحقني يا شري البت دي هضترب”ني دي متوح”شه اوي…
يضحك شريف علي شكل ضحي الذي اصبح مثل البر’كان المتف”جر
من لونها الاحمر وعيونها التي تلمع بغيظ…..
شريف ببرود:اخص عليكي يا يارا حد يقول علي البدر ده متو”حشه دي الرقه كلها…..يا دلعوا….
يتعصب نجم وينزل ضحي ارضا ويخبئها خلفه….ويجذب شريف من ياقه قميصه وينظر اليه بتحذير
نجم:شريف انت قدامك ثانيه تاخد عروسه باربي دي وتطلع علي شقتكم احسن والله ما هخلي حد يتعرف علي ملامحك…
تضحك ضحي علي ما يحدوث وتنظر بنصره وتعالي لي يارا التي ستنف”جر من الغيظ….
وتقرب من نجم وتضمه من خصره
وتتحدث بدلال ودلع…
ضحي:حبيبي عنده حق يا خد عروسه باربي دي واخلع احنا لسه رجعين من السفر وعوزين نرتاح….
شريف بضيق:طيب يا غندوره هاخد اختي ونطلع سلام يا حلوه وجذب يارا من يدها وخرجوا من الشقه فأغلق نجم باب الشقه خلفهم بعصبيه في داهيه…
ويلتفت لي يجد ضحي قد اختفت
وحقيبتها اختفيت فينظر لي غرفه النوم لي يجدها مغلقت الباب…
نجم:بقي كده يا ضحي بتجري مني
وتعمليها زعله….
فيذهب لي باب الغرفه ويدقه
نجم:افتحي الباب يا ضحي وبطلي شغل العيال ده….
ترد عليه ضحي وهي سنده علي باب الغرفه
ضحي:لا مش فاتحه انا زعلانه منك ومش هكلمك تاني انت شر”ير وهتنام علي الكنبه الا بره واياك لسانك يخاطب لساني عشان مش هكلمك تاني…..
نجم بضيق:افتحي يا ضحي احسن لكي انا بدأت افقد اعصابي
ضحي بتحدي:والله لو كس”رت الباب زي عويدك واتصرفت بهماجيه مش هستني معاك ثانيه
واحده يا بتاع يارا لو عندك د”م واحساس خليك في حالك….
يغل”ي الدما”ء في عروق نجم
ويشعر بجرح كرامته ….
نجم:بقي كده يا ضحي طيب والله ما انا مكلمك تاني وهعرفك معني الخصام والتجاهل صح…همس بهذا وخرج من الشقه وهي غا”ضب من كلام ضحي….
بعد ان اطمئنت انه غادر تفتح الباب بحرص شديد…..وتخرج راسها حتي تري ان كان هنا ام لا
وبعد ان اطمئنت انه ليس هنا خرجت ووقفت علي باب الغرفه
وجهمت وجهها ودمعت عينها بحزن….
ضحي:بقي كده يا نجم ايه انت ما صدقت انك تخصمني…حتي محولتش انك تصلحني او تحيلني حبه كده طيب انا بقي هوريك العند شكله ايه والله لا مجنناك وهخليك تتمني نظره مني ومش هعبرك….ام انتي يا عروسه باربي ايامك معاي سواد ….صبرك
في الشقه التي فوق ضحي يسكن شريف واخته…
يارا بغيظ:بقي انا يارا المعيده في كليه العلوم قسم احياء يحصل فيه كده ومن مين من البتاعه دي والله ما انا سيبها …معقول نجم يتجوز دي يرفضني انا ويفضل عليه دي طيب ام طفشتها من هنا مبقاش انا يارا…..
يرتمي شريف علي السرير بجانبها
ويضحك عليها
شريف بسئله:اهدي حبه يا يارا وبطلي الس”م الا انتي فيه ده وبراحه علي البت دي مش حملك…
تنظر اليه يارا بضيق وتلقي عليه الوساده تصدق انك سخيف وغليز يلا اطلع بره انا مش طياقك وصرخت بررره
يخرج شريف وهو يضحك بهستريه
شريف:والله مجنونه يا يارا انا نازل اتعشي بره تحبي تجي معاي
يارا بضيق:اف منك مش عوزه حاجه انا هطلب درفري يلا غور…
الساعه تدق ١١مساء ونجم لم يأتي بعد وهاتفه مغلق وهذا اثر قلق ضحي….وظلت واقفه في الشرفه تنتظره وهي عيونها تراقب الطريق حتي تراه حين يصل….
وكانت في الشرفه التي فوقها…
يارا فابتسمت بش”ر وقالت
والله دي احسن فرصه عشان ارد لها الا عملته فيه….وضحكت بش”ر ودخلت وبعد دقيقه خرجت ومعها زجاجه عصير وسكبتها كلها فوق شعر ضحي وظلت تضحك…
تصرخ ضحي بفزع ااااااا وترفع وجهها لي اعلي حتي تري من الذي سكب عليها العصير فتجدها يارا وبسمه الخب”ث علي شفايفها
ضحي بضيق:مش تحاسبي يا حما”ره…..
يارا بداعاء البراءه: ابوس سوري العصير فلت مني ايدي غصب عني
ضحي بقرف:طيب يا ميعه حسابك معاي بعدين….وتركتها ودخلت وهي تمتمم بضيق
بقي كده يا عروسه باربي والله ما انا سكته وهردها لكي ياربي شعري بيلصق انا هشيل التلصيق ده ازاي طيب يا زفته ام وريتك ودخلت الحمام وتحممت وهي في قمه الضيق…..
في السودان….
علي ضي الشموع والموسيقي الهادئه ترقص تقي مع بدر في اجواء من الرومانسيه والحب….
بدر:هو انتي سعيده معاي يا تقي..
تقي بحب:انا طيره من السعاده انا بحبك اوي اوي يا بدر بيك استغنيت عن العالم كله ربنا يخليك ليه…..
بدر:ويخليكي ليه….يا قلبي يا فرحتي انتي كمان كل عالمي بعشقك…..
وبعد ان رقصوا ذهبوا لي طاولتهم وتناولوا العشاء في حب وهيام وفجأه يحدث هجوم مسل”ح علي المطعم….من عصابه ملثمه….
وياخذوا رهائن ومن ضمنهم تقي التي تصرخ وتبكي بدر الحقني…
بدر الحقني لكن بدر قد ض”رب علي راسه بمقدمت الم”سدس من احدي الملثمين حين حاول منعه من خطف تقي ويسقط فاقد الوعي علي الارض…وقد اشعل”وا الحري”ق في المطعم وبدر وناس اخرين قد حصروا بداخله….
يرجع نجم لي البيت ويدخل وهو مهموم وحزين ويبحث عن ضحي في الشقه ويدخل لي غرفتها ويبحث عنها فلا يجدها فيخرج والقلق عنوانه وفجاه يصطدم بيها وهي خرجه من الحمام لفه المنشفه حولين جسدها…فيقعاه ارضا ويصبح نجم فوق”ها ولي سوء الحظ تق’ع المن”شفه عنها فتشهق بخضه فينظر لها نجم ويقرب منها وو
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية التوأم ورحله الحياه)