روايات

رواية التوأم ورحله الحياه الفصل الثالث والثلاثون 33 بقلم سارة أحمد

رواية التوأم ورحله الحياه الفصل الثالث والثلاثون 33 بقلم سارة أحمد

رواية التوأم ورحله الحياه الجزء الثالث والثلاثون

رواية التوأم ورحله الحياه البارت الثالث والثلاثون

رواية التوأم ورحله الحياه
رواية التوأم ورحله الحياه

رواية التوأم ورحله الحياه الحلقة الثالثة والثلاثون

الحب نغم عشق وانتي عشقي نغمي المنتعش كل ما اتعب اغمض عيوني وافتكر ابتسمتك ليه برجع تاني شعله نشاط…
ضحي بصدمه:مستحيل تقي اختي
تهمس باسمها همس لانها رأت شخص بداخل يغط في نوم عميق ولا يشعر بأحد…فيسمعها شريف فيجري نحوها
شريف بقلق:مالك يا ضحي انتي كويسه ليه ايدك متلجه كده تنظر اليه ضحي وكل ذره فيها ترتجف وعيونها حمراء تكاد ان تبكي دما”ء وليس دموع…
اهتز كيان شريف من حالتها وكاد ان يبكي
شريف:مالك يا ضحي انطقي
تشير ضحي لي داخل البيت لي يصعق شريف ويبكي عندما سمع انين فتاه وكان هذا صوت تقي وهي تنازع انفاسها الاخيره
وكانت كلمات الصوت..
ضحي انا بم”وت حد يلحق امجد ابني ضحي… بدر…
فتأتي هاديه عندما يشير اليها شريف
هاديه:هو فيه ايه بضبط مالها ضحي…. وليه بتعيط فيه ايه

 

 

شريف:مش وقته خدي ضحي وروحوا هنا علي العيشه الا علي بعد خطوات
هاديه بمعارضه لا يا شريف انا مستحيل اسيبك
شريف بضيق:هاديه مش وقته عندك ده…. انااااوقبل ان ينطق يلاحظ اختفاء ضحي فيفزع ويجري علي داخل البيت وخلفه هاديه التي تصرخ حين تجد يد ضحي ملطخه بدم”اء وهناك جث”ه شاب امامها.. وضحي في حاله من الزهول…فيجري عليها
شريف ويمسك يدها ويبعدها عن الجث”ه
شريف:ضحي ردي عليه انتي كويسه بعد ثواني ترد ضحي بكل هدوء
ضحي:الحمد لله مش تقي ده مجرد فديوا وده مش جث”ه انسان بجد ده تمثال مصنوع من جلد حي بيضه وده دم مزيف ده اول خيط من حكايه فريده….
شريف وهاديه متجمدين مكانهم وعلامات الزهول عنوانهم
تبتسم ضحي ابتسامه رقيقه
شريف بغباء:انا مش فاهم حاجه من كلامك ده يا ضحي وضحي
وتلحقه هاديه بضيق:بطلي فلسفتك دي وفسري كلامك معلش اصل احنا فهمنا علي ادنا…
ضحي بهدوء:مختصر الكلام ان الست فريده مماتتش والجث”ه دي هي دليل براءه نجم وكمان الفديوا…
يبرق شريف عينه بعدم فهم وتلحقه هاديه
ضحي:مش وقته غبائكم ده الزفت باهر عطيني مهله ٧٢ساعات لو معرفتش مكان فريده هتتق”تل بجد والمره دي نجم هيلبسها علي طول عشان هو هربان…. انا لازم اكون في سوهاج بسرعه يلا مفيش وقت
وانطلقت هي وشريف وهاديه لي سوهاج…..لي معرفه اللغز الثاني من حكايه مو”ت فريده المزيف
في الواحات في نجع صغيره تقريبا مهجور يوجد باهر في احدي البيوت ومعه امجد الصغير…
يجلس باهر امام شاشه العرض السنمائي يشاهد كل ما يحدث مع ضحي وشريف ويبتسم بسخريه وهو يحمل امجد الصغير ويلعب معه…

 

 

باهر:شوفت يا امجد خالتك محتاره ازاي بس والله لا اخليها تلف الصعيد كله عشان انتقم وكمان نلعب شويه بيها ونحسسها شويه بلقه”ر والعذاب زي ما عملت فيه زمان هي وبدر وحسبوني علي غلطته مكنتش بقصد…وكمان هنكسب من الكنز الا يساوي مليارات الدولارت
لا يبتسم امجد ابدا ودائم البكاء
باهر بحيره:انت اكيد عوز ماما ايه رايك نروح لها وحمله ودخل لي تقي ….التي كانت تبكي بحرقه وقهر….وتناجي ربها….لكن حين تري امجد ترد اليها روحها…وتجري علي باهر وتخطف منه امجد وتضمه بكل لهفه وحب وتقبله بشوق كبير… وهي تبكي يا وتردد وحشتني يا ابني…فيضحك لها امجد ويقول مامااا
يبتسم باهر برقه وتلمع عينه بلحب
ويقرب من تقي فتنظر اليه بحده واحتقار…ابعد عني انت اكبى غلطه في حياتي بس بدر وضحي مش هيرحمك….وانا بكرهك
يتعصب باهر:تصدقي اني غلطان اني عطفت عليكي وقولت اجيب ابنك عشان صعبتي عليه بس متستهليش واخذ منها امجد بقوه
ودفعا ارضا واغلق خلفه الباب ارتمت علي باب الغرفه وظلت تتركه وهي تبكي انا اسفه انا غلطانه هاتي ابني حرام عليك امجدددد
في القاهره..
يجن نجم حين يعلم بأن ضحي قد سافرت لي اسيوط ويصمم ان يسافر اليها ويراها ويضمها
ناي:بطل جنان يا نجم انت في خطر ومش عارفين باهر الزفت ده مدبر ايه تاني خصوص بعد نا بدر وصل لي خيط خطير في الحكايه وصل لي فديوهات تثبت تورط فريده مع باهر في قضايا تهريب الالماس خارج البلاد والاثار وان فريده اتعرفت علي باهر من ٥سنوات وهي في لندن في احدي المزدات الغير شريعيه عشان تشتري تمثال اثري نادر ومن هنا بدأت لعبتهم معاكم…
بدر:ناي عنده حق انا وقعت الفديوهات دي تحت ايدي وانا كنت في السودان وقت ما كنت فاقد الذاكره بس تاه عن بالي الموضوع ده وانشغلت في حياتي
نجم بتصمم:انا مش فارق معاي كل ده ده بقي موضوع شخصي بيني وبين باهر ده وانا كبير اسوان وهعرف العب معاه صح اجهزوا لي السفر…
ناي وبدر استسلموا لي الفكره دي
عشان نجم عنيد وهينفذ الا قراره
ام عند ضحي فقد وصلت لي سوهاج….
شريف:احنا لازم نرتاح شويه ونام وناكل عشان نعرف نفكر صح وانتي كمان لازم ترتاحي شويه
عشان الحمل ده وتاخدي علاجك

 

 

هاديه:شريف عنده حق
ضحي:ماشي يبقي نرتاح شويه في الفندق ده ادخل احجز يا شريف
وانا هروح اتمشي شويه عند الجنينه الحلوه دي…
شريف طيب خالي هاديه معاكي
ضحي :ماشي..يلا يا هاديه
تذهب ضحي لي الحديقه وتدخل اليها وهي تتامل الزهور الخلابه الرائعه وتغمض عينها وتتذكر نجم وبسمته وتضع يدها علي بطنها تتحسسها وتقول بشوق ياه انت وحشني اوي يا نجم يا تري هشوفك تاني اه يا قلبي حبك هو الا مقوني رغم اني زعلانه منك وانتي يا تقي انا حسه بيكي انك قريبه اوي بس حسه انك تعبانه وحزينه اتحملي يا توامي انا جايه لكي……
بعدها تذهب ضحي وهاديه لي الفندق ويرتحوا وياكلوا ويبدولوا ثيابهم بعد ان تحممه…
شريف وهاديه ناموت في غرفه وبجانب غرفتهم غرفه ضحي يفصل بينهم باب مشترك يفتح علي الغرفتين
يمر هذا اليوم الصعب ويأتي يوم جديد في الصباح الباكر تقريبا الساعه ال٧ ص تخرج ضحي لي الحديقه وتقف امام لوحه جميله مصنوعه من الزهور لوحه علي شكل قلب من الزهور بلون الروز
تتأمله وتغمض عينها وتتخيل ان نجم يضمها فتفتح عينها لي تجد نفسها بين احضان نجم لا تعرف ماذا تقول او تفعل غير انها ارتمت في حضنه بقوه وهمست بحبك وحشتني….
يهمس نجم لها بلهفه وانتي كمان وحشتني اوي اوي بحبك….

 

 

ويسمع صوت هاديه وهي تعاتب ضحي علي خروجها لي وحدها
هاديه:كده يا ضحي تخرجي من غيري ومن غير فطار والعلاج كده خطر علي الحمل…انتي
يصعق نجم:انتي حامل من غير ما تقولي ليه….لي الدرجه دي انا مليش اي اهميه عندك انتي لازم ترجعي القاهره اللحظه دي
ضحي بدموع وحزن وتحدي:لا مش راجعه يا نجم من غير اختي وامجد وده اخر كلام فعلا انت مش هتتغير ابدا…..وبجد انا تعبت منك وتركته ورجعت لي الفندق

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية التوأم ورحله الحياه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى