روايات

رواية التضحية الفصل الخامس 5 بقلم إسراء هاني

رواية التضحية الفصل الخامس 5 بقلم إسراء هاني

رواية التضحية الجزء الخامس

رواية التضحية البارت الخامس

رواية التضحية الحلقة الخامسة

الجفا و الإهمال كانوا بيزيدوا و الدموع و السواد تحت العين كان بيزيد تعبت جدا مش بتخرج و لا بتشوف الشارع حبيسة غرفتها تبكي بس …
و ما أصعب الإهمال و الوحدة …
من كتر الخنقة لبست و راحت مطعم تتنفس شويا …
كان عالبحر قعدت و سرحت كتير و دموعها كانت بتنزل و هي في دنيا تانية لمحها صاحب المطعم مشي ناحيتها بحزن لحالها …
خالد صباح الخير ازيك يا فاندم
جميلة و هي بتمسح دموعها الحمد الله
خالد عايزة تتطلبي حاجة
جميلة : ممكن عصير برتقال و بس
خالد بابتسامه : عندنا فطائر تحفة تجربي
جميلة بابتسامه مش يمكن معيش تمنها
خالد تحت امرك اي حاجة تطلبيها
جميلة متشكرة اوي خلاص اجرب وحدة
خالد تمام حضرتك

 

 

و أمر واحد من العمال يجهزوا افخم وحدة
خالد عندو ٣٠ سنة شاب جميل بشخصية جميلة و كل الناس بتحبه لطيبة قلبه بيتعامل مع كل اللي عندو على أنهم صحابوا مش عمال عندو و نقطة ضعفه اي حد بيبكي …
نورا و النبي يا شيخة نفطر في المطعم ده بيسان حاضر بس ما تتعوديش نورا انتي حبيبتي اساسا
فاتوا المطعم و قعدوا على طاولة قريبة من جميلة ما كانوش يعرفوها …
بعد شويا واحد من العمال جاب العصير و الفطيرة لجميله
جميلة ببراءة : أمال فين اللي جيه من شويا
_ قصدك استاذ خالد ده مدير المطعم اندهه لحضرتك
خالد : بدون ما ينده انا تحت امرك
جميلة بخجل و احراج : لا متشكرة بس استغربت عشان انت اللي جيت في الأول شكرا
خالد : اي حاجة تعوزيها اندهي عليا تمام
جميلة : شكرا تمام …
بدت تاكل شافت اتنين واحد و وحدة الظاهر انها حبيبته أو مراته كان بيطعميها و ما وقفوش ضحك … دموعها نزلت غصب عنها بقهر و لسة بتبصلهم
نورا بصي البنت دي بتبكي ازاي
بيسان اه مسكينة اكيد وراها راجل معروف
نورا ما تيجي نشوف مالها و نساعدها
بيسان يا قلبك الحنين احنا مال أهلنا
نورا و النبي يا شيخة نقعد معاها
بيسان انا ناقصة هم …
سحبتها نورا و راحوا عند جميلة …
نورا مرحبا ممكن نقعد

 

 

جميلة بابتسامه : اكيد تفضلوا
نورا : صراحة شوفتك بتعيطي قلبي وجعني و عندي فضول اعرف مالك اذا مش حيضايقك
جميلة بكل براءه لانها كانت محتاجة حد جدا تتكلم معاه قالتلهم كل حاجة
بيسان انتي عبيطة
بصتلها جميلة بصدمة
نورا مش قصدها احنا اسفين
بيسان بغيظ لا قصدي …. واحد زي ده يلزم بايه تبكي عليه ليه اللي ما يتقلكيش بالدهب و يحطك جوه عينيه ما يلزمش خد الشكل اهم حاجة سيبي يلبس اللي شكلها جميل و تطلع عينيه ما دخلش قلبك و شاف جوهروا ما تبكيش عليه اللي زي ده ما يستاهلش دمعة من عينك تفي عليه … خليكي واثقة في نفسك انك اجمل وحدة حتبقى كدة انك قوية و قد حالك حتبقى كدة حتندبي حظك حتموتي بقهرتك اسفة اني جرحتك بس بجد ما يستاهلش
جميلة بابتسامه : تعرفي كنت عايزة اوي حد يسمعني الكلام ده انا عارفة اني غلط دلقت حالي عليه اوي
بيسان : اسمعي احنا تأخرنا على الشغل ده تلفوني و رنت لنفسها خلينا على تواصل انا حقولك ازاي تخلي يجي راكع يبكي الندم
جميلة بسعادة : انتي جتيني من السما
خدوا ارقام بعض و اسماء بعض … و بيسان من غيظها من كل الرجالة قررت تساعدها ما كانتش تعرف انه عمر اللي بترسم عليه هو نفسه جوزها
خالد يارب تكون عجبت حضرتك
جميلة اوي متشكرة
خالد : ياريت نبقى نشوفك دايما .. و اسف اني حقولك ما فيش حاجة في الدنيا تستاهل نبكي عليها و نقهر نفسنا عليها
هزت راسها بانها فهمت و خلاص قررت تبقى أقوى و ما تبنش منك’سرة تاني
رجعت بيتها وحدة تانية … حتجرب اما تشوفوا ما تكونش ضعيفة و تخلي قلبها يأثر عليها
وصلت بيسان الشغل و هي بتنهج لأنهم تأخروا دخلت الشركة
_ المدير سأل عنك عايزك ضروري
بيسان : هو اساسا بيتلكك كله منك و من اللي بيمشي وراكي

 

 

وصلت مكتبه و دخلت متوترة شويا … اما هو كان مستنيها على نار ما فيش بنت جننته زيها بقاله شهر بيحاول معاها طلعت عينيه
اول ما دخلت عمل نفسه متضايق و بدأ يزعق
عمر الاستهتار ده ما ينفعش معايا متأخرة اكتر من نص ساعة بيسان انا اسفة يا فاندم مش حتتكرر
عمر اسفة دي ما بتعملش حاجة اختاري العقاب اللي يناسبك بيسان تخصملي..
عمر : مش كفاية
بيسان بهدوء : خلاص ارفدني عن اذنك
مسكها من ايديها و زنقها بالحيط و تكلم بغيظ و هو قريب منها قوي : انتي عارفة انك مهمة عندي و ما اقدرش اعمل كدة بتستفزيني
بيسان : حضرتك قولتلي اختار عقاب و انا اخترت
عمر بغيظ و إعجاب شديد : لا ينفع عقاب تاني
التهم شفايفها بقبلة نارية قوية جدا حاولت فك يديها لم تستطيع لكمته اسفل بطنه صرخ من شدة الألم و تركها يدور حول نفسه
بيسان : ان كنتي فاكرني بنت من اياهم تبقى بتحلم انا مستقيلة يا عمر باشا
تركت المكتب و سابته يتلوى من الوجع و الحسرة بانه عايزها بجنون …
عمر : يا بنت الايه لا بقى دي بقت حياة أو موت
_______ صلوا على النبي _________
عند اسراء و كريم
تاني يوم الصبح صحيت بدري و كانت لابسة بجامة بشورت قصير و بلوزة باكتاف مكشوفة و قفت عند حمام السباحة تاخد شوية هوا كان لسة كريم مش نايم طول الليل بيخلص شغل وقف على الشرفة شويا لمحها واقفة خطفته بشكلها و شعرها اللي على وشها زي الأطفال

 

 

بص شويا شافها نطت تسبح قد ايه تمنى ينزل وياها
كانت بتضحك و هي بتسبح لسة حيفوت الغرفة عشان ينام شافها دماغها تخبطت في طرف المسبح
نط من الشرفة و جري بسرعة نط في المسبح و طلعها كانت فاقدة الوعي خرج المية من صدرها و تردد يعملها تنفس صناعي بس ده الحل الوحيد
حط شفايفه على شفايفها و بدأ يعملها تنفس صناعي
فتحت عينيها بتعب لمحته قدامها فكرت نفسها بتحلم
اسراء : بحبك اوي
حطت إيديها على رقبته قرب هو عليها و اقتنص شفايفها بقبلة رومانسية حنونة كان كالمغيب حتى سمع صوت والدتها تركها تحت صدمتها و صدمته فهي بين يديه اشبه بالعاررية بتلك البجامة
جريت من قدامه و فاتت الحمام استحمت و لبست فستان كامل و هي لسة مصدومة و تعمدت طول اليوم انه ما يشوفها …
هو طلع غرفته و غير هدومه و نام و طول الوقت هيا باحلامه و كلمة بحبك مخلياه يتنفض نفض و يسأل نفسه كانت تقصدها ولا لا
____
ما كنش متعود اي وحدة تعجبه ما ياخدهاش
راح لها على البيت بلهفة خلاص جننته عايزها باي تمن …
خبط عالباب فتحت نورا اللي تصدمت اول ما شافته و حست لسانها مش قادر يحكي
عمر بيسان هنا..
بيسان بابتسامه انتصار : اهلا عمر بيه تفضل
عمر اديني جيت عايزة ايه بقى
بيسان بتحدي انت اللي جيت و انت اللي عايز على فكرة
عمر : اتجوزك ….
بيسان بابتسامه : افكر
عمر : عرفي عشان وضعي و كدة
بيسان بعصبية : لا يا مامي عرفي ده لما تجيب وحدا من الشارع اسفة ما عندناش بنات للجواز تفضل …
عمر : بيسان اسمعيني
بيسان بصراخ : انت اللي اسمعني مش عشان فلوسك حموت و اجري عليك انسى … تفضل مع السلامة
عمر : طيب انتي عايزة ايه بيسان رسمي عند مؤذون و موثق عمر رد موافق بس ما حدش يعرف بيه
بيسان قالت عادي زي بعضه
عمر خلاص نجيب المؤذون بكرة
بيسان ” مهر مليون دولار

 

 

عمر بصدمة : ليه حاتجوز هيفا
بيسان : لا بس انت متجوز و عايز يكون سر فده اقل حاجة
عمر كتير اوي ..
بيسان : خلاص اعتبرني ما تكلمتش
كانت حتقوم مسك ايدها و هو بيحكي : بتوجاز اهدي
عمر بغيظ : موافق
بيسان ” المؤخر بقى
عمر ” زيهم بيسان : تؤ ٥ عشان مش بعد ما تاخد اللي انت عايزه اترمي في الشارع
وقف من مكانه من الصدمة و بصلها بعيون مفتوحة و هو بيقول بصدمة : انتي فاكرة نفسك مين انا اللي غلطان اني جيت هنا
سابهم و مشي بغيظ و غل نورا : استفدتي ايه
بيسان : حيرجع
نورا : خليكي لغاية ما تندمي يا بيسان …. انتي حرة
ما كانتش بتضيع وقت كانت متأكدة انه حيرجع و بنفس الوقت بتشوف حد تاني تاخدوا بعدها …
الانتقام عمى عيونها بس يا ترى حيحصل ايه
بعد يومين كان على باب بيتها
عمر ” موافق
بيسان ؛ و انا غيرت رأيي اصلي بينتلي انه انا اخر همك و الفلوس عندك كل حاجة
عمر : لا مش كدا انا بجد حبيتك بس فلوسي كلها بالشغل حعملك اللي انتي عايزاه بس خلاص مش قادر
بيسان بابتسامه خبيثة : طيب اقعد اعملك قهوة عشان نتفق … و طبعا شربته القهوة و حطت فيها اول جرعة من الدوا …
عمر بلهفة : بكرة نجيب المؤذون
بيسان : ايوة بكرة يا قلبي
عمر : يا دين النبي بكرة من النجمة حاكون عندك …
تاني يوم الصبح كان جايب المؤذون و كتبوا الكتاب كان طاير فيها لانها بالنسبة لمراته ملكة جمال …
عمر : يالا على بيتنا
بيسان : اول حاجة تشرب من ايدي الفنجان ده
عمر : عيوني يا قلبي
راحوا شقتهم و اول ما دخلت انهال عليها تقبيل من كل مكان ما سابلهاش مجال تحكي …
لكن بعد فترة بعد عنها و هو مش مصدق اللي حصل
عمر : از … ازاي ده حصل
بيسان : توتر يا حبيبي توتر
عمر : توتر ايه هو أنا بنت صغيرة
بيسان : اهدى كل حاجة حتبقى احسن
عمر ؛ انتي تسكتي انا خارج

 

 

بيسان : يوم دخلتنا
عمر : دخ …. كز على اسنانه بغيظ و سابها و طلع و هو مصدوم ازاي ما قدرش يخليها مراته رسمي … و هو متأكد انه تمام و عملها قبل كدة ..
بيسان نبسطت انه ما لمسهاش اخرو كانت بوسة … لكنها مش عارفة ليه خايفة …
رجع عمر بيته متنرفز جدا …
جميلة بطيبة و براءة : في ايه مالك عمر : انا لما بشوف وشك بتشاءم و بختنق حلي عني
جميلة : الله يسامحك
زقها بقوة تخبطت جامد و بكت بشدة و هو سابها و طلع اوضته و لا فكر فيها …
جالها تلفون انه عمر تجوز شتمت نفسها اللي باقية على واحد ما بيستاهلش …
راحت المطعم تاني كان نفسها تشوف خالد الشاب الوحيد اللي اهتم بيها اول ما شافها حاجة من جواه فرحت اوي
خالد قالها المكان كله نور
جميلة منور بيك متشكرة ….
خالد ارتاحي و فكري حتطلبي ايه و انا موجود
جميلة تمام مسكت تلفونها و رنت على بيسان كانت نسياها في الأول بس افتكرتها و لما سمعت صوتها بتعيط
بيسان اهدي بس اهدي انتي فين
جميلة ؛ في المطعم نفسه
بيسان : تمام انا جاية ….
لبست و راحت لها و حكت لها كل حاجة
بيسان بغيظ : طيب اسمعي حتعملي ايه و قوي قلبك و نفذي في الحرف الواحد
جميلة : و انا معاكي في اي حاجة حتردلي كرامتي …
________ صلوا على النبي ___________

 

 

لازم احسسها اني بلعب بيها و عايز جسمها و انها مش فارقة عندي ” دي الجملة اللي قالها كريم ازاي حيبعدها عنه و يبعد عنها لانه مش عايز يتألم تاني
قلبها بيدق لأول مرة اول ما سمعت صوته وصل …
راحت المطبخ حضرت ساندوتشات و طلعت اوضته اول ما شم ريحتها قلبه فرح
خبطت فتح لها
كريم : متشكر جدا ..
اسراء ” صحة عقلبك
بدأ ياكل زي كل مرة و هي مبسوطة بوجودها جمبه …
بعد ما خلص و كانت حترفع الأكل مشي ناحيتها و جذبها لحضنه
اسراء بخجل : ايه يا كريم
دوب شفايفها بقبلة جامدة و بعدها همس : اكيد بوسة المرة اللي فاتت عجبتك عشان كدة جيتي و انا ما عنديش مانع نكمل
بصتله بصدمة مش مصدقة اللي بتسمعه : انت بتقول ايه
كريم : بقول لما تطلعي اوضة شاب عزابي كذا مرة يبقى اكيد عايزة حاجة و انا موافق
تصدمت اوي لدرجة انها حست جسمها تلج ملامحها خلته يندم شويا انه عمل كدة ..
اسراء : تصدق عندك حق … انت مش غلطان انا اللي غلطانة عن اذنك
سابته و كانت بتمشي بالعافية كأنها حتتشل دمرها بقوة و ك’سر كل حاجة فيها سليمة
ندى راحت الجامعة رنت على احمد ما ردش دورت عليه لقته قاعد مع بنت في الكافتيريا مشيت ناحيته بابتسامه شماتة سمعته
أحمد : من يوم ما شوفتك و انا ما بفكرش الي بيكي و
كملت ندى عنه : انتي بجد اللي مرتحالها و شايفها مراتي
فز من مكانه من الصدمة و اتكلم : انتي مش فاهمة حاجة يا ندى
ندى بضحكة قوية : انا كنت مش فاهمة … انت رخيص يالا ديتك كام الف على فكرة اخويا ما فلسش و فلوسوا لو ولعت فيها مش حتخلص
احمد : افهمي انا
طالت رزمة فلوس و رمتها بوشه
ندى : وطي طولهم ي وا’طي يا رخيص

 

 

مشيت بانتصار و سعادة كبيرة و سابتله الفضيحة و الخزي في الجامعة و الكل بيضحك عليه
في مكان تاني قاعد كريم مع ميرفت اللي المفروض خطيبته و بيكون اتعس واحد لما بيفتكر انها خطيبته اساسا …
ميرفت : و براي يكون الفرح في القاعة اللي حتتفتح جديد
كريم : حيلك حيلك حيلك فرح ايه … لا قصدي
خليها بس ارجع من سفرية شغل ..
ميرفت : حتتأخر ؛ رد كريم مش عارف حابقى اكلمك
كان قاعد معاها و تفكيره بتلك الاسراء التي يشعر براحة كبيرة عندما يجلس بجوارها عكس ما يشعر به الآن
اسراء ماما لسة صلاح ابن خالتي عايز يتجوزني
احلام و مستني اشارة منك يا بنتي
اسراء بغصة انا موافقة يا ماما قوليلي كدة
قررت ان تنقذ نفسها من احلام وهمية و شخص يتسلى بها بأن تهرب بالخطوبة بشخص لم تتوقع يوما ان ترتبط به لانها لم تشعر به يوما لكن ك’سرة قلبها جعلتها تنتقم لكرامتها أو ربما ستنتقم من نفسها و خصوصا ان قلبها أصبح الان مع شخص آخر..
ولكن فقط في الروايات يحب البيه خادمته
يا ترى كريم حيعمل ايه اما يعرف انها تخطبت

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية التضحية)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى