روايات

رواية التحدي المستحيل الفصل الثامن والثلاثون 38 بقلم إسراء هاني

رواية التحدي المستحيل الفصل الثامن والثلاثون 38 بقلم إسراء هاني

رواية التحدي المستحيل البارت الثامن والثلاثون

رواية التحدي المستحيل الجزء الثامن والثلاثون

رواية التحدي المستحيل
رواية التحدي المستحيل

رواية التحدي المستحيل الحلقة الثامنة والثلاثون

كان يعمل بلا توقف حتى يجهز كل شئ دخل بيته وهو يفرك يديه كيف سيخبر والدته أن فرحه غدا ربما تضربه بالنار ..
زين : مساء الخير
ناهد وهي تحتضنه : حبيب قلبي مساء الورد وشك منور اوي انا فرحانة جدا اخيرا ابني عريس
خالد باستغراب: ايه الهبل ده ازاي ينزلوا كلام زي ده بدون علمنا
ناهد : في ايه
خالد : الصحافة منزله فرح زين الشريف بكرة وناس بتتصل عليا تبارك
زين بتوتر وارتباك : هو بصراحة مش كلام فارغ هو كلامهم مظبوط
نظر له الاثنين بعدم تصديق وهمست والدته : انت بتهزر فرح مين بكرة
زين : ماما اسمعيني
ناهد بعصبية : بلا ماما بلا زفت وناوي تعزمنا يا استاذ زين ولا لا .. لو ما قرأناش الخبر عالنت ايه مش ناوي تقولنا

 

تنهد بتعب وهمس : انا اساسا مش عايز فرح مش عايز ليه الفرح مسألة حياة او موت ناس كتير عملت فرح يجنن ومش فاكرين منه حاجة علي عشان الفرح كان حيموت ولحتى الآن بيعاني لو فضلت في حضنه ما كانش ده كله حصل انا عايز اعملها احلى فرح بس عايزها في حضني اكتر ممكن كنت يهمني الفرح لو ما تعبتش كل ده لغاية ما صارت مراتي الفرح حيمشي سواء بكرة او بعد شهر حيحصل ايه زيادة
ناهد بحزن : انت ابني الوحيد وعايزة افرح فيك
ضمها زين وهمس : مش اللي يهمك سعادتي وانا سعادتي وهيا معايا يا امي لو حصل حاجة بعدتنا مش حاستحمل تعبت وزهقت بحبها اوي يا امي
خالد بابتسامه ” ربنا يسعدك يا ابني بكرة بكرة المهم حتلحق تجهز
زين بلهفة : كل كلمة جاهزة حتى فستانك يا ام العريس فوق وبدلتك يا ابو الزين كلها كام ساعة يا امي وابنك حيبقى عريس
ناهد بدموع فرحة : احلى عريس في الدنيا كلها
زين بصوت جميل : شو غنت وشو قالت أم العريس شو غنت وشو قالت ام العريس
وصل غرفته اتصل بها ردت بحب : وحشتني
زين بعشق : مش قدي كلها كام ساعة يا هنا قلبي

 

هناء : يمكن بالاول تضايقت لما قولت الفرح بكرة بس دلوقتي مبسوطة اوي كفاية بعد
زين بتنهيدة اخرج بها تعب كل ما مضى : الحمد الله ما ضعش تعبي علفاضي ربنا يتمم بخير وتكمل فرحتي
هناء ” يارب يا حبيبي
زين : طيب نامي دلوقتي عشان بكرة تبقي مرتاحة حبعتلك الميك اب ارتست عالبيت بكل لوازمها ليكي وللقمرات الباقين خصوصا حماتي اللي احلى منكو اصلا
هناء بضحك: ههههه اوعى مصطفى يسمعك
زين : عمو مصطفى ده حتة من قلبي اقسم بالله .. نفين فكرتها المجنونة بانك توافقي بعد ما كنتي وافقتي على ابن عمتك لسة حسابك معايا بعدين ورحمة اللي عمري ما انسالها انها جت وفوقتني الحقك
هناء : انت حد جميل اوي يا زين بجد انا محظوظة جدا فيك ربنا يخليك ليا
جهز العشاء ونادى عليها لم تجب
عمر بقلق : نيفو انتي كويسة
دق على باب الحمام سمع صوتها تبكي
عمر بقلق : نفين قلبي افتحي في ايه انتي كويسة
فتحت الباب وهي تنظر له بابتسامه ودموع شديدة
عمر بخوف: في ايه انتي كويسة
أعطته شئ كان في يده

 

عمر بتوهان : ايه ده …
نظرت له ولم تجبه فقط تبكي بشدة
عمر بعدم تصديق وذهول : ايه ده
وضعت يدها على فمها تبكي كم تمنت ان تكون ام منذ سنوات لكن شادي لم يجعلها تتمنى ذلك منه
هبطت دموع عمر بشدة وهمس : انتي حامل يا نفين حامل يا حبيبتي
هزت راسها واحتضنته بقوة ضمها ودفن رأسه في عنقها يبكي
حملها واجلسها على السرير وهمس : انا طاير انا مبسوط اوي اوي
نفين بدموع: لو تعرف حاسة بايه
عمر : اهدي طيب .. انا سامعك
نفين: كنت فاكرة انك اخويا وعمري ما حاقدر اشوفك غير كدة كنت فاكرة اني حبيت شادي بس لا يا عمر انا ما حبتش شادي
نظر لها بعدم فهم لتكمل : انا طول عمري بتمنى اصير ام عشان بعشق الاطفال بس اما تجوزت شادي ما تمنتش ابقى ام منه .. لكن ام تأخرت من يومين حسيت نفسي طايرة والنهارده او ما ظهر الخط التاني ما كنتش مصدقة نفسي يا عمر .. انا يا عمر بحبك اوي اوي اكتشفت اني ما حبتش غيرك اكتشفت انك اخويا وابويا وحبيبي وانك كل حاجة بالنسبة ليا
دفن رأسه في حجرها يبكي بسعادة فقط سمع أجمل كلام ممكن ان يتمنى سماعه فلم تقبل به زوجا فقط بل لم تحب غيره .. كما هو لم يعشق غيرها

 

رفع رأسه ينظر لها وهمس : يا احلى امنية وحلم حلمته في حياتي بحبك اوي يا نفين اووي
اقتربت هيا من شفت.يه ولأول مرة تكون جر.يئة تخبره ان قلبها لم يعرف الحب لغيره
بدأ كل منهم يسحب الآخر لعالمه .. بسعادة الكون اجمع
في اليوم التالي استيقظ الجميع للتجهيز لم ينم زين من لهفته مرت عليها كأنها اعوام
اتصل بها وهمس : نمتي كويس
هناء : يعني متوترة شويا
زين : لا يا قلبي يوم وحيعدي وان شاء الله حيطلع احلى يوم .. يلا قومي الساعة ٧ حاكون عندك حبعتلك انا الغدا ما تحمليش هم حاجة
هناء : ان شاء الله
زين : حابة تروحي الهاني مون فين باريس لندن
هناء بمزاح : المالديف
زين : انت تؤمر يا قمر انا حجزت باريس نسافر من هناك
هناء : انت بتتكلم جد انا كنت بهزر
زين : انتي تحلمي بس وانا احقق يا قلب زين

 

رحمة ارتدت فستانها بلون قميصه ناعم جدا اصبحت اشبه باميرات ديزني رغم رفض علي ان تضع اي مكياج لكنها لم تجادله
علي : حتتخطبي مني النهاردة
رحمة بخجل : مش اوي كدة
علي : مش اوي ايه .. بس مليتي انتي بعد الجواز
رحمة بتوتر : هههه اه وجودك يا حبيبي يلا حنتأخر
وصل زين بيتها بأجمل هيئة كان وسيما جدا وما ان شاهدها حتى استمر في التحديق بها
هناء : حلو
زين: بقالي من الصبح بحاول ابقى أجمل ما يكون عشان اليق في القمر ده وبرضو ما فيش فايدة
هناء بتوهان لوسامته : مافيش فايدة ايه ربنا يستر ما تتشقط مني في الفرح
ضحك الجميع عليها بشدة همس زين بصعوبة من بين ضحكاته : اتشقط جبتيها منين دي لا ما تخافيش انا تدبست
نظرت له برفعة حاجب ليهمس بعشق واعجاب جديد : أجمل تدبيسة في حياتي
بدأ الفرح وسط فرحة الجميع ورقصته وزين يغني بشكل جميل كان في فرحهم العديد من المغنين والممثلين
زين : الأغنية دي تليق بيكي ” لا ملاك ولا جنية ولا انسية دي احلى شوية لا سمرة ولا كدة بيضة ولا خمرية حيغمى عليا ”
انتهى الفرح ووصل الفندق وهي متوترة جدا كان سعيد جدا على توترها وخجلها اغلقت الباب ليهمس زين بنظرة غريبة : اخيرا وقعتيلي يا هناء

 

هناء بخوف: وقعتلك ازاي يعني انا عايزة اروح
ضحك بشدة وهمس بتمثيل : كل اللي عملتي فيا حطلعه عليكي دلوقتي حاخد حقي تالت ومتلت
هناء بدموع : انت بتتكلم كدة ليه انت حتعمل ايه
ضمها بحنان وهمس : هشش اوعي تخافي مني بهزر معاكي يا قلبي انا بس كان نفسي انتقم ما انتي برضو اللي عملتي فيا مش قليل
قبلت جانب شفتيه جعلته يتوه في عالم اخر وهمست : حقك عليا يا قلبي .. هو انا لو قولتلك عايزة انام حتسيبني انام
زين ” غيري هدومك الأول هناك في قميص حلو البسي
ارتدت قميص بروب جعلته ينسى اسمه دون ان تزيل الروب كيف ان زالته
زين : قولتيلي عايزة تنامي
هناء بخجل: ايوة بس النهادرة
زين بجدية: نامي مش حمنعك
هناء : بجد وانت حتنام
اقترب منها وهمس باعجاب شديد : انتي نامي مالكيش دعوة بيا انام اصحى ..
هناء : حاسة في صوتك نبرة قلة ادب

 

زين بشغف ؛ نبرة قلة ادب ده انا لسة مؤدب
حملها بخفة جعلها تشهق وهمس وهو يضعها على السرير ويعتليها : معقول مش بحلم
هزت راسها بلا ووجنتيها كالدم من شدة خجلها
ليحلقا سويا في بحر عشقهم ويقضي برفقتها ليلة بعمره كلها … ليلة جعلته ينسى تعبه وألمه حتى اصبحت زوجته
دخل الحمام وسعادته توزع على العالم كله خرج وجدها تغطي وجهها من شدة خجلها ضحك عليها بصوته كله
زين : ايه يا قلبي ما بقاش في خجل خلاص
هناء بصوت اوشك عالبكاء : اسكت والله العظيم حعيط
زين : خلاص حسكت بس ايه الحلاوة دي
هناء بغيظ وخجل شديد : زين والله العظيم اروح مع بابا لما يجي
زين بضحك : بابا مين انا حخليكي تقطعي مع العالم كله بعد الحلاوة دي مش حتخرجي من البيت
هناء بعصبية : كفاية قلة ..ادب قلبي حيوقف
زين بضحك: خلاص حاقعد مؤدب مش حتكلم نهائي بس فعل
ليقترب من جنته مرة اخرى ويحلق برفقتها
&&&&&

 

جهز كل شئ واستعد للسفر كانت معنوياتها عالية لم تبكي او تحزن لانها متأكدة انه سيعود قام بايصالها لبيت والدها والجميع يظن انه سفر بسبب عمل
علي: خلي بالك من نفسك يا رحمة
رحمة بابتسامه: وانت كمان حستناك
علي: ان شاء الله
ضمها لحضنه ليشعر بشئ يخفق عند بطنها فقد بدأت بشهرها الرابع شعر بقلبه يدق بشدة شعور غريب
علي : هيا معدتك فيها مشكلة
رحمة بتوتر: اه عادي عشان .. انت سافر عشان تلحق
وبالفعل سافر علي لتشعر رحمة ان الكون فرغ من الناس
بعد يومان استيقظت لتسمع كلام مرعب
نورا : لو عرفت مش حتسامحنا
مصطفى : نعمل ايه هو اللي جه وحلفنا ما نقولش
نورا ” طيب مش بيرد ليه عايزين نطمن عليه
مصطفى بقلق: ان شاء الله خير

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية التحدي المستحيل)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى