رواية البلطجية والأعمى الفصل الرابع 4 بقلم هالة
رواية البلطجية والأعمى الجزء الرابع
رواية البلطجية والأعمى البارت الرابع
رواية البلطجية والأعمى الحلقة الرابعة
: اشهدي ي حااااره على اللي عامله فيها معلمه علينا وهي بت*قابل شباب في نصاص الليالي
حور بصت بغضب والناس كلها اتجمعت
فارس بصوت عالي: تعالو اتفرجو على اللي عاملالنا فيها الخضره الش*ريفه وهي مقض*ياها
تيم بغضب: اخ*رس ي حي*وان علله تنطق حرف عليها حور دي اشرف من الف واحد زيك
فارس: م انت طبعا هتدافع عنها مش حبيبه القلب
تيم لسه هيرحلو وقفتو ايد حور: استنى ي تيم سبلي انا الطلعه دي. راحت ووقفت قدامو وضرب*تو قل*م اسطوري: ي*** حزرتك بدل المره اتنين بس انت اللي مش عايز تح*رم. كملت بصوت عالي وهي بتوجهه كلامها ليهم: جرا اي ي رجاله ده انا المعلمه حور واتربيت على اديكو تصدقو عني كده… تيم كلها ايام ويبقى جوزي يعني معملتش حاجه غلط
حسن بصدمه: اي جوزك
تيم بحده: ايوه جوزها فرحنا هيبقى الاسبوع الجاي واي واحد مفكر نفسو دك*ر وهيقول كلمه على حور هخليه يتمنى المو*ت وميطلوش
فارس بسخريه: ولله ومتبقاش غير الاع*مى كمان ويتكلم
حور بعصبيه: اخ*رس ي حي*وان تيم ده سيدك و
تيم: بس ي حور. وجهه كلامو لفارس: عايز تعرف الاعم*ى هيعمل اي تعالى اوريك. ومسكو وطح*نو ض*رب وكل مفارس يحاول يض*ربو كان بيتفادا الض*رب لغايه مفارس اغ*مى عليه
تيم بغضب وصوت عالي: ده هيبقى عبره ل اي واحد فيكو يفكر يقول كلمه متعجبنيش عن حور فاهمين
حور بصتلو بفخر وزغرطت تليها سيدات المنطقه لانهم يعرفون كم ان اخلاق فارس ليست جيده
حور مسكت ايد تيم وباستها وطبطبت على ضهرو: تسلملي ي راجلي وسندي تسلم ي سيد الرجاله كلهم
تيم ابتسم وقبل جبينها تحت انظار الجميع منها السعيده والحاق*ده والحاس*ده
تيم بابتسامة: كلكم معزومين على فرحنا اخر الاسبوع والحاضر يعلم الغايب
وبدأت المباركات والتهاني ليهم وبعد م الكل مشي
حور موجهه كلامها لحسن: تبقى لم رجالتك بقى ي معلم (قصدها على فارس) عشان سيدي تيم ميعملش معاهم الغل*ط ويعلم عليهم زي م انت شايف
حسن بغيظ: انتي تؤمري ي معلمه اه والف مبروك الجوازه
حور: الله يبارك فيك اعبالك ولا اعبالك ازاي م انت خلاص بتو*دع يلا يبقى اعبالك في الاخره بقى سلام ي معلم. واخدت تيم ومشيت
تيم: اي الحوار بقى
حور باستغراب: حوار اي
تيم: اي حكايه حسن ده وبيتكلم معاكي كده لي
حور: مفيش حاجه ي تيم فكك منو
تيم: اخلصي ي حور
حور: اخلص اي مفيش حاجه والله
تيم: تمام انا هروحلو واسألو انا
حور بسرعه: خلاص خلاص هقول
تيم: مكان من الاول
حور: اصلي لسه مخز*وقاه الصبح
تيم باستغراب: ازاي
حور: اصل بصراحه كده هو…. وحكتلو الي حصل
تيم بصوت عالي وعصبيه: نعم يختي
حور: صوتك ي تيم براحه
تيم بعصبيه: ولا صوتي ولا زف*ت ازاي متقوليليش حاجه زي دي ومقولتلوش لي انك خطيبتي
حور: الاه م احنا متفقين مش هنعرف حد دلوقتي
تيم بعصبيه: بتسمعي كلامي لي ان شاءلله
حور بدلع وهي بتلعب في قميصو: لو مش هسمع كلام حبيبي وتاج راسي هسمع كلام مين
تيم رفع حاجب: لا ولله
حور ضحكت: خلاص بقى ي تيمو محصلش حاجه يعني
تيم: غ*وري من وشي ي حور. لسه هيمشي وقفو صوتها
حور: طب مش هتديني بوسه طيب
تيم بنرفزه وهو ماشي: عوض عليا عوض الصابرين ي رب
حور ضحكت ومشيت
بعد شويه
عند تيم
محمد: تيم انت متأكد انك عايز ترتبط ب حور
تيم: تاني ي بابا
محمد: يبني انا خايف عليك دي واحده بتاعه مشا*كل واديك شوفت اللي حصل انهرده
تيم: ي بابا حور مش كده هي بتتظاهر بس عشان متبقاش لقمه سهله لكل من هب ودب لازم يبقى لحمها مُ*ر
محمد: لحمها مُ*ر! اي الكلام ده هي لحقت تأثر على كلامك كمان
تيم بضحك: ولله يبابا انت سكر وياسيدي اطمن حور طيبه مش بتاعه مشاك*ل
محمد: بس يبني
تيم: خلاص بقى مش هنقعد نتكلم في الموضوع ده كتير… يلا تصبح على خير
محمد بتنهيده: وانت من اهل الخير يبني
في صباح اليوم التالي
عند حور
حور: الشيشه يولا
عنبه: امرك ي معلمه
حور قعدت على المكتب بتاعها وبدأت تشوف شغلها ومعدتش دقايق والشيشه وصلتلها
حور: حد جه سأل عليا وانا مش موجوده
عنبه: ايوه ي معلمه المعلم شعبان جه ولما قولتلو انك مش موجوده قالي انو هيعدي عليكي اخر النهار
حور وهي تاخذ نفس من الشيشه: ماشي روح انت على شغلك
وسط م هي منشغله قاطع كلامها دخول فتاه وهي تمشي بدلع
حور: ي فتاح ي عليم ي رزاق ي كريم خير ي شهد عايزه اي
شهد قعدت قدامها: كل خير يختي انا عيزاكي في موضوع… بصي ي حبيبتي انتي مش واخده بالك انك مك*وشه على رجاله المنطقه كلهم وده غلط وسمعتك هتت*جاب في الرجلين وانتي مشاء الله مش عاتقه حتى الاعم*ى ووقعتيه في حبك ف انا عايزه اعرف اخ*رك
حور وهي تنفذ الدخان: اول حاجه لما تيجي تتكلمي مع المعلمه حور. كملت بصراخ وهي تخبط على المكتب: تقومي تقفي. شهد اتنفضت من مكانها وبصتلها بغيظ. فكملت حور: تاني حاجه قط*ع لسان اللي يقول كلمه عليا ده انا امس*ح ب*يكي انتي والي يتش*ددلك المنطقه كلها ومحدش يقدر يقولي تلت التلاته كام تالت حاجه بقى. رجعت بضهرها على الكرسي وهي تضع رجل على الاخرى وهي تاخذ نفس من الشيشه وتنفذ الدخان بغرور: مش ذنبي ي حبيبتي انك مش ولا بد ومش لحمك اللي عملالو اعلا*ن في المنطقه هم اللي هيحلوكي ويخلي الرجاله تجري وراك*ي. كملت بدلع: اما بخصوص ان الرجاله بتجري ورايا انهم م صدقو لقى واحده زيي وسط الغف*ر اللي بيشفوهم شوفو نفسكو ي حبيبتي انت عندك حق تغيري اصل من كبير ل صغير المنطقه يتمنى ضفري بس انا اخترت واحد ي حبيبتي. قالت بفخر: سيدك تيم وسيد المنطقه كلها حبيبي وروح قلبي. فقالت بصوت رجولي: فهمتي ي رو*ح ام*ك فمتجيش واحده زيك تحاسبني على انكو لو مؤخذه غ*فر… يلا خدي الباب في ايدك وانتي خارجه. شهد بصتلها بغيظ وخرجت ورزعت الباب
حور : وليه صع*رانه صحيح جاتك الا*رف
في مكتبه بسيطه
حسن: صباح الخير ي حج محمد
محمد وقف بسرعه: صباح النور ي معلم اتفضل اتفضل المكتبه نورت ده احنا زارنا النبي
حسن وهو يجلس: يزيد فضلك ي حج محمد المكتبه منوره بصحابها
محمد: تشرب اي ي معلم
حسن: لا ي حج انا مش جاي اشرب انا جاي اقول كلمتين وامشي على طول
محمد: اتفضل ي معلم انت تؤمر
حسن: الامر لله واحده. طلع شنطه وحطها على المكتب وفتحها وكانت مليانه فلوس: اتفضل
محمد: ا انا مش فاهم حاجه فلوس اي دي
حسن: دول تمن عم*ليه ابنك تيم وزياده كمان عشان يحسن من مستوى عيشتكو
محمد: و ده بمقابل اي
حسن: ان تيم يبعد عن حور
محمد: ايوه بس
حسن: اسمع ي حج انا مش جاي اتشاور معاك هديك فلوس عمرك متحلم بيهم غير انك هتخلي ابنك عاي*ش
محمد بقلق: قصدك اي
حسن ببرود: قصدي وصلك ي حج حافظ على ابنك والفلوس بمقابل انو يبعد عن حور … هسيبك لغايه بليل تفكر لو وافقت مبروك عليك الفلوس وح*ياه ابنك لو رفضت هتستلم ابنك ج*ثه يلا في رعايه الله. وخرج
محمد قعد على الكرسي بحزن وقلق وهو بيفكر بعدين وقف وهو واخد قرارو النهائي و…
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط علي : (رواية البلطجية والأعمى)