روايات

رواية البريئة والقاسي المغرور الفصل الأول 1 بقلم إسراء الاتربي

رواية البريئة والقاسي المغرور الفصل الأول 1 بقلم إسراء الاتربي

رواية البريئة والقاسي المغرور الجزء الأول

رواية البريئة والقاسي المغرور البارت الأول

رواية البريئة والقاسي المغرور الحلقة الأولى

هتتجوز نور ي سليم…. م هأمن عليها غير معاك.
سليم رد بغضب.. بس دي صغيره.. انا اللي مربيها بعد وفاة اهلها. يعني زيها زي رقيه.
وانا اللى بقولك لازم تتجوزها ي بني وإلا اهل ابوها ممكن ياخدوها.
سليم: محدش يقدر ياخدها طول مانا عايش ي بابا وبعدين انا مش عايز اتجوز وانت عارف ليه
لازم تتجوزها.. ي بني مش هينفع تفضل عايش ع اللي فات
سليم: بس دي لسه حتي مكملتش السن القانوني
لازم تكتب عليها.. ي سليم حتي لو مكملتهوش انت عارف اهل ابوها صعايده مش هيقبله تعيش معانا كده. وبعدين كلها كام شهر وهتكمل السن.
سليم: ي بابا افهمني دي صغيره مقدرش اعملها ع انها مراتي.
خلاص جوزكم علي الورق وبس ي سليم وانت اصلا كل يوم مع واحده ولا فاكرني مش عارف.
سليم بنفاذ صبر: اللي تشوفه ي بابا
كتب كتابكم اليله.. انا هقولها.
بليل اتكتب كتابهم… رغم ان نور مش فاهمه حاجه. ومش فاهمه سبب الجواز
طلعه نور وسليم اوضتهم… نور حضنت سليم.
نور ببراءة: ابيه سليم هو كده احنا اتجوزنا
سليم بعدها عنه: نور بلاش ابيه دي بعد كده
نور: طب اقولك اي بعد كده ي ابيه
سليم بغضب: تاني ابيه مش عايز اسمع منك ابيه دي تاني انتي فاهمه.
نور ببكاء: انت ليه بتعملني كده و دايما بتبعدني عنك ي ابيه
سليم ضغط علي ايديه بقوه
سليم بحنيه: انا اسف ي حبيبتي بصي ي نور دلوقتي احنا اتجوزنا انتي كلها كام شهر خلاص هتمي السن القانوني للجواز بس انا وانتي كل واحد يخليه ف حياته
نور: هو مش اللي بيتجوزه بيعمله فرح والعروسه بتلبس فستان
سليم بنفاذ صبر: ده كل اللي تعرفيه ع الجواز ي نور
نور ببراءة : ايوا ي ابيه هو ف حاجه تاني
سليم: لا ي حبيبتي يلاا روحي نامي
نور: طب وانت هتروح فين ي ابيه.
سليم بغضب: وانتي مالك معدش غير عيله زيك هتسال الرائد سليم السيوفي رايح فين وجاي منين
نور اتنفضت من صوته
نور بصوت مرتعش.. وشفايفها بترتعش م الخوف.
نور: انا اسفه ي ابيه
سليم قرب جذابها ليه… وقبلها بعمق بعد عنها.
نور ببكاء وخجل: انت قليل الادب ي ابيه
سليم بغضب: انا بقيت جوزك افهمي بلاش ابيه دي تاني انا مش اخوكي
سليم زقها بعيد عنه… ونزل.
سليم بعد ما نزل.. خبط الباب نور فتحت وكانت رقيه اخت سليم.
رقيه بقلق: مالك ي نور ي حبيبتي سليم لسه نازل
نور ببكاء: سليم بيعملني وحش اوي مش عارفه ليه اتغير معايا
رقيه بحنيه: لا ي حبيبتي هو اكيد ميقصدش وبعدين اي اللي حصل احكيلي… نور حكاتلها.
رقيه: بصي ي نور انتو دلوقتي متجوزين يعني مينفعش تقوليله ابيه دي.. قوليله سليم بس.
نور: يعني هو زعل علشان كده
رقيه: انتي فاهمه يعني اي جواز ي نور اصلا
نور: يعني اي
رقيه بابتسامة: يبقا انتي مش فاهمه… رقيه فهمت نور شويه حاجات لانها طبعا اكبر منها وبتحب نور.
نور: بس انا بتكسف
رقيه: لا متتكسفيش سليم خلاص بقا جوزك بس، انته جوازكم حاليا ع الورق بس مش حقيقي وكمان انتي لسه سنك صغير
نور: لما يجي انا لازم اصلحه .. رقيه قامت طلعت راحت اوضتها. انما نور قعدت تفكر هتصالح سليم ازاي.
رجع سليم بعد وقت… واتصدم لما شاف نور لابسه فستان .. .. وحاطه ميك اب صارخ وف كامل انوثتها.
سليم قرب منها… بدون وعي.
سليم بتوهان: يخربيتك اي الجمال ده
نور قربت منه بدلع… حوطت رقبته.
نور: عجبتك ي سليم
سليم بصلها باستغراب: اي التغير ده ما كان م شويه ابيه
نور بدلع: تؤ تؤ سليم وبس
سليم حاول يتحكم في نفسه.. عشان مياذهاش هي لسه صغيره ومش فاهمه بتعمل اي ده كان تفكيره.
سليم بغضب: روحي غيري وامسحي اللي ع وشك ده فورا.
نور: لا مش هغير… انت جوزي ي سليم
سليم بنفاذ صبر: ي نور ي حبيبتي انتي صغيره ومش فاهمه انتي بتعملي اي… سليم بعدها وادها ضهره اخد هدوم ودخل علشان يغير.
سليم: اطلع الاقيكي مغيره ي نور
نور بصتله بغيظ: والله مانا مغيره
سليم خلص.. وطلع لاقها زي ماهي اتعصب.
سليم بغضب: انا قولت اي مش قولت اطلع الاقيكي مغيره
نور بدموع: انا بس كنت عايزة اصلحك ي ابيه.
سليم ضحك بتريقه: ابيه تانى.. وانتي عايزه تصلحيني بالمسخره اللي انتي عملها في نفسك دي. صحيح كلكم زي بعض حتى انتي
نور ببكاء: انا غلطانه اوعدك مش هتكلم معاك تاني
سليم قرب منها ضمها لحضنه.. وحس بكهربا قشعرت ف جسده. ومش عارف ليه الاحساس ده.بعدها عنه بسرعه وقال.
سليم بحنيه: انا اسف ي حبيبتي بس انا مقدرش اذيكي انتي لسه صغيره
نور بغضب: انا مش صغيره ي سليم
سليم بغضب: طلما مش صغيره يبقا نخلي جوازنا حقيقي بقا.
سليم فضل يقرب منها.. وهي بتبعد بخوف ووووو..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : ( رواية البريئة والقاسي المغرور )

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى