رواية البحث عن كتكوت الفصل الثامن والثلاثون 38 بقلم شروق عمرو
رواية البحث عن كتكوت الجزء الثامن والثلاثون
رواية البحث عن كتكوت البارت الثامن والثلاثون
رواية البحث عن كتكوت الحلقة الثامنة والثلاثون
ق يكون إ حت َضانك ُم َه دئ ا أف َضل من الف كأس لي َمون َو الف حبات عالج أخذها كى اشفى . َ
بعد ان حل الليل كان يقف عاقدا ذراعيها امام الشقة ينتظر خروجها..
خرجت نرمين صديقتها تتحدث بأسف ” مؤمن، ادخلها انت احسن.. النها منهارة و مش قادرة
تقف.. “
دق قلبها قلقا.. وهو يتجه نحو الداخل دون انتظار..
كانت تجلس متصلبة تستوعب عدم قدرتها على الوقوف وتحريك مفاصلها..
ازرفت دمعة كانت متعلقة بعينها حين وجدته يدلف اليها.. ابتسم ابتسامة صغيرة يرسل بها
طمائنية وجوده بجوارها..
انحنى يحملها صامتا.. دون ان يتفوه بحرف واحد وهى ايضا صمتت لم تجد ما ستقوله.. لم
تجد كيفية للتعبير عن ألم مفاصلها التى تشعر وكأنها شُلت اطرافها..
” إلتهاب المفاصل الروماتودى ،.. ولالسف هو ༺༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻༻
فى المية من مرضى السكر معرضين لالصابة بمرض إلتهاب المفاصل مزمن.. بنسبة 25
المزمن..
الجهاز المناعى للمريض بيبدأ يتعرف على المفاصل كا غريب على الجسم بيهاجمه..
هو االلم فى المفاصل صعب بس هى تقريبا فى صدمة عصبية.. عشان كدة خايفة تتحرك..
هو لألسف ملهوش عالج النه مناعي.. فا نخفف حدة االلم بالمسكانات ومضادات االلتهابات..
ممكن يحصل اعراض طبيعية زى تورم فى المفاصل او حمى او فقدان شهية.. ألم شديد
بالمساء قبل النوم، وممكن الصبح ما تقدرش تقف على رجليها او تحرك ايدها من االلم.. كل
ده طبيعى، فى مضاعفات كتيرة اتمنى ماتحصلش.. “
كان هذا كل ما قاله الطبيب.. كان أذان الفجر يُردد حوله، بالرغم من انه لم ينم منذ يوم اال
انه كان مفنجل االعين لم ينم.. يحاصره بكائها المرير منذ ان عادوا الى االسكندرية..
ظل ُمستلقيا بجوارها يتذكر كم غضبها وعدم ارادتها وسخطها عن هذا..
” يعنى انا هفضل كدة، ومش هعرف اتحرك.. “
تنهد بخفوت يكرر ما قاله ” يا حبيبى هو مجرد ألم بس هتحسى بيه وان ت
بتتحركى، واالدوية والمسكنات هتخفف كتير عنك.. “
امتعض حاجبيها باكية ” بس انا مش عايزة كدة، انا عاوزة اكون زى الناس
العادية، مبحسش بوجع لما اتحرك.. لية امشى بعالج طول حياتى .. انا عندى 23 سنة لية
يحصلى كدة.. انا ما عشتش حياتى يا مؤمن.. “
كانت نبرتها الباكية تكاد تفطر قلبه..
مسد على شعرها وهو يحتضنها بخفوت..
” اللي اخترع العربية .. اخترع حاجه علشان تمشي
اخترع حاجه “بتتحرك” توصله للمكان اللي عايزه بسرعة
لكنه في نفس الوقت اخترع فيها الفرامل !
والفرامل مبدأ عملها يتناقض تماما مع الحركة اللي هي األساس والغرض من اإلختراع بتاعه
.. لكن علشان تحافظ على سالمتك وانت بتتحرك الزم يكون في حاجه توقفك !
كذلك مصائب الدنيا )وهلل المثل األعلى (
ربنا خالقك وطبيعتك االستعجال والجري والطمع في األكتر
لكن خلق الفرامل اللي توقفك كل شوية )اإلبتالءات ( .. فالدنيا دار إبتالء
يبتليك علشان يفوقك .. يبتليك علشان يحافظ عليك .. يبتليك علشان ترجع للطريق بتاعه ..
يبتليك علشان متتشغلش بالدنيا .. يبتليك علشان بيحبك
شو ف ربنا سبحانه وتعالى بيقول إيه :
ُه م يَ ر جعُو َن”
كبَ ر لَعَلَّ
ا ب األَ
لعَذَ
دنَى ُدو َن ا
ا ب األَ
لعَذَ
” َولَنُ ذيقَنَّ ُه م م َن ا
الهدف واضح بمنتهى الحب بس انت اللي ساعات مش بتاخد بالك
لعلهم يرجعون “
تحدث بنبرة جعلها متفائلة ” يوما ما هنقول كانت حربا مؤلمه ولكننا انتصرنا مع بعض “
هزت رأسها بضيق ” مش عايزة أدخلها.. انا طول عمرى بخسر وكمان انت ملكش ذنب
تستحمل اكتر من طاقتك.. انا بقيت عبء كبير عليك.. “
عاد من تفكيره ساخرا على كلماتها.. يُمكن ألي شخص أن يختارك في توهجك، لكني أنا
سأختارك حتى حين تنطفىء ، تأكد بأني وإن رأيت النور في غيرك سأختار عتمتك. –
سأختارك مهما كان حالك الذي أنت عليه، سأختار طريقنا الذي مشيناه سويا ، سأختار األلم
معك ال األمل مع غيرك، سأختار تلك الليالي التي غفينا بها معا ، سأختار إنطفاءك، تعبك،
ألمك..سأختار الوقت الذي أنتظرك به، سأختار الساعات التي تنشغل بها عني، سأختارك
دائما .”
حاول ابعادها قليال عن ذراعه حتى يقوم لتأدية صالة الفجر.. زفر بهدوء وهو يتجه نحو
الحمام ليتوضأ..
༺༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻༻
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية البحث عن كتكوت)