روايات

رواية الان وللابد الفصل الحادي عشر 11 بقلم رو محمد

رواية الان وللابد الفصل الحادي عشر 11 بقلم رو محمد

رواية الان وللابد الجزء الحادي عشر

رواية الان وللابد البارت الحادي عشر

الان وللابد
الان وللابد

رواية الان وللابد الحلقة الحادية عشر

بتهربي مني ي خيال
قال جملته بعد ما ظهر من العدم هزيت دماغي بيأس وبصيت قدامي بشرود ومردتش انا فعلا هربت هربت منه ومن كل حاجه سبت كل حاجه حوليا وهربت سافرت ف المكان الي برتاح في أو بمعنى بلاقي نفسي في سافرت بلدي ورحت عند قب. رماما زرتها وبعدين اعدت مبين حقول الذره الي كنت بزرعها انا وبابا وبعدين لما بابا اتوفى بقت وحده جارتنا هيه الي بتهتم بيها لمست أيدي عليهم ونا بفتكر كل ذكره جميله عدت عليا هنا ف المكان ده جمب اهلي وبعدين لقطه ريحته الي بقيت مؤخرا بميزها حسيت بي قبل ما يقول جملته الي خلتي اهز دماغي بيأس معقول مش هعرف ابعد حسيت بخطواته بتقرب مني وبعدين لقيت قدامي بظبط قرب مني ومسك كفوفي بين ايدي حسيت بالهفته عيونو الي بتتفصحني بقلق بصيت ف عيونو بتوهان اكتفيت بالصمت لحد ما هوه قطعه
غيث : معقول ي خيال بتهربي مني لدرجادي مش عايزه تديني فرصه
سكت ونا نقلت نظارتي بين ايديه الي بتزيد ضمت كفوفي وبين عيونو
غيث : عايز فرصه بس ي خيال فرصه اعرفك اني غيرهم فرصه اطمنك واشيل اي اذي معقول مستهلش استنيتك كتير وموافق استناكي اكتر بس ف النهايه تكوني معايا مش بعيده ادي قلبي الي مشي بلاد عشان يشوفك فرصه فرصه وحده ي خيال مستهلش
كنت حسه بكل كلمه بيقولها هوه انا لي مدلوش فرصه لي مخطرش لي افضل حابسه نفسي مبين الوحده فيها أي اما اخاطر ومش مهم اي الي هيحصل المهم اعيش اعيش معا غيث كنت لسه هجاوبه بس حسيت بصورته بتبعد وبغشاوه سوده بتحوطني معقول هيمشي معقول بحلم عايزه اقوله مايمشيش بس مقدرتش واستسلمت للنوم الي زارني
___________________________________
صوت عصافير صحاني من نوم فتحت عيوني على ضوء شديد غمضتها بسرعه وبعدين فتحتها تاني عشان اتعرف على شكل الاوضه الي فيها عرفت انها مستشفى بصيت حوليا لقيته كان ماسك أيدي ضممها لصدره ونايم على السرير زي ما كنت بعمل معاه وهوه ف غيبوبه حركت أيدي الي اكتشفت انها متعلق عليها محلول وحركت أيدي على شعره ابتسمت ونا بفتكر اني كان نفسي اوي اعمل كده وهوه ف غيبوبه بس كنت بمنع نفسي ديما كان وشه قدام وشي بظبط و ده تصريح بسيط اني اتامل ملامحه براحتي ابتسمت ونا بقرب وشي من وشه وبهمس
خيال : هتفضل عامل نفسك نايم!
وأخير فتح عيونه الي مؤخر ببقيت بحب اشوفها واتأمل فيها وابتسامته وسعت وهوه بيقرب أيدي من وشه وبيبو*سها
غيث : كنت عايز استمتع بحركاتك دي الي مش بحس بيها غير ونا نايم لكن ونا صاحي بحس اني واقف قدام صحبي
ضحكت بصوت بعد ما أدركت الي كنت بعمله فيه
غيث : وبعدين ازي عرفتي اني صاحي
خيال : شكلك نسيت اني دكتوره ولا اي كنت شايفه حركات رموشك الي مش منتظمه وابتسامتك الي بتحاول تخفيها
ابتسمته اتمسحت ببطىء وبعدين اتنهد بتعب
☐ غيث : تعبتيني ي خيال وتعبتي قلبي معاكي بقيت بمثل اني نايم عشان اشوف حنانك عليا
سكت ونا سكت كانت عيونا بتحكي الي جوانا وبعدين افتكرت اني لما وقعت لحد دلوقتي مش فاكره اي حاجه
خيال : اي الي حصل ي غيث ازي انا وقعت و انا جيت هنا ازي
غيث : ابدا انتي بس دوختي ووقعتي ف انا خدتك على أقرب مستشفى وبعدين قلولي انك خدتي ضربت شمس قويه وكمان عندك ناقص غذاء وقعدتي فتره عشان تفوقي ي دكتوره
قال آخر كلمه بسخريه لحظته ف كلامه مهتمتش بكلامه قد كلمه (قعدتي فتره)
خيال : اعدت فتره زي اي انا هنا من امتا
غيث : بقالك يومين
معالم الصدمه ارتسمت على وشي معقول بقالي يومين نايمه ومش حسا لاحظ خوفي ف قرب مني وممسك أيدي ف محاوله اني اهدا
غيث : اهدي يحبيبتي انا كنت معاكي هنا طول اليومين كنت جانبك لحد لما فوقتي مسبتكيش
جوابته ونا دموعي بتنزل
خيال : بجد ي غيث مسبتنيش
فضل يمسح ف دموعي بلهفه شفتها ف عيونو الي زادت اماني لي
غيث : بجد ي عيون غيث انا مقدرش اسيبك
ابتسمت بهدوء ومعلقتش بعد كلمه (يعيون غيث) كنت مكسوفه اتكلم وهوه فهم ده وابتسم بهدوء وبعدين قالي انه هينزل يجبلي اكل ويجي بصيت قدامي بشرود ونا بفكر أوافق ولا لا بعد الي شفته منه والأمان الي بيحوطني بوجوده اكيد أوافق بس معا ذلك دول مش كفايه ف حاجات كتير انا معرفهاش عنه حركت عيوني بحيره انا متشتته بس عقلي بيقولي اسمعي صوت قلبك قطع أفكاري لما دخل عليا وشايل اكل كتير وبعدين اعد قدامي وفضل يفتح ف الاكل
خيال : احنا بقالنا يومين هنا صح
جوابني وهوه بيكمل فتح الاكل
غيث : يومين بظبط
خيال : كلمت اهلك اقصد طمنتهم عليك
غيث : طبعا طمنتهم وكمان عرفتهم اني لقيت العروسه
غمزلي ف اخر كلامه ونا اكتفيت اني اخبي وشي من الخجل الي كنت في سمعت ضحكته وهوه بيبعد أيدي عن وشي
غيث : خلاص خلاص انا اسف دلوقتي يلا عشان تاكلي
فتح الاكل وكنت لسه هقوله اني مش هعرف اكل عشان أيدي فيها محاليل لقيته بياكلني بهدوء وبعدين يمسح حولين شفا.يفي وبعدين ياكلني تاني اهتمام بسيط بس كان تأثيره كبير على قلبي جاهدت عشان دموعي متنزلش
خيال :غيث
جوابني وهوه بيجهز المعلقه التانيه الي ياكلني بيها
غيث : حبيبه غيث
خيال : انا موافقه موافقه ادي لقلبك فرصه

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الان وللابد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى